skoda-fabia-2022-28

Test Škoda Fabia 1.0 TSi DSG: Teď už je dospělá

10. 2. 2022 • Škoda, Novinky, Testy

motor: 80%

převodovka: 85%

podvozek: 95%

zpracování: 95%

praktičnost: 85%

Škoda Fabia poslední generace se hodně změnila. Posunula laťku menších hatchbacků vysoko. Ergonomií kabiny, praktičností, prostorem a komfortem na palubě si mě získala.

Verdikt:

Tak a už je na vdávání. I tak nějak by mohl začínat příběh o posledním modelu Škoda Fabia. Jako prodejně velmi úspěšný model značky byl příchod čtvrté generace plný očekávání. Ne vždy je ale všechno ideální a i nová Fabia by mohla ještě pár věcí zlepšit. V komplexu je ale už opravdu někde jinde a skoro bych se bránil jí řadit do segmentu malých vozů.

Design současné Fabie je zase o něco líbivější a ze všech dosud uvedených modelů rozhodně vypadá nejdravěji. Z hlediska evoluce prošla několika výraznými proměnami, a tak například zadní světla jsou u Fabie poprvé rozděleny na dvě části a jejich vnitřní poloviny tak zasahují do pátých dveří. Fabia také poměrně výrazně narostla, a tak se se svojí délkou nově dostává už přes 4 metry. Její podvozková platforma MQB A0 jí nyní poskytuje úplně jiné rozměry rozvoru a doby, kdy byla místa na zadních sedadlech ve Fabii spíš trestem pro cestující vzadu, jsou pryč.

skoda-fabia-2022-8 skoda-fabia-2022-7

Moderními technologiemi je Fabia na přání zákazníka doslova prošpikovaná a s příplatkovou výbavou se můžete skutečně rozšoupnout. Cena se pak ale šplhá poměrně vysoko a v plné palbě tak zřejmě Fabií nebudou plné silnice. Například oproti některým konkurentům v segmentu, ale zaostává v použití světelné technologie. Sice disponuje Full-LED osvětlením, které v automatickém režimu funguje svižně a nesnaží se oslňovat protijedoucí provoz, LED-Matrix jako někteří ostatní ale nenabízí.

Pokud se jedná z hlediska vnějšího designu o evoluci, která dobře zapadá do celé modelové řady Škoda, tak v interiéru už je možno mluvit jako o revoluci. Po prvním usednutí do Fabie jsem ani nevěřil, že to Fabie skutečně je. Můj první dojem byl prostě wow. Hned na první dojem vypadá uvnitř Fabia skutečně až prémiově. Nechybí poslední dobou velmi moderní dekor v podobě textilního pruhu na palubní desce. V kombinaci s lakovaným pruhem v barvě vozu, ambientním podsvětlením a v neposlední řadě s velkými displeji jak přístrojové desky, tak infotainmentu se Fabia tváří super moderně. Nechybí ani detaily v podobě lakované kapličky přístrojů s logem FABIA. Celý interiér působí kvalitně a je na něm vidět skvělé zpracování.

skoda-fabia-2022-15 skoda-fabia-2022-20

Ani první usednutí ve mně neevokuje pocit, že bych seděl v něčem menším. I se svojí poměrně velkou výškou si hned nastavuji příjemnou pozici a i přesto, že většinou sedím hodně daleko od volantu a sedačku dávám nadoraz dozadu, tady se musím posunout o pár zoubků dopředu, abych dosáhl na pedály. Nastavuji si posed hodně dolů, což Fabia umožňuje a já do ní pěkně zapadám. Nepřipadám si namáčknutý na strop a jsem příjemně nízko. Za mě ergonomicky bez chybičky. Pohodlná sedačka mimochodem původem z většího modelu Scala je pohodlná a má dlouhý sedák, který mi jako u konkurentů nekončí kdesi v půlce stehen. To, jak se do nové Fabie komfortně usedá, mi hned v první chvíli vykouzlilo úsměv na tváři. Další příjemnou věcí je volant převzatý z Octavie. Sedí mi dobře do ruky, má masivní věnec a klasická tlačítka, které doplňují otočné válečkové ovladače.

skoda-fabia-2022-25 skoda-fabia-2022-22

Dobře se s nimi ovládá přístrojová deska a i s klasickými tlačítky multifunkčního volantu jsem hned kamarád. Nemačkám při rejdování něco, co nechci, tak jako se mi to stávalo v případě dotykovými tlačítky posedlého VW Golf. Displej infotainmentu má líbivou grafiku a v jeho menu se mi orientuje velmi dobře. Je to ta klasická koncernová koncepce uspořádání, na kterou jsem sice slyšel pár nadávek, ale v mém případě nejsou opodstatněné. Zažil jsem mnohem zmatenější logiku u jiných značek a se škodováckým stylem prostě žádný problém nemám. Možná je trochu škoda absence ovládací lišty pod displejem na ovládání hlasitosti, která je tady nahrazena dvěma dotykovými ploškami na boku displeje, ale pokud nechci, stejně nemusím pouštět ruku z volantu a hlasitost nastavím na něm. Co tady dotykové není, a za což jsem rád, je panel ovládání klimatizace, který je tady pěkně po staru s otočnými ovladači a změna teploty tak nemusí probíhat s odvracením zraku ze silnice.

Jak už jsem zmiňoval v úvodu, Fabia teď nabízí opravdu pořádný rozvor. Výsledkem tak je, že se na zadní sedadla pohodlně usadí normálně rostlí dospěláci, aniž by se posádka vepředu musela koleny tlačit na palubní desku. Jako bonus pak Fabia ještě nabízí kufr o velikosti 380 litrů, což je v tomto segmentu špičkou a nebál bych se tak s Fabií jet pohodlně na dovolenou s menší rodinou. Interiér také nabízí dostatek praktických odkládacích schránek, jen loketní opěrka nedostala možnost posunu dopředu, a tak se menší řidiči, kteří budou nastavovat sedačku hodně dopředu musí spokojit s tím, že si na ní pravým loktem moc nepohoví.

skoda-fabia-2022-27

Testovaný kus byl vybaven tříválcovým přeplňovaným motorem 1.0 TSi o výkonu 81 kW v kombinaci s automatickou sedmistupňovou převodovkou DSG. Samozřejmě neuspokojí někoho, kdo vyžaduje dravější dynamiku, ale pro klidné jezdce bude dostačovat. V nižších otáčkách sice působí trochu lenivě, ale s přibývajícími otáčkami výkon příjemně graduje a s typicky tříválcovým jadrným zvukem začne s Fabií cvičit velmi obstojně. Trochu jiné naladění bych si ale představoval ve spojení s převodovkou. Ta totiž často nechává motor točit v právě oněch ne moc živých nižších otáčkách a brzo řadí nahoru.

Uspokojující to bude hlavně pro řidiče kteří nikam nepospíchají a jezdí na spotřebu, ale pokud jsem se nechtěl moc loudat, častěji než u jiných aut jsem přepínal do sportovního režimu a nebo řadil manuálně. Bylo znát, že udržovat motor od středních otáček výše Fabii prospívá a živost přeplňovaného tříválce byla nejednou i zábavná. Spotřeba je pak hodně závislá na stylu jízdy a dokáže oscilovat mezi 5 až 7,5 litry na 100 kilometrů. Na průměrných 6,5 litrů se lze dostat pohodlně, aniž by se řidič s plynovým pedálem nějak extra hlídal. U Fabie mě překvapily i její brzdy. Pedál je hodně jemný a s minimálním odporem. Brzdný účinek nastupuje velmi ostře, a tak jsem se s Fabií při brzdění hlavně v malých rychlostech chvíli sžíval, aby byla jízda co nejplynulejší.

skoda-fabia-2022-4

V čem mě Fabia překvapila velmi příjemně, byl její podvozek a aerodynamická hlučnost. Tyto dvě věci jsou na skvělé úrovni a na palubě tak vytváří komfort vozu mnohem vyšší třídy. Karoserie je od podvozku kvalitně hlukově odizolována a i při přejetí větší nerovnosti jsem zaznamenal jen vzdálené ducnutí. Řízení je přesné a s příjemným převodem. V zatáčkách je Fabia krásně čitelná a přenos její nízké váhy je dobře cítit ve volantu. Aerodynamický hluk je i ve vyšších rychlostech na dálnici naprosto minimální a dálniční přesuny pro mě byly příjemnou disciplínou, což bych tady nečekal.

skoda-fabia-2022-1

Škoda Fabia poslední generace se hodně změnila. Posunula laťku menších hatchbacků vysoko. Ergonomií kabiny, praktičností, prostorem a komfortem na palubě si mě získala. Za celý testovací týden jsem s ní najezdil poměrně hodně kilometrů a nikdy jsem neměl pocit, že bych se ani po půlce dne soukal ze dveří nějak zničený. Její stavba na nové platformě jí neuvěřitelně prospěla. Dokázal bych si ji představit jako každodenní auto na dojíždění do práce, víkendové jízdy na chalupu nebo do hor a nebál bych se ani tisícikilometrové cesty k moři. Fabia umí svojí sympatičností vážně překvapit.

Plusy

– Kvalitní a hezký interiér
– Pohodlný podvozek
– Vnitřní prostor

Mínusy

– Línější v nižších otáčkách
– Brzké řazení převodovky na vyšší stupně

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz