Test Porsche Cayman GT4: Kuchařka sportovního auta
Dnešní doba přeje extrémním výkonům. Vždyť dnes jsou i HotHatche rychlejší, než byly supersporty dvě dekády zpět. Rychlost je všude a je dostupná všem. To je fajn, ale rychlost a výkon nejdou vždy ruku v ruce se zážitky za volantem. Na trhu je totiž kupa aut, která vám zrychlením strhnou kůži z obličeje, přetížením v zatáčkách zpřehází vnitřní orgány, přesto ale působí chladně a až příliš kalkulovaně. Pokud ale chcete čistý řidičský zážitek, kde čísla nejsou důležitá, kde jde pouze o ten pocit propojení s vozem a kde musíte skutečně řídit, začne se najednou výběr aut dost rychle zužovat. U Porsche ale naštěstí stále znají správný recept na zábavu za volantem a upekli dost možná to nejlepší sportovní auto, které vám dnes peníze můžou koupit.
Příběh Porsche Cayman se začal psát před patnácti lety a start byl trochu nejistý. Auto si vysloužilo přezdívku „911 pro chudé“. Této nálepky se v určitých kruzích dodnes nezbavil, ale většina trhu se jí rozhodla ignorovat, když se zjistila, jak skvěle jezdí. V Porsche se údajně báli, že jezdí až moc dobře, a že by mohl ohrozit nesmrtelnou „devět-set-jedenáctku“. Díky tomu, že se Cayman nemusel držet tradic, dovolilo to automobilce postavit ho přesně tak, jak chtěli. Motor se tedy přesunul zezadu doprostřed, karoserie je oproti 911 výrazně kompaktnější a taky váha se snížila. Lidé si ho okamžitě zamilovali pro jeho řidičskou vstřícnost a bylo jasné, že Porsche na to dřív nebo později zareaguje ostrým modelem. Což se stalo, když světlo světa spatřila verze GT4 – odpověď na všechny otázky milovníků řízení.
Doteď nevině vyhlížející Cayman dostal agresivní bodykit, díky kterému vypadá, jak kdyby si na silnici jen odskočil z vytrvalostních závodů. Přední část se kompletně přepracovala. Je zde rozměrné lízátko, větší nádechy. Přepracovaly se i kapsy na boku, které přivádí vzduch k motoru a samozřejmě je tady nepřehlédnutelné obří křídlo, pod nímž trůní velký difuzor. Veškeré změny byly samozřejmě provedeny za účelem funkce. Nešlo ale jen o změnu karoserie. Celá přední náprava je komplet převzata z 911 GT3, podvozek je nižší, tužší a na míru nastaven ostřejšímu zacházení. Za příplatek může být auto taky vybaveno ochrannou klecí, karbonovými skořepinami a karbon keramickými brzdami o průměru 400 mm, do nichž se zakusuje šestipístkový brzdič. Naživo vypadá Cayman GT4 opravdu neskutečně. Nesmlouvavý závodní vzhled kontrastuje s neobyčejně kompaktními rozměry – vždyť je tohle auto menší než Škoda Scala. Malý válečník!
Interiér je ale navzdory drobným rozměrům překvapivě vzdušný. I se svými 190 centimetry se sem bez sebemenších problémů nasoukám a nad hlavou mi ještě zbývá dost místa i na helmu. Řidičská pozice je bez přehánění dokonalá. Vše je perfektně po ruce – hlavice řadící páky je jen 10 centimetrů od volantu. Do všech směrů je tu na sportovní vůz vynikající výhled, před očima mám jen velký otáčkoměr cejchovaný do 9.000 otáček za minutu a nic mě neruší. Dokonce na volantu ani nejsou žádná tlačítka. Jako by se mi auto snažilo naznačit, že tady si za jízdy nebudu s ničím hrát. Ta jednoduchost a zaměření čistě na jízdu jsou vážně úžasné. Především v době, kdy jsou auta stále komplikovanější.
Pokud jde o rozvržení zbytku interiéru, chce to trochu zvyk. Tlačítek je tu kupa a jsou po palubní desce rozházeny tak nějak nahodile. Když si ale zvyknete, kde co je, funguje to. Každá důležitá funkce má své tlačítko a ani kvůli automatickým meziplynům nemusíte hrabat v dotykovém displeji, protože mají svůj dedikovaný čudlík. Infotainment je fajn: dělá, co má, běhá rychle a vypadá moderně. Tím bych to uzavřel, stejně o něm v případě GT4 asi moc číst nechcete. Zpracování a zvolené materiály jsou na perfektní úrovni. Když si vzpomenu na první setkání s Caymanem generace 987, který uvnitř působí jako vtip, je tohle úplně jiná liga. V testovaném autě nebyly příplatkové skořepinové sedačky, ale až tak moc to nevadí. Ty základní poskytují překvapivě dobrou oporu v zatáčkách. Zároveň jsou komfortní a bez problémů v nich přežijete i dlouhou cestu. Jako u všech sportovních aut, i tady je problém s odkládacími plochami. Jsou miniaturní a je jich málo. Alespoň držáky na pití tu jsou. O to víc potěší – troufnu si říct – obří kufr. Cayman má totiž dva a dohromady poberou přes 400 litrů.
Tak ale dost o podružnostech, to nejdůležitější se samozřejmě nachází pod kapotou – tou zadní. Přesněji řečeno jen několik centimetrů za řidičovými zády. Tím je plochý atmosferický šestiválec o objemu čtyř litrů. Ten ze sebe vydá 420 koní a 420 Nm a zvládne se roztočit na úžasných 8.000 otáček za minutu. I přes shodnou konfiguraci nemá tento motor s tím z 911 GT3 nic společného. Jde o nově vyvinutou jednotku přímo na míru Caymanu GT4. Krom hodnot, které donutí slintat každého benzínového nadšence, umí udělat radost i zeleným byrokratům v Bruselu. Motor totiž umí při nízké zátěži kompletně vypnout jeden válec a na ostatních válcích přeskakovat zapalování. Technicky vzato tak jde o tříválec – všichni jsou spokojení. To ale asi málo majitelů zajímá. Tenhle motor nebyl postaven na ochranu ledních medvědů, ale kvůli válčení na trati.
Prvním překvapením je až nečekaná síla ve středním pásmu otáček. Samozřejmě nečekejte takovou lokomotivu, jako v případě přeplňovaných jednotek, ale na atmosferický motor je to pozoruhodné. Při denním ježdění budete mít sotva kdy potřebu překročit 3.000 otáček. To nejlepší se ale samozřejmě odehrává v druhé půlce pracovního spektra. Po překročení 4.000 otáček motor neuvěřitelně ožívá a stává se z něj skutečný dravec. Dere se do otáček, je ostrý jako břitva, reakce na plynový pedál jsou tak okamžité a živelné, že z toho skoro jde strach. Vše je podbarvené chorobně nakřáplým zvukem. Auto prská, chrčí, celá kabina se vyplňuje nádherným rykem sání. GT4 zní jako kdyby kouřilo 40 cigaret denně. Zvukový projev je opravdu charismatický a díky tomu, že vám motor buší doslova pár centimetrů za zády, cítíte i drobné vibrace, které se vám od něj přenáší k páteři. Tohle jsou čisté emoce. Motor je mistrovské dílo. Chybí mu sice trochu ostrosti a ryzí závodní charakter motoru z 911 GT3, zato je ale mnohém lépe nastavený na jízdu i mimo závodní okruh.
Nyní už lze Cayman GT4 objednat i s převodovkou PDK, ale v našem případě trčí ze středové konzole hlavice manuální převodovky. Ta je naprosto epická. Kulatá hlavice skvěle padne do ruky, chod v kulise je milimetrově přesný a změna rychlostí je nádherně mechanická. Doslova v ruce cítíte, jak se o sebe ve skříni třou jednotlivé součástky. Pravdou je, že první dvě rychlosti jsou poměrně dlouhé (na dvojku se dá jet skoro 130) a na některých okreskách si vystačíte celý den s dvojkou. To je ale daň za to, aby takové auto dnes vůbec šlo homologovat. A já takový kompromis s klidem přijmu, protože už jen fakt, že si v dnešní době můžete koupit sportovní auto s vysokootáčkovým atmosferickým motorem a manuální převodovkou, je malý zázrak. Manuální změny rychlosti vás navíc vtáhnout o tolik víc do děje než pádla, že drobnou nedokonalost mu rádi odpustíte.
Malý šok jsem zažil v prvních kilometrech jízdy. Už už jsem se připravoval na nesnesitelné poskakování a drncání přes nerovnosti, nekompromisní chování i při běžné jízdě a namáhavé proplétání se městem. Ale nic z toho se nedostavilo. Cayman GT4 je až nečekaně snesitelný. Skvělý výhled do všech stran, příjemné lehké řízení a podvozek nečekaně dobře zvládá nerovnosti. Je pravda, že spojka je pekelně tuhá a při delším poskakování v koloně se začne brzy ozývat unavené lýtko, ale přežít se to rozhodně dá. A zatímco 911 GT3 si ani v nejmenším nedovedu představit jako auto, které vás vozí i za běžnými denními povinnostmi, v případě Caymanu GT4 by se to rozhodně zvládnout dalo. Jen tedy musíte počítat s větším hlukem v kabině. Z auta zmizelo dost odhlučňovacích materiálů, geometrie podvozku taky není zrovna cestovní a motor – jak již párkrát zaznělo – vám neustále dýchá na zátylek. Zato spotřeba není nijak strašidelná a na dálnici se dá spadnout až někam k deseti litrům. Pří ostrém tempu ale samo sebou není problém tuhle hodnotu skoro zdvojnásobit.
Pojďme se ale přesunout na okresky. Ty jsou paradoxně místem, kde velká spousta sportovních aut nedokáže fungovat. Jejich ladění odpovídá spíš hladkým asfaltům závodních okruhů a na hrbolatém koberci našich cest se nedokážou uklidnit. GT4 ale ukazuje, že i tady může podobné auto být skvělé. Podvozek je naladěný s neuvěřitelným umem. Je dostatečně poddajný, aby se přizpůsobil i silnicím s horším povrchem, stále je ale pekelně ostrý. Auto tak dokáže nestále držet všechna kola v kontaktu se silnicí, nemá tendence se svážet ani odskakovat – neustále ho máte perfektně pod kontrolou. Přední náprava z 911 GT3 doslova čaruje s gripem. Jak kdyby byly přední kola ze suchého zipu a vy jste jezdili po koberci. Změny směru jsou okamžité, naprosto přesné a brutální.
Celé auto je nádherně vyvážené a s váhou pod 1.5 tuny působí krásně lehkonoze. Skoro ho kolem sebe ani nevnímáte. Karoserie je jen prodlouženou součástí vašeho těla a s autem jste za jedno. Porsche Camyan GT4 je tak neuvěřitelně komunikativní, upřímné a ovladatelné. Dovolí vám vnímat i to nejjemnější pnutí v karoserii, každou drobnou vibraci, jediný vjem vám nezůstane skryt. Najednou vás výkon a rychlost přestanou zajímat, propojení s Caymanem je tak dokonalé, že se pomalu ztrácí hranice mezi strojem a živým organismem. Můžete vnímat jeho tep, cítíte, jak s rostoucím tempem ožívá, jak každá jeho součástka existuje v symbióze s celkem. Neopakovatelný zážitek.
Tomu napomáhá i precizní řízení. Bál jsem se, že když ze světa zmizely hydraulické posilovače, definitivně jsme přišli o jeden komunikační kanál s autem. Kouzelníci v Porsche ale dokázali naučit elektrický posilovač poskytovat zpětnou vazbu na stejné úrovni. Je to k neuvěření. Do volantu se přenáší i ty nejmenší nedokonalosti silnici, pomocí drobných vibrací cítíte snad i změnu hrubosti povrchu pod koly, v zatáčce cítíte, jak se kola nabíjí odporem. Nikdo na světě neumí posilovače tak, jako Porsche – tohle je čistě potěšení. No a abych nezapomněl na brzdy. Obří karbon-keramické talíře jsou tak předimenzované, že je na okreskách nemáte šanci dostat do úzkých.
Jejich účinek je drtivý, nástup okamžitý a kalibrace brzdového pedálu skvělá. Jen se na něj nesmíte bát pořádně skočit. Jsou mnohem méně naposilované, než je dnes zvykem a pro plný účinek je musíte zašlápnout jak rýč do suché země. Pedál ale oplývá citem a dají se tak perfektně dávkovat. Jízda s Camynem GT4 je jedna velká oslava sportovních aut. Přes dokonale vyladěný podvozek, citlivé řízení, až po hodinářsky přesnou převodovku. Každá sekunda za volantem je navíc podbarvena nádherným zvukem atmosférického plochého šestiválce a jeho surový charakter vám bude opětovně zvedat chloupky po celém těle.
Během testu jsem měl možnost zkusit i pár kol na Mosteckém okruhu a tím byl můj osud definitivně zpečetěn. Absolutně jsem tomu auto propadl. Na okruhu funguje tak harmonicky, dokonale a uvolněně. Propracovávat se rychlostmi je slast, opakovaně vytáčet motor na 8.000 je droga. Je pekelně rychlé, zároveň ale není vůbec děsivé. Mluví na vás, učí vás a ostrá jízda tak není frustrující ani strašidelná. Když se naladíte s autem na jednu vlnu, podobá se spíš jakémusi transu, kdy vnímáte jen přítomnost, střídáte zatáčku za zatáčkou a cítíte se naživu, jako nikdy předtím. Sečteno podtrženo. Porsche Cayman GT4 je dokonalé auto pro řidiče, které ukazuje, že pro sportovní auto není důležitý výkon, ale především jeho otevřenost k řidiči a svým způsobem i jednoduchost. Je do morku kosti moderní, využívá všechny současné vychytávky, přesto ale působí zcela analogově a mechanicky. Lepší věc jsem nejspíš neřídil a vydobylo si post mého nového oblíbence. Tímto děkuji www.legendyuvas.cz že mi ho svěřili do péče. Bylo to nezapomenutelné.
Plusy
– Design
– Analogový charakter
– Točí a točí
– Skvělé řízení
– Převodovka
Mínusy
– Dlouhé první kvalty
« Test ojetiny Suzuki SX4: Spolehlivá čtyřkolka od sta tisíc korun I v krizi čeští řidiči požadují rychlé dodání vozu a chtějí si ho fyzicky vybrat »