shutterstock-448777942

Termostat v autě

11. 5. 2022 • Novinky, Zajímavosti

Automobilovému trhu stále dominují vozidla se svými spalovacími motory. Nikoli nadarmo už jejich pojmenování prozrazuje, jakým způsobem získávají energii potřebnou k pohonu. Je proto snadné si představit, že uvnitř takových tepelných strojů panuje horko, přičemž tyto teploty zdaleka nejsou libovolné a naopak předem přesně propočítané. Přístroj k měření teploty je tedy logickým řešením, neboť správně nastavená hodnota v motorovém prostoru má klíčový význam hned z několika důvodů. Jaké to jsou a co se dá udělat v případě závady zařízení se dozvíte níže.

Jak funguje termostat?

Moderní termostaty jsou obvykle navrženy jako ventily, aby jimi bylo možné regulovat oběh chladiva. Konkrétně slouží jako rozhraní mezi malým a velkým okruhem chladicí kapaliny motoru. Do malého okruhu jsou zapojeny motor, vodní čerpadlo a výměník tepla, zatímco větší okruh tyto jednotky propojuje s chladičem. Po nastartování vozidla je motor většinou ještě studený, jelikož nebyl určitou dobu v provozu, a tím pádem vychladla i chladicí kapalina. Termostat reaguje na teplo a za studena udržuje průchod, a tím i průtok studeného chladiva do malého okruhu, uzavřený. To umožňuje motoru maximálně rychle se zahřát na požadovanou provozní teplotu přibližně 80 až 110 °C. V tuto chvíli se otevře i ventil termostatu, čímž se propustí chladicí médium, které tak brání přehřátí agregátu v důsledku spalování. Termostat tedy po zahájení jízdy sleduje, zda motor už dosáhl provozní teploty, pak monitoruje chladicí kapalinu, a pokud i u ní naměří příliš vysoké hodnoty, například při obzvlášť vysokých otáčkách, může vůz připojit dodatečné chladiče.

Správně vyhřátý motor má velký význam přinejmenším ze dvou hlavních důvodů. V první řadě jde samozřejmě o dosažení co nejvyšší účinnosti spalování, což je možné pouze při určitých teplotách směsi vzduchu a paliva. Tato účinnost přímo souvisí s množstvím emisí škodlivých látek. Menší obsah škodlivin jde ovšem zpravidla ruku v ruce s nižším jízdním výkonem, což je důvod, proč musí automobilky kvůli zákonným požadavkům často upravovat teplotní a směšovací charakteristiky.

Co může vést k poškození zařízení a jak poznat závadu?

Termostaty jsou konstruovány tak, že se většinou po celou dobu životnosti vozidla nepokazí. Samozřejmě ale nezničitelné nejsou, a nejčastější příčinou poruchy tohoto zařízení je právě mechanická závada. To například může znamenat, že hmota uvnitř termostatu (obvykle speciální vosk) unikla v důsledku netěsnosti. Případně se mohl i ventil kvůli korozi či nadměrnému opotřebení zaseknout v jedné z jeho možných poloh a přerušit tak celý okruh. Je-li zaseknutý v otevřené poloze, pak se motor pouze bude hůře zahřívat. Okruh chladicí kapaliny a blok motoru jsou neustálé propojeny a než se všechna kapalina ohřeje na provozní teplotu, uplyne delší doba než normálně. Jiná situace však nastává, pokud se ventil zablokuje v zavřené poloze. V takovém případě je celá záležitost mnohem nebezpečnější, protože zahřátý motor se kvůli tomu za provozu nemá jak ochladit. Zejména pohyblivé části ústrojí a samozřejmě i veškeré kapaliny nesmí překročit určité teplotní meze – v opačném případě hrozí úplné selhání bloku motoru. Věnujte proto vždy velkou pozornost ukazateli teploty chladicí kapaliny na palubní desce. Hodnoty až do 90 °C jsou běžné a i jejich krátkodobé překročení je naprosto normální. Je-li ovšem ručička trvale v červeném poli, měli byste jízdu okamžitě přerušit nebo co nejrychleji zajet do autoservisu.

Jak vyměnit poškozené zařízení?

S příslušným nářadím a jistými technickými znalostmi můžete termostat vyměnit i svépomocí. K tomu jsme pro vás připravili stručné a přehledné pokyny krok za krokem.

Krok 1: Abyste se mohli bezpečně a nerušeně pohybovat pod vozidlem, potřebujete zvedací plošinu nebo podobné, robustní zvedací zařízení. Zvedněte auto.

Krok 2: Odstraňte ochranný kryt podvozku.

Krok 3: Vypusťte chladicí kapalinu do vhodné nádoby.

Krok 4: Nyní odmontujte potrubí a hadice, dokud nezískáte přístup k zařízení. Vyjměte vadný termostat.

Krok 5: Nainstalujte nový komponent. Rovněž se ujistěte, že jste vsadili i nová těsnění.

Krok 6: Důležité: Nezapomeňte nalít novou chladicí kapalinu, jelikož jste staré médium ve třetím kroku vypustili.

Krok 7: Odvzdušněte okruh a proveďte opatrnou zkušební jízdu. V jejím průběhu postupně zahřívejte vozidlo, dokud nedosáhnete vysokého počtu otáček a chladicí kapalina zvýšené teploty. Pečlivě dbejte na možné zdroje chyb. Neměli byste slyšet žádné klepavé zvuky, ani by neměly blikat kontrolky nebo se chladicí kapalina ohřívat příliš rychle nebo příliš pomalu.

Shrnutí

Termostat plní nenápadný, ale neméně důležitý úkol v okruhu chladicí kapaliny. Teplota v útrobách vašeho vozidla představuje poměrně delikátní veličinu a může velmi rychle ovlivnit ostatní součásti nebo dokonce i celý motor. Proto doporučujeme si vždy hlídat teplotu chladicí kapaliny a v případě výskytu pravidelných výkyvů zajet na prohlídku do servisu nebo si nový díl preventivně nainstalovat samostatně.

Prameny:

Základní informace o termostatu topnahradnidily24.cz

Více informací o termostatu lang-cs.man-trailer.com

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz