První jízda s BMW M2: Továrna na radost
Nejprodávanější vůz divize M přijíždí v nové generaci. M2 stále nabízí poctivý neelektrifikovaný řadový šestiválec, pohon zadních kol a nebo manuální převodovku. Poprvé jsem si jej mohl vyzkoušet rovnou na polygonu v Mostě.
Dvoudveřový vůz představuje ztělesnění nefalšované závodní vášně, kterou si majitelé mohou užívat i při každodenním používání. Technologie pohonu, konfigurace podvozku a aerodynamická vyváženost karoserie byly během důkladného testování na Severní smyčce okruhu Nürburgring a dalších závodních tratích vyladěny v precizně provázaný celek.
Nové BMW M2 navazuje na tradici ultra-sportovních kompaktních modelů značky. Již v roce 1973 se objevilo odvážné a jedinečné BMW 2002 turbo. V roce 2011 pak BMW M GmbH posunulo tento koncept na další úroveň, když vyvinulo svůj první vysokovýkonný model spadající do segmentu prémiových kompaktních vozů. BMW řady 1 M Coupé se setkalo s ohromným ohlasem a zaznamenalo prodejní čísla, která výrazně předčila původní očekávání. I tento úspěch však snadno zastínila první generace BMW M2, představená v roce 2015. Kromě toho, že původní M2 nasbírala velkou sbírku ocenění, se zanedlouho od uvedení na trh stala nejprodávanějším modelem v nabídce BMW M. Celkem bylo fanouškům po celém světě dodáno téměř 60 tisíc exemplářů. V České republice se prodalo 319 vozů první generace BMW M2, z nichž přibližně 10 % mělo manuální převodovku.
Expresivní vzhled nového BMW M2 je jasným ukazatelem sportovní radosti z jízdy a vychází především z jeho extrémně dravých proporcí, které jsou dány zejména kompaktností jeho dvoudveřové karoserie. Od přídě k zádi měří 4580 mm, na šířku 1887 mm a na výšku 1403 mm. Nové BMW M2 je tedy o 119 milimetrů delší než jeho předchůdce, o 16 milimetrů širší a o 11 mm nižší.
Rozvor nového BMW M2 o délce 2747 milimetrů přispívá obzvláště výrazně k jeho lehkonohé agilitě. Je o 110 milimetrů kratší než v případě BMW M4 Coupé, ale o 54 milimetrů delší než u předchozího modelu, což přináší větší prostor pro nohy vpředu i vzadu. Rozchod kol se vpředu zvětšil o 38 milimetrů (na 1617 mm) a vzadu o 4 milimetry (na 1605 mm). To znamená, že se přesně shoduje s BMW M4 Coupé, což dále zdůrazňuje rozdíl v rozměrech ve srovnání se standardními modely BMW řady 2 Coupé. Ve srovnání s nimi je vysokovýkonný model širší o 49 milimetrů, přičemž rozchod kol je vpředu širší o 44 mm a vzadu o 18 mm.
No dobře, vzhled nechám na vás, je pravda, že nová M2 je opravdu nabroušená a možná decentně přehnaná, ale mě osobně se líbí. Ostře řezané hranaté tvary, brutálně vytažené zadní blatníky a prahy. Ještě více výrazně vypadá s doplňky M Performance, které můžete vidět na kuse, se kterým jsem jezdil. V kombinaci s rudým lakem je to vážně dělo!
Zákazníci si mohou na přání objednat karbonovou střechou. Použití tohoto extrémně lehkého a vysoce pokročilého materiálu na střechu snižuje hmotnost vozu přibližně o šest kilogramů a současně přispívá ke snížení těžiště, což je přínosem pro ovladatelnost. M karbonová střecha působí díky svému tmavému zbarvení, nelakované struktuře plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) a podélným prolisům výrazným dojmem.
Součástí standardní výbavy nového BMW M2 jsou exkluzivně navržená dvoubarevná M kola z lehké slitiny s dvojitými paprsky Double-spoke. S průměrem 19 palců vpředu a 20 palců vzadu ještě více umocňují agilní vlastnosti vozu. Jako volitelnou výbavu lze objednat i další M kola z lehké slitiny ve stejném rozměru. Kromě toho jsou v nabídce dílů BMW M Performance k dispozici kola z lehké slitiny M Performance s průměrem 20 palců vpředu a 21 palců vzadu.
Kompaktní kupé se zadním pohonem, navržené pro poskytování ryzí radosti z jízdy, se začne prodávat v dubnu s cenou začínající na 1 835 600 Kč včetně DPH. Ve srovnání s předchozí generací byl nejen významně navýšen výkon přeplňovaného řadového šestiválce na 338 kW/460 k, ale došlo také k rozšíření standardní výbavy. Do ní kromě jiného patří osmistupňová samočinná převodovka M Steptronic s logikou řazení Drivelogic, adaptivní M podvozek, paket M Drive Professional s možností nastavení účinku protiprokluzového systému v 10 stupních, časomíra M Laptimer či M Drift Analyzer.
Za volantem
BMW vyslyšelo stížnosti svých zákazníků ohledně minulé generace M2. Novinka je tedy od základu lépe postavena a vybavena než původní verze. Týká se to zejména lepších brzd v sérii, i když si můžete připlatit za ještě výkonnější. Také podvozek je naladěn mnohem lépe, zejména pak ve srovnání s předešlou verzí Competition.
Svým jízdním projevem se nejvíce blíží úplně první verzi M2. Na okruhu v plném nasazení krásně vynikla nezáludnost a předvídatelnost auta, za což může i delší rozvor. Auto působí velmi přístupně, ale nemyslím tím, že by vyměklo, to vůbec ne. Jen motor není tak zbytečně výbušný a kousavý jako je tomu u M4. Do otáček se auto žene svižně, ale nástup výkonu je velmi lineární.
Také podvozek je sice tužší, ale nemá tak ostrou geometrii a nastavení, což zpříjemňuje ovladatelnost a vůz se stává dostupnějším i méně zkušeným řidičům. Díky tomu jej na limitu dokáže uřídit téměř každý. Neznamená to však, že by vůz nebyl zábavný, jen se ta legrace zpřístupnila širšímu spektru řidičů.
M2 samozřejmě umí házet zadečkem na lusknutí prstu a je krásně vyvážená. Sladění prvků jsem si vyzkoušel na mokré skluzné ploše, kde se auto dalo vodit v driftu s překvapivou přesností a nezáludností. Opět díky delšímu rozvoru. Už to prostě není takový čtverec jako dříve.
Líbil se mi i zvukový projev, který není tolik nakřáplý jako u M3/M4. Zvuk je melodičtější a čistší. Pokud s autem jedete normálně, nebude vás vůbec obtěžovat hlukem nebo nepohodlným podvozkem. Z M2 v základním provedení se stává mnohem větší a dostupnější univerzál, který vás bude bavit na denní bázi a o víkendu vás rozesměje na oblíbené okresce nebo okruhu.
.
« Test ojetiny Škoda Scala: Z druhé ruky dává velký smysl Výzvy dovolené v karavanu: Nejdražší kempy jsou v Itálii a Chorvatsku »