Dálnice D1 měla sloužit v případě války jako tajné letiště
Po druhé světové válce, bylo každé mocnosti na světě jasné, že v případě válečného konfliktu, bude třeba využít strategických jednotek letectva. Dnešní moderní stíhačky bohužel neodstartují na louce ani zelené trávě, jako tehdejší letadla. Pro vzlety letadel potřebovala armáda dlouhou pevnou dráhu, avšak skrytou před očima nepřítele, aby nedošlo k jejich vybombardování.
Záložní plán mělo Československo téměř na dlani. Dálnice se staly ideálním místem pro nouzový vzlet stíhaček v případě války. Stovky kilometrů, které se táhly Československem se daly velice jednoduše a rychle přeměnit na letištní plochu.
Nejznámější letištní dráhu byste tak nalezli na dálnici D1, a to mezi 136. až 139. kilometrem. Dálnice z Prahy na Brno byla vybudována záměrně širší a její středový pás se vybetonoval. Přičemž se velmi rychle daly rozmontovat a odstranit svodidla. Na obou koncích vzletové a přistávací dráhy byly vytvořeny odpočívadla, kde by se v případě použití tankovalo palivo do letadel nebo dozbrojovaly stíhačky.
Československá lidová armáda to s použitím dálnic jako leteckých drah myslela vážně, neboť provedla dvě cvičení, a to v roce 1980 a 1985. Na 3 týdny se uzavřela dálnice i celé okolí, vše samozřejmě přísně tajné. Z úseku tenkrát startovaly stíhačky MIG-21MF, stíhací bombardéry MIG-23BN a bitevníky Su-25K.
Dálnice D1 nebyla ale jediná, kde se improvizované letiště postavilo. Podobnou plochu byste nalezli na dálnici D46 z Vyškova do Olomouce, kde se také nachází rovný úsek rozšířené dálnice. Oba úseky dálnic by měly být stále evidované jako nouzové přistávací dráhy. Zajímavostí je, že s účelem letištní plochy se stále počítá i v případě nového dokončení D1.
.« V Česku jezdí 16 tisíc osobních elektromobilů, v průměru jsou 3 roky staré Emisní norma Euro 7 je potenciálně škodlivá pro životní prostředí »