Test ojetiny BMW 118i: Černá ovce rodiny
Vozy na sekundárním trhu zažívají díky současné krizi obrovský boom, a tak se nabídka poměrně rychle rozšiřuje i o zánovní ojetiny, které vám dobře nahradí nové auto. Tentokrát jsem se podíval na zoubek mnichovskému kompaktu BMW řady 1 druhé generace po faceliftu.
Začněme pěkně popořádku vzhledem, jednička nikdy nebyla úplný looker a sklízela i poměrně negativní hodnocení na svůj vzhled. Platí to zejména pro verzi před faceliftem s podivnými zadními světly a přední maskou. Modernizace to ale výrazně vylepšila, i když vzhled tohoto kompaktního BMW stále nemusí sednout každému. Autu dost prospěje výraznější barva a třeba sportovní M paket. Testovaná ojetina byla téměř základní na malých kolech a v černé barvě. I tak je na první pohled patrné, že auto patří do prémiové třídy a vypadá hodnotně.
Po faceliftu vypadá interiér výrazně hodnotněji a BMW zapracovalo na použitých materiálech. Potěší přítomnost modernějšího rozhraní iDrive. Již v sériové výbavě dostanete přepínač režimů EfficientDynamics nabízející volby Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Díky absenci nastavitelných tlumičů se mění pouze nastavení posilovače řízení, odezvy na plyn a výkonu motoru. I tak se ale změna projeví poměrně razantně a na Eco Pro jde opravdu ušetřit nějaké to deci paliva. Kvalita zpracování je nadprůměrná, ale jednalo se o entry model značky, takže šetření na materiálech lze vidět, zejména u slabších výbav. Ergonomicky je však vše zcela v pořádku. Jen ta základní sedadla za moc nestojí.
Vozy značky BMW byly vždy o sportovních zážitcích za volantem a výkonných motorech na špici své třídy. Testovaný model 118i, zapůjčený od AAA Auto, byl přesně z opačného spektra nabídky. Tříválcovou patnáctistovku už jistě znáte z Mini Cooperu, tady má stejných 136 koní a 220 Nm. Zatímco v Mini mě tento tříválec vůbec neuráží a svojí náturou se k veselému autíčku tak nějak hodí, tady v jedničce mi to připadá jako přešlap. Jednak to jsou jemné vibrace, které cítíte z řízení pokaždé, když zastavíte, o startování nemluvě. Odpověď na pokyn plynovým pedálem je také poněkud vlažná, co do odezvy, tak akcelerace, kterou způsobí. Přestože papírové zrychlení na stovku za 8,5 sekundy zní slibně, ve skutečnosti na všechno musíte dost čekat a spektrum využitelných otáček má spíše turbodieselový charakter, podle čehož také musíte k motoru přistupovat. A nakonec zvukový projev je zkrátka nedůstojný, jakkoliv motor po většinu času díky skvělému odhlučnění vlastně ani neslyšíte.
Možná byste čekali, že na tom nový tříválec bude skvěle se spotřebou, vždyť to je ostatně také smyslem downsizingu a přechodu k tříválcům s nižšími třecími ztrátami. Jenže ani v této oblasti motor příliš nenadchne. Po městě jsem s ním jezdil za deset litrů, a to jsem se vážně snažil, dálničních 135 km/h na tempomat si řekne o 7,7 l/100 km a ustálená stovka znamená nějakých 6,5 až 7,0 l/100 km. A to není žádný zázrak.
Automatická převodovka s měničem a osmi stupni je tradičně výborná a k výrobci ZF opět putuje plná pochvala. Lepší automat na trhu prostě neexistuje a tady byste manuál chtít neměli. Jedinou výtku mám snad jenom k přeposilovanému řízení bez špetky zpětné vazby.
Jednička má všechny předpoklady k tomu, aby byla radost ji protahovat zatáčkami – malý a lehký motor vpředu, pohon zadních kol a dokonalé vyvážení. Jenže jízdní vlastnosti této verze jsou poněkud otupělé. Přední náprava se totiž snadno utopí v nedotáčivosti, chybí jí trochu jistoty, kdy se zakousne do asfaltu a zadní náprava ji poslušně následuje a lehce předbíhá, čímž pomáhá auto nasměrovat zatáčkou. Delikátního balancování na hraně si tak moc neužijete. Svůj díl viny na tom nese jednak defenzivní naladění podvozku, které připomíná víc předokolku než zadokolku. Že by příprava na blížící se přerod? V neposlední řadě nepomáhá ani skromný výkon a reakce motoru. Těšíte se, jak se na dvojku z mokrého vracáku lehce sklouznete na výjezdu? Zadek se ani nehne. Potěší ale úžasně komfrotní odpružení plné poddajnosti, a to i díky malým 16″ run-flatům.
BMW 118i je v jádru fajn auto, které moc hezky jezdí, na malých kolech je komfortní, výborně odhlučněné, hezky vyrobené a nijak stísněné. Jenom ten motor…
« Konflikt na Ukrajině má další oběť. Porsche zřejmě zastaví výrobu skoro všech modelů Test ojetiny Saab 9-5 (NG) TTiD4: Konec legendy »