Test DS 4 Rivoli Cross 1.5 BLUEHDI 130 EAT8
Úkolem DS 4 je nově nadefinovat základy segmentu C-Premium. Obrací se na zákazníky, které přitahují dva typy karoserie: nová SUV-kupé aspirující na úspěšnou budoucnost a tradiční kompaktní hatchbacky. V každé fázi návrhu nás při rozhodování vedla myšlenka přijít s autem, které bude pro oba tyto segmenty atraktivní. Design DS 4 si však zároveň hraje s některými prvky vozů kupé a zejména výbavové verze Trocadero Cross a Rivoli Cross lákají vizáží i zájemce o naopak velmi populární kategorii SUV.
Přední strana získala nový světelný podpis. Velmi propracované světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Doplňují je denní světla tvořená dvěma řadami LED diod na každé straně (celkem 98 LED). Systém DS Wings spojuje světlomety s maskou chladiče. V závislosti na verzi se skládá z dvoudílné struktury s motivy hrotů diamantů, které se postupně zvětšují a vystupují z trojrozměrné mřížky. Dlouhá kapota nad nimi dodává celému tvaru dynamickou energii.
V profilu se snoubí plynulý charakter a ostré linie. Propracované plochy boků doplňují zapuštěné kliky dveří. Poměr tloušťky karoserie a kol o velkém průměru (včetně 20palcového provedení s aerodynamickými prvky) je převzat od konceptu DS Aero Sport Lounge. Střecha se v zadní části táhne velmi nízko podél strmě šikmého zadního okna se smaltovaným sítotiskem, jako vnějším symbolem uznávaného know-how. Silueta je jak stylová, tak velmi aerodynamická. Zadní blatníky ukrývají zřetelnou muskulaturu vytvářející na karoserii výrazné křivky a ostré hrany. Při pohledu z boku upoutá C sloupek s leskle černým povrchem a vsazeným logem DS Automobiles. Vzadu se představuje nová generace světelného podpisu s motivem postupně vystupujících laserem vypálených šupin.
V rámci jednoho tvaru existuje více verzí DS 4. U hlavní verze DS 4 dominuje elegance se specifickým designem nárazníků, jemnými chromovanými prvky a střechou v kontrastní černé barvě, která vozu dodává impozantní sportovní vzhled.
DS 4 Cross sází na vizuální vzhled SUV, spodní část nárazníků má matně černý odstín a je zdůrazněna specifickým krytem. Celek dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska chladiče, výrazné ráfky, střešní nosiče a střecha v barvě karoserie. V rámci exkluzivní příplatkové výbavy může být DS 4 Cross vybaven systémem Advanced Traction Control s režimem písek, sníh a bláto pro lepší přilnavost a funkcí Hill Assist Descent Control pro jízdu ze svahu.
Dynamičtější verze DS 4 Performance Line nabízí kromě exkluzivního interiéru i černou verzi exteriéru s paketem Black (DS Wings, lišta mezi zadními světly, maska chladiče a rámy bočních oken) a výraznými černými koly.
Za sebe musím říct, že naživo vypadá vůz prostě fantasticky, i když si nemůžu pomoci, ale z některých úhlů mi připomíná Lexus a to i uvnitř (výplně dveří). To však nic nemění na tom, že design se opravdu povedl a auto bude budit zaslouženou pozornost. DS 4 se netají technickou spřízněností s novými generacemi modelů Peugeot 308 a Opel Astra, vždyť sdílí stejnou platformu a jednotky. Právě s Astrou se dokonce vyrábí ve stejné továrně v německém Rüsselsheimu. Fakt, že se jedná o auto vyrobeno v Německu může být pro spoustu českých zákazníků velmi pozitivní argument při rozhodování o pořízení auta.
Vůz DS 4, který je postaven na nové vývojové verzi platformy EMP2, která používá 70 % nových nebo exkluzivních dílů, nabízí od svého uvedení na trh hybridní plug-in technologii (225 koní a dojezd více než 50 kilometrů s nulovými emisemi v kombinovaném cyklu WLTP). DS 4 nabízí rovněž systém infotainmentu nové generace, v segmentu C-Premium zcela nové asistenční systémy řízení a inovativní systém promítání informací. Výhodou nové DS 4 je široká nabídka motorů a verzí výbavy. Kromě základního benzinového tříválce s turbem jsou v nabídce i dvě výkonové verze benzinového čtyřválce s turbem a nechybí ani naftový čtyřválec. Cenový vrchol představuje plug-in hybridní soustava elektromotoru s benzinovým čtyřválcem.
Nová DS 4 se řadí mezi takzvaná prémiová auta segmentu nižší střední třídy. Jejími nejbližšími konkurenty tak budou modely Audi A3 Sportback, BMW řady 1 nebo Mercedes-Benz třídy A. Tomu odpovídá i její základní cenovka 720 tisíc korun za specifikaci DS 4 1.2 PureTech 130 EAT8 Bastille.
Interiér vozu DS 4 je digitální, ladný a ergonomický, každý prvek je do něj intuitivně integrován, jak z hlediska funkce, tak stylu. Tuto ladnost přinášejí četné inovace, jejichž cílem je vytvořit na palubě vozu DS 4 dokonalý klid. Umění cestovat je ilustrováno novým uspořádáním ovladačů, které jsou seskupeny do tří zón pro snazší užívání. Jejich hlavní součásti zdobí gilošovaný vzor „Clous de Paris“, který se inspiroval luxusními hodinářskými výrobky:
- lišta ve tvaru šavle, na které jsou seskupeny ovladače klimatizace a neviditelný ventilátor DS Air,
– ovladače otevírání oken zarovnané s bočními větráky zabudovanými do dveří,
– systém DS Smart Touch, dotykový pětipalcový displej propojený se systémem DS Iris Systém a kompaktní ovladač automatické převodovky a DS E-Toggle umístěný na středové konzole.
Neviditelný ventilátor DS Air je inovativní ventilační systém s centrálními ventilátory, které jsou na výšku velmi kompaktní a jsou vybavené neviditelnými lamelami. Proud vzduchu oddělený kuželem zaručuje optimální směrování nahoru i dolů. Vše funguje jako běžný ventilátor, s optimální účinností. Díky své vertikální kompaktnosti má nenápadný a střízlivý vzhled, který umožnil strukturovat design palubní desky tak, aby působila ladně a přehledně.
Zvláštní pozornost byla věnována sedadlům, která mohou mít zabudované odvětrávání a v případě kožené verze nabízet i masážní funkci. Jejich koncepce se inspirovala ulitou, vytváří novou komfortní zónu tvořenou jediným tvarovaným kusem bez jediného řezu. Celé sedadlo je obaleno pěnou s vysokou hustotou, která zajišťuje výjimečnou úroveň pohodlí. Prodloužené sedadlo a tvar skořepiny nabízejí nebývalou hloubku a inovativní styl.
Symbolem toho nejlepšího z know-how značky DS Automobiles je interiér Opéra, který tvoří sedadla v hnědé kůži Nappa Criollo s motivem proplétání Bracelet. Luxusní prostředí dotvářejí i dřevěné prvky z hnědého jasanu a velké plochy v hnědé kůži Nappa Criollo. Čalouničtí mistři posunuli v interiéru využití francouzského know-how zase o něco dál: skryté švy, kde je každý steh neviditelně ukončen, zvýrazňují kvalitu kůže na výplních dveří. Jedná se o jeden z mnoha „hand-made“ zásahů do interiéru, stejně jako dekory z hnědého jasanového dřeva nebo ručně šitý kožený potah volantu.
Verze Performance Line podtrhuje dynamiku vozu DS 4. Palubní desku, panely dveří a celou středovou konzolu pokrývají velké plochy z umělé kůže Alcantara®. Sedadla tvořená pěnou s vysokou hustotou mají čalounění z tkaniny Basalte a umělé kůže Alcantara® doplněné výšivkou a specifickým zlatě-karmínovým prošitím. Volant je ve spodní části ozdoben kouskem kované uhlíkové oceli.
Pocit harmonie v kabině podtrhuje i nepřímé vnitřní osvětlení, které lze upravit podle vlastního vkusu a nálady a které zvýrazňuje boční prvky a přispívá k celkovému pocitu klidu. Akustiku zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 W se 14 reproduktory, který doplňují akustická boční skla, což je další prvek, jenž se v tomto segmentu objevuje úplně poprvé.
Naprosto fantastický je v segmentu nižší střední třídy obří a graficky krásně pojatý head-up displej, který také patří ke standardu většiny výbav. Zobrazuje nejen základní údaje, ale na přání také třeba údaje z palubního počítače. Dalším neobvyklým prvkem v této kategorii je Active Scan Suspension. Auto je schopné v režimu Komfort pomocí kamery v rychlostech mezi 13 a 130 km/h skenovat vozovku před sebou a podle nerovností upravovat nastavení tlumičů tak, aby byla jízda co nejpohodlnější. Zcela jedinečným prvkem v tomto segmentu je přítomnost nočního vidění odhalující dopředu špatně rozpoznatelné chodce či zvířata.
Usednutí do interiéru mě vyvedlo z míry. Design i provedení je fantastické a materiály taktéž. Tady si vůz zaslouží plné srovnání s německou konkurencí a některé dokonce předčí.
Jak jezdí?
DS 4 potěší širokou nabídkou motorů, ale diesel bude ideální volbou pro ty, kteří chtějí auto používat i na delší trasy. Jednotka totiž dává autu poměrně slušnou dynamiku a nízkou spotřebu kolem pěti litrů v kombinovaném provozu. Naftová jednapětka dává výkon 96 kW/130k a točivý moment 300 Nm. Na stovku vůz zrychlí za 10,9 sekund a zastaví se na rychlosti 203 km/h.
Nezní to nijak dynamicky, ale v reálném světě je pružnost a výkon motoru zcela dostačující a auto je poměrně svižné. Jednotka potěšila i velmi slušným odhlučněním a solidně kultivovaným projevem. Stejně tak si dobře rozumí s osmistupňovým automatem Aisin, ale občas jsem mírné škubnutí při rozjezdu do kopce nebo v koloně zaznamenal.
Mírným zklamáním je jednoduchá konstrukce zadní nápravy. DS 4 by si při své ceně a technologické vyspělosti rozhodně zasloužila víceprvkovou nápravu. Zadek má tendenci občas mírně natřásat vozidlem a také je hlučnější. Jinak je ale nastavení podvozku velmi příjemné a vůz je komfortní i na opravdu špatném povrchu.
Překvapila mě také agilita a lehkost, s jakou DS 4 následuje volant. Jízdně se jedná o opravdu skvělé kompaktní auto. Modely DS Automobiles cílí na luxus, sportovní být nechtějí. Tedy zatím. Nutno podotknout, že čistě spalovací varianty nemůžou být vybaveny podvozkem DS Active Scan Supension. Ten je totiž dostupný pouze pro pluh-in hybrid E-Tense.
Celkově vzato však jde o velmi zajímavou a překvapivě silnou alternativu německých prémiových značek. Vůz potěší opravdu zajímavým a kvalitně postaveným interiérem, pokročilou výbavou a nádherným vnějším vzhledem.
« Test Lexus NX 450h: Druhá generace napravuje největší prohřešek Počet nabízených ojetin ve střední Evropě opět klesl: Za měsíc o 42000 »