Test ojetiny Audi A3 Sportback
Audi A3 třetí generace se vyrábělo v mnoha karosářských provedeních. Nechyběl třídveřový a pštidvěřový hatchback jménem Sportback, sedan a kabriolet. Nechyběly samozřejmě ani sportovněji střižené varianty s přídomkem ”S” a nabroušená RS3. Pro šetřílky tu byl ještě g-tron a e-tron. Jedná se o středně velký hatchback prémiové kvality, který stojí na stejné platformě, jako jeho koncernový kolega Golf.
Nebudeme si nic nalhávat – všechny Audi jsou podobné. Liší se akorát rozměry, malými detaily na exteriéru a horší nebo lepší výbavou. Nemění to ale nic na tom, že všechny vypadají opravdu dobře. Ostré linky, líbivé světlomety navazující na mohutnou mřížku chladiče, zadní LED svítilny – ano, to je opravdový prémiový vůz.
Ten náš má navíc přitažlivou šedou barvu, která má obrovskou výhodu – nejde na ní tolik vidět znečištění. Navíc vypadá skvěle za každého světla. Autu přidávají také krásná osmnáctipalcová kola, která naštěstí neubírají nic na komfortu této malé audinky. Vzhled podporuje i paket S Line, který přidává ostře řezaný přední nárazník nebo malé křídlo nad zadním oknem.
Uvnitř je to koncernová klasika, která obdržela lepší informační systém s mým oblíbeným vyjíždějícím displejem a o ligu lepší materiály oproti Volkswagenu. Posezu za volantem nemůžu v dané třídě nic vytknout, palubní desce také ne, ergonomii už potom vůbec… Když budu hledat do detailu, sem tam se nějaký nekvalitní plast najde a sedadla by mohla mít líbivější potah, ale to je asi tak vše. Jo a ještě ta otočná kolečka na volantu pro zesilování rádia – při parkování si vždy přepnete svoji oblíbenou písničku nebo ji zesílíte naplno.
Vpředu najdeme standardní zavěšení McPherson a vzadu víceprvek. Pod kapotou ojetiny od AAA Auto kraluje naftový čtyřválec TDI o objemu dvou litru. Jeho výkon je obligátních 110 kW, avšak při zátahu odspodu je znát dostačující točivý moment. Výkon putuje na přední kola přes automatickou převodovku Stronic.
Usadím se do komfortních sedadel a pomalu vyjíždím. Jako první mě překvapila obrovská turbo-díra naftového dvoulitru. Po chvilce si však zvyknete a auto je ve městě velmi příjemné. Je z něho slušný výhled do všech směrů, má líbivý jednoduchý interiér.
V ulicích Prahy nikdy moc příjemně není, s A3 jsem se tam však cítil jako doma. Lehké řízení s dostatečnou dávkou zpětné vazby pro pohodlnou jízdu, na tak lehký vůz komfortní podvozek a hlavně ta spotřeba! Motor je zahřátý za pár minut a ve městě se nepřehoupnete přes 6 litrů na 100 kilometrů. Ano na rodinné nákupy ve čtyřech to není, ale na cestu do práce, která je vzdálena 20 a více kilometrů? – tady můžu 2.0 TDI jedině doporučit.
Na dálnicích žehlí nerovnosti srovnatelně se sedany této cenové kategorie, a tak se nemá za co stydět. Při rychlosti kolem 130 km/h si vezme 5 až 5.5 litrů, a i když k tomu není primárně určeno, vůbec se delších tras nebojte.
Sportovec to však není a radši ho držte v rozumných otáčkách, protože u podřazení při vyšších rychlostech přijde zklamání. Motor řve a cítíte, že říká – ,,Ne, to se mi nelíbí, nech mě na pokoji a jeď na spotřebu!”
Osobně mě však nejvíce potěšil komfort, který vůz nabízí kdekoli a o tom by mělo být auto na každý den především. Rozbité město, uskákaná okreska nebo třeba tankodrom zvaný dálnice D1 a auto je vždy ukázkově pohodlné.
Na co si dát pozor
Já osobně bych volil spíše silnější dvoulitr. S tímto motorem jsou většinou spojeny lepší stupně výbav a navíc se oproti 1,6 TDI téměř neliší svou spotřebou, zato jede o poznání lépe. Převážná část ojetin s 2.0 TDI pod kapotou je k mání s výkonem 110 kW. Můžete ale najít i výkonnější verze s výkonem 135 kW, které bych právě já hledal (preferoval bych při tom spíše úspornější předokolky, navíc v Haldexu (zde páté generace) je u čtyřkolek nutné měnit olej vždy po třech letech).
Malý nájezd je moc obecný pojem, pokud mohu poradit, zaměřte se spíše na hledání kousků v co nejlepším technickém stavu bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Bez ohledu na motorizaci lze doporučit sáhnout spíše po šestistupňovém manuálu, který bude po letech provozu spolehlivější a ušetříte za výměny olejové náplně v automatické převodovce DSG (S-Tronic) po 60 tis. km. Při koupi dieselového motoru ale počítejte s výměnou rozvodových řemenů při nájezdu kolem 200 tis. km. I to může být důvod k prodeji auta současným majitelem, zvláště, je-li netěsná vodní pumpa, což je ostatně věc, kterou rozhodně před koupí dieselové Audi A3 III prověřte.
v A3 III se nabízelo celkem sedm zážehových motorů. Vzhledem k rozpočtu a využití je poměrně univerzálním benzínovým motorem pro A3 třetí generace jednotka 1,4 TFSI o výkonu 90, častěji 92 kW. Předpovídám jí v dalších letech a vyšších nájezdech lepší spolehlivost než verzi o výkonu 110 kW, která už má ale složitější systém vypínání válců. U něj zatím nikdo neví, jak se bude u ojetin chovat, opravy rozhodně levné nebudou, proto bych šel ve Vašem případě na jistotu a spokojil se s nižším výkonem. Berte jej s manuálem.
V případě častějších jízd jen po městě můžete klidně sáhnout po tříválci 1.0 TFSI (85 kW), doporučuji opět v kombinaci s manuální převodovkou. Skvěle se motor sbírá hlavně z nízkých otáček a třeba Vás jeho pružnost i nižší spotřeba osloví tak, že mu nakonec dáte přednost před silnější čtrnáctistovkou, o které jsem psal výše. Možností je vybrat i čtyřválec 1,2 TSFI (77 a 81 kW). Na můj vkus je ale v A3 dost slabý a nebude ideální na delší vzdálenosti. Na druhou stranu jeho spolehlivost je zatím dobrá.
« Škoda obnovuje výrobu modelu Enyaq iV 8 z 10 Čechů si pořídilo vůz z druhé ruky. Vyhozené peníze, myslí si o nových vozech třetina z nich »