Krádeže katalyzátorů jsou stále výhodným byznysem
Krádeže katalyzátorů jsou již dlouhá léta strašákem mnoha motoristů. Řeč je přitom i o těch českých. Přestože česká policie konkrétní statistikou zaměřenou na katalyzátory nedisponuje, časté případy krádeží katalyzátorů ukazují, že zde tento problém stále je. Ukrást katalyzátor ze starších aut přitom není nijak složitá věc, škody jsou však obrovské a obrana problematická.
Bez katalyzátorů se dnes neobejde žádná automobilka. Těleso plné drahých a vzácných kovů je totiž pevnou součástí výfukového potrubí, kde se stará o čištění výfukových spalin a snižování negativních důsledků užívání auta na životní prostředí. Jeho význam je obrovský a právě díky promyšleným a velmi drahým katalyzátorům dnes dokážou auta plnit i ty nejpřísnější emisní normy. Katalyzátory se přitom v autech objevily už před mnoha lety, na našich silnicích se začaly hojněji objevovat se zavedením prvního vstřikování Bosch Monomotronic do Škody Favorit (neřízené katalyzátory však už měla i exportní verze Škody 742 či Favority s elektronickými karburátory Ecotronic). Bez přehánění se dá říci, že téměř každé auto na ulici dnes pod sebou vozí i nějaký ten katalyzátor plný drahých kovů a právě ty jsou pro zloděje obrovským lákadlem.
Pro další použití, i prodej
Vysoká cena nových katalyzátorů způsobuje i rostoucí poptávka po použitých katalyzátorech na trhu ojetých aut. Zůstatková cena ojetiny je zkrátka příliš nízká na to, aby se majiteli vyplatilo investovat do zcela nového katalyzátoru a pokud ho umí za podstatně nižší cenu koupit na inzertním portálu, je rozhodnuto. Kde je poptávka, obvykle rychle přichází i nabídka. Pokud se trh nedokáže nasytit katalyzátory z ekologicky likvidovaných vraků či dopravními nehodami zničených vozidel, přichází na řadu banda spekulantů a zlodějů, kteří pro pár peněz neváhají katalyzátory ukrást z aut na ulicích a to je problém, který už trápí i motoristy v Česku. O to horší, že zatímco zloději za takto ukradený katalyzátor dostanou od pokoutných výkupčích pár drobných, majitelům aut způsobí obrovské škody a nejednou při krádeži poškodí i komponenty, které s katalyzátory vůbec nesouvisí. Netřeba připomínat ani fakt, že bez katalyzátoru je auto okamžitě nepojízdné, z čehož vznikají majitelům další dodatečné škody spojené s řešením náhradní vlastní mobility.
Kdo je vykupuje?
Určitě vás napadne otázka, co s ukradenými katalyzátory zloději vlastně dělají? Že část z nich putuje na inzertní portály, je každému jasné. Otevřel jsem si jeden z portálů a okamžitě na mě vyskočil inzerát ve znění: “Prodám benzínové originální katalyzátory z prvovýroby…”. Cena je samozřejmě dohodou, přičemž si zmíněný inzerát za prvních 5 dní zobrazilo téměř 100 lidí. Reálná poptávka zde tedy určitě je.
Jak jsem již zmínil, kde je poptávka, přichází i nabídka. Část katalyzátorů se však pravděpodobně “ztratí” i ve výkupu katalyzátorů. Ačkoliv by se to dít nemělo. Tímto nechci útočit na poctivé provozovatele výkupů drahých kovů, je totiž jasné, že vykupování katalyzátorů s drahými kovy podléhá přísným pravidlům a opatřením, nemohu se však zbavit pocitu, že ne všichni jej dodržují, jak mají. Nebo se mýlím? Doufám, že ano. Zajímavé jsou také služby výkupu, když k vám provozovatel pošle po katalyzátor kurýra a po odsouhlasení ceny vám pošle peníze přímo na účet. Zkrátka “bezkontaktní” online prodej, jak se na dnešní pandemickou dobu sluší a patří. Jak to v praxi funguje, nevím, možná je to opravdu praktická služba šetřící zákazníkovi čas, takže to automaticky neodsuzuji, pokud se zde však vytváří i jen malý prostor na nelegální výkup katalyzátorů pocházejících z trestné činnosti, mohl by to být problém.
.« Test MINI Cooper Cabrio S Povinné sledování rychlosti v autech je realitou »