Řidiči s elektromobily ujedou v Česku za rok více než řidiči aut benzínových: Přes 12 tisíc kilometrů
Řidiči osobních bateriových elektromobilů najeli v roce 2022 v průměru 12 386 km, meziročně o 7,1 % více, vyplývá z dat, která ze Stanic technických kontrol pravidelně zpracovává a analyzuje Centrum dopravního výzkumu (CDV). Průměrné stáří vozidlového parku v oblasti osobních vozidel je v České republice 16 let, abychom při srovnání proběhů bateriových elektromobilů s ostatními palivy eliminovali velmi nízké proběhy zejména u starších benzínových, naftových a LPG vozidel, srovnali jsme vozidla splňující emisní normu Euro 6, která vstoupila v platnost v září 2015. Takových vozidel bylo v registru téměř 1,8 mil., jejich průměrný roční proběh činil 14 569 km.
„Ze srovnávaných paliv byl nejnižší průměrný proběh (11 772 km) evidován u vozidel benzínových, tj. o 5 % nižší než u bateriových elektromobilů. Plug-in hybridní vozidla, která si většinou lidé pořizují z důvodu delšího akčního rádiusu, ujela za rok v průměru 13 940 km, tj. jen o 1 554 km více (+12,5 %) než vozidla bateriová elektrická. Srovnatelný proběh, přes 16 tis. km za rok, byl evidován u hybridních vozidel (bez externího dobíjení) a u LPG vozidel. Naftová vozidla pak v průměru ujela ročně přes 18 tis. km. Z uvedených paliv dosahují výrazně nejvyšších ročních proběhů CNG vozidla, která ujela téměř 27 tis. km, tj. oproti bateriovým elektromobilům více než dvojnásobná vzdálenost,“ uvádí Jindřich Frič, ředitel CDV a dodává: „Meziročně došlo k poklesu průměrných ročních proběhů osobních vozidel o 1,9 %, z pohledu jednotlivých paliv pak k nejvyššímu nárůstu proběhů došlo u bateriových elektrických vozidel (+7,1 %), naopak k nejvyššímu poklesu u LPG vozidel (-8,2 %).“ Průměrné kapacity baterií, a tím i dojezdové vzdálenosti elektromobilů, se v čase zvyšují, proto lze předpokládat, že bateriové elektromobily budou v čím dál větší míře využívány jako běžná konvenční vozidla, což se odrazí také na jejich ročních probězích.
Pokud bychom výběr neomezovali pouze na vozidla splňující emisní normu EURO 6, ale srovnali všech téměř 6,4 mil. osobních vozidel, pak průměrný roční proběh činil 10 239 km. U jednotlivých paliv: 7 643 km benzín, 12 167 km BEV, 13 877 km PHEV, 15 804 km HEV, 12 627 km LPG, 13 763 km nafta a 22 071 CNG.
V Česku je už více než dva tisíce veřejných dobíjecích stanic
V České republice je na 2 051 stanicích k dispozici 3 830 veřejných dobíjecích bodů, vyplývá z aktuálně zveřejněné evidence Ministerstva průmyslu a obchodu. Během ledna–dubna letošního roku bylo nově zprovozněno 140 stanic, resp. 250 bodů. Celkem 111 subjektů provozuje v Česku veřejnou dobíjecí infrastrukturu. Nejvíce veřejných dobíjecích bodů provozuje Pražská energetika (1 252; 32,7 %), následuje ČEZ (1 084; 28,3 %) a E.ON Drive (340; 8,9 %). K dalším významným provozovatelům veřejné dobíjecí infrastruktury v Česku patří ŠKO-ENERGO, Innogy Energo, Teplárny Brno, Lidl ČR, ELEKTRO-PROJEKCE, Mol ČR a Olife Energy Net.
Nejvíce (1 034) dobíjecích bodů je v hl. m. Praze, 77 % z nich provozuje Pražská energetika, 15 % ČEZ a 2 % E.ON Drive. Celkem 616 dobíjecích bodů je ve Středočeském kraji, 449 pak v Jihomoravském kraji. Nejméně bodů je evidováno v Karlovarském (59), Zlínském (77) a Libereckém kraji (86). Mimo Prahu je nejvíce bodů k dispozici v Brně (277), Mladé Boleslavi (187), Ostravě (105), Kvasinách (70), Plzni (66) a Olomouci (63).
Vstupní výkon veřejných dobíjecích stanic v České republice dosáhl 119 MW, z nichž 75 % připadá na největší provozovatele (39 MW Pražská energetika, 38 MW ČEZ a 12,5 MW E.ON Drive). „Dostatečný vstupní výkon veřejných dobíjecích stanic je jeden z požadavků Nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva (AFIR), který uvádí, že na každé registrované vozidlo na území členského státu EU je prostřednictvím veřejně přístupných dobíjecích stanic poskytován celkový výstupní výkon nejméně 1,3 kW pro bateriové elektrické vozidlo a 0,8 kW pro plug-in hybridní vozidlo. Jinými slovy řečeno aktuální výkon veřejných dobíjecích stanic je dle uvedeného Nařízení teoreticky dostatečný pro cca 92 tis. bateriových elektrických vozidel nebo 149 tis. plug-in hybridních vozidel. Aktuálně je v České republice registrováno přibližně 17 tis. BEV a 11 tis. PHEV, tzn. dostatečný výkon veřejných dobíjecích stanic dle AFIR by tak měl činit 30,9 tis. kW (22,1 tis. kW pro BEV a 8,8 tis. kW pro PHEV), tj. cca 26 % aktuálního vstupního výkonu veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR,“ dodává Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu.
.« Bezpečnostní pásy ničím nenahradíš Test Mercedes Benz GLC 220d: Oáza klidu na čtyřech kolech »