buy-used-cars-lineup-720x405

Trh ojetin v roce 2022: Škoda zůstala první volbou tuzemských zákazníků

3. 2. 2023 • Novinky

Průměrné ceny ojetých aut rostly v roce 2022 v celé Evropě. Růst nabyl výraznou dynamiku v prvním pololetí, aby ji v druhém postupně ztrácel. V meziročním srovnání se ovšem projevil trend posledních let – zákazník v čase zaplatil za o rok starší ojetinu s vyšším nájezdem více. Nejvíce na tuzemském trhu ojetin zdražovaly tříleté vozy, meziroční medián cen této kategorie vyrostl z 459 000 Kč (2021) na 599 000 Kč (2022) tedy o 30,7 procenta.

Na českém trhu ojetin se v roce 2022 prodalo o 10,6 procenta méně ojetin než v roce předchozím. Pokles prodejů nastal zejména v druhé polovině roku, která se nesla ve znamení vyšších nákladů na život a také nejistotou ohledně dalšího vývoje.

Nejoblíbenějším modelem mezi ojetinami zůstává Škoda Octavia, vyrobená v roce 2017 s úsporným dieselovým motorem 2.0 TDI 110 kW a manuální převodovkou. Další prvenství si Škoda připsala i ve stále oblíbenější kategorii SUV, kde byla v roce 2022 nejprodávanější ojetinou Škoda Kodiaq. Mezi čistě elektrickými vozy pak kralovalo kompaktní BMW i3.  

„Ceny ojetin rostou téměř kontinuálně od roku 2020. Poptávka po kvalitních zánovních vozech neustává a podle posledních zpráv od výrobců budou problémy ve výrobě i v tomto roce. Od konce roku 2021 navíc automobilky výrazně zdražily nová auta, a to se letos a v letech následujících opět negativně promítne do cen. I v roce 2023 tak bude realitou, že zákazník na začátku roku koupí zánovní ojetinu a po roce užívání ji bude schopen prodat za stejnou nebo vyšší cenu,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.

Prodej ojetých vozů v ČR v podrobnějších datech

Čistě elektrické vozy mají tržní podíl pouze necelé procento s meziročním nárůstem pouhých dvou desetin procenta. Elektrická revoluce se v českém vozovém parku zatím nekoná a hlavním důvodem zůstávají vysoké pořizovací náklady nových i ojetých EV. 

Největší online tržiště Carvago analyzuje evropský trh ojetin od roku 2020 a pravidelně publikuje spotřebitelská data. Carvago si klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a zákazníkům nabídnout cenově dostupnou, transparentní a snadno použitelnou službu pro nákup a výkup ojetých automobilů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz