Test SEAT Leon Sportstourer 1,5 TSI
Je to už dva roky, kdy španělská automobilka poprvé ukázala čtvrtou generaci modelu Leon. Oproti té předchozí se toho změnilo opravdu hodně – od designu, nabízených technologií až po motorizace a samozřejmě i ceny. Pořád se jedná o jedno z nejlepších aut svého segmentu.
Základem nového modelu SEAT Leon je vyspělá platforma MQB Evo, která poskytla týmu designérů potřebnou variabilitu a flexibilitu ohledně rozměrů, aby mohl pro novou generaci vytvořit design s ještě atraktivnějšími proporcemi. Ve verzi Sportstourer má Leon vnější délku 4642 mm, vnější šířku 1800 mm a vnější výšku 1448 mm. Rozvor náprav je 2686 mm, což je o 50 mm více než u předchozí generace. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu je v porovnání s předchozí generací o 8 % nižší.
Na první pohled vás ale zaujme design, který se opravdu povedl. Za sebe tvrdím, že SEAT má aktuálně nejhezčí vzhled svých vozů z celého koncernu Volkswagen. Příď zaujme výraznějšími rysy, k nimž přispívá silnější prostorové propojení mezi maskou chladiče a předními světlomety. Světlomety LED jsou posunuty více dozadu, čímž vzniká dojem obočí a pronikavějšího pohledu.
Výraznějšími tvary získal celkový design na eleganci, kterou podporují také větší změny a rozdíly v barvě a odstínu na různých místech karoserie při měnícím se úhlu dopadu světla na povrch laku. Výsledkem je automobil s vytříbenou estetikou a překvapivými detaily. Vzrušující je i pohled na kreativně pojatou záď, umocněnou pruhem svítilen LED v celé šířce vozidla. Víko zavazadlového prostoru současně zachovává dynamický charakter vozu. Jak zadní svítilny, tak i spoiler tvoří linie, díky nimž vzniká dojem rychlosti dokonce i u stojícího vozu.
Testovaný kus dostal poměrně nápadnou červenou barvu karoserie, přičemž jde o základní bezpříplatkový lak Pure červená. Díky tomu, že jde o výbavu FR, která v nabídce španělského výrobce hraje spíše na sportovní notu, vyznačuje se několika specifickými designovými prvky. Z exteriéru jej odhalíte díky logu FR na víku zavazadelníku, ale také díky přednímu nárazníku s doplňky v barvě Cosmo šedá či zadnímu nárazníku s (falešnými) koncovkami výfuku. Současně s tím má v FR v základu 17″ disky kol ve specifickém designu Dynamic II, ale auto z fotek mělo příplatková (17 900 Kč) 18″ kola z lehkých slitin Performance II. Standardně je auto i o 15 mm blíže k asfaltu a má sportovní (tužší) podvozek. To platí pro verze bez adaptivního podvozku DCC, který testovaný kus neměl.
Interiér je vrcholem funkčnosti, minimalismu a elegance. Štíhlá a široká přístrojová deska s hladkými povrchy vyvolává dojem lehkosti a do určité míry působí, jako by se vznášela v prostoru. Interiér vyniká ergonomicky precizním uspořádáním, což přispívá k dalšímu zvýšení komfortu pro řidiče, spolujezdce vpředu i cestující na sedadlech vzadu.
Hlavní dominantou interiéru je centrální 10“ displej informačního a zábavního systému, který zahrnuje funkci rozpoznávání gest, jež umožňuje interakci vozidla s cestujícími. Díky tomu bylo možné snížit počet fyzických tlačítek. Nejdůležitější funkce jsou však i nadále ovládány konvenčními způsoby. Jako jediný ze svých sourozenců (Golf a Octavia) nabízí stále dostatek klasických ovladačů. Nemá dotyková tlačítka na volantu nebo neosvětlenou lištu na ovládání hlasitosti. Na to je zde stále klasické kolečko. Interiér možná působí trochu archaicky, ale díky tomu je také ergonomicky naprosto v pořádku. Sportstourer má objem zavazadlového prostoru 617 litrů, o 30 litrů více než u předchozí generace.
V interiéru dostane posádka na výběr z několika barev ambientního osvětlení. Samozřejmě se některé barvy dají také kombinovat. To už je dnes ale standard, který nikoho nepřekvapí. Co však musíme vyzdvihnout, je spolupráce některých bezpečnostních asistentů s tímto ambientním osvětlení. V místech, kde se konec palubní desky potkává s dveřmi je část LED pásku napojená na hlídání mrtvého úhlu nebo hlídání jízdního pruhu. Pokud tedy řidič například vyjede ze svého jízdního pruhu, LED pásek v palubní desce se rozsvítí oranžově, čímž jej upozorní. Obdobně upozorní na auto v mrtvém úhlu. Tohle je opravdu elegantně řešený bezpečnostní prvek, kterým se nemohou pochlubit žádní konkurenti, tedy ani Volkswagen Golf, ale ani Škoda Octavia. Nutno říct, že takto vychytané osvětlení Leon nabídne až ve vyšších výbavách.
Pod kapotou testovaného vozu byl čtyřválec 1.5 TSI o výkonu 96 kW/130 koní v 5000 otáčkách a 200 Nm točivého monentu od 1400 do 4000 ot./min. Výkonnější verze má 110 kW/150 koní a 250 Nm, ale v užším spektru od 1500 do 3500 ot./min. Motor je už po startu příjemně tichý. A tichý je i při klidné jízdě, kdy jej necháte převalovat do 2 tisíc otáček. Při klidné jízdě je celkově testovaný Leon příjemné auto. Ačkoliv je vybaven sportovním sníženým podvozkem, není ani na 18″ kolech nijak tvrdý. Od podvozku se neozývají žádné nepříjemné rázy a je jistý i na nekvalitní silnici. Tohle naladění se v Martorellu povedlo.
Slabší jedna pětka, která byla pod kapotou testovaného kombíku SEAT Leon Sportstourer, potěší klidným a tichým chodem, ale i spotřebou paliva, která se dá v klidu a v pohodě dostat i k 5 l/100 km. Leon se především ale velmi příjemně řídí a jeho podvozek s ochotou mění směr a z auta je cítit sportovní akcent. Na běžné jezdění se jedná o jedno z nejlepších mainstreamových aut, které vás potěší svou univerzálností a normálností.
Plusy
– Design
– Interiér
– Podvozek
– Praktičnost
– Spotřeba
Mínusy
– Motor je třeba vytáčet
« Test ojetiny Mercedes-Benz CL500 (W216): Takhle už je dnes nedělají Test DS4 1.6 PureTech 225 E-Tense: Hřebíček do rakve nebo nové naděje? »