První jízda s Dacia Jogger: Auto proti dnešní drahotě
Dacia Jogger je nejnovější model, který nabídne praktičnost a variabilitu. V nabídce bude nejen s pětimístným interiérem, ale za příplatek 19 tisíc i v sedmimístné verzi. Dacia o autě tvrdí, že spojuje: „prostornost minivanu, objem zavazadlového prostoru verzí kombi a vlastnosti SUV“. Stejně jako Sandero Stepway, má i Jogger například „modulární střešní lišty“, které z podélníků snadno změníte na příčníky.
V nabídce budou zpočátku tři výbavy (Essential, Comfort a Extreme) a dvě motorizace (benzinová TCe 110 a kombinace benzinu a LPG TCe 100 LPG). Nevýhodou základní výbavy je fakt, že bohužel nemá klimatizaci. To se ale dá řešit příplatek za 12 500 Kč. Příplatek oproti vyšší výbavě Comfort je ale 45 tisíc korun, takže se to vyplatí.
Dacia Jogger je uvedena se dvěma motory splňujícími nejnovější emisní normu Euro 6D Full. Rodinný vůz představuje zcela nový efektivní a výkonný benzínový motor TCe 110 a nabízí jako alternativu LPG s motorem TCe 100 LPG. Dacia je jediný konstruktér, jenž nabízí kompletní sortiment osobních automobilů s dvojím pohonem na benzín a LPG. Nabídka motorů bude později doplněna verzí HYBRID od roku 2023.
Dacia přepracovala rodinný vůz tak, aby odpovídal touze po výletech, přírodě, outdooru, stejně jako každodenních rodinných dobrodružstvích. Vůz má vertikální přední masku s širokou mřížkou, která je typická pro značku Dacia. Výrazné blatníky, kola v rozích karoserie a spoiler na zadních dveřích dodávají vozu dynamiku. Svislá zadní světla zajišťují co největší vstup do zavazadlového prostoru a jejich tvar zvýrazňuje široké zadní blatníky a dotváří tak robustní vzhled vozu. Jogger podporuje outdoorový styl střešními lištami, zvýrazněnými podběhy a vysokou světlou výškou (200 mm bez zatížení), díky čemuž se přizpůsobí jakémukoliv typu vozovky.
Je vybavena koly o velkém průměru (660 mm) s vysokou bočnicí pneumatiky. Jogger tak vyzařuje dojem robustnosti. Její rozvor 2,90 m, výška kabiny 912 mm a svislá zadní část přispívají k vnitřní prostornosti, včetně zavazadlového prostoru. Zvětšená délka zadních dveří a boční odsazení na úrovni oken (30 mm) usnadňují nastupování na zadní sedadla. Jogger je se svými 4,55 m nejdelším vozem v nabídce značky.
Přední a zadní optika zahrnuje nový světelný podpis Dacie ve tvaru Y. Technologie LED byla využita v předních denních světlech i v potkávacích světlech. Kromě snížené spotřeby elektřiny, poskytují lepší světelnou účinnost jak ve dne, tak hlavně v noci, tím i lepší viditelnost sebe a ostatních účastníků provozu.
Kola zvýrazněná vystupujícími oblouky jsou vybavena ráfky „FLEXWHEEL“ v designu, který málokdo rozezná od disků z lehkých slitin. Ráfky z lehké slitiny jsou také k dispozici i ve velikosti 16 palců s diamantovým efektem. Kliky u dveří mají střídmý design a ergonomický tvar. K otvírání kufru slouží elektrické tlačítko ukryté pod lištou zadních dveří.
Vůz vypadá v reálném prostředí opravdu povedeně, zejména pak přední část. Pohled zezadu působí trochu těžkopádným dojmem a zadek moc nekoresponduje s agresivně pojatou přední části. Z profilu pak auto vypadá trošku “krabicoidně”, ale zato je praktické. Ve výsledku ale Jogger rozhodně neurazí.
Dacia Jogger odpovídá potřebám prostoru a víceúčelového využití rodin, které doprovází v jejich každodenním životě. S 24 litry prakticky uspořádaných úložných prostor uspokojí potřebu pohodlí všech členů posádky vpředu i vzadu, a dokonce i ve třetí řadě!
Dacia využila horizontálně členěnou palubní desku jejíž horní a spodní část odděluje středový pás, který může být čalouněný textilií. Nad tímto pásem se nacházejí důležité prvky pro řidiče (přístrojový štít, multimediální obrazovka) a pod ním, stále na dosah ruky, ovládání manuální, či automatické klimatizace. Stejný textilní potah se nachází na středové loketní opěrce a loketních opěrkách předních dveřích.
Dacia Jogger nabízí tři úrovně multimédií, z nichž si každý může vybrat tu svou : chytrý Media Control ovládaný smartphonem, Media Display s dotykovou osmipalcovou obrazovkou, Media Nav s navigací a zrcadlením telefonu přes Wi-Fi.
Zadní prostor je tvořen lavicí s třemi sklopnými sedadly 2/3-1/3 (ve 2. řadě) a dvěma samostatnými sklopnými pevně umístěnými sedadly 50/50 (ve 3. řadě). Maximální kapacita nákladu dosahuje 1 819 litrů VDA v pětimístné verzi, pokud je 2. řada sklopená! V sedmimístné verzi je kapacita nákladu 1 807 litrů VDA, pokud je 2. řada sklopená a 3. řada vyjmuta. 3. řadu je možné také přiklopit k lavici 2. řady, kterou lze rovněž složit. V této pozici je objem nákladního prostoru až 1 594 litrů VDA.
Objem kufru je 708 litrů VDA při konfiguraci s 5 místy a 160 litrů VDA v konfiguraci se 7 místy. Díky výšce nákladového prostoru (661 mm) a délce zavazadelníku (1 150 mm) mohou rodiny vodorovně převážet dětský kočárek a dětské kolo, aniž by musely odmontovat sedadlo, stačí sklopit jednu sedačku ve 3. řadě.
Dacia Jogger nabízí další vybavení, buď volitelně nebo podle daného trhu. Mimo jiné zmiňujeme přední vyhřívaná sedadla, automatickou klimatizaci s digitálním displejem, bezklíčový přístup a startování s handsfree kartou s dálkovým odemykáním kufru a rozsvěcením potkávacích světel pro snadné nalezení Dacie Jogger za tmy. Dále i automatické zapnutí stěračů, elektronickou parkovací brzdu, zadní parkovací kameru, systém hlídání mrtvého úhlu a parkovací senzory vpředu i vzadu.
Interiér je naživo povedený, ale rozhodně nečekejte žádný luxus. Zcela odpovídá ceně auta a veškeré plasty jsou tvrdé a se základní texturou. Ergonomie je však v pořádku, dokonce tady zůstala i tlačítka pro základní funkce a klimatizaci, ale třeba hlasitost audia si na infotainmentu pouze naklikáte. Zpracování je takový lepší průměr, kaplička budíků jednoduchá stejně jako volant. Podotýkám, že jsem jezdil v nejvyšší výbavě Extreme. Sedáky jsou pohodlné a hezké. Interiér tedy lze nejlépe zhodnotit slovy: Neurazí, ani nenadchne.
K první jízdě jsem dostal Jogger s motorem TCe 110, tedy aktuálně to nejsilnější. Ano, je to tříválec a dává o sobě docela vědět, odhlučnění od motoru by mohlo být lepší. Nečekejte také ani výraznou dynamiku, jel jsem v autě sám se svými 80 kily a nedá se říct, že by šlo o nějakou dynamiku. Upřímně, v sedmi lidech s plným kufrem si to vůbec nedokážu představit.
Pochválit však musím podvozek, který je díky své světlé výšce a delšímu pružení opravdu pohodlný na jakémkoli povrchu. Auto je plavné a jednoduše komfortní. Na české silnice je to tedy naprostý ideál. To mě potěšilo. Počítat jen musíte s výraznějšími náklony karoserie v zatáčkách, kde ale Jogger poměrně překvapivě dobře drží stopu a chce se mu zatáčet. Také manuální převodovka měla příjemně krátké dráhy a chodila přesně. Řízení má dlouhý převod a není v něm nic cítit, ale opak zřejmě u podobného auta nikdo nečeká. Spotřeba se pohybovala kombinovanou jízdou kolem Prahy v průměru lehce nad 6 litrů.
Jogger je rozhodně zajímavým autem, které je dostupné za solidní cenu. Základ pořídíte už za 375.500 korun. Nejvyšší výbava a se sedmi místy vás stále vyjde pod půl miliónu, konkrétně na 476.000. Motor TCe 100 navíc ve všech stupních výbavy můžete kombinovat s tovární zástavbou LPG a to se dnes vyplatí.
« První jízda s BMW M240i xDrive: Nejsportovnější BMW je zpět Zákazníci, kteří kupují auta online, jsou náročnější: Mnohem častěji volí mladší ojetiny s menším nájezdem »