buy-used-cars-lineup-720x405

Výrazné zdražování se překvapivě netýká všech variant osobních vozů

24. 6. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Společnost EY zpracovala cenový index zaměřený na nabídku sportovních verzí osobních automobilů. Srovnala v něm data z května 2022 a 2018 jakožto základního období. Do specializovaného průzkumu byly zahrnuty pouze vozy se sportovním označením, jež nabízejí zvýšený výkon oproti standardním modelům. Z jeho závěrů mimo jiné vyplývá, že počet nabízených sportovních vozů vzrostl za čtyři roky o 36 %, přičemž cenový nárůst byl spíše pozvolný, kdy například u benzínových sportovních variant nedosáhl ani 2 %.

Postupné rozšiřování nabídky

Mezi dubnem 2018 a 2022 došlo k nárůstu o 28 nabízených modelů, což představuje nárůst o 36 %. V roce 2018 bylo nabízeno celkem 78 modelů v 79 variantách, z nichž 72 bylo zastoupeno benzínovými motory, 6 naftovými a poslední kategorie PHEV čítala jeden model. Konkrétně se jednalo o BMW i8 s 1,5litrovým spalovacím motorem kombinovaným s elektrickým pohonem o celkovém maximálním výkonu 275 kW, které však v letošní nabídce již nenalezneme. Rozličné motorizace nabídlo Audi v modelu TT Coupe, které disponovalo jak benzínovými, tak naftovými motory, které pro tuto třídu nejsou typické. Výhodou oproti benzínové variantě bylo vykazování nižší spotřeby o 1,5 l na 100 km, což mohlo být pro řadu spotřebitelů rozhodujícím faktorem při využívání potenciálu motorizace. Nůžky se v rámci spotřeby rozevírají v neprospěch benzínových agregátů o to více. Obdobná dieselová motorizace však v letošní nabídce již chybí stejně jako například unikátní sportovní Alfa Romeo 4C, která nabízela nevšední jízdní zážitek v karbonovém monokoku bez posilovače řízení.

„Rostoucí ceny vstupů a energií zaznamenáváme nejen v automobilovém průmyslu, kde ceny běžných osobních automobilů výrazně rostou. U sportovních vozů tomu bylo překvapivě jinak – v porovnávaném období byla zaznamenána spíše stagnace cen. To bylo způsobeno zejména ukončením prodeje některých dražších variant. Dalším faktorem je, že automobilky stále častěji zařazují do své nabídky více menších sportovních variant, které jsou obecně levnější a tím průměrné ceny snižují. I když se může zdát, že absolutní rozdíly cen jsou velké, při pohledu na ceník BMW M5 zjistíme, že zdražilo o více než 170 000 Kč, což pak v procentuálním vyjádření představuje 5% navýšení,“ uvedl Petr Knap, partner EY pro automobilový průmysl.

V květnu 2022 figurovalo v nabídce automobilek celkem 106 modelů ve 109 variantách. Největší zastoupení měly opět benzínové agregáty o celkovém počtu 94, které následovaly naftové s počtem deset. Sportovní varianty PHEV jsou nyní nabízeny ve dvou modelech. Jedním z nich je Volkswagen Touareg R a tím druhým ŠKODA Octavia RS o výkonu 180 kW, která je mimo variantu PHEV nabízena i v benzínové (180 kW) a naftové motorizaci (147 kW). K nabídce se přidaly i 3 vozy v kategorii BEV, která postupem času také začíná nabízet zajímavé sportovní verze, byť se v mnoha případech jedná o kompromis. Do této kategorie spadá i historicky nejsilnější v tuzemsku vyráběný model ŠKODA Enyaq RS s maximálním výkonem 220 kW. Vedle něj v BEV nabídce stojí o poznání dražší a o 220 kW výkonnější model RS e-tron GT z dílny Audi s cenovkou 3 811 900 Kč. Na samotném vrcholu stojí model Mercedes-Benz AMG EQS 53 4Matic+ o
výkonu 470 kW s cenou od 4 335 430 Kč.

Předpokládané změny velikostí objemů

Automobilky stále častěji přicházejí na trh s novými maloobjemovými sportovními modely z důvodu plnění přísnějších emisních norem. Konkrétně výrobce Mercedes-Benz oproti roku 2018 nabízí o 8 variant více, avšak tyto modely nově disponují dvoulitrovými agregáty. Naopak z nabídky vypadly modely s 12válcovými motory o výkonu 463 kW, které byly k nalezení v S 65 Coupe a S 65 L. K výrobě dvoulitrových sportovních derivátů se přidala i značka Volkswagen, která do svého portfolia zařadila modely Arteon R, Tiguan R a T-Roc R.  Pohled na ceník Polo GTI prozradí, že během sledovaného 4letého rozmezí tento model zdražil o 151 900 Kč v základní verzi, přičemž výkonový nárůst byl pouze 5 kW na konečných 152 kW. Pozitivum tvoří fakt, že tento model je v rámci posledních evolucí mezigeneračně soustavně osazován většími agregáty – současně je nabízen s motorem 2.0 TSI, přičemž předchůdci disponovaly motory 1.8 TSI a 1.4 TSI, které se nepyšnily příliš vysokou spolehlivostí. Srdce vyznavačů atmosférických motorů zaplesá při pohledu na nový model Toyoty GR 86, který oproti předchůdci GT 86 nabízí větší objem 2,4 l (nárůst o 0,4 l) a vyšší výkon 172 kW (nárůst o 23 kW), přičemž ceny zůstaly na podobné úrovni. Není tak divu, že předobjednávky tohoto modelu byly během několika hodin beznadějně vyprodány a další alokace pro český trh prozatím není – vzhledem k omezené alokaci pro EU obecně – v plánu. V těchto dnech lze očekávat větší poptávku po modelech předchozí generace Mercedes-Benz třídy AMG C43 a C63, které disponovaly 6 až 8válcovými motory ve výkonovém rozmezí od 270 kW do 375 kW. Důvodem je fakt, že nová generace bude nabízena pouze se čtyřválci v hybridním provedení, a tak se jedná o poslední možnost pořídit nové vozy s podobnou motorizací.

Pozvolné cenové změny

Ceny benzínem poháněných sportovních variant vzrostly v průměru o 1,9 % na 2 100 366 Kč. Na tomto růstu se mimo jiné podílelo zdražení modelů BMW M3 o 179 400 Kč, Ford Mustang o 329 910 Kč v maximální výbavě nebo Lexus RC F o 584 000 Kč rovněž v maximální výbavě. Menší cenové nárůsty potkaly modely s nižšími objemy – Audi RS3 byla v případě maximální výbavy bez příplatků zdražena o 48 000 Kč, Mercedes-Benz AMG CLA 45 pak o 20 570 Kč.

Nabídka naftových verzí

Z nabídky sportovně laděných vznětových agregátů vypadl motor z dílny BMW o objemu 3 l osazený třemi turbodmychadly o maximálním výkonu 280 kW. Ten bylo možné nalézt hned v několika modelech – M550d, X6 M50d, X5 M50d. V nové generaci byl jeho výkon navýšen o 14 kW a jedno turbo, ale bohužel s příchodem faceliftu z nabídky zcela zmizel a dnes již nelze objednat. U konkurenta z Ingolstadtu, Audi, byla nabídka o naftové verze rozšířena. Konkrétně se jejich naftový třílitr s výkonem od 251 kW do 253 kW nachází v modelech SQ5, SQ7, SQ8, S5, S6 a S7.

Bez výrazných změn na poli spotřeby, emisí a výkonu

Z pohledu výkonu došlo u benzínových variant k navýšení na průměrných 300 kW (+8 kW), zatímco u naftových klesl výkon na 219 kW (-7 kW), přičemž klesla i průměrná spotřeba na 5,8 l/100 km (-0,4 l/100 km). Benzínové agregáty jsou naopak dle oficiálních údajů výrobců žíznivější a potřebují v průměru 9,6 l/100 km (+0,9 l/100 km). Z pohledu emisí jsou na tom mimo čistě bateriové vozy nejlépe vozidla z kategorie PHEV mající průměrných 25 g CO2/100 km, následují naftové se 158,3 g CO2/100 km (-3,5 g CO2/100 km) a nejhůře jsou na tom pochopitelně benzínové s hodnotou 224,5 g CO2/100 km (+3,7 g CO2/100 km). Zajímavé hodnoty se vyskytují u vozů BEV, které vykazují průměrný maximální výkon 377 kW, nulové lokální emise a průměrnou spotřebu 20,2 kWh/100 km. V jejich neprospěch ovšem na poli sportovních výkonů hovoří jejich hmotnost. Přesto je patrné, že se výrobci budou ubírat tímto směrem, byť se jedná o nelehkou misi.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz