Test Hyundai i30 N Drive-N: Specialita ze Severní smyčky
Hyundai představil limitovanou edici i30 N Drive-N postavenou na základě vysokovýkonných modelů i30 N. Tato edice poskytuje stejnou úroveň výkonů a zážitků ze sportovní jízdy jako úspěšné výchozí modely, ovšem umocněnou osobitým vnějším a vnitřním designem.
Exkluzivní edice je k dispozici ve dvou karosářských verzích – jako hatchback nebo fastback – a se dvěma barvami karoserie – perleťovou černou Phantom Black a novou perleťovou bílou Serenity White. Vozy i30 N Drive-N Limited Edition lze objednávat jak s mechanickou převodovkou, tak s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou N DCT. Ta disponuje dvěma spojkami v olejové lázni.
Hyundai i30 N Drive-N je standardně vybaven paketem Performance. Motor tak dosahuje nejvyššího výkonu 280 koní a jeho optimalizovaná výkonová charakteristika nabízí vyšší točivý moment a výkon už v nižších otáčkách. Řidič díky tomu může ještě lépe využívat výkonový potenciál motoru v každodenních jízdních situacích.
Drive-N přebírá od modelu i30 N také základní vnější a vnitřní design, který byl však v mnoha detailech modifikován, aby si zákazníci mohli užívat stejné potěšení z jízdy v ještě exkluzivnějším prostředí. Skvěle nastavený podvozek navenek charakterizují nová kovaná 19“ kola z lehké slitiny s matnou, tmavě bronzovou povrchovou úpravou. Exteriér je zvýrazněn černými logy Hyundai, speciálními fóliemi na bocích, přídi a zádi a dvěma specifickými logy Drive-N v matné, tmavě bronzové barvě na blatnících. Loga speciální edice i30 N Drive‑N Limited Edition také zobrazují souřadnice GPS domova modelů N, testovacího centra Hyundai na Nürburgringu v Německu.
Interiér každého vozu je opatřen jedinečným štítkem s pořadovým číslem v rámci limitované edice čítající celkem 800 vozů. Místo kůží jsou volant, řadicí páka, loketní opěrky a madlo ruční brzdy obšity Alcantarou s červeným prošíváním. Veškeré ozdobné prvky uvnitř vozu jsou červené. To platí i pro bezpečnostní pásy na sedadlech vpředu i vzadu, tlačítka N na volantu a ozdobné plochy a prošívání na lehkých sedadlech N s novým desénem. Vozy i30 N Drive-N mají také exkluzivní koberečky.
Modernizovaný model i30 N dostal klínovité denní svícení v předních světlech, jež typickým podpisem modelu a v případě sportovního „N“ je toho ještě o trochu více. Lehce přepracovaná je přední maska a zadní svítilny zdobí odlišný design LED svícení.
Poslední verze hatchbacku ve verzi Performance skrývá stále přeplňovaný benzínový dvoulitr, ale nyní s výkonem 206 kW a točivým momentem 392 Nm. Je to sice jen pár koníků navíc, ale poněkud odlišné jsou nyní i výkonové křivky a eNko je zase o malý kousek brutálnější.
Dobře, už bylo dost chození kolem horké kaše. Co je tedy Hyundai i30 N zač? Nejvíc nadšení z něj rozhodně budou rejpálci, kteří potřebují na jízdních vlastnostech pořád něco měnit a to ještě nejlépe několikrát za hodinu. I30 N je jedno z aut s největší schopností měnit své vlastnosti pouhým mačkáním tlačítek. Nejen, že máte k dispozici již přednastavené jízdní režimy, ale v individuálním módu si můžete nastavovat celé auto donekonečna podle svých představ, zkoušet, laborovat a měřit si časy.
Chtěl jsem si ale vše dávkovat postupně, a tak jsem samozřejmě jízdu zahájil v režimu ECO. Ano i takový mód v eNku najdete. Po nastartování je slyšet, že nějaké ty basy se za autem ozývají, ale nevyráží mi to dech. Řazení jde zlehka, dráhy převodovky jsou akorát krátké a se spojkou je snadná práce. Na podvozku je ale už od prvních metrů poznat, že nesedím v pohodlné houpavé rodinné limuzíně. Celý projev je velmi tuhý. Ne, nemyslím nepohodlný, z karoserie je jednoduše cítit tuhost. Je to jako hladit napruženého hřebce před závodem, na kterém cítíte každý jeho tvrdý sval. Ano, na začátku se mu to líbí, ale po chvíli má rudé oči, ať už se konečně otevřou ty blbé dveře startovního boxu.
Pro minerálku se můžu vydat jiným autem s větším kufrem, které v něm nemá jako tenhle hajzlík rozpěrné tyče pro zvýšení tuhosti celé karoserie. Režim NORMAL proto rovnou přeskakuji, protože stejně každému dojde, že se jedná o kompromis, a mačkám rovnou pekelné tlačítko na volantu s obrázkem šachovnicové vlajky. A co znamená šachovnice? No přece závod! A že to Hyundai myslí smrtelně vážně v první chvíli přestávám pochybovat. Svižně podřazuji a dávám plyn na podlahu, motor letí ihned do otáček a páteř se masivně boří do tužších sedaček. Není moc čas na přemýšlení a je čas skládat další kvalt, takhle rychle jsem si dlouho nezařadil. V každém testu se aspoň trochu hodnotí dynamika. Tady o nějaké dynamice nemůže být řeč. Přirovnal bych to spíš k akceleračnímu šoku. Ne, vážně dodnes nechápu, co je eNko schopné s dvoulitrem předvádět. Výfuková soustava už není ten umírněný bručoun s hezkým hlasem jako v ECO módu. Mám skoro strach, že mi někdo urval výfuky až u parohů, pod autem šlehají plameny a já za chvíli začnu hořet.
Podvozek je ve sportovním režimu dalším extrémem, který Hyundai umí. Přitvrdí tak, že kde jste si doposud libovali, jak moc je pěkný asfalt, tak zjistíte, že mu do něj chybí ještě hodně daleko. Zdvihy tlumičů jako by se omezily opravdu jen na několik centimetrů a pružiny někdo vyměnil za gumové špalky. Tvrdost je až nepříjemná a i na pěkném úseku si v sedačce hezky zaskáčete. Naprostou parádou je ale potom vodit hatchback v serpentinách. Tam je jeho domov. Na jakékoliv náklony karoserie můžete rovnou zapomenout a milimetrově přesné řízení i předvídatelnost podvozku vás posune skoro ihned mezi zkušené vrchaře.
Nedotáčivost přichází poměrně pozdě a Hyundai i trochu varuje, ale není to zas tak moc dopředu. Je potřeba být absolutně ve střehu a nepřehnat nájezd do zatáčky. S tím souvisí i choulostivost mít zařazený správný kvalt a kvůli divokosti ve středu zatáčky už není moc prostor sahat po řadičce. Výjezdy z oblouků jsou impozantní, ale například u nového Golfu GTi Clubsport mi přišlo, že jeho samosvorný diferenciál fungoval o pár procent lépe a výjezdy byly ještě tahavější. Ve výsledku mě ale Golf tolik nebavil. I30 N je mnohem více o emocích. V tak rychlém zatáčkovém kvapíku, jaký Hyundai umí, se mi už trochu limitem stávaly právě jeho sedačky. Na první pohled se mohou zdát, že je jejich boční vedení masivní, ale na to, co auto umí, bych se už vážně potřeboval zakurtovat pětibody do skořepinového Recaro.
Hyundai i30 N je od začátku do konce překvapením. Myslím, že překvapením bude i pro ty, kteří si jej koupí a vlastně ještě zatím neví, do čeho jdou. Sami asi budou šokováni, co všechno jim tahle kára přichystá. Husí kůži vyrábí jako na běžícím pásu a pokud chtěl někdo udělat něco tvrdě sportovního pro ještě relativně normální jezdce, tak se mu to povedlo na 100%. Určitě má síly na rozdávání. Často více, než v počátku dokážete udržet na silnici. Není autem pro někoho, kdo to nemá v hlavě srovnané. Takový jedinci budou mít živostnost několik málo kilometrů. Uspokojí i extra zkušené jezdce, kteří ocení jeho namakanou muskulaturu. Po pár dnech sžívání se můžete těšit na to, že jste ze svého auta dostali maximum a byli jste třeba zrovna na okruhu pekelně rychlí. Výkonu má právě tak akorát, abyste si s ním zasportovali na totálním maximu a vylezli s úsměvem od ucha k uchu a zpocenými zády.
Enko můžete pořídit jak se šestistupňovým manuálem, tak s automatem. Manuál bude spíše volbou velmi zkušených řidičů a kdo rád využije možnosti držet se za každých okolností pevně volantu oběma rukama, bude určitě spokojený s automatem. S tím jsem měl tu čest v modelu i 30 N Fastback a musím říct, že je naprosto perfektní.
Hyundai i30 N nebude vozem pro šetřílky. Běžnou výletní jízdou, když jsem se vážně hodně hlídal, jsem se dostal i pod 9 litrů na 100 kilometrů. Taková spotřeba je sice obdivuhodná, ale skutečně výjimečná a hodně o sebeovládání. Počítejte spíše s litry jedenácti, občasná zábava na silnici pak pošle hodnotu k litrům 13ti a o okruhu se ani nebavím. Tam mě víc než spotřeba zajímá spíš to, kolik nabubřelců mávajících kolem sebe s techničákem o kolik že koní mají víc, právě sežrali svoji čepici. A věřte že jich bude dost.
Plusy
– motor
– převodovka
– zvuk
– ovladatelnost v zatáčkách
– stabilita v přímce
Mínusy
– malá palivová nádrž
– spotřeba
« Lexus představuje nový model LBX Ojetá auta z Německa letos výrazně podražila »