Legenda jménem Carroll Shelby
Je tomu týden co opustila svět velmi významná osobnost automobilového odvětví. Celým jménem Carroll Hall Shelby se narodil roku 1923 v Texasu, rodičům Warrenovi a Eloise. Již od dětství trpěl zdravotním problémem, který ho doprovázel během celého života, od narození špatné srdce způsobilo, že Carroll strávil do svých sedmi let většinu života na lůžku. Většinu mládí se pak věnoval pěstování kuřat na farmě. V roce 1940, potom co maturoval na škole ve Woodrow, měl nastoupit na univerzitu v Georgii, obor letecké inženýrství, kvůli začínající válce ale na školu nikdy nenastoupil, místo toho se stal leteckým instruktorem vzdušných sil americké armády během druhé světové války.
Když začal po válce v padesátých letech závodit, začínal jako amatér, brzy se ale propracoval na řidiče týmů jako Cad-Allard, Aston Martin nebo Maserati, mezi lety 1958 a 1959 dokonce působil jako pilot formule jedna, bohužel za jeho krátkou kariéru nestihl nasbírat žádné body. O hodně úspěšnější byl Shelby na trati Le Mans, kde vyhrál roku 1959 závod společně s Royem Salvadorim. Stanovil také 16 národních rychlostních rekordů na solném jezeře. Za další úspěchy lze považovat například závody do vrchu Mount Washington Hillclimb Auto Race, které vyhrál v roce 1956.
V Říjnu roku 1959 pro Shelbyho ze zdravotních důvodů závodění skončilo. Začala pro něj nová éra, kde se proslavil o mnoho více než během závodní kariéry, roku 1962 vzniká společnost Shelby American. Ještě v témže roce jej navštíví Ray Brock s nabídkou spolupráce. Ford uvedl na trh nový small block osmiválec a pověřuje Carrolla, aby zkonstruoval nový vůz. Carroll věděl, že v té době skončila britskému výrobci AC Motors smlouva s dodavatelem motorů Bristol Engines, kontaktoval proto AC s nabídkou na dodání několika šasi, které se následně osadí motorem V8 Ford. Vzniká tak vůz představený americké veřejnosti jako AC Cobra, později znám jako Shelby Cobra, původní účel Cobry byl jednoznačný, zatlouct do země Chevrolet s jejich Corvette na domácí půdě. Po tom co se účel podařil, chtěl Ford expandovat do Evropy a postavit se Ferrari na závodech 24 hodin Le Mans, jak se později ukázalo, původní Cobra byla nevhodná jakožto vůz na rychlou trať Le Mans a hlavně na rovině Mulsanne vůz značně ztrácel oproti konkurenci. Na řadu tedy přišel nápad vylepšit Cobru novou, aerodynamickou karosérií navrženou Petem Brockem, nový vůz dostal název Shelby Daytona Coupe a za dva roky závodění vzniklo pouhých šest kusů, každý s trochu odlišnou specifikací. Závod Le Mans ale Daytona Coupe jela (a zvítězila) jen jednou, v roce 1965 byl totiž Carroll převelen k projektu Ford GT40.
Mimo Cobru vznikly za spolupráce s Fordem také legendární Shelbyho Mustangy. Model GT350 se prodával od roku 1965, GT500 přišlo až o dva roky později, v roce 1967, výroba obou modelů byla ukončena 1970 a následně obnovena po comebacku v roce 2007. První ročníky GT350 měly některé prvky společné s Cobrou, měly stejné barevné schéma, znaky a GT350 se často právě proto přezdíval Cobra, všechny měly motor 289 kubických palců s úpravou na výkon 306 koní. Vozy začínaly svůj život jako standardní Mustangy se čtyřstupňovou převodovkou, poté putovaly do Shelby American, kde začala jejich přestavba, obdržely sání high-riser, vyztuženou zadní nápravu a silnější brzdy. Do roku 1965 byly GT350 striktně sportovní vozy, teprve od roku 1966 dostal Shelby Mustang prvky jako zadní sedačky, výběr z více barevných provedení, nebo volitelnou automatickou převodovku, tento trend pokračoval po několik dalších let, vozy se postupně stávaly těžšími, pohodlnějšími a ztrácely na své sportovnosti. Zmíněný GT500 se objevil v roce 1967, kdy už měl téměř veškerou iniciativu nad výrobou Ford, přesto se v té době oba Shelbyho Mustangové prodávali už jen jako Shelby GT350 a GT500, název Mustang byl vypuštěn. Za zmínku ještě stojí edice GT500 King of the Road, která měla pod kapotou motor 428 Cobra Jet, homologovaný výkon 335 koní byl však podle mnoha zdrojů pouze kvůli pojištění. Opravdový výkon dalece přesahoval 400 koní. Po roce 1969 se již Carroll Shelby návrhu svých mustangů neúčastnil a v roce 1970 končí jeho spolupráce s Fordem a výroba GT350 i GT500.
Po ukončení spolupráce s Fordem není o Shelbym na nějaký čas slyšet, v roce 1976 zakládá spolu se členy World Chili Cook offs mezinárodní společnost vyznavačů čili a ještě v témže roce dává na trh Carroll Shelby’s Original Texas Brand Chili. K automobilismu se vrací roku 1982 po tom, co si jej vyhledá ke spolupráci předseda Chrysler Corporation Lee Iacocca, Shelby tak začíná spolupracovat s dalším z velké americké trojky. Produktem jsou vozy od Dodge upravené Shelbym a prodávané pod jeho jménem nebo jako Dodge Shelby. Vzhledem k pokračující ropné krizi v osmdesátých letech nejsou tyto vozy příliš známé. Jedná se především o několik variací Dodge Charger a Daytona většinou s přeplňovanými motory a nevalným výkonem málokdy přesahujícím 175 koní. Za zmínku však stojí Shelbyho pozice při projektu Dodge Viper kdy technická porota využila jeho bohatých zkušeností a Carroll se tak stal „Performance Consultantem“.
V roce 1990 obdržel Shelby konečně záplatu na své slabé srdce v podobě transplantace, rok na to zakládá Carroll Shelby Heart Fund, nadaci pro financování orgánů pro transplantaci u dětských pacientů a v roce 1992 se zapisuje do síně slávy International Motor Sports. Od roku 1995 produkuje Shelby vlastní moderní interpretace klasické Cobry pod názvem CSX4000, ta zůstává ve výrobě dodnes. Dva roky na to staví ještě vlastní nový vůz, méně známý Shelby Series 1, roadster využívající motor Oldsmobile 4.0, bohužel se vůz nedočkává podpory od GM divize. Moderní interpretace se dočkává i Mustang GT500, který byl zvěčněn v remaku filmu 60 sekund jako „Eleanor“.
Po začátku nového tisíciletí navazuje Shelby opět spolupráci s Fordem, účastní se festivalu 100 let závodění Ford a objevuje se i Ford Shelby Cobra Concept, zároveň se podílí na vývojí nového Fordu GT v roce 2003 a následně na konceptu Ford Shelby GR-1 o rok později. V roce 2005 nastupuje na scénu opět Shelby GT500 jakožto nejsilnější verze Mustangu páté generace. Tento vůz se těší velké oblibě a dostává se mu mnoha variant, včetně reinkarnace King of the Road, verze kabrio nebo packetu Super Snake, jméno Shelby je tak opět na vzestupu a vzniká Shelby Performance Parts Company nebo Shelby Terlingua Racing Team. V roce 20011 získává ve Washingtonu své poslední ocenění, cenu za celoživotní přínost automobilovému průmyslu magazínu Automotive News.
Po tomto bohatém životě s obřím přínosem pro automobilismus a motorsport, umírá Carrol Hall Shelby dne 10. Května v nemocnici v texaském Dallasu. Joe Conway prezident společnosti Carrol Shelby International, sdružující všechny Shelbyho obchodní značky říká: „Všichni cítíme velký smutek a soucítíme s Carrollovou rodinou a celým automobilním průmyslem. Není zde nikdo, kdo by byl jako Carrol Shelby a nikdy nebude. I přesto jsme slíbili Carrollovi, že poneseme jeho odkaz dál“.
.« G-POWER BMW M5 Hurricane slaví jubileum Alfa Romeo 8C Competizione od Wheelsandmore »