Test Mercedes-Benz S 580e 4Matic L: Absolutní komfort
Jako v každé generaci přináší nová třída S techniku, kterou zdědí nejen budoucí mercedesy, ale přesune se postupně i do běžných vozů. Nová generace třídy S přijíždí ve standardní a prodloužené verzi, zatímco kupé a kabriolet ji tentokrát nedoprovodí. Stylové varianty nahradil nový model SL. Sedan alespoň doprovází ještě luxusnější varianty jako Maybach či Pullman.
Po stránce designu byl zřejmým předkrmem třídy S už facelift třídy E. Ostře řezaná světla jsou novým jazykem designérů ze Stuttgartu. Mezigeneračně má novinka s označením W223 delší kapotu, zůstává však typická okenní linie. Třída S je postavena na nové platformě s nadpolovičním podílem hliníku, díky čemuž je ve srovnání s předchůdcem o 60 kilogramů lehčí, ale tužší. Detaily jako příplatkové zapuštěné kliky, které se ukážou až při příchodu s klíčky, zajišťují výbornou hodnotu aerodynamického odporu, pouhých 0.22 Cx.
Novinka je větší než předchůdce, byť ne výrazně. Prodloužená verze je o 34 milimetrů delší než dříve, má 5255 mm, se zvětšeným rozvorem náprav o 51 mm na 3216 mm. S 1954 mm je také o 55 mm širší a na výšku naměříte 1503 mm, o 12 mm více. U modelu s dlouhým rozvorem se zvýšil prostor pro nohy o 24 mm, zavazadlový prostor je až o 20 litrů zvětšený, na hodnotu 550 litrů.
Uvnitř dominuje vertikálně položený obří displej infotainmentu o úhlopříčce 12,8 palců. Celkově se Mercedes soustředil na hlasové a dotekové ovládání. Nová generace tak má o 27 fyzických tlačítek méně než předchůdce. Předdefinované režimy, například pro uklidnění, lze posílat na jednotlivá místa v autě. Tehdy se zapne nastavená hudba, teplota, odvětrávání sedadel a další prvky.
V interiéru Třídy S dosahuje moderní luxus nové úrovně. Designéři v něm vytvořili příjemnou atmosféru s charakterem luxusního salonu, která se vyznačuje elegancí, vysokou kvalitou a lehkostí. Přístrojová deska je dominantou díky svému novému řešení, modernímu uspořádání ploch a ergonomickému rozmístění displejů. Mercedes-Benz dlouho budoval a ladil dvojici vedle sebe položených širokoúhlých obrazovek, aby od nich u nové generace třídy S upustil. Někomu to může vadit, dokonce jsem slyšel názory, že nový plovoucí tablet uprostřed palubní desky vypadá jako kopie Tesly. Design je čistě subjektivní záležitostí, tak si každý může utvořit svůj názor. Nicméně po funkční stránce je to krok dopředu. Dotykové ovládání je totiž primárním a nyní je systém krásně po ruce. Obří displej navíc obsahuje nejnovější generaci systému MBUX, který je v automobilovém světě naprostou špičkou. Rozhraní je logické, přehledné a systém je bleskově rychlý. Perfektní je i rozlišení a samotná grafika.
Řidič má před sebou ještě jednu velkou obrazovku za volantem. Tento displej ne navíc plně 3D a vypadá úchvatně. Opět patří k tomu nejlepšímu v automobilovém světe, jde plně konfigurovat a nabídne nepřeberné množství informací k zobrazení. Pokud i to by bylo málo, ještě je tady největší Head-Up displej na světě, který také zobrazí úplně vše a navíc disponuje rozšířenou realitou. Ta je špičková v kombinaci s navigací. Ta totiž spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích a křižovatkách neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.
Osobně nejsem úplný nadšenec do všeho dotykového, a tak jsem vždy rád za každou alternativu. Mercedes-Benz je aktuálně leader automobilového průmyslu v hlasovém ovládání, které tady funguje naprosto fascinujícím způsobem a ani si na něj nebudete muset příliš zvykat, protože rozumí i běžným hovorovým příkazům. Nemusíte tedy vyslovovat přísně naučené fráze. Nic nového, říkáte si? Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Stejně tak to platí pro navigaci, masáž sedadel, přeladění radia, písniček, barvy podsvícení a nebo můžete vést se svým autem diskuzi. Řekne vám i vtip, nebo co si myslí o jiných značkách.
Pro příjemné cestování toho však bylo uděláno ještě více. Třída S se stará o blaho cestujících vysokou úrovní jízdního a akustického komfortu a rozsáhlou nabídkou programů ENERGIZING COMFORT. Cestující udrží v dobré kondici také účinná filtrace vzduchu, jejíž vyšší výkonnost signalizuje nové označení ENERGIZING AIR CONTROL.
Sedadla jsou nastavitelná do všech myslitelných směrů, masážní, vyhřívaná a odvětrávaná. Nechybí vyhřívání loketní opěrky a výplní dveří a to včetně těch zadních. Hudbu obstarává audio Burmester (mimochodem reproduktory na A sloupcích se efektně schovávají a jsou podsvícené libovolnou barvou) a vůni na palubě zajišťuje rozstřik parfému do systému klimatizace. Dech mi vyrazilo ambientní nasvícení celého interiéru, které lze kombinovat po zónách, zvolit jakoukoli barvu a navíc je interaktivní a reaguje na vaši činnost ve voze nebo třeba na hudbu. Opět věc, která zatím nemá v automobilovém světě konkurenci. Interiér nové třídy S je opravdu speciální a exotické místo, které nebudete chtít opustit.
Nová třída S se zaměřuje na semi-autonomní řízení, které již zvládne i složitější situace v provozu. V normované škále od 0 do 5 umí třetí stupeň. U nás je ale z legislativních důvodů nutné mít stále ruce na volantu, což zpříjemňuje nové sledování. Senzory zjišťují, jestli máte ruce položené na věnci a není tak nutné s volantem lomcovat, abyste systém ujistili.
Nový Mercedes-Benz Třídy S je v mnoha oblastech ještě inteligentnější a poskytuje ještě vyšší úroveň zážitků z jízdy. Digitální inovace, obsažené mimo jiné v systému MBUX (Mercedes-Benz User Experience), doplňují také novinky, které zvyšují potěšení z jízdy a současně zvyšují i její bezpečnost. Mezi ně patří systém řízení zadních kol s velkým úhlem natočení a bezpečnostní inovace, jakou je zadní airbag. V rámci nové funkce systému PRE-SAFE Impuls Seite dokáže aktivní podvozek E-ACTIVE BODY CONTROL zdvihnout karoserii krátce před rozpoznaným bočním nárazem (na obou stranách). Dalším krokem na cestě k autonomní jízdě jsou zdokonalené asistenční systémy. Díky vylepšenému snímání okolí je řidič nyní ještě lépe podporován, například parkovacími systémy při manévrování. Začlenění do systému MBUX navíc přineslo další zlepšení vizualizace, která dosahuje nových dimenzí. Vypisovat veškeré funkce auta by bylo na celou knihu, pojďme za volant.
Mercedes-Benz třídy S ve verzi L s prodlouženým rozvorem je obrovským autem, které na délku měří 5279 mm a rozvor činí 3216 mm. Zejména právě na zadních sedadlech, je to opravdu znát. Testovaný kus byl vybaven paketem Business Class, který vzadu nabídne dvě oddělená sedadla, přičemž to pravé nabídne relaxační polohu, při níž člověk napůl sedí a leží. Aktivuje se buď tlačítkem na dveřích u ovládání sedadla, případně opět na tabletu mezi zadními sedadly. Jakmile relaxační polohu aktivujete, začne se sedák posouvat vpřed a opěradlo se položí. Ze zadního sedadla vyjede podložka pro stehna a z předního sedadla se vyklopí další podložka, na kterou si můžete natáhnout a položit nohy. Vzadu nechybí vyhřívání a odvětrávání sedadel, masáž ovšem ano. Využít můžete alespoň masáž lýtek. Posed je tu perfektní, intimní atmosféru lze navodit zatažením clon na bočních oknech i na zadním skle, přičemž to samozřejmě provádíte elektricky – buď ovladači na dveřích nebo přes tablet. Raději bych se v tomto autě vozil vzadu, ale i za volantem je to zážitek.
Podvozek je navíc, oproti vyloženě rychlým verzím od AMG, naladěný primárně na komfort. Respektive výhradně! Nechápejte to tak, že by Sko nechtělo zatáčet – na svou váhu převyšující dvě tuny a délku 5 metrů se do zatáček skládá nečekaně ochotně, ale rozhodně to není auto na okreskové řádění. Agilitě a manévrovatelnosti pomáhá natáčení zadní nápravy (Ta je v ceníku ve dvou možnostech: o 4,5° a pak rovnou o 10°.), které je tady opravdu výrazné a zcela eliminuje obří rozměry auta. I přes silný motor vás ale eSko spíše umravňuje, uklidňuje a láká k příjemné a plynulé jízdě.
Vzduchový podvozek nabízí perfektní komfort jízdy a absolutní filtraci nerovností, kdy se dovnitř k posádce nedonese vůbec nic. Dokonce zvládá i ostré příčné nerovnosti, které pro vzduchové podvozky bývají kamenem úrazu. Tlumení lze nastavit i manuálně, kdy lze volit z režimů Comfort a Sport. Ten druhý považuji v tomto voze za zcela irelevantní, jež zbytečně narušuje pohodlí na palubě. Velmi mě také potěšilo, jak dobře se velké eSko řídí. Pocitově zcela popírá své rozměry, je agilní a poslouchá na slovo. Přitom nabízí dokonalou plavnost a nezná náklony. To z řízení dělá velmi příjemnou činnost. Vytříbená je také stabilita v přímém směru a setrvačnost vozidla. Tak typické vlastnosti pro Mercedes-Benz! A to to byl vlastně „jen obyčejný vzduchový podvozek“, Mercedes-Benz má v záloze (bohužel jen pro některé motorizace, třeba pro testované S 400 d v nabídce není) ještě tzv. E-Active Body Control, který spolupracuje s 48V palubní sítí a je ještě „chytřejší“.
Mercedes-Benz S 580 e je vybaven elektromotorem o výkonu 110 kW, který umožňuje dojezd více než 100 kilometrů (WLTP) s výhradně elektrickým pohonem. V mnoha případech tak lze jízdu uskutečnit bez použití spalovacího motoru. Dojezd se v porovnání s předchůdcem více než zdvojnásobil. Základem hybridního pohonu je řadový šestiválec M 256 s nejvyšším výkonem 270 kW z aktuální generace motorů Mercedes-Benz. Vysoké výkonové hustoty bylo u hybridního pohonu dosaženo použitím synchronního elektromotoru s trvalými magnety a vnitřním rotorem. Maximální točivý moment elektromotoru, 480 N.m, je k dispozici již od první otáčky. Kombinovaný výkon elektrifikovaného agregátu je tak slušných 375 kW (510 koní) a 750 Nm točivého momentu. Díky tomu limuzína dokáže z 0 na 100 km/h zrychlit za pouhých 4,9 sekundy a její maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Výsledkem je vysoká agilita při rozjezdu a dynamické jízdní vlastnosti. V jízdním režimu ELECTRIC je nejvyšší rychlost 140 km/h, poté jemně zasáhne elektronický omezovač. Umístění sady akumulátorů ve vozidle přináší v porovnání s předchůdcem praktické výhody pro každodenní provoz. V zavazadlovém prostoru již není žádný schod a díky otvoru v zadních opěradlech lze v interiéru přepravovat i dlouhé předměty. Standardní výbava zahrnuje 11kW nabíječku pro nabíjení třífázovým střídavým proudem. Pro rychlé nabíjení stejnosměrným proudem je k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 60 kW. Dokonce i při vybité sadě akumulátorů je její kompletní nabití díky tomu realizovatelné za 30 minut. Na rozdíl o jiných plug-in hybridů si Mercedes ponechal i velkou palivovou nádrž, tudíž by měl bez jakékoliv zastávky u čerpací stanice nebo dobíječky ujet přes 1000 kilometrů.
Celkový projev hybridní soustavy je obdivuhodný, stejně jako výsledná dynamika. Vůz umí poskytnout opravdu mohutný zátah, podpořený startem z nulového spektra otáček, které vyhlazuje elektromotor a dál asistuje tomu spalovacímu. Ano, S 58 e umí být drtivě rychlé, ale kvůli tomu si ho zřejmě nikdo kupovat nebude. Hybridní soustava v tomto podání totiž dává dokonalý smysl. Po městě se můžete pohybovat v čistě elektrickém režimu a bude vám to bohatě stačit i na dojíždění z příměstských aglomerací za prací do centra a zpět domů. Reálně jsem byl schopný na elektřinu ujet přes 90 kilometrů.
Sko však umí pohony kombinovat tak, že ani cesta po dálnici není drahou záležitostí. Vůz si zde říká o nějakých 7 litrů a po okresních silnicích ujedete klidně polovinu cesty na elektřinu s ještě nižší spotřebou. Hybrid se vám navíc nikdy nevybije do nuly a vůz nabízí mnoho režimů nastavení, které si můžete zvolit dle aktuální potřeby. Od toho preferujícího jízdu čistě na elektřinu, přes automatický hybridní režim, přes jízdu šetřící elektřinu, až po takový, který přímo baterii nabíjí.
Mercedes-Benz třidy S už 50 let udává trendy automobilového průmyslu. Je to auto, které dalo světu airbag, ABS nebo třeba ESP. V dnešní době je stále větší problém něčím překvapit nebo přinést na trh něco zcela nového. I tak se to tady opět povedlo. Vyzdvihnout musím zejména hlasové ovládání, rozšířenou realitu, podvozek a geniální světlomety. Pozornost si zaslouží i testovaný plugin hybridní pohon, který je tím nejlepším na trhu.
Nemůže tedy překvapit, že cena startuje nad třemi miliony korun. Námi testovaný kus s příplatkovou výbavou stál více než 5 milionu korun.
Plusy
– Ukázkové odhlučnění
– Příkladná stabilita
– Dynamika motoru
– Spotřeba a dojezd v elektrickém režimu
– Zpracování interiéru
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Šířka interiéru
– Design a image
Minusy
– Příliš komplikované ovládání klimatizace
« První elektrifikované BMW M se představuje: Stojí za ním ex-designer Škody Test Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Na věky věků »