Test KIA ProCeed GT: Aspirant na nejkrásnější kombi, ale co ta praktičnost?
Současná nabídka modelu Ceed obsahuje několik karosářských variant. Můžete mít tradiční pětidveřový hatchback, praktické kombi SW nebo stylovou variantu ProCeed. Toto jméno dříve značilo hatch se třemi dveřmi, nyní je to módní shooting brake. Tedy méně praktické kombi, zato však mnohem hezčí.
Vůz má evokovat karoserii coupé s prodlouženou a svažující se zádí. Kia také akcentuje slovo sport, a tak nabízí tuto variantu pouze ve verzi GT nebo GT-Line. Nutno podotknout, že ProCeed vypadá opravdu parádně a rozhodně aspiruje na jedno z nejkrásnějších kombi na trhu. Základní ingredience přitom nebyly složité. ProCeed má shodný rozvor náprav s variantou SW, ale je o 43 mm nižší a také o 5 mm delší. Kia se rozhodla upravit i podvozek, takže je ProCeed o 10 mm blíže zemi. Oproti verzi SW jsou navíc o 22 % tužší zadní pružiny a o 3 % je pevnější i zadní stabilizátor.
Karoserie má shodných jen minimum dílů, zbytek je nový a výrazně agresivnější. Moc se mi líbí tvary předního nárazníku nebo zadních svítilen, které jsou úzké a spojené. Zaujme také chromový dekor C sloupku s opačným směrováním a ostře řezané tvary zadního nárazníku. Vůz nedávno prodělal facelift. Ten je nejpatrnější na přídi, která nese nové logo automobilky, mladší verzi prozrazují také modernější světlomety s vylepšenou grafikou, přepracovanou masku chladiče a nový nárazník s trojúhelníkovými nádechy, který je nyní mnohem agresivnější. Zadní koncová světla spojená svíticí vodorovnou lištou jsou stále stejná a vrcholnému ProCeedu GT nechybí ani typické červené doplňky, odlišující provedení GT od základního ProCeedu GT Line s o trochu slabším motorem.
Ve výsledku se ale jedná o velmi přitažlivé auto, což dokládaly i zvědavé pohledy okolí všude, kde se vůz objevil. Potěší grafika světel se čtyřmi LED diody pro denní svícení (ano, tak jak to dělá léta Porsche) a stejná technologie v zadních lampách, kde jsou LED ve formě proužků. Ta přední jsou FullLED a plně automatická, takže večer přepínají dálkové za vás. Výkon a funkčnost je bez výhrad.
Kia moc dobře věděla, že u svého oblíbeného modelu nesmí chybovat, a tak před námi stojí auto, které vlastně nemá žádný výrazný nedostatek. Nabídne solidní výběr motorů a také nadprůměrnou výbavu, kterou u konkurence za tyto peníze prostě nedostanete. ProCeed má ze své podstaty několik nedostatků, které zřejmě potenciální kupci řešit nebudou, jinak by o takové karosářské variantě vlastně vůbec nepřemýšleli. Je tím omezený vnitřní prostor na zadních místech kvůli snižující se střeše. Z toho plyne i mizerný výhled vzad umocněný malým oknem na víku kufru. Na našem trhu ji k dokonalosti schází ještě jeden prodejní argument – pohon všech kol. Česká republika je holt země věčné zimy a velehor, takže tu takový pohon potřebuje každý, obzvlášť v té Praze…
Nový ProCeed své zákazníky jistě nadchne i objemem zavazadelníku. Oproti provedení Sportswagon je sice menší, ale s hodnotou 594 litrů jistě nepatří do průměru. Oproti standardním provedením je u shooting braku navíc i nižší nákladová hrana.
Uvnitř je evoluce výraznější a interiér se přizpůsobil dnešním trendům. Dominuje mu tak velký středový displej multimediálního rozhraní s hezkou grafikou a rychlím chodem. Ovládá se výhradně dotykově, ale Kia naštěstí zanechala fyzická tlačítka pro ovládání ventilace a základních prvků nebo asistentů. To je velmi dobře. Kvalita materiálů je skvělá a ergonomicky je vše ukázkové. Překvapilo mě i několik detailů v podobě krásných a lemovaných tlačítek na volantu nebo měkčených výplní dveří. To se v této cenové kategorii nevidí jen tak.
Vnitřek modernizovaného ProCeedu se od staršího modelu odlišuje jen minimálně. Nejprve si všimnete nového znaku na volantu, ale jinak v něm najdete stejný 12,3palcový digitální přístrojový štít, stejně jako příplatkovou 10,25palcovou dotykovou obrazovku multimediálního systému. Kia se zaměřila zejména na výbavu, a tak v interiéru nově najdete bezdrátovou konektivitu služeb Apple CarPlay i Android Auto, příplatková odvětrávaná přední sedadla nebo aktivní hlídání mrtvého úhlu.
Kia chce být více orientována na řidiče a v koncernu zastává právě tuto roli. Proto musím pochválit i posed za volantem, který je nezvykle nízký. Samotný volant je také moc hezký a má příjemně tlustý věnec. ProCeed navazuje na tradici značky Kia nabízet již ve standardu širokou řadu špičkových technologií a prvků výbavy. Jedná se například o připojení chytrých telefonů přes Bluetooth, automatická světla, bezklíčový vstup. Technologie Apple CarPlay a Android Auto jsou součástí základní výbavy. K dispozici je i 8″ dotykový displej s navigací a online službami Kia Connected Services. Zákazníci mohou zvolit i výkonný audiosystém JBL Premium s technologií Clari-Fi pro zvýšení kvality komprimovaného zvuku (GPS a JBL již ve standardu).
Přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.6 T-GDI tluče pod kapotou testovacího auta a jsem moc zvědavý, jak se výkon 204 koní a 265 Nm projeví v praxi. Docela mě překvapil hutný a hlasitý projev vytočeného motoru, který zněl opravdu líbivě a také reakce na plynový pedál je velmi rychlá. V běžném provozu se jedná o velmi svižné auto, kdy ani jednou nebudete postrádat výkon. Jízdní dynamika ProCeedu GT je pro rodinný kombík docela slušná, zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy a jezdí maximální rychlostí 225 km/h.
Pokud vůz přepnete do sportovního režimu, z koncovek výfuků se začne ozývat ještě výraznější a dost hlasitý zvuk včetně občasného práskání při odstavení plynu nebo řazení. Jo, tohle se povedlo.
Dobře je na tom i v otázce spotřeby. Týdenní testování jsem završil hodnotou 8,4 litrů a opravdu jsem vůz příliš nešetřil. Pokud se umírníte, dá se jezdit klidně mezi 6 a 7 litry, ve městě zhruba za 9. Vůz je vybaven dvouspojkovou převodovkou se sedmi stupni, která řadí rychle, logicky a autem neškube. V manuálním režimu má lehce ospalé reakce, ale ve výsledku se jedná o jednu z lepších skříní na trhu.
Potěší komfortní a schopný podvozek, který zvládá filtrovat i ty nejrozbitější české silnice. Sportovní samozřejmě není, ale silnice se drží velmi dobře a rychle reaguje na volant a ochotně mění směr. Řízení je sice stále poměrně přeposilované, ale je mnohem lépe odladěno, než v minulé generaci. Trochu mě trápily jen brzdy, které mají ostrý nástup a chce to zvyk.
U minulé generace mi vadilo mizerné odhlučnění kabiny od podvozku. S potěšením mohu konstatovat, že Kia problém napravila a nová generace je odhlučněná velmi dobře. Teď to zásadní, kolik za to zaplatíte? Modernizovaná Kia ProCeed je na českém trhu mírně dražší než předchozí model a základní cena standardní verze GT Line s patnáctistovkou a manuální převodovkou startuje od 649 980 korun (za sedmistupňovou převodovku DCT připlatíte 50 tisíc korun). Vrcholná Kia ProCeed GT se šestnáctistovkou a dvouspojkovou převodovkou pak stojí od 804 980 korun.
Plusy
– povedený design
– bohatá výbava a kvalita zpracování
– ergonomie
– komfortní a schopný podvozek
– spotřeba
– odhlučnění
Mínusy
– ostrý nástup brzd
– špatný výhled směrem vzad
« Kvůli vysokým cenám paliva každý třetí Němec zvažuje přestat jezdit autem Test Volkswagen Multivan 2.0 TSI »