Test BMW M8 Competition: Nebe, peklo, ráj
Osmička je vrcholný model mnichovské značky a už několikrát jsem se mohl přesvědčit, že je to jedno z nejlepších GT současnosti. Nyní jsem však měl možnost usednout za volant nejostřejší verze M8 navíc s přídomkem Competition.
Zvenčí vypadá testovaná varianta přímo brutálně. Široký postoj, nízký ponton karoserie a mohutně rozšířené blatníky dávají tušit ohromující dynamiku. Nechybí ani pořádné otvory ve předním nárazníku. Příď je na dnešní poměr značky relativně střídmá co do rozměru ledvinek a vše dokreslují krásné úzké světlomety. Široký zadek, do kterého plynule přechází zužující se střecha dodává šmrnc supersportovního vozu, ale je to právě záď, která je z přímého pohledu mírně překombinována. Jako celek však vypadá vůz fantasticky a nebál bych se ho označit za jedno z nejkrásnějších coupé dnešní doby.
Pod kapotou M8 je pořádný osmiválec o obejmu 4,4 litrů dopovaný dvojicí turb umístěnými mezi hlavami válců, kříženými svody výfuků pro plynulý přívod spalin k lopatkám. Tím BMW dosáhlo okamžité reakce a nejefektivnějšího cyklu výměny plynů. Motor dále dostal speciální vysokotlaké přímé vstřikování, které pracuje s tlakem 350 barů. Centrální chladicí modul je obklopen dvěma vysokoteplotními vodními okruhy.
Nepřímé chladiče stlačeného vzduchu jsou zabudovány do nízkoteplotního chladicího okruhu, zatímco vysokoteplotní okruh zásobuje chladicí kapalinou blok motoru a turba. Další elektrické vodní čerpadlo zajišťuje, že turba jsou chlazena ještě nějakou dobu po vypnutí motoru. Součástí celého systému je také další chladič motorového oleje a samostatný chladič oleje převodovky. Tím je motor připraven i na pořádnou zátěž, třeba na okruhu. Verze Competition má ještě navíc specifické uložení motoru v karoserie, které zajišťuje pevnější spojení s konstrukcí. Pro maximální zátěž byl upraven i systém mazání. Olejové čerpadlo má menší přední komoru, která sepne, když je zapotřebí větší kapacita. Toto řešení zajišťuje přívod oleje i při extrémním bočním a podélném zrychlení.
Konečný výkon? 625 koní a 750 Nm. točivého momentu. V řeči čísel se toto monstrum katapultuje na kilo za 3,3 vteřiny, po uplynutí 11,3 vteřin už uhání dvě kila a zastaví se až na rychlosti 305 km/h. Této bestiální porci výkonu musela být přizpůsobena i osmistupňová převodovka M Steptronic s funkcí Drivelogic a pohon všech kol M xDrive. Ten za všech okolností upřednostňuje pohon zadní nápravy s aktivním M diferenciálem, výběr ze tří jízdních režimů: 4WD, 4WD Sport a 2WD s pohonem pouze zadní nápravy a vypnutým stabilizačním systémem. Poslední zmiňovaný rozpoutá opravdovou magii a začnou se dít pořádné věci! Kromě řazení pádly pod volantem si řidič může vybrat ze tří stupňů charakteristiky změny převodových stupňů – komfortní, sportovní a okruhově zaměřený. Mkový podvozek má elektronicky řízené tlumiče, byl přitvrzen a snížen. Nechybí ani natáčení zadní nápravy. Jiné nastavení má i posilovač řízení a kontrola trakce. BMW nenechalo nic náhodě.
Osmiválec se páruje výhradně s osmistupňovou převodovkou M Steptronic, která spoléhá na posílenou spojku hydrodynamického měniče točivého momentu. Řidič si také může nastavit, jak chce, aby se převodovka chovala – jestli má řadit především rychle a trochu škubavě, nebo spíš hladce. Ostatně je to nejlepší automat na trhu a BMW ho také umí nejlépe spárovat s pohonnou jednotkou. Řadí bleskurychle a o jeho práci vůbec netušíte. Pokaždé udělá vše správně. V manuálním režimu je jeho reakce ukázková.
Interiér odpovídá standardní řadě 8, ale několik změn tu přeci jen je. Nejprve si všimnete emkových sedadel s integrovanou hlavovou opěrkou, výrazným bočním vedením a podsvíceným logem M8. Sedadla fungují skvěle, jsou pohodlná a zároveň poskytnou dostatek opory při radovánkách. BMW vůz vybavilo i speciálním Head-Up displejem. Na středové konzoli je jiný volič převodovky a nové tlačítko SETUP umožňuje přímý přístup k nastavení motoru, tlumičů, řízení, pohonu všech kol a brzdovému systému. Prostřednictvím M tlačítek na volantu lze uložit dvě řidičem preferovaná nastavení vozu. Zpracování je perfektní, ergonomie taktéž a celé to vypadá dost působivě. Verze Competition má navíc i tlačítko TRACK, které auto pošle do nejostřejšího nastavení vhodného pro okruhy (změní se i zobrazení displeje pod volantem a nebudete mít otáčkoměr naopak) a vypne vám stabilizaci. Děj se vůle Boží!
Pomodlit se před jízdou potřebovat budete. Stačí poslat plyn do podlahy a M8 Competition se transformuje v drtivě rychlý stroj, výfuk se otevře a začne vydávat pořádný baryton. Stačí podržet brzdu, dát plný plyn a nechat se systémem launch control katapultovat. Dostanete brutální ránu do zad, auto zaklekne na zadní kola a bez prokluzu vystřelí vpřed jako dělová koule. Brutální. Motor má neutichající sílu v celém spektru otáček a tlačí vás do sedadla jako nelítostný zabiják. Chuť po otáčkách, rychlost gradace a reakce jsou na přeplňovaný motor jedním slovem neuvěřitelné. BMW to opět dokázalo a postavilo nejbrutálnější osmiválec na trhu. Převodovka vás v nejostřejším režimu také vůbec nešetří a nadělí vám pořádný kopanec s každým dalším kvaltem.
V přímce je M8 Competition absurdně rychlým autem, jakoukoli rovinku mezi zatáčkami zkrátí na okamžik a pak nezbývá, než se spolehnout na karbon-keramické brzdy, které vaše orgány nelítostně odhodí vpřed. Brzdná síla je neutichající a drtivá. Navíc můžete brzdit opravdu pozdě, poslat auto do zatáčky a vystřelit vpřed. Na točitých okreskách jsem se občas bál, rychlost je tak okamžitá a vysoká, že si říkáte a dost. Tohle je už moc. Jenže M8 má podvozek, který vás nechce zabít, pokud k němu budete přistupovat s rozumem. V oblouku je třeba brát v potaz ohromný výkon a na plyn jít postupně. Plný knedlík by vás poslal do první švestky.
Sportovní pohon všech kol nádherně utahuje stopu, auto zaklekne na zadní kola a lehce se sveze do boku a pošle vás na apex. V každé zatáčce pod plynem cítíte, jak vás auto tlačí zadkem. Díky rychlému a strmému řízení stačí decentní kontra zápěstím a letíte dál. Wow! Kde jsou ty dvě tuny hmotnosti? Bude to znít jako klišé, ale M8 se ovládá jako mnohem menší sportovní vůz. Jde krásně za volantem a agilně se skládá do oblouku. Je to dáno i natáčecí zadní nápravou, která agilitu posouvá na úplně jiný level. Spotřeba? Kombinovaně mezi 11 a 12 litry. Pokud to někde proženete, počítejte s odběrem kolem 30 litrů.
Upřímně? Sepnout zadokolkový režim na běžné silnici jsem si nedovolil. Ne. Prostě jsem nenašel odvahu a chtěl to auto vrátit BMW zpět v jednom celku. Ale nebojte, zkusil jsem ho na letištní ploše. 625 koní “oturbeného” motoru na zadní kola je opravdu silná dávka a chce to dost rychlé ruce. Auto jde ale precizně vodit v dlouhých driftech. Na rychlost to není, pokud se budete chtít někdy pobavit, proč ne. Mnohem více se mi líbil režim 4WD Sport, který je hravý a zároveň efektivní.
Takže ano, M8 Competition dokáže být zuřivě rychlá, nemilosrdná a její zvuk je přímo návykový. Osmiválec hřmí, brumlá, střílí a ječí jako psychopat, který si zapomenul svou denní dávku léků. Jenže, umí být i komfortním GT? Překvapivě ano. Stačí, když ponecháte vůz v komfortním nastavení a i s touto bestii lze běžně plout krajinou na druhou stranu Evropy, nebo se probojovávat městem do práce. Jistou tuhost stále cítíte, ale podvozek umí odfiltrovat většinu nástrah. Stručně řečeno, M8 může fungovat i na denní bázi téměř bez kompromisů.
S cenou to samozřejmě není jednoduché. Základní cena této verze totiž startuje na částce 4 128 800 korun. V testu ale máme verzi Competition, která je navíc dále vyšperkovaná. Zmíněný paket sumu navýšil o 428 142 Kč. Za tuto sumu dostanete posílený motor na konečných 460 kW (625 koní), 20“ M sportovní kola a také mkový výfukový systém. Uvnitř se provedení Competition vyznačuje celokoženým čalouněním, bezpečnostními pásy v emkovém designu a černým lemováním oken. Tím ještě cenu nekončíme, úchvatný lak Aventurine Red stojí dalších 66 378 korun, karbon-keramické brzdy přidají 238 472 Kč, prémiový audiosystém Bowers & Wilkins 120 588 Kč a M Driver´s Paket (posouvá maximální rychlost) přidává dalších 66 378 korun.
Sečteno a podtrženo za celkových 5 216 198 Kč. Ano, suma je to astronomická a můžete za ní mít klidně opravdový supersport třeba od Ferrari, Lamborghini nebo také Aston Martin. M8 tedy musí být dobrá, protože se pohybuje na samotném vrcholu automobilové produkce.
Plusy
– Monumentální motor
– Jízdní vlastnosti
– Převodovka
– Zpracování
– Komfort
– Rychlost a zvuk
Minusy
– Fádní vzhled interiéru
– Složitý iDrive infotainment
– Vysoká spotřeba
– Málo místa vzadu
– Brutální cena příplatků
« Test ojetiny Dacia Dokker: Jeden velký kompromis Test ojetiny Seat Leon ST: Skvělá alternativa ke koncernovým sourozencům »