p90514671_highres_bmw-m-test-day-set-o

První jízda s BMW M2: Továrna na radost

15. 7. 2023 • BMW, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Nejprodávanější vůz divize M přijíždí v nové generaci. M2 stále nabízí poctivý neelektrifikovaný řadový šestiválec, pohon zadních kol a nebo manuální převodovku. Poprvé jsem si jej mohl vyzkoušet rovnou na polygonu v Mostě.

Dvoudveřový vůz představuje ztělesnění nefalšované závodní vášně, kterou si majitelé mohou užívat i při každodenním používání. Technologie pohonu, konfigurace podvozku a aerodynamická vyváženost karoserie byly během důkladného testování na Severní smyčce okruhu Nürburgring a dalších závodních tratích vyladěny v precizně provázaný celek.

p90514681_highres_bmw-m-test-day-set-o p90514692_highres_bmw-m-test-day-set-o

Nové BMW M2 navazuje na tradici ultra-sportovních kompaktních modelů značky. Již v roce 1973 se objevilo odvážné a jedinečné BMW 2002 turbo. V roce 2011 pak BMW M GmbH posunulo tento koncept na další úroveň, když vyvinulo svůj první vysokovýkonný model spadající do segmentu prémiových kompaktních vozů. BMW řady 1 M Coupé se setkalo s ohromným ohlasem a zaznamenalo prodejní čísla, která výrazně předčila původní očekávání. I tento úspěch však snadno zastínila první generace BMW M2, představená v roce 2015. Kromě toho, že původní M2 nasbírala velkou sbírku ocenění, se zanedlouho od uvedení na trh stala nejprodávanějším modelem v nabídce BMW M. Celkem bylo fanouškům po celém světě dodáno téměř 60 tisíc exemplářů. V České republice se prodalo 319 vozů první generace BMW M2, z nichž přibližně 10 % mělo manuální převodovku.

Expresivní vzhled nového BMW M2 je jasným ukazatelem sportovní radosti z jízdy a vychází především z jeho extrémně dravých proporcí, které jsou dány zejména kompaktností jeho dvoudveřové karoserie. Od přídě k zádi měří 4580 mm, na šířku 1887 mm a na výšku 1403 mm. Nové BMW M2 je tedy o 119 milimetrů delší než jeho předchůdce, o 16 milimetrů širší a o 11 mm nižší.

p90514682_highres_bmw-m-test-day-set-o p90514694_highres_bmw-m-test-day-set-o

Rozvor nového BMW M2 o délce 2747 milimetrů přispívá obzvláště výrazně k jeho lehkonohé agilitě. Je o 110 milimetrů kratší než v případě BMW M4 Coupé, ale o 54 milimetrů delší než u předchozího modelu, což přináší větší prostor pro nohy vpředu i vzadu. Rozchod kol se vpředu zvětšil o 38 milimetrů (na 1617 mm) a vzadu o 4 milimetry (na 1605 mm). To znamená, že se přesně shoduje s BMW M4 Coupé, což dále zdůrazňuje rozdíl v rozměrech ve srovnání se standardními modely BMW řady 2 Coupé. Ve srovnání s nimi je vysokovýkonný model širší o 49 milimetrů, přičemž rozchod kol je vpředu širší o 44 mm a vzadu o 18 mm.

No dobře, vzhled nechám na vás, je pravda, že nová M2 je opravdu nabroušená a možná decentně přehnaná, ale mě osobně se líbí. Ostře řezané hranaté tvary, brutálně vytažené zadní blatníky a prahy. Ještě více výrazně vypadá s doplňky M Performance, které můžete vidět na kuse, se kterým jsem jezdil. V kombinaci s rudým lakem je to vážně dělo!

p90514676_highres_bmw-m-test-day-set-o

Zákazníci si mohou na přání objednat karbonovou střechou. Použití tohoto extrémně lehkého a vysoce pokročilého materiálu na střechu snižuje hmotnost vozu přibližně o šest kilogramů a současně přispívá ke snížení těžiště, což je přínosem pro ovladatelnost. M karbonová střecha působí díky svému tmavému zbarvení, nelakované struktuře plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) a podélným prolisům výrazným dojmem.

Součástí standardní výbavy nového BMW M2 jsou exkluzivně navržená dvoubarevná M kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky Double-spoke. S průměrem 19 palců vpředu a 20 palců vzadu ještě více umocňují agilní vlastnosti vozu. Jako volitelnou výbavu lze objednat i další M kola z lehké slitiny ve stejném rozměru. Kromě toho jsou v nabídce dílů BMW M Performance k dispozici kola z lehké slitiny M Performance s průměrem 20 palců vpředu a 21 palců vzadu.

p90514695_highres_bmw-m-test-day-set-o

Kompaktní kupé se zadním pohonem, navržené pro poskytování ryzí radosti z jízdy, se začne prodávat v dubnu s cenou začínající na 1 835 600 Kč včetně DPH. Ve srovnání s předchozí generací byl nejen významně navýšen výkon přeplňovaného řadového šestiválce na 338 kW/460 k, ale došlo také k rozšíření standardní výbavy. Do ní kromě jiného patří osmistupňová samočinná převodovka M Steptronic s logikou řazení Drivelogic, adaptivní M podvozek, paket M Drive Professional s možností nastavení účinku protiprokluzového systému v 10 stupních, časomíra M Laptimer či M Drift Analyzer.

Za volantem

BMW vyslyšelo stížnosti svých zákazníků ohledně minulé generace M2. Novinka je tedy od základu lépe postavena a vybavena než původní verze. Týká se to zejména lepších brzd v sérii, i když si můžete připlatit za ještě výkonnější. Také podvozek je naladěn mnohem lépe, zejména pak ve srovnání s předešlou verzí Competition.

p90514667_highres_bmw-m-test-day-set-o

Svým jízdním projevem se nejvíce blíží úplně první verzi M2. Na okruhu v plném nasazení krásně vynikla nezáludnost a předvídatelnost auta, za což může i delší rozvor. Auto působí velmi přístupně, ale nemyslím tím, že by vyměklo, to vůbec ne. Jen motor není tak zbytečně výbušný a kousavý jako je tomu u M4. Do otáček se auto žene svižně, ale nástup výkonu je velmi lineární.

p90514670_highres_bmw-m-test-day-set-o

Také podvozek je sice tužší, ale nemá tak ostrou geometrii a nastavení, což zpříjemňuje ovladatelnost a vůz se stává dostupnějším i méně zkušeným řidičům. Díky tomu jej na limitu dokáže uřídit téměř každý. Neznamená to však, že by vůz nebyl zábavný, jen se ta legrace zpřístupnila širšímu spektru řidičů.

p90514661_highres_bmw-m-test-day-set-o

M2 samozřejmě umí házet zadečkem na lusknutí prstu a je krásně vyvážená. Sladění prvků jsem si vyzkoušel na mokré skluzné ploše, kde se auto dalo vodit v driftu s překvapivou přesností a nezáludností. Opět díky delšímu rozvoru. Už to prostě není takový čtverec jako dříve.

p90514659_highres_bmw-m-test-day-set-o

Líbil se mi i zvukový projev, který není tolik nakřáplý jako u M3/M4. Zvuk je melodičtější a čistší. Pokud s autem jedete normálně, nebude vás vůbec obtěžovat hlukem nebo nepohodlným podvozkem. Z M2 v základním provedení se stává mnohem větší a dostupnější univerzál, který vás bude bavit na denní bázi a o víkendu vás rozesměje na oblíbené okresce nebo okruhu.

 

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz