bmw-4-gran-coupe-2022-8

Test BMW 420d xDrive Gran Coupé

19. 2. 2021 • BMW, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 95%

Převodovka: 100%

podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 90%

BMW 4 Gran Coupé je skvělý vůz, který přesně zapadá mezi klasickou řadu 3 sedan a kombi díky praktickému přístupu do kufru karoserie typu liftback. Potěší i větší podélný prostor v celém interiéru. Přidává zajímavý design a k dokonalosti dotažené jízdní vlastnosti.

Verdikt:

Silueta coupé, čtyři dveře, pět plnohodnotných sedadel, velká a vysoko otevíratelná zadní výklopná stěna a univerzální zavazadlový prostor. I tak se dá definovat nové BMW řady 4 Gran Coupé.

Druhá generace se vyznačuje ještě více nezávislým pojetím a vychází z technických základů nového BMW řady 4 Coupé, proto se ve srovnání s odcházejícím modelem v mnohem větší míře odlišuje od technicky spřízněného BMW řady 3, a to nejen z hlediska designu, ale i dynamických vlastností. Aerodynamika vozu, tuhost karoserie a uložení podvozku prošly důkladným vylepšením, zatímco na míru naladěný podvozek slibuje sportovní jízdní vlastnosti a emocionálně velmi intenzivní zážitky z jízdy.

bmw-4-gran-coupe-2022-44 bmw-4-gran-coupe-2022-21

S celkovou délkou 4783 mm, šířkou 1852 mm a výškou 1442 mm je o 143 milimetrů delší, o 27 milimetrů širší a o 53 milimetrů vyšší než jeho předchůdce, přičemž se zvětšil i rozchod kol – na 1595 milimetrů vpředu (+50 mm) a 1623 milimetrů vzadu (+29 mm). To rovněž znamená nárůst rozchodu kol ve srovnání s BMW řady 3 Sedan o 6, resp. 19 milimetrů. Rozvor náprav 2856 milimetrů je o 46 milimetrů delší než u předchůdce a o 5 milimetrů větší než u řady 3 Sedan.

Výsledkem svébytné koncepce karoserie Gran Coupé je všestranný interiér nabízející velkorysý prostor v zadní části vozu, kde na cestující čekají tři plnohodnotná sedadla a podstatně více místa pro nohy a hlavu než v odcházejícím modelu. Vůz nabízí objem zavazadlového prostoru 470 litrů, což znamená zvětšení o 39 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel, standardně rozdělených v poměru 40:20:40, lze zavazadlový prostor zvětšit až na 1290 litrů. Pokud tedy chcete řadu 3 v atraktivnějším kabátku s přístupnějším kufrem, tato varianta by pro vás měla být ideální.

bmw-4-gran-coupe-2022-5

Hodnocení designu je vždy zcela subjektivní záležitostí, a tak si názor udělejte z přiložených fotografií. Za sebe ale musím říct, že se mi auto velmi líbí. Působí proporčně, neotřele a dost se mi pozdávají i velké vertikální ledvinky. Moc se mi líbí i tmavě červený lak, který dostalo testované auto. Jmenuje se Aventurine Red III, pochází z nabídky BMW Individual a stojí 54.184 Kč.

BMW u této varianty zvolilo také netradiční kliky otevírání dveří. Gran Coupé dostalo zapuštěné kliky, jež se otevírají podhmatem. Vypadá to efektně, zřejmě to zlepšuje i aerdodynamiku, ale není to příliš praktické řešení. Když je vůz mokrý, tak kliky docela kloužou a snadno se umažete. Navíc i samotné dveře jsou poměrně těžké.

BMW M440i xDrive Gran Coupe Aventurinrot

Interiér je pak z podstaty věci identický s řadou 3, ale drobné změny se tady najdou. Třeba nově navržený sportovní kožený volant a sportovní sedadla. Díky větším rozměrům auta je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi také přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje.

Nechybí ani nejnovější infotainment systém ID7, který si zachovává svou intuitivnost a patří právem na vrchol v automobilovém průmyslu. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí. Prostornost vepředu je bez výhrad. Vzadu narazí vysocí jedinci kvůli svažující se střeše. Nástupní prostor zadních dveří je také poměrně úzký a zadní lavice je ukotvena nízko, takže nastupování není žádný med. To jsou snad jediná negativa oproti řadě 3.

bmw-4-gran-coupe-2022-32 bmw-4-gran-coupe-2022-35

Testovaná čtyřka byla vybavena naftovým dvoulitrem s označením 420d a pohonem všech kol. Motor má po splnění WLTP normy výkon 140 kW (190 koní) a autu poskytuje velmi slušnou dynamiku. Vybaven je také 48V mild-hybridní technologií. Systém pracuje s 48V startér-generátorem, který při uvolnění plynového pedálu mění kinetickou energii na elektřinu a následně ji ukládá do 48V baterie. Rekuperovaná energie umí zásobovat 12V palubní elektrický systém a používá se například k napájení osvětlení, ventilace, elektricky ovládaných oken nebo vyhřívaných sedadel.

Podstatnější je ale využití 48V baterie při opětovném napájení startér-generátoru, který ulehčuje práci spalovacímu motoru, umožňuje mu pracovat delší dobu v ideálních otáčkách a šetří palivo. Akcelerace vás do kolen nepošle, ale v reálném provozu je přesně tak akorát. Bohatě stačí na bezpečné předjíždění nebo svižné přesuny po dálnicích. Jednotka je navíc velmi dobře odhlučněna a spotřeba se pohybuje kolem 6 litrů kombinovaně.

bmw-4-gran-coupe-2022-3

Široký rozchod kol, dokonale vyvážené rozložení hmotnosti v poměru 50:50, nízko položené těžiště a vzájemně sladěné použití všech komponentů pohonného ústrojí a podvozku se podílejí na tom, že nové BMW řady 4 Gran Coupé disponuje výjimečnými jízdními vlastnostmi. Přední náprava se dvěma oddělenými spodními rameny a svislými pružicími a tlumicími vzpěrami byla společně se zadním víceprvkovým zavěšením navržena tak, aby se minimalizovala hmotnost a současně zvýšila celková tuhost. Právě použitá konstrukce podvozku spolu s progresivními tlumiči měnícími charakteristiku podle stlačení/roztažení je klíčovým faktorem pro kombinaci přesně kontrolovatelných a předvídatelných jízdních vlastností v dynamických jízdních situacích a vynikajícího komfortu na dlouhých cestách.

Na přední nápravě jsou použity tlumiče s doplňkovým členem vloženým do jejich pracovního válce, který pomáhá tlumit vibrace karoserie. Podle zdvihu mění charakteristiku zadních tlumičů přídavný píst v tlumiči ve spojení s na koncích zúženým pracovním válcem. Tím je zajištěno optimální hydraulické tlumení i při velkém zatížení. Intenzita tlumení podle zdvihu je aktivním prvkem nastavení odpružení a lze jej speciálně naladit tak, aby vylepšilo rovnováhu mezi sportovním charakterem a komfortem. Volitelný M sportovní podvozek zahrnuje tužší nastavení tlumičů s progresivní charakteristikou.

bmw-4-gran-coupe-2022-17

Testovaný vůz byl vybaven příplatkovým paketem M Sport včetně sportovního podvozku. Ten je opravdu naladěny výrazně jinak, než tomu bylo u předchůdce. Podvozek je tuhý, šasí stejně tak a řízení poměrně strmé. Přitom všem BMW dokázalo ponechat komfort tlumení, takže se nemusíte obávat rázů od kol. V každé zatáčce cítíte ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy (50:50) a dieta je taky citelná. Výtečná je také schopnost kol držet kontakt s vozovkou. Ani na výrazně rozbitém povrchu neztrácí jistotu, dokonce i když v průběhu zatáčky přijdou příčné nerovnosti, auto nemá tendence uskakovat.

Karoserie má minimální náklony a auto je skvěle čitelné. Podvozek se projevuje dokonalým vyvážením tak, jak to umí jen BMW. Až do poslední chvíle je neutrální, aby těsně před limitem přešlo do čitelné přetáčivosti. Při trochu jalovém zacházení se tak dá dosáhnout efektních výjezdů ze zatáčky dveřmi napřed. Ale nemějte strach, auto není nějaké driftovací náčiní. Tohle chování po něm musíte vyloženě chtít, hlavní doménou je zmíněná neutralita. Příjemné je i řízení. Ve středové poloze je mírně tupé, ale například na dálnici to oceníte, protože auto nereaguje zbytečně hyperaktivně na drobné korekce kolem středu. V zatáčce navíc přirozeně buduje odpor a skládat auto do oblouků je vážně radost. Dokonce se s vámi umí i podělit o něco málo z dění pod koly.

bmw-4-gran-coupe-2022-47

K osmistupňové převodovce ZF nelze mít výhrady. Je to nejlepší skříň na trhu a řadí naprosto ukázkově. I ta byla modernizována – dostala kratší nižší stupně, větší rozsah převodů, lepší tlumič torzních kmitů a optimalizované propojení s ostatními systémy vozu.

BMW 4 Gran Coupé je skvělý vůz, který přesně zapadá mezi klasickou řadu 3 sedan a kombi díky praktickému přístupu do kufru karoserie typu liftback. Potěší i větší podélný prostor v celém interiéru. Přidává zajímavý design a k dokonalosti dotažené jízdní vlastnosti. Volba je tak na vás a vašich preferencích a osobních sympatií. Tak či onak, tento model je rozhodně skvělým autem a typickým BMW, co se jízdních dovedností týká.

bmw-4-gran-coupe-2022-38

Zatímco testovaná motorizace s pohonem všech kol začíná na částce 1.383.200 Kč (bez xDrive na 1.314.300 Kč), sedan řady 3 se stejným „železem“ startuje na 1.184.300 Kč (bez xDrive na 1.116.700 Kč) a Touring na 1.237.600 Kč (1.176.500 Kč bez xDrive). Cena největší čtyřky je navíc už trochu na dohled o třídu většímu sedanu řady 5, který v provedení 520d xDrive stojí 1.506.700 Kč (bez čtyřkolky 1.439.100 Kč).

Plusy

– Skvělý motor
– Kvalita materiálů a zpracování
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Vnitřní prostor

Mínusy

– Zapuštěné kliky
– Ceny příplatků
– Prostor nad hlavou v zadní části

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz