Pagani Zonda C12 – Zrození legendy – Díl I.
Začalo to snem. Snem, vytrvalostí a vášní k automobilům, která provázela mladého chlapce jménem Horacio Pagani už od dětství. Narodil se 10. listopadu 1955 v městečku Casilda v Argentině. Po vystudování průmyslového designu a strojírenství založil vlastní argentinské studio a věnoval se designu a konstrukci od barového nábytku až po karavany. Roku 1983 se přestěhoval do Itálie, kde začal sbírat zkušenosti díky práci pro Lamborghini a výzkumným studiím kompozitních materiálů. V roce 1991 založil Horacio Pagani firmu Modena Design, která se zabývala především vývojem a výzkumem kompozitních materiálů s uhlíkovými vlákny. Jelikož služeb firmy využívaly známé značky (Ferrari, Lamborghini, Nissan, Renault, Aprilia, Dallara), stala se rychle velmi ziskovou a mohla začít s přípravou vlastního superauta. Projekt Pagani Zonda odstartoval v roce 1993. Stavba prvního prototypu trvala déle, jelikož byl stavěn podle finančních možností firmy, ale byl dotažen do zdárného konce bez toho, aniž by Pagani potřeboval půjčku či pomoc dalších investorů.
1999 byla na autosalonu v Ženevě představena první Pagani Zonda C12. Jméno Zonda znamená název větru z jihoamerických And. Označení modelu C12 je spojení, jehož C symbolizuje legendární vozy Mercedes-Benz skupiny C, které také posloužily jako inspirace při návrhu vozu, číslice 12 vyjadřuje počet válců motoru. Úžasný, futuristický a agresivní design navrhl samotný Horacio a tento originální supersport si s ničím jiným nespletete. Dokonce se povídá, že základní linie vozu pochází z hlavy Horaciovy manželky.
Základem vozu je karbonová skořepina, na kterou je připevněný přední a zadní rám z chrom-molybdenových trubek, které jsou se skořepinou spojeny patentovaným systémem zajišťujícím ideální dynamické i statické vlastnosti kombinované struktury. Karoserie je kompletně vyrobena z karbonu a celá váží pouhých 60 kg, přičemž samotný obrovský kryt motoru má hmotnost 20 kg. Z tvaru karoserie je zřejmá snaha o maximální přítlak, který má při 200km/h hodnotu 100kg a zadní křídlo přispívá dalšími 130 kg. Konstrukci podvozku měl na starosti Loris Bicocchi, který se například podílel také na vývoji Bugatti EB110 a EB112. Díky tomuto chlapíkovi není podvozek tvrdý ani měkký, ale jen a pouze dokonalý. Bez problémů dokáže plnit úkoly supersportovního podvozku, a přitom tlumí nerovnosti stejně dobře jako vozy vyšší střední třídy. Na tomto faktu nic nemění ani obrovské balóny od obtloustlé mumie Michelin Pilot Sport o rozměru 255/40 ZR18 vpředu, resp. 345/35 ZR18 vzadu.
Některé supersporty působí v interiéru stísněně. Na tohle v Zondě zapomeňte. Interiér nabízí dostatek prostoru, je prosvětlený a poskytuje i dobrý výhled z vozu. Vše, co slouží k ovládání je vyrobeno z hliníku, výborné kožené čalounění dává najevo rovnováhu mezi luxusem a sportovním duchem auta. Přední sklo má speciální tónovaní proti prostupu tepla a pohodlí k cestování doplňuje klimatizace a audio Clarion. Před hlukem a teplem z motorového prostoru chrání posádku 20 mm tlustá karbono-kevlarová izolace. Zkrátka nejedná se o závodní polotovar, kde uvnitř najdete jen volant, pedály a řadící páku. Se Zondou se můžete vydat i na delší cesty bez obav z toho, že vám každá další nerovnost zlomí páteř.
Celé tohle mistrovské dílo je poháněno uprostřed uloženou V12 od Mercedes-Benz o objemu 6.0 l, která dodává 394 koní a 570 Nm. Výkon je na zadní kola přenášen prostřednictvím 5-ti stupňové převodovky a to vše je doprovázeno úžasnou zvukovou kulisou ze čtyřech koncovek výfuku umístěných uprostřed zádi. Bezpečné zastavení dostala na starost firma Brembo, která dodala na obě nápravy čtyřpístkové třmeny a chlazené kotouče s průměrem 355 mm vpředu a 335 mm vzadu.
A na kolik tohle „hračka“ přišla? Svého času byste museli z prasátka tahat 200.000 liber, aby jste si tento skvost mohli dopřát. V dnešní době, kdy mají luxusní sedany kolem 600 koní a nejrychlejší supersporty překračují 400 km/h, se můžete nad těmito výkony pousmát. Nicméně je potřeba připomenout hmotnost pouhých 1270 kg a hlavně to, že C12 byla v roce 1999 teprve začátek toho, co mělo přijít v následujících letech a také přišlo. Další verze Zondy si připomeneme v následujících dílech.
« LANCIA ECV – NEVER RACED LEGEND TEST Ford Transit Van 350 ECOnetic »