2021 Honda HR-V e:HEV

První jízda: Honda HR-V e:HEV

27. 10. 2021 • Elektrifikované vozy, Honda, Novinky, Testy

Nová generace Hondy HR-V přináší jedinečný zážitek z jízdy s rychlou odezvou. Výkonné a úsporné dvoumotorové hnací ústrojí e:HEV je u tohoto modelu poprvé součástí standardní výbavy a zajišťuje výjimečnou účinnost. Nová generace populárního kompaktního SUV značky Honda nabízí prvotřídní prostor, pohodlí a užitnost, ale také pokročilé technologie a bezpečnostní systémy, to vše v odvážné a elegantní podobě inspirované vozy kupé.

Nový model HR-V, který bude v Evropě k dostání koncem roku 2021, je nejnovějším modelem v nabídce společnosti Honda nesoucím označení e:HEV (hybrid electric vehicle), který navazuje na inovovaný model CR-V a model Jazz, které byly uvedeny na trh v roce 2020. Připojuje se k elektrifikované řadě modelů značky a je dalším krokem společnosti při plnění cíle elektrifikovat do roku 2022 všechny hlavní modely nabízené v Evropě.

2021 Honda HR-V e:HEV 2021 Honda HR-V e:HEV

Kompaktní tvar inspirovaný vozy kupé, který je definován stejnými klíčovými designovými koncepty funkčnosti a krásy, má známý avšak atraktivní vzhled, s hravým charakterem a robustností SUV. Jeho elegantní siluety je dosaženo zvýšením světlé výšky na 188 mm a snížením výšky střechy o 20 mm oproti předchozímu modelu.

Zvětšení standardně montovaných kol na 18 palců vytváří silnější a účelnější poměr výšky karoserie k průměru pneumatik, který je patrný u mnoha SUV prémiových značek. Pokud jde o proporce, snížením předního převisu o 20 mm a přidáním 20 mm k zadnímu převisu se dále posiluje robustní postoj. Celkový vzhled je díky tomu ucelený, jak to moderní zákazníci požadují.

Dopředu orientované osobité linie a hladké povrchy vytvářejí pocit energického ducha a dynamičnosti. Exteriérové prvky byly záměrně začleněny do tvarů karoserie. Přední světlomety, jedinečná mřížka v barvě karoserie a výrazná spodní mřížka se hladce integrují do přední části vozu a předních panelů, což vozu dodává elegantní, impozantní a čistý vzhled. Boky karoserie mají moderní estetický vzhled bez rušivých prvků s ostrou vodorovnou linií, která se táhne od zadních světel až k předním světlometům a vytváří dojem dynamické energie. Nakloněný přední sloupek a podlouhlá kapota vizuálně posouvají objem kabiny dozadu, aby se tak ještě více zdůraznily elegantní proporce připomínající kupé.

2021 Honda HR-V e:HEV

Vzadu se zřejmá snaha o dosažení kombinace užitnosti a estetické harmonie projevuje v jednoduchém, elegantním designu dveří zavazadlového prostoru s úhledně integrovanou klikou. Široký a vysoký vstupní otvor, nízká nákladová hrana a plochá podlaha zavazadlového prostoru usnadňují přístup k nákladu, a to navzdory linii střechy inspirované vozy kupé. Aerodynamické účinnosti je dosaženo použitím štěrbiny vzduchové clony v předním nárazníku, decentních okrajů bočních prahů a elegantního tvaru zadních sdružených světel, jež byly individuálně tvarovány tak, aby snižovaly turbulence vzduchu. Tomu pomáhá i zadní boční spojler, který snižuje turbulence vzduchu za vozidlem, aniž by narušoval čistý a elegantní design.

Musím uznat, že novinka v reálném světě vypadá opravdu dobře, zejména ve srovnání s minulou generací, která opravdu nebyla etalonem krásy. Vůz vypadá mnohem dospěleji a hodnotněji. Osobně se mi více líbí maska sportovního paketu, která má kontrastní barvu vůči karoserii. Zadní partie pak oživuje světelná linka přes celou šířku. HR-V vypadá jednoduše dobře.

2021 Honda HR-V e:HEV

Moderní, minimalistický vzhled interiéru vychází z horizontálního rozložení přístrojové desky a přehledných linií a ploch napříč celým vozem. Pocit vzdušnosti a prostoru umocňuje nový systém rozvádění vzduchu vytvářející clonu čerstvého vzduchu kolem jednotlivých cestujících, který proudí z jedinečných průduchů ve tvaru písmene L umístěných v horních rozích palubní desky. Intuitivní a bezproblémové funkce a aplikace konektivity ve voze, které do kompaktního segmentu vozů SUV společnosti Honda přinášejí novou úroveň technologií, lze ovládat prostřednictvím dotykové obrazovky nebo hlasem.

Design interiéru modelu HR-V vychází z důrazu na interakci mezi cestujícím a vozem. Cílem je lépe ji podporovat a integrovat do každodenního života cestujících. To začíná už ve chvíli, kdy nastoupí do vozu. Každý designový prvek je věnován dosažení pocitu velkorysé prostornosti a vzdušnosti spojující cestující s okolním světem. Každá interakce s novým modelem HR-V je navržena tak, aby zajistila optimální uživatelský zážitek.

2021 Honda HR-V e:HEV

Pocit spojení s okolním světem začíná dokonalým výhledem dopředu. To umožňuje několik vylepšení. Za prvé, nová poloha při řízení, která je o 10 mm vyšší než u předchozího modelu. Okna jsou navíc tvarována tak, aby propouštěla co nejvíce světla. Pohledovým liniím pomáhá rovná linie kapoty a zpětných zrcátek, která jsou nyní umístěna níže na dveřích. Přední sedadla jsou vybavena konstrukcí s rohožovitou strukturou, která nahrazuje pružiny použité u předchozího modelu. To pomáhá předcházet únavě na dlouhých cestách a zvyšuje pohodlí při každodenním použití. Pro větší pohodlí při řízení jsou ovládací prvky interiéru umístěny pečlivě v zorném poli řidiče. Přehledné a snadno použitelné rozložení přispívá k pocitu prostornosti díky okamžitě rozpoznatelným ovládacím prvkům audiosystému a ventilace, které umožňují bezpečné a intuitivní ovládání.

Ačkoliv jsou celkové rozměry vozidla podobné rozměrům předchozímu modelu, nový model HR-V nabízí větší prostor pro nohy a ramena. Kromě zvětšení prostoru pro nohy cestujícím na zadních sedadlech o 35 mm nabízí oproti předchozímu modelu větší sklon sedadel o dva stupně. Klíčem k maximalizaci prostoru v kabině je také umístění palivové nádrže do středu podvozku pod přední sedadla, což je v této třídě jedinečné. Kromě toho je nyní jednotka topení, ventilace a klimatizace (HVAC) mnohem kompaktnější, což umožňuje nízký, horizontálně orientovaný design interiéru s lepším výhledem dopředu a pocitem většího prostoru navzdory kompaktní šířce karoserie.

2021 Honda HR-V e:HEV

Líbí se mi, že Honda v interiéru ponechala dostatek hardwarových tlačítek, zejména pak pro klimatizaci a nejdůležitější funkce auta. Nový infotainment známý už z Jazzu je úplně jiná písnička, než ten u předchozí generace. Funguje dobře a poměrně rychle, i když konkurence je konkrétně v této oblasti dále. Honda to však vynahradí zajímavým pohonem. Interiér je však kvalitní a dobře zpracovaný, nemůžu se však ubránit dojmu, že mi až příliš připomíná Mazdy, což ostatně není na škodu.

Hnací jednotka e:HEV se skládá ze dvou kompaktních elektromotorů, které pracují společně s benzínovým 1,5litrovým motorem DOHC i-VTEC s Atkinsonový cyklem, lithium-iontovým akumulátorem a převodovkou se stálým převodem a řídicí jednotkou. U modelu HR-V se výkon hnacího ústrojí e:HEV zvýšil z 80 kW (109 k), jak je tomu u modelu Jazz, na celkový výkon 96 kW (131 k) a točivý moment 253 Nm.

Systém e:HEV u modelu HR-V je kompaktnější než u modelu Jazz a má vyšší stupeň hustoty energie, což umožňuje generovat vyšší točivý moment. Počet článků akumulátoru se zvýšil o 25 %, což umožňuje větší kapacitu a elektrický výkon vyšší než 80 kW u modelu Jazz, přičemž řídicí jednotka pohonu (PCU) je nyní menší a integrovaná do motorového prostoru. Pro lepší odvod tepla je chlazena vodou místo vzduchem. Rovněž byl snížen převodový poměr mezi elektromotorem a koly. Výsledkem je nenáročná a pohodlná jízda, ať už projíždíte městem, nebo jedete vysokou rychlostí po dálnici. Model HR-V produkuje emise CO2 od 122 g/km (WLTP), má spotřebu paliva 5,4 l/100km (WLTP) a dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy.

2021 Honda HR-V e:HEV

Systém e:HEV se odlišuje tím, jak se jeho tři režimy jízdy plynule přepínají s cílem zajistit optimální výkon každé součásti při jízdě ve městě i na dálnici. Inteligentní elektronická řídicí jednotka automaticky a neustále přepíná mezi elektrickým, hybridním a konvenčním pohonem v závislosti na tom, který režim je v dané jízdní situaci nejhospodárnější. Při jízdě konstantní vysokou rychlostí, například na dálnici, systém pohání spalovací motor, což je pro tento scénář nejúčinnější. Pokud je třeba dále zrychlit, například při předjíždění, vozidlo se přepne na hybridní pohon pro navýšení výkonu. Kromě toho lze u hybridního pohonu dobíjet akumulátor energií z generátoru poháněného benzinovým motorem, což opět zvyšuje účinnost.

Pomocí voliče režimu pohonu lze aktivovat režim „Sport“, který umožňuje ještě ostřejší zpětnou vazbu plynového pedálu, zatímco režim „Econ“ upravuje systém klimatizace a zpětnou vazbu plynového pedálu pro ještě větší úsporu paliva. Kromě režimu „Normal”, v němž vozidlo využívá výhod obou těchto světů, řidič může přepínat mezi všemi režimy jízdy přepnutím přepínače. Pro zážitek více připomínající elektromobil může řidič také zvolit voličem převodovky režim B, který nabízí volitelné úrovně rekuperace energie při „plachtění“ nebo brzdění. Úroveň rekuperace energie a výslednou sílu účinku zpomalení lze v běžném režimu D podstatně zvýšit pomocí pádlových voličů za volantem.

2021 Honda HR-V e:HEV

Přepínání mezi těmito režimy jízdy, včetně nastartování spalovacího motoru s cílem generovat elektrickou energii, cestující prakticky nepostřehnou. Na rozdíl od konvenčního rozdělovače výkonu s planetovou převodovkou, která má obvykle vysoké vysokou úroveň tření, vytváří převodovka se stálým převodem mnohem menší tření, což v konečném důsledku vede k nižší spotřebě energie při jízdě čistě na elektrický pohon.

V praxi systém funguje opravdu parádně a o jeho práci vlastně vůbec netušíte. Auto si zcela logicky volí ideální variantu pohonu. Kombinovanou spotřebu bez zásadních nároků na dynamiku jsem dosíhl spotřeba 5,1 litrů. Výhodu hybridu však pocítíte zejména ve městě, kde jde jezdit ještě za méně. HR-V je tedy velmi klidný a tichý parťák, pokud po něm nebudete chtít výkon nebo sportování. Pak se vám promění v opak a motor o sobě dá při akceleraci opravdu vědět, což je však typické pro všechna auta s podobným řešením a převodovkou. Zaznamenal jsem i zvýšený valivý hluk od pneumatik, který nebyl ve vyšších rychlostech úplně příjemný. Jiné chybičky jsem však během testu neodhalil.

2021 Honda HR-V e:HEV

Bez jakýchkoli výhrad zůstává podvozek, který Honda dost inovovala. Auto je náramně pohodlné, drží kontakt s vozovkou a působí naprosto nenuceně. Na denní jezdění je to naprosto ideální společník. Už dlouho jsem neřídil auto této kategorie s tak příjemně odladěným podvozkem. Torzní tuhost a tuhost nastavení řízení se zvýšila o 15 %, což poskytuje pocit plynulejších změn směru. Počáteční zatáčení je přímější oproti modelu HR-V předchozí generace a celkový pocit při manévrování je mnohem lineárnější a přesnější.

Také zavěšení kol je citlivější se sníženým třením což je patrné od prvních okamžiků řízení. Toho bylo dosaženo zvýšením úhlu naklonění pružiny, aby byly sníženy boční síly působící na tlumič, který má také menší vnitřní tření. To v kombinaci s kulovými čepy s nižším třením a optimalizovanými pouzdry zajišťuje lineárnější a plynulejší pohyb.

2021 Honda HR-V e:HEV

Vzadu došlo k úpravě konstrukce i designu pružných pouzder. Nová pouzdra naplněná kapalinou nabízejí vyšší tlumicí výkon a vynikající tlumení nízkofrekvenčních vibrací, což zajišťuje vynikající jízdu na nerovném povrchu a zároveň absorbuje určité frekvenční vibrace pro zlepšení jízdy na povrchu s drobnými nerovnostmi. Při přepracování designu pouzdra byla přidána příruba omezující boční pohyb napříč pouzdrem. Díky bezpečnějšímu usazení byla také snížena tuhost pružin pouzdra s cílem dále zlepšit ovladatelnost a jízdní pohodlí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz