První jízda s Peugeotem 408: Pohodlí a styl v jednom balení
Peugeot s novým modelem 408 demonstruje vynalézavost svých týmů a nabízí novou siluetu fastbacku na samotném vrcholu segmentu C. Peugeot 408 je v historii značky i na současném trhu s automobily prvním vozem svého druhu. Kromě postoje šelmy a jedinečného vzhledu přináší také technickou dokonalost zaměřenou na efektivitu a inteligentní elektrifikaci, stejně jako emoce a potěšení z jízdy. Jeho technologie se vyznačují vyspělostí a instinktivním používáním.
Peugeot 408 vyniká především svou dynamickou siluetou fastbacku a nezaměnitelným stylem, který se vymyká současným kategoriím. Postoj šelmy je pro modely značky typický. Linie jsou ostré, mřížka chladiče, která přebírá barvu karoserie a dokonale tak splývá s přední částí vozu, je přerušena novým znakem Peugeot v podobě lví hlavy.
Překvapivý je obrácený tvar zadního nárazníku, který dodává profilu nebývalou dynamiku. Model 408 svým předním světelným podpisem ve tvaru tesáků a zadními světly ve tvaru tří drápů dokonale zapadá do rodiny Peugeot.
To o podobě novinky tvrdí sama automobilka a je z toho patrné, že si za 408 stojí a jeho design velebí. Pravdou je, že podobné auto budete opravdu hledat těžko a nakonec skončíte u dalšího modelu aliance Stellantis, tedy sesterského Citroenu C5 X. Tyto dva vozy sdílí stejnou platformu a techniku, ale Peugeot se o tom nerad baví, respektive říká, že tato platforma je použita napříč celám modelovým portfoliem značek skupiny, což je vlastně nepopíratelný fakt. Ale s C5 X sdílí 408 mnohem více. I když je menší. Oba modely jsou těžko zařaditelné a tvoří vlastní třídu. Citroen je ale spíše více kombi a 408 coupé s prvky fastbacku a crossoveru. Také nutno podotknout, že C5 X se vyrábí v Číně a 408 v domovské Francii.
Přestože 408 stojí na stejné platformě jako ostatní modely, je konstrukce zcela odlišná, takže nemůže mít pohon všech kol, který na zadní nápravě zajišťuje u 3008 Hybrid nebo C5 Aircross elektromotor. Tady je totiž mezi zadními koly uložena baterie. I kvůli tomu je zadní náprava s vlečenými rameny a není tu nezávislé zavěšení kol. Teď se ale nelekejte, protože na jízdním projevu a komfortu to nic neubralo. Naopak je to vůbec nejsilnější stránka celého auta.
Jezdí totiž naprosto sametově, jako létající koberec. Už dlouho jsem nejel v něčem tak pohodlném. Nutno zmínit, že plugin má pokročilejší podvozek než ostatní verze. Ty si musí vystačit s běžným podvozkem bez aktivních tlumičů. Plug-in hybridní verze nabízí aktivní odpružení.
Bál jsem se, že bude Peugeot, jako sportovněji zaměřená značka, výrazně tvrdší, ale není tomu tak. Auto mělo příplatkové dvacítky a i přesto byla jízda velmi podobná jako v C5 X. Tedy neskonale komfortní. Pravou ale je, že 408 je menší a agilnější, takže zvládá lépe zatáčet. Také se ve všech směrech méně houpá. Potěšilo mě, že Peugeot našel ideální nastavení mezi těmito dvěma světy, a tak se s 408 hezky svezete na okresce a všude jinde si budete užívat pohodlí. Hybridní verze je tak akorát svižná a dynamika vám rozhodně chybět nebude.
Nový Peugeot 408 je 469 cm dlouhý, 148 cm vysoký a jeho rozvor dosahuje 279 cm. Interiér tak nabízí štědrý prostor ve druhé řadě, kde místo pro kolena činí 188 mm. Velkorysý je také zavazadlový prostor s objemem 536 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel tento objem vzroste až na 1611 litrů. Výsledná silueta vozu je štíhlá a elegantní, což přispívá k aerodynamické účinnosti.
Řidiči i posádce nabízí Peugeot 408 nejnovější generaci kabiny Peugeot i-Cockpit, kterou lze okamžitě rozeznat podle kompaktního volantu pro snadné ovládání a potěšení z jízdy. V kabině je kladen důraz na kvalitu provedení a na konektivitu zahrnující nejnovější technologie, díky nimž je zážitek z jízdy a cestování intuitivnější a uspokojivější. Ve výsledku je interiér vlastně shodný s modelem 308, ale na prezentaci Peugeot tvrdil, že byl vyvíjen pro model 408 a do vínku jej dostala i 308. No, tak či onak, interiér je opravdu hezký, líbivý a také velmi kvalitní, co se materiálů a zpracování týká. Rozložení i-Cockpit nemusí vyhovovat každému, ale po těch letech už je to mnohem lepší. I když na budíky přes volant stále nevidím, pokud si jej nesnížím až ke kolenům. To je už ale klasika. Funkčně a ergonomicky jinak není, co kritizovat.
Asistenční systémy řízení, které používají 6 kamer a 9 radarů, zajišťují komfort a bezpečnost. Patří mezi ně zejména:
– Adaptivní tempomat s funkcí Stop and Go;
– Noční vidění (Night Vision) umožňující rozpoznat zvířata, chodce nebo cyklisty před vozem v jízdním pruhu dříve, než se objeví v dosahu dálkových světel;
– Systém sledování mrtvého úhlu s velkým dosahem (75 metrů);
– Sledování provozu za vozidlem, které po zařazení zpátečky upozorňuje na nebezpečí v blízkosti vozu.
Nabídka pohonů vozu Peugeot 408 zahrnuje dvě plug-in hybridní verze o výkonu 180 a 225 koní a benzinový motor o výkonu 130 koní. Všechny tři varianty jsou spojeny výhradně s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8. Za několik měsíců od uvedení těchto pohonů na trh bude následovat plně elektrická verze.
Konstruktéři vozu Peugeot 408 se zaměřili především na efektivitu. Kombinací vynikající aerodynamiky, poměrně malé hmotnosti (od 1 396 kg) a úsporných motorů bylo dosaženo nízké spotřeby energie, a to jak u verzí s hybridním pohonem, tak u verze se spalovacím motorem.
Nový Peugeot 408 je uváděn na trhy v Evropě na počátku roku 2023. Vůz pro evropské i mimoevropské trhy se bude vyrábět ve francouzském městě Mulhouse, následně se rozjede výroba také v továrně v čínském Čcheng-tu pro místní trh. První cena verze se spalovacím motorem je 830 000 Kč, plug-in hybrid začíná na 1 070 000 Kč
« Test ojetiny Hyundai i20: Větší a levnější alternativa Fabie Test Range Rover Sport D350: Jiný vesmír »