Jak se vypořádat se zamlženými okny
Zima je období, které nemilosrdně prověří stav ventilace všech automobilů. Máme samozřejmě na mysli zamlžená okna.
První krok, který by měl mít okamžitý efekt, je důkladně umýt okna z obou stran kvalitní a účinně odmašťující kapalinou. Nezní to jako nic objevného, nicméně mnoho řidičů umývá skla pouze zvenčí a zevnitř je pouze „otírá“, protože je obtížné je opravdu důkladně vyčistit. Takže připomínáme – toto udělejte jako první.
Metodický postup
Dalším krokem je kontrola podlahové krytiny pod koberečky. Cílem je samozřejmě najít vlhkost. Pokud se objevuje, je naprosto nezbytné zjistit její příčinu – možná někde podlaha netěsní v důsledku koroze nebo se ucpaly odtoky zkapalněné vody z klimatizačního systému. Bez vyřešení těchto problémů k žádnému velkému zlepšení stavu, bohužel, nedojde. Vkládání novin nebo rozsypání podestýlky pro kočky je pouze polovičním řešením. Ano, vlhkost se vsákne, ale s dalšími srážkami se objeví nová, takže se skla začnou znovu zapařovat.
Dále je čas zkontrolovat stav kabinového filtru. Špinavý a přeplněný filtr je nejčastější příčinou zamlžených oken (kromě vlhkosti podlahy). V případě problémů s viditelností ho tedy musíme co nejdříve vyměnit.
„Mnoho řidičů si klade otázku: má smysl vyměnit kabinový filtr bez profesionálního odstranění plísně či dezinfekce systému? Opravdu to není ideální řešení, ale bezpochyby to pomůže proti zapařování skel,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto v České republice a na Slovensku. „Koneckonců můžete systém vydezinfikovat i sami. Sice se to nevyrovná návštěvě autoservisu, ale pokud všechny přípravky použijete správně, alespoň do jisté míry to problém vyřeší.
Při příležitosti výměny filtru je samozřejmě nutné co nejlépe vyčistit přihrádku, ve které je umístěn. Nejlepší je použít vysavač. Foukání stlačeným vzduchem je riskantní, protože může do celého systému navát nečistoty.
Co možná nevíte
Vedle běžných důvodů zamlžených oken popsaných výše, je dobré poukázat na další tři, které nejsou tak časté.
Za prvé – co mnozí nevědí – všechna auta mají kromě přívodů vzduchu do kabiny taky výstupní otvory. Nejčastěji se nacházejí v oblasti zadní police, zadních sloupků a různě v kufru. Proto se vyplatí ze zavazadlového prostoru vytáhnout vše, co jde, ideálně včetně čalounění, a hledat něco, co připomíná větrací mřížky nebo pružné, odstranitelné plastové krytky. Je třeba zkontrolovat, zda jsou průchodné a zda je neucpává například něco, co neustále vozíte v kufru.
Druhá věc je systém vytápění. Musí být vzduchotěsný a výkonný. Dokonce i drobné netěsnosti vytápění vytvářejí usazeniny na sklech. Taky můžete cítit charakteristický pach glykolu. Pokud se vůz nedostatečně zahřívá, těžko v zimě dostatečně vysušíte interiér, takže tento problém odbourejte třeba výměnou termostatu. U některých modelů, například Peugeot 407, se běžně porouchává řízení přívodu vzduchu (nejde nastavit teplotu nebo nasměrovat přívod vzduchu tam, kde je potřeba). Právě v tomto vozu oprava vyžaduje demontáž palubní desky, takže je obtížná a časově náročná, nicméně s touto záležitostí je dobré se vypořádat co nejdříve.
Nakonec připomínáme kontrolu kvality provozu elektrického ohřevu zadního okna (a předního, pokud je jím vybaveno). Elektrické vyhřívání si velmi rychle s párou poradí, takže pokud ho máte, mělo by řádně fungovat. Každý řidič by si měl poradit s kontrolou nebo výměnou pojistek. Pokud je ale problém v instalaci, vyplatí se navštívit nejbližší autoservis sítě ProfiAuto.
„Zamlžená okna jsou velmi častým problémem. Naštěstí se to ve většině případů dá efektivně vyřešit za nevysoké náklady,“ dodává Jindřich Krejčí. „Pro vlastní pohodlí a bezpečnost je ale dobré se tomuto problému věnovat co nejdříve, dokud nejsou venkovní podmínky ještě horší.“
.« Každý sedmý elektromobil může mít stočené kilometry: Reálný stav prozradí baterie Alternativní paliva: Více LPG vozidel a elektromobilů, zájem o CNG znovu klesl »