subaru-brz-2023-7

První jízda s novým Subaru BRZ: Řidičská nirvána

20. 3. 2023 • Novinky, Subaru, Testy

Dobrá zpráva: Českému dovozci Subaru se podařilo zahájit prodej nové generace BRZ na našem trhu. Můžete si tak oficiálně pořídit ryze sportovní vůz, který myslí čistě jen na požitky z jízdy. S tím také souvisí jedna špatná zpráva, už teď je vyprodané. Na autodromu Sosnová jsme však mohli usednout za volant a zkusit si pár ostrých kol.

Ale pojďme popořadě. Subaru BRZ je ryzí sportovní vůz s motorem vpředu a pohonem zadních kol, poháněný plochým motorem boxer. Co možná nejnižší uložení motoru maximalizuje jeho přirozené přednosti v podobě nízkého těžiště, malé hmotnosti a kompaktních rozměrů. Předchozí generace modelu byla jedním z vozů s nejníže umístěným těžištěm na světě, a právě tato vlastnost měla mimořádný vliv na jeho vynikající jízdní vlastnosti.

subaru-brz-2023-3

Nové BRZ bylo navrženo tak, aby poskytovalo ještě větší potěšení z jízdy, charakter jízdy jako se skutečným sportovním vozem a jako přídavek nově větší „klid mysli“. Novinka si klade za cíl každému svému řidiči poskytnout ještě intenzivnější potěšení z jízdy, a právě z tohoto důvodu prošlo ve všech svých oblastech důkladným vývojem. Druhá generace se zrodila v rámci společného vývojového projektu s Toyotou Motor Corporation a plně ctí společné cíle obou společností, spočívající ve výrobě stále lepších automobilů.

U minulé generace se nejvíce kritizoval motor, 200 koní bylo prostě leckomu málo a zejména mdlá výkonová křivka uprostřed spektra otáček tomu dále napomohla. Subaru se tak soustředilo především na motor, a tak je nové BRZ vybaveno 2,4litrovým plochým motorem. Zvětšením zdvihového objemu, zvýšenou účinností sání i výfuku, stejně jako snížením tření přináší tento motor o 15 % vyšší točivý moment než jeho předchůdce. Díky plynulému nárůstu otáček a rychlým reakcím na sešlápnutí plynového pedálu poskytuje motor intenzivnější akceleraci a jednoznačně vnímaný vyšší výkon. Vůz má nyní k dispozici 234 koní a 250 Nm.

subaru-brz-2023-5

Nová karoserie využívá poznatky a postupy získané při vývoji Globální platformy Subaru, mezi něž patří konstrukce integrovaného rámu s extrémně tuhou podlahou nebo technologie lepených spojů, to přispělo ke zvýšení odolnosti přední části vůči ohybu v příčném směru o 60 % a k 50% nárůstu torzní tuhosti. Tužší karoserie zlepšuje odezvu řízení, přináší lepší ovladatelnost a dokonalejší přilnavost v zatáčkách. Použití hliníku na střechu, přední blatníky a kapotu minimalizovalo nárůst hmotnosti způsobený větším motorem a zdokonalením konstrukce karoserie, která zajistí ještě vyšší úroveň bezpečnosti při různých typech nárazu. Provedené úpravy přinášejí také ještě lepší rozložení hmotnosti a další snížení těžiště, což jsou vlastnosti dále zlepšující agilitu vozu.

Vnější design nechám na vás. BRZ však dospělo a vypadá opravdu dobře. Je o trochu širší a nižší, což pomohlo navodit dojem opravdového kompaktního sporťáku. Přeci jen předchozí generace vypadala spíš jako hračka. Interiér se nese v tradičním minimalistickém stylu, ale byly výrazně vylepšeny materiály a odhlučnění, stejně jako moderní výbava. Jednoduchá horizontálně orientovaná palubní deska a nízký štítek kryjící digitální přístroje přinášejí lepší výhled a umožňují lepší soustředění na řízení.

subaru-brz-2023-4

Díky kombinaci 8palcového barevného displeje a segmentového LCD displeje pomáhá digitální přístrojový panel řidiči intuitivně a rychle rozpoznat důležité informace. A to ve všech možných podmínkách od každodenního používání až po sportovní jízdu. Výrazně tvarované sportovní sedadlo s pevnými bočnicemi přináší nejen přesné informace o pohybu karoserie vozu, ale současně minimalizuje únavu řidiče. Ergonomie je fantastická a vše je přesně tam, kde to očekáváte.

subaru-brz-2023-12

Jdeme jezdit, ale bohužel toho jezdění nebude moc. Za to si však BRZ můžu vyzkoušet v plném tempu a na okruhu, což není vůbec od věci. Volant má příjemnou tloušťku věnce a přesně padne do rukou, stejně jako krátká a kulatá řadička s chirurgicky přesnými dráhy. Mimochodem výrobce zapracoval na převodovce a už jde řadit bez obtíží i se studeným olejem (stará generace řadila za studena velmi obtížně). První přidání a poslání plynu k podlaze mě překvapuje. Auto jde zběsile za plynem, má okamžitou odezvu a výkon příjemně graduje celám spektrem. Hurá, mdlé střední pásmo je pryč! BRZ letí do otáček, nabírá na rychlost a vydává u toho velmi sympatický zvukový doprovod.

subaru-brz-2023-8

V zatáčkách zjišťuji, že hravost a agilita autu nejen zůstala, ale je ještě lepší. Z podvozku, řízení i řazení jde cítit čistá mechaničnost a je to nádhera. Nutno podotknout, že s vyšším výkonem a rychlostí narostla i náročnost na řidiče. Novou generaci už tak snadno neurvete, má více přilnavosti na obou nápravách a přetáčivý smyk si budete muset zasloužit správnou prací s hmotností a plynem. To ale neni na škodu, BRZ teď bude mnohem použitelnější na čistou stopu a tím i rychlejší. Jen ta zábava se posunula trochu výš, co se dostupnosti týká. Ale pořád tam je a je jí spousta. S autem můžete kroužit nekonečné drifty s úsměvem od ucha k uchu. Lepší jsou i brzdy a řízení je ještě strmější a auto na něj ihned reaguje. Tohle je prostě dospělý sportovní vůz se vším všudy!

subaru-brz-2023-2

Takže tak. Za své peníze si nekoupíte jen lepší a modernější design a interiér. Celé auto jako celek je o několik levelů dál a stává se z něj seriózní sportovní náčiní s větší škálou využitelnosti než dříve. Bravo!

S nabídkou 23MY Subaru BRZ se Subaru ČR připojí k několika vybraným trhům v Evropě, jako jsou Německo, Švýcarsko, Itálie, Polsko a Maďarsko. Oblíbené kupé v nové generaci se nakonec podaří zajistit a dovézt i pro zákazníky a fanoušky z České republiky, i když to bude v limitovaném počtu, který zřejmě nedosáhne možného potenciálu trhu.

subaru-brz-2023-1

MY23 BRZ se bude v České republice prodávat v konfiguraci 2.4l s šestistupňovou manuální či automatickou převodovkou v jedné výbavové úrovni s možností designového paketu STI uvedeného jako příslušenství. Ten obsahuje speciálně vyvedené koberečky STI, hlavici řadící páky, přední, zadní a boční spojlery a spojler víka zavazadelníku. S manuální převodovkou vás vyjde na  1 030 000 Kč včetně DPH a za automat si připlatíte 50 000 Kč. Paket STI přijde na dalších 60 500 Kč.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz