ford-galaxy-2022-1

Test Ford Galaxy 2.5 Hybrid: Rodina především

2. 5. 2022 • Elektrifikované vozy, FORD, Novinky, Testy

Hybridní pohon: 90%

převodovka: 85%

podvozek: 90%

zpracování: 85%

praktičnost: 100%

Ford Galaxy 2.5 Hybrid je luxusní rodinné přibližovadlo. Boduje praktičností a prostorem. Zároveň ale přidává skvělý komfort, povedený podvozek a výborně nastavený hybrid. Jako rodinné auto je perfetkní.

Verdikt:

To, že je třída MPV prakticky mrtvá, je fakt. Lidé se zamilovali do víceúčelových SUV a automobilky je jimi velice ochotně zásobují. Tu a tam se někdo snaží vzniklou díru na trhu zaplnit osobními dodávkami, na výsledku to ale nic nemění. To ale neznamená, že žádné MPV již nekoupíte. Například je tu stále legendárné Ford Galaxy. Auto, ve kterém jsem se mýlil tak, jako už dlouho ne. Proč? Pojďme si to vysvětlit.

Víte, ona ta obliba SUV není až tak překvapivá. Stále žijeme v době, kdy je auto součástí sociálního statusu a raději se tak ukážete v dobrodružně vyhlížejícím voze než v něčem, co vypadá jak zavařovačka na kolech. Design MPV je tesán funkcí a pro designéry tak nezbylo moc prostoru pro kreativitu. Kde ale MPV září, je prostor. Protože jako je zavařovačka vhodná na skladování okurek, tak jsou „multiúčelové vozy“ vhodné pro skladování lidí a věcí.

ford-galaxy-2022-5 ford-galaxy-2022-6

Cestu útrobami tohoto rodinného přeborníka začneme vzadu. A rovnou drobnou kritikou – roletka v kufru. Nejen, že manipulace s ní je dost krkolomná, především ale není kam uložit, když jí vyndáte. Pod podlahou je sice úložný prostor, ale nevejde se tam. Před každým výletem si tak musíte udělat jasno, jestli ji budete potřebovat, nebo ne. To bychom měli, teď můžeme začít chválit. V pětimístné konfiguraci pobere Galaxy přibližně 1300 litrů, když sklopíte druhou řadu sedaček (sedák se skládá do podlahy, vznikne tak zcela rovná ložná plocha), spolkne neuvěřitelných 2300 litrů – řekl někdo stěhování, řekl někdo spíme v autě? I v případě, že je obsazených všech sedm sedadel, zbývá vcelku použitelných 300 litrů. Množství prostoru, které je vám tohle auto schopné poskytnout, je prakticky nekonečné.

Nastupován do třetí řady je překvapivě snadné i pro dospělého. S místem je to taky překvapivě fajn. Jistá rezerva mi zbývá jak před koleny, tak nad hlavou – a to měřím 190 centimetrů. Sedačky ale stejně budou sloužit prakticky jen dětem, protože jsou ukotveny hodně nízko. Dospělým tak trčí kolena k bradě a v takové pozici se vydržet dlouho nedá. Ve srovnání se sedmimístnými SUV je to tu ale pohádka.

Ve druhé řadě je pak doslova záplava místa. Upřímně si moc neumím představit typ postavy, která by se sem nevešla. Sedačky by sice mohly mít delší sedák, ale jinak jsou komfortní a dají se polohovat. I sebedelší cesta vám tady uteče příjemně. Velké rodiny potěší fakt, že všechny tři sedadla mají Isofix. Než se podíváme na velitelský post, neodpustím si ještě jednu drobnou výtku. Ta se týká dveří. Takové auto si vyloženě říká o posuvné, Ford nám je ale tvrdohlavě stále nechce dopřát. Aby se dalo bez problémů nastoupit i dozadu, má Galaxy doslova vrata, což může v těsných prostorech způsobit nejeden problém.

ford-galaxy-2022-12

Vepředu pro mě byla nejpříjemnějším překvapením vynikající sedadla s certifikátem AGR. Ani moc tvrdá, ani moc měkká, se skvělou oporou zad a možností polohovat ve všech myslitelných směrech. Ani sebedelší cesta se na mně nepodepsala únavou. Příjemně překvapila taky kvalita zpracování a zvolených materiálů. Každý povrch je měkčený, slícování je bez chyby a kabina působí skoro až luxusním dojmem.

Jen už je na ní znát věk. Malá dotyková obrazovka utopená v jejich útrobách vyvolává vzpomínky na auta dekádu zpět. Infotainment je Fordí klasika. Jednoduchá grafika, slušná ergonomie, jen rychlost občas vázne. Nicméně podporuje Apple CarPlay i Android Auto, takže to neberu za problém. Stáří se ale podepisuje na celé palubní desce. Zabudovat Hi-Fi věž od Sony doprostřed interiéru je asi lepší nápad na papíře než v realitě. Celý panel zabírá hromadu místa, je kvůli němu široký celý středový tunel a zbytečně tak omezuje místo v jinak vzdušné kabině. Všechna tlačítka by se v klidu vešla do jedné lišty, místo toho tady okupují tak velký prostor. Nemluvě o tom, že to celé působí dost nesourodě.

ford-galaxy-2022-19 ford-galaxy-2022-18

Některé čudlíky jsou kulaté, některé hranaté, některé šišaté … Určitě ale Galaxy nemůžu upřít velice dobrou ergonomii. Proveden není nejšťastnější, ale ovládání auta je od první minuty zcela intuitivní. To ale neplatí o ovládání palubního počítače. Ten zabírá poměrně velkou část přístrojového štítu. Když si zvyknete, co máte mačkat pro vyvolání správného menu, poskytuje všechny důležité informace. Nevýhoda ale je, že na přímém slunci je prakticky nečitelný. Alespoň ukazatel rychlosti ale zůstal analogový. Takže možná nevíte, za kolik jedete, ale rozhodně víte kolik.

Možná vám přijde, že jsem byl na interiér Galaxy dost přísný. Pravdou ale je, že veškeré vyjmenované nevýhody jsou jen drobné záseky na jinak velice povedeném celku, který dělá radost především prostorem, variabilitou a kvalitními materiály. Když Galaxy srovnám s nově příchozími „domestikovanými“ dodávkami – které mají MPV nahradit – je tohle skutečně luxusní rodinné auto, které mi s každým přibývajícím dnem stále víc dokazovalo, že podobní všeumělové budou na trhu chybět.

ford-galaxy-2022-8

S nabídkou motorů je to snadné. Po seškrtání nabídky zůstal jen jeden. Dvou a půl litrový benzínový hybridní čtyřválec. „Bůůůůů, kde je diesel“. Už vás slyším. Rodinné auto přeci potřebuje silný diesel. Přiznám se, že před zápůjčkou jsem měl z motoru taky obavy – zcela zbytečně. Hybrid je tak povedený, že si na diesel a jeho hrubý chod ani nevzpomenete. Tedy pokud vyloženě nepotřebujete čtyřkolku. Ta z nabídky bohužel vypadla. Což je škoda, protože Kuga čtyřkolku v kombinaci se stejným motorem nabízí. Motor je ale ukázkově kultivovaný a tichý. Naprostou většinu času o něm nebudete ani vědět – což pohodě při dlouhých cestách jen nahrává. Taky hezky hbitě reaguje na povely plynového pedálu a byť nejde zrovna o trhače asfaltu, neměl jsem pocit, že bych potřeboval větší výkon. Hybridní systém je taky velice dobře naladěný. Nemáte žádnou možnost do toho autu kecat, ale ani to není potřeba.

Galaxy si samo hospodaří s elektřinou, rozhoduje, kdy pojede na benzín, elektřinu nebo obojí a jde mu to výborně. Sametovost celého ústrojí je vážně skvělá. Motor je spárovaný s bezestupňovou převodovkou e-CVT, která má přednastavené virtuální rychlosti, takže se většinu času tváří jako běžný hydroměnič. Tu a tam se dostaví vysavačový efekt – třeba při rychlém napojení na dálnici – ale vzhledem k vynikajícímu odhlučnění motoru mi to vůbec nevadilo. Potěší taky spotřeba. Ve městě se mi dařilo jezdit kolem 4 litrů, i na dálnici jsem se vešel do sedmi a po více než 2000 kilometrech od vynulování ukazoval palubní počítač hodnotu 5.9 litru. Tedy něco, na co byste nedosáhli ani s dieselem. Vynikající. A jelikož má Galaxy nádrž o objemu 65 litrů, relativně bez problémů se dá zvládnout přes tisíc kilometrů na jedno tankování.

ford-galaxy-2022-9

Na silnici se tenhle obří rodinný koráb ukázal v tom nejlepším světle. Tak zaprvé – komfort. Ten je naprosto ukázkový. Auto perfektně zvládá i ty nejhorší cesty. Poddajný podvozek se doslova vpije do asfaltu a k posádce nic nepouští. Na rozdíl od moderních SUV nemá ani problém s krátkými ostrými nerovnostmi. Zkrátka naprostá oáza klidu. I přes svoji plyšovost ale není Galaxy houpavé a rozhodně si nebudete připadat jak na lodi. Stále dokáže dobře kontrolovat svoji hmotnost, a i při zachování vysoké míry pohodlí působí tuze. To oceníte především v zatáčkách. Ne, že by šlo zrovna o okreskovou střelu, ale první nájezd do oblouku pro mě byl trochu šok. Čekal jsem těžkopádné gumové auto, které svůj věk bude projevovat netečností a neochotou plnit vaše povely. Namísto toho si tenhle vagon okamžitě našel neutrální polohu tlumičů, zaklekl a zatáčku vykroužil s takovou jistotou – zároveň s minimem náklonů – až jsem tomu nechtěl věřit. Auto taky působí na volantu zcela přirozeně a velice rychle se mu naučíte důvěřovat. Jistota, s jakou se protahuje po okreskách, mě celý test udivovala – a nemusíte zrovna jet po dokonalém asfaltu. Podvozek je naladěný dostatečně citlivě, a v zatáčce ho nerozhodí ani nerovnosti. Ford zkrátka podvozky stále umí. A je skutečně jedno, v jaké kategorii automobilu sedíte.

ford-galaxy-2022-3

Ford Galaxy pro mě byl jedno velké překvapení. Očekával jsem velké auto, které bude sice bodovat praktičností, ale jinak bude nezáživné, těžkopádné, a tak trochu zbytečné. A auto, které boduje praktičností jsem skutečně dostal. Taky jsem ale dostal luxusní rodinnou limuzínu, která nabízí skvělý komfort, odhlučnění a až nečekaně schopný podvozek. K tomu si ještě přičtěte sametově jemný hybridní pohon, který z nádrže jen tak usrkává a máte tu jedno z nejpůsobivějších rodinných aut na trhu. I přes to všechno si nemyslím, že by dokázal kategorii MPV zachránit. Jejich doba už minula. Současná SUV jsou již natolik pokročilá, že dokážou zastoupit 90 % jejich praktičnosti, zároveň ale přidávají univerzálnost spojenou s vysokým podvozkem a (většinou) pohonem všech kol. Taky samozřejmě nevypadají jako pojízdná omluva za to, že jste splnili svojí reprodukční povinnost. Přesto jsem ale rád, že je ještě pár aut, která drží nad touto kategorií stráž, protože stále existuje spousta lidí, pro které je něco podobného odpovědí na všechny otázky osobní přepravy. Základní cena je 1.212.900, jde ale o vůz v prakticky plné výbavě. Nyní ho lze ale pořídit se zvýhodněním přes dvě stě tisíc.

Plusy

– Prostorný interiér
– Skvělý podvozek
– Spotřeba

Mínusy

– Zastaralý interiér
– Chybí pohon všech kol

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz