Jak na úspornou jízdu? Osvojte si několik řidičských zásad a šetřete svou peněženku
Ačkoli se ceny pohonných hmot postupně vracejí na hodnoty před vypuknutím války na Ukrajině a litr benzínu stojí průměrně 37,56 koruny a za litr nafty zaplatíte 43,01 koruny (zdroj CCS), téma šetření financí je před letošní nejistou zimou stále silně aktuální. Znatelně ušetřit jde přitom i během řízení vozu. Proto stojí za to připomenout si pravidla úsporné jízdy a přizpůsobit jim svůj jízdní styl. A jak tedy za volantem prospět své peněžence?
Nižší spotřebě paliva můžete jít naproti, ještě než usednete za volant. Kromě samozřejmosti, jako je používání pouze oleje doporučeného výrobcem, se vyplatí také zkontrolovat tlak v pneumatikách, aby nebyly podhuštěné. Každých 0,1 baru totiž může zvýšit spotřebu i o 1 %. Dalším zbytečným žroutem paliva je nepotřebný náklad. Proto si pečlivě projděte kufr i zadní sedačky a zvažte, které předměty opravdu potřebujete vozit s sebou – 10 kg navíc zvyšuje spotřebu přibližně o 0,1 litru na 100 km.
Pro samotné řízení platí jednoduchá poučka – čím plynulejší jízda bez brzdění a rozjezdů, tím menší spotřeba. „Doporučuji během jízdy udržovat velký rozestup a dívat se do míst vzdálených asi 10 vteřin, abyste mohli předvídat, v klidu reagovat na situaci před sebou a co nejméně zastavovat. Rozjezdy jsou totiž na spotřebu nejnáročnější, což každý známe z popojíždění v kolonách. S nadsázkou řečeno: z nádrže zmizí palivo, aniž byste vůbec někam dojeli,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AAA Auto a Mototechna.
K dalšímu doporučení patří co nejlépe využívat získanou kinetickou energii. Vyplatí se brzdit z kopce motorem, pokud to jde, pozvolně zpomalovat přes neutrál a např. mezi semafory se nerozjíždět na zbytečně vysokou rychlost, když vás na dohled opět čeká červená.
Dalším soupeřem ve hře o nízkou spotřebu je aerodynamika, kterou negativně ovlivní i takový detail, jako je pootevřené okénko. O nevyužité zahrádce či střešním boxu ani nemluvě – stát vás mohou až 2 litry paliva na 100 km.
Pozor si dejte i na malé detaily. Ačkoli se po usednutí do vymrzlého auta v zimě těšíte na vyhřívanou sedačku, vzpomeňte si, že tato funkce odebírá energii a tím i palivo. Stejně tak hlídejte další maličkosti, jako je vyhřívání již odmražených skel či zpětných zrcátek.
.« Test Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Na věky věků Test Peugeot 508 PSE: Nejlepší Peugeot… Pro někoho »