Test BMW 320d: Perfektní synergie
Může to znít, jako klasické novinářské klišé nebo hláška z marketingové prezentace, jenže přesně tohle vystihuje novou řadu 3 nejlépe – návrat ke kořenům. BMW si získalo svou přízeň díky sportovnímu DNA, které bylo součástí každého modelu. Bylo jedno, jestli je to limuzína, sedan nebo coupé – auta mnichovské značky vždy udávala směr v dynamických vlastnostech. Jenže poměrně nedávno nastal zlom a předchozí generace řady 3 (f30) razantně změnila směr. Najednou pro ni byl primární komfort a sportovní zaměření šlo stranou. Museli jste sáhnout po modelu vybaveným M sportovním paketem nebo ještě lépe, M Performance.
BMW nemohlo nářky přeslechnout a u nové generace se opět zaměřilo na svou tradici – postavit vytříbený sportovní sedan. Přesně to splnili. Podvozek je úžasně tuhý, ale poddajný zároveň. Neodskakuje, ale dokonale kopíruje silnici a ihned reaguje na strmé řízení. BMW změnilo i odklon kol, použilo hydraulické dorazy tlumičů (proto neodskakuje a tlumí), karoserie i šasí je mnohem tužší a vyvážení hmotnosti je přesně 50:50. Vidíte ty vlnky pod předními světly? Jasně odkazují na E46, která je měla jako první trojka. Design je sice subjektivní vjem, ale nová řada 3 vypadá opravdu parádně.
Zákazník si navíc auto může přizpůsobit prostřednictvím několika výbavových linií. Konkrétně jde o varianty Avantgarde, SportLine, LuxuryLine a M Sport. Komu by to bylo málo, ten si může vybrat něco z programu M Performance.
Velký posun zaznamenal také interiér. Díky větším rozměrům auta (na délku novinka přibrala 85 mm, na šířku 16 mm, na výšku jeden mm a rozvor byl prodloužen o 41 mm) je mnohem prostornější a nabízí výbavu, která byla dříve dostupná jen od větší řady 5 dále. To znamená, že máte k dispozici plnohodnotný Head-Up displej, ve vrcholné verzi je k dispozici přístrojový štít s displejem o velkosti 12,3″ kombinovaný se středovým displejem o velikosti 10,25″ a nechybí ani hlasové ovládání, asistované řízení (semi-autonomní) nebo parkovací asistent, který si pamatuje dráhu a sám podle ní vyparkuje.
Zajímavostí je přesunutí startovacího tlačítka k řadící páce a kolem ní je nové prostředí ovladače iDrive. Kvalita zpracování je naprosto špičková a to samé platí i pro použité materiály. V interiéru jsem nenašel vůbec nic, co by mi nějakým způsobem vadilo. Pochválit musím i sedadla, která příjemně drží tělo, jsou ukotvena nízko a navíc nabídnou i pohodlí.
Jednoduché, téměř až strohé linky, umí navodit útulnou atmosféru. Nic vás zde neruší a ergonomie je vskutku dokonalá. Připadáte si, jako byste si mohli novou trojku doslova obléct – každý ovládací prvek je tam, kde má být. Aktuální „géčkové“ generace BMW jsou opravdu inteligentně navržená auta. Úžasné je také zpracováni a volba materiálů. Je prakticky nemožné sáhnout na tvrdý plast (dokonce i kapsy ve dveřích jsou měkčené), většinu ploch kryje jemná kůže, kliky dveří jsou hliníkové – stejně jako rámeček klimatizace. Tahle kabina strčí do kapsy i předchozí generaci řady 5 a konkurenci nechává za sebou. Ocenit také musím pocit robustnosti. Za žádných okolností nevydá interiér jediný vrzavý zvuk.
Posaz za volantem je výrazně sportovní a každému to vyhovovat nemusí, já byl v sedmém nebi. Sedí se hodně nízko, oči máte v rovině s kapotou a volant se silným věncem si můžete přitáhnout až k tělu. Z auta je výtečný výhled ven a všude mám spoustu místa. Díky středové konzoli a vysoké spodní hraně oken se cítím interiérem příjemně obklopen. Hlavním multimediálním centrem je obrazovka infotainmentu sedmé generace, která je šikovně zabudovaná do palubní desky – je to ideální kompromis mezi trčícími tablety a příliš dole zapuštěnými displeji. Systém má již dobře známé rozložení ovládacích prvků a jestli jste v posledních deseti letech seděli v nějakém BMW, tak se rychle zorientujete. Pokud ne, prvních pár dní nejspíš budete přicházet na obsluhu, ale jakmile do logiky systému proniknete, zjistíte, že je navržen opravdu skvěle a každý úkon zvládnete ve zlomku sekundy. Čemuž samozřejmě pomáhají i bleskové reakce systému. Kvalita zobrazení, rychlost odezvy na dotyk a přesnost si nic nezadají s aktuální generací iPadů. Pokud vám ale dotyky nevoní, stále můžete využít klasického otočného tlačítka iDrive, které se za jízdy používá daleko jednodušeji a já doufám, že se jej BMW nikdy nevzdá, protože geniálnější ovládání infotainmentu ještě nikdo nevymyslel. Výhodou nového systému je také to, že kvůli aktualizacím již nemusíte do servisu a váš profil umí uložit do cloudu – a dokonce jej i přenést do jiného auta. Přítomný je také hlasový asistent, který se učí vašim návykům a přizpůsobuje se řidiči na míru.
Druhý displej najdeme v kapličce přístrojů. Na něj se po představení snesla vlna kritiky. Především kvůli tomu, že má obrácený otáčkoměr – pro pána Jána, to je neštěstí. Musím se přiznat, že mi to nedělá nejmenší problém. Větší škoda je, že velký displej není editovatelný – alespoň ne v takové míře, jako je tomu u Mercedesu a Audi. Jeho rozvržení je ale logické, podané informace jasné a nic mi tam nechybělo. Alespoň není potřeba neustále listovat v mnoha menu a podmenu.
Testovaná trojka byla vybavena naftovým dvoulitrem s označením 320d a pozor, pouze pohonem zadních kol. Motor má po splnění WLTP normy výkon 140 kW (190 koní) a autu poskytuje velmi slušnou dynamiku. Akcelerace vás do kolen nepošle, ale v reálném provozu je přesně tak akorát. Bohatě stačí na bezpečné předjíždění nebo svižné přesuny po dálnicích. Jednotka je navíc velmi dobře odhlučněna a spotřeba se pohybuje kolem 6 litrů kombinovaně.
BMW řady 3 vás ale nadchne svým jízdním projevem, za což může podvozek. Ten je opravdu naladěny výrazně jinak, než tomu bylo u předchůdce. Podvozek je tuhý, šasí stejně tak a řízení poměrně strmé. Přitom všem BMW dokázalo ponechat komfort tlumení, takže se nemusíte obávat rázů od kol. Za to můžeme poděkovat hydraulickým dorazům. Testovaný model měl navíc M paket a s ním i sportovní podvozek. V každé zatáčce cítíte ideální rozložení hmotnosti mezi nápravy (50:50) a dieta je taky citelná, u této konkrétní motorizace je to celých 55 kilogramů dolů. Výtečná je také schopnost kol držet kontakt s vozovkou. Ani na výrazně rozbitém povrchu neztrácí jistotu, dokonce i když v průběhu zatáčky přijdou příčné nerovnosti, auto nemá tendence uskakovat. Opět další výrazná změna oproti generaci F30. Obecně by se dalo o podvozku říct, že čím ostřejší je tempo, tím lépe funguje.
Karoserie má minimální náklony a auto je skvěle čitelné. Podvozek se projevuje dokonalým vyvážením, tak jak to umí jen BMW. Až do poslední chvíle je neutrální, aby těsně před limitem přešlo do dobře čitelné přetáčivosti. Při trochu jalovém zacházení se tak dá dosáhnout efektních výjezdů ze zatáčky dveřmi napřed. Ale nemějte strach, auto není nějaké driftovací náčiní. Tohle chování po něm musíte vyloženě chtít, hlavní doménou je zmíněná neutralita. Příjemné je i řízení. Ve středové poloze je mírně tupé, ale například na dálnici to oceníte, protože auto nereaguje zbytečně hyperaktivně na drobné korekce kolem středu. Jakmile ale překonáte onu středovou netečnost, zjistíte, že řízení je příjemně strmé a milimetrově přesné. V zatáčce navíc přirozeně buduje odpor a skládat auto do oblouků je vážně radost. Dokonce se s vámi umí i podělit o něco málo z dění pod koly.
K osmistupňové převodovce ZF nelze mít výhrady. Je to nejlepší skříň na trhu a řadí naprosto ukázkově. I ta byla modernizována – oproti F30 dostala kratší nižší stupně, větší rozsah převodů, lepší tlumič torzních kmitů a optimalizované propojení s ostatními systémy vozu.
BMW řady 3 aktuální generace je návratem ke sportovním kořenům, přičemž si ale stále ponechává vyvážené jízdní vlastnosti a každodenní použitelnost. Je skvěle vyrobené, plné moderních technologií. Má výtečný a úsporný motor, dovede fungovat jako rodinný expres a zároveň se řidič neunudí k smrti. Chyby se něm hledají opravdu těžko. Je to opravdu silný kalibr, který konkurenci způsobí těžké spaní.
Plusy
– Skvělý motor
– Kvalita materiálů a zpracování
– Jízdní vlastnosti
– Spotřeba
– Vnitřní prostor
Mínusy
– Průměrný zavazadelník
– Ceny příplatků
« Test ojetiny Toyota RAV4: Spolehlivost a komfort na prvním místě Na ojetou Škodu Octavia mohou Češi šetřit i 6 let »