skoda-octavia-lpg-1

Test přestavěné Škody Octavia 1,5 TSI na LPG: Plyn se vyplatí

8. 4. 2022 • Škoda, Novinky, Testy

V nedávné době se naší redakci naskytla zajímavá příležitost vyzkoušet Škodu Octavii s přestavbou na LPG. Ještě v nedávné době byl poměrně velký výběr továrních přestaveb u některých automobilek, trend poslední doby na pohony LPG trochu zapomíná a dost výrobců se slepě soustředí jen na elektrické šílenství. Ani Škoda momentálně nenabízí tovární přestavbu na LPG, avšak naštěstí existují šikovní úpravci, kteří to i v dnešní době zvládají. Říkáte si proč šikovní? Vždyť se přece přestavby na plyn dělají už desítky let. Ono to totiž do moderního motoru 1,5 TSI není tak úplná legrace.

Přeplňované motory s přímým vstřikováním a s vypínatelnými válci během jízdy se pro úpravce staly novou výzvou, která ale není nepřekonatelná. Jednou z takových firem pro přestavbu na LPG například i do hojně rozšířené nové Octavie je strakonická Autogas Centrum, která pro přestavbu používá osvědčený italský systém Lovato, konkrétně Easy Fast D.I.. Mimo systém, který dopravuje a dávkuje plynné palivo do motoru, je součástí plynového pohonu samozřejmě také speciální nádrž. Ta je v tomto případě tzv. toroidního typu. Ukrývá se tak v prohlubni pro kolo rezervy a pojme až 65 litrů plynu. Z bezpečnostních důvodů je sice využitelných pouze 56 litrů, ale i tak se jedná o poměrně slušnou zásobu. Přicházíte touhle variantou sice o plnohodnotnou rezervu, ale můžete to vyřešit lepící sadou, se kterou se dá zvládnout mnoho defektů. Kdo by se bál přece jen nějakého horšího poškození pneumatiky, může využít v dnešní době nabízené pevné textilní obaly na rezervu a tu pak jednoduše hodit na podlahu kufru.

skoda-octavia-lpg-13

Další neodmyslitelnou součástí je tankovací hrdlo pro plnění plynu. Vzpomínám na dřívější systémy umístěné většinou na boku spodní části zadního nárazníku. Tohle nepraktické řešení ve mě dodnes vyvolává vzpomínky, jak špatně se někdy krytky hrdla povolovaly, pamatuji na špinavé ruce a také na to, že jsem si musel k víčku skoro kleknout, abych se na něj dostal. Velmi potěšený jsem proto byl u Octavie z víčka, které se schovává pod stejnými dvířky ukrývajícími i plnící hrdlo na benzín. Je tak stále čisté a při tankování stojím u auta jako člověk. Tohle řešení je sice za drobný příplatek, ale v tomhle případě bych neváhal ani vteřinu.

skoda-octavia-lpg-17 skoda-octavia-lpg-11

Posledním článkem, který je tady oproti klasické Octavii navíc je miniaturní ovládací krabička na levé straně přístrojové desky vedle volantu. Nejedná se o nic sofistikovaného. Pomocí diod znázorňuje pouze stav plynu v nádrži a nebo momentálně používaný pohon. Stiskem tlačítka pak můžete přepnout mezi plynem a benzínem a tohle nastavení zůstává aktivní i po vypnutí zapalování. Nemusíte tak na plyn přepínat po každém startu. Zobrazování stavu plynu v nádrži je s použitými diodami spíše velmi hrubě orientační. Celkem spolehlivě ukáže plnou nádrž, ale nenechte se zmást, když začne svítit rezerva. V tu chvíli jste totiž ještě přibližně na polovině kapacity a můžete směle pokračovat dál. Doporučuji tak při každém doplnění plynu tankovat do plna a nulovat denní počítadlo kilometrů. Máte tak potom relativně spolehlivá data k tomu, kdy plyn dojde +- pár desítek kilometrů. Pokud se stane, že plyn dojde, systém vás upozorní zapípáním a plynule přejde do benzínového režimu.

skoda-octavia-lpg-10 skoda-octavia-lpg-6

Každý start automaticky probíhá na benzín. Při zahřátém motoru trvá jen pár desítek metrů do automatického přepnutí na LPG. V případě studeného motoru si do přepnutí počkáte pár kilometrů, protože plynový systém využívá ve výměníku k odpaření plynu a jeho následnému dávkování do motoru teplo z chladicí kapaliny, která musí být ohřátá alespoň na 40 stupňů. Samotný přechod z benzínové do plynné fáze je zvládnutý na výbornou. Přechod nedoprovází žádné cuknutí motoru ani pokles výkonu a to že už Octavia přepnula na plyn, poznáte podle toho, že na zmíněné krabičce místo žluté kontrolky svítí zelená.

Samotná jízda na plyn už lehké mouchy má. Při poklidné jízdě a využívání otáček motoru v jeho spodní a střední části Octavia pocukává. Není to nic zásadního, ale znát to je. S razantnějším šlapáním na plyn ale tento problém zmizí a Octavia upaluje jako na benzín. Mírné zlepšení je citelné s motorem zahřátým na provozní teplotu, nicméně pocukávání úplně nemizí. Dle mého soudu a se zkušenostmi s plynovými auty se ale nejedná o klasický projev pohonu na LPG. V tomto případě bude určitě stačit jen několika minutové poladění v servisu. Každý plynový systém rozhodně není bez údržby a pro spokojené užívání je pravidelný servis a čištění nezbytností.

skoda-octavia-lpg-14

U každého auta na plyn se traduje pokles výkonu o cca 10 % a spotřeba plynu o 10 % vyšší než v případě benzínu. Nevím, kdo v noze pozná pokles výkonu, ale i když jsem zkoušel přepínat mezi plynem a benzínem tam a zpět, rozdíl jsem prostě s čistým svědomím nepoznal. Přesnějším měřením byl v případě této Octavie prokázán pokles výkonu při jízdě na plyn o 7 kW a to v reálném provozu skutečně není nic, co by jízdu nějak ovlivnilo.

Škodovka je stále i s maloobjemovým motorem příjemně živá a nechybí jí dostatek dynamiky ani na dálnici, kde směle drží krok i s těmi odvázanějšími řidiči v levém pruhu. Na rozdíl od dvoulitru ale dokáže být v případě klidné jízdy i příjemně úsporná. Škoda Octavia je navíc i kultivovaná a její lehce tvrdší naladění je už hudbou minulosti. O tom, že je Octavia povedené auto i s motorem 1,5 TSI už bylo napsáno hodně, ale s jakou spotřebou a s jakými palivovými náklady můžete počítat v případě pohonu LPG?

skoda-octavia-lpg-2

Obecně lze počítat s cenami LPG na zhruba poloviční výši než je aktuální cena Naturalu 95. Ceny se hýbou relativně spolehlivě společně, a tak čím je benzín dražší, tím víc také lze uspořit. Celkově jsem s Octavií strávil necelých 3000 kilometrů. Zhruba 70 % po dálnici, 15 % město a 15 % okresky. Za tu dobu mi dle propočtů vyšla průměrná spotřeba plynu na hodnotě 6,3 l/100 km společně se spotřebou benzínu 1,4 l/100 km. Proč benzínu? Pohon na LPG totiž neprobíhá čistě jen na plyn, ale vstřikovači musí každých pár vstřiků projít benzín, aby je ochladil a nedošlo tak k jejich poškození.

V současné době naprosto šílených cen benzínu je tak stále aktuálnější úvaha, zda se přestavba na LPG do nové Octavie vyplatí. Za cenu 43.000 Kč za přestavbu pak už záleží jen na vás, kdy bude tato investice zpět, ale tankování LPG, když se ceny benzínu stále hýbou vysoko nad 40ti korunami je rozhodně o mnoho příjemnější záležitostí a na jízdním komfortu oblíbené Škodovky nemáte šanci poznat, že vás zrovna neveze na předražený benzín.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz