Test Volkswagen Caddy California: Víkendová svoboda
Název California se stal ve světě Volkswagen pojmem, který skrývá skvělou praktičnost v minimalistickém balení. Kdo netouží po rozhrnování vzduchu nabobtnalou “obytkou” a nepotřebuje ve svém náhradním kousku domova i vířivku, je v rodině Californií na správné adrese.
Po veleúspěšném modelu California, jenž vycházel z Transporteru se VW vrhlo i na jiné konfigurace menších či větších obytňáků. Tento trend velmi posunula i “Doba covidová”, při níž se sklady výrobců obytných aut vymetly do posledního koutu doslova přes noc. Jako větší verze se objevil například obytný vůz Grand California na základně Crafteru. S tím už jsme měli v redakci tu čest několikrát a je pravda, že jeho velikost je už trochu někde jinde. Jako správný plnotučný obytňák už disponuje samozřejmě sprchou i záchodem nebo multimediálním zábavním systémem. Co ale, když budu chtít jít proti proudu? Crafter na mě bude moc velký, California velikosti Transporteru mi nevyhovuje při parkování v centru města a přesto chci v něčem během víkendu přespat v přírodě? I na takové nomády VW myslelo, a co jiného by se na lehkou přestavbu hodilo lépe, než praktický model Caddy. Právě tak vznikl VW Caddy California.
Zvenku není nic jinak oproti klasickému Caddy. Obytný potenciál prozradí jen decentní samolepka „California“. Zatmavená skla ani nedovolují nahlédnutí dovnitř, a tak je ložnice nepovolaným zrakům dobře skrytá.
Volkswagen Caddy už na našich silnicích v nemalém počtu obsadil své místo. Není divu, protože jeho výroba pokračuje více než 40 let a za tu dobu jeho schopnosti ve Volkswagenu dokázali náležitě využít. Ne, že by se nějak zásadně měnil jeho tvar a design, ale přesto jako chameleon dokázal měnit svoje užitné hodnoty podle nejrůznějších variant. Od těžce zkoušené plechové boudičky pro řemeslníky, až po osobní verze nebo dokonce nově verzi obytnou.
Převlečený Golf? Zdá se to jako blbost? Ne tak docela. Caddy totiž sdílí stejnou podvozkovou platformu MQB. Spousta novinek se odehrála jak zvenčí, uvnitř, tak i v rámci jízdních vlastností. Při podrobnějším prozkoumání exteriéru je patrné, že drží tempo doby a nově nepostrádá LED osvětlení. Vpředu je stále patrná dobře známá identita, i když s LED technologií a přepracovanou maskou, ale zadní LED světla zcela změnila tvar a charakter úplně. Na tento revoluční design si budou muset i fanoušci modelu nějakou chvíli zvykat. Ne, že by to nevypadalo dobře. Právě naopak. Caddymu to sluší a obrovsky ho to omladilo.
V interiéru pak proběhla doslova revoluce. Všude kolem pracoviště řidiče jsou na dosah dotykové plochy a to jak displej infotainmentu, tak například dotyková plocha vlevo od volantu, kde se ovládají nejen světla, ale také například vyhřívání skel. Přístrojový štít je také digitální (za příplatek) a celkově nyní Caddy působí super moderním dojmem. Nebýt laciněji vyhlížejících tvrdých plastů, u kterých je například nad schránkou před spolujezdcem znatelné natažení vzoru v ohybu, působil by interiér Caddy skoro prémiově. Ocenil jsem i posed, který mám rád obecně nižší. Necítil jsem se konečně jako na bidýlku, sedačka řidiče se dá příjemně spustit dolů a ani tak jsem nebyl ochuzen o perfektní výhled do všech stran.
Pod taktovkou doby nejrůznějších elektronických systémů a asistentů na palubě najdete pět zcela nových. Mezi ty patří například „Travel Assist“, který poprvé v užitkovém voze Volkswagen umožňuje asistovanou jízdu v celém rozsahu provozních rychlostí. Ve spojení se systémem „Travel Assist“ je nově koncipovaný multifunkční volant vybaven také kapacitními senzory. Rovněž nový je sériově dodávaný asistent pro odbočování vlevo, který je součástí systému „Front Assist“. Asistent pro odbočování dokáže zabránit kolizím s protijedoucími vozidly, což jsem, díky nadstandartnímu výhledu, ani jednou naštěstí nepotřeboval.
S čím si ale tento rodinný pomocník se svými konkurenty hravě poradí, je rozhodně praktičnost, s jakou je interiér koncipován. Množství odkládacích schránek jak na palubní desce, tak kolem voliče převodovky i ve dveřích je ještě doplněn prostornými kapsami nad předním sklem po vzoru dodávek. Ani zadní cestující v obou řadách nejsou ochuzeni o to, odložit si pár drobností a nemusejí věci odkládat vedle sebe nebo pod nohy. Na zadní místa se pohodlně nastupuje přes obrovské posuvné dveře. Třetí řada sedadel už v případě Californie neexistuje a místo ní si tu našla místo složená postel, mobilní kuchyňka a box na uložení skládacího nábytku. I na zadních sedačkách ale každopádně Caddy překvapí slušným prostorem. Jasně, nebude si zde libovat pět urostlých dřevorubců, ale dostatek prostoru pro nohy Caddy doplňuje velkorysým prostorem nad hlavou i pro vyšší cestující. Caddy využívá poslední dobou stále omezenější výběr mezi řídnoucími řadami MPV. S obytnou přidanou hodnotou je téměř jedináčkem.
Pod kapotou testovaného kousku jsem potrápil čtyřválcový dieselový agregát 2.0 TDi o výkonu 90 kW. V současné době nejsilnější „TDIčko“ v nabídce. Je třeba říct, že je k poměrně velké Caddyně to pravé ořechové. Poskytuje jí dostatek síly, spokojí se i se svižnou jízdou se 6 – 7 litry nafty a je kvalitně odhlučněný. Naftový agregát byl v případě Californie spjatý se sedmistupňovým DSGčkem. Převodovky DSG prodělaly v koncernových vozech velkou evoluci, jsou de facto prosté jakéhokoli pocukávání při přeřazování i v těch nejtěžších podmínkách, jsou rychlé a jemné a s předchozími převodovkami už se to vůbec nedá srovnat.
Přepracovaný podvozek posouvá Caddy zase o krok dál od klasických starších uskákaných užitkáčů a přibližuje jej mnohem více ke komfortu osobních vozů. Přední náprava používá osvědčenou konstrukci se vzpěrami McPherson ve spojení s řízením, které má v porovnání s předchůdcem výrazně strmější převod. Caddy je teď mnohem živější na pohyby volantu a ochotněji mění směr. Zcela nově byla vyvinuta i tuhá zadní náprava s podélnými rameny a panhardskou tyčí. Na zadní nápravě si nově našly místo vinuté pružiny namísto listových per a vozu to propůjčuje absolutně pohodlné jízdní vlastnosti. S přehledem odpouští i přehlédnuté díry ve vozovce a nesnaží se vám vytlouct zuby. V zatáčkách výrazně nezaklekává na vnější kolo a karoserie se navzdory vysoké stavbě moc nenaklání. Překvapil mě i dobrý akustický komfort. Při vyšších rychlostech za dálničním limitem je slyšet hlučnější projev než u nižších aut, ale jinak na palubě vládne skutečně kvalitní klid. Z karoserie se neozývají žádné pazvuky a staré užitkové geny absolutně postrádá.
Konečně se dostávám dozadu, kde si vybírám svoje spací místo pro dnešní večer. Jak jinak než mimo kemp. U malebného rybníčku, kde mi žáby budou zpívat na dobrou noc svou symfonii. Přetvořit Caddy na kempování je otázkou pěti minut. Přední sedadla posunu úplně dopředu a opěráky také. Zadní sedačky se jednoduchým pohybem sklopí úplně do vodorovné pozice a na třikrát složená postel se z prostoru kufru rozloží dopředu. Dvě podpůrné nohy přesně zapadnou do výklenků ve sloupcích a je hotovo. Postel má pohodlný diskový rošt a příjemně tuhou matraci. Na délku je se dvěma metry úplně dostačující a šířka lehce přesahující jeden metr je taky v pohodě. Vyspat se tu dá i ve dvou, pokud někdo v noci nekope moc kolem sebe. Caddy toho ale samozřejmě ukrývá ještě mnohem více. Jedna z věcí je například sada záclonek na úplné zatemnění všech oken. Jejich instalace je velmi rychlá, protože mají po svém obvodu zašité magnety a přilepí se tak okamžitě na kovové rámy dveří kolem oken.
Pod postelí je zavěšený plátěný box s několika fochy, kde je skrytý rozkládací nábytek. Celkem dvě židle a jeden stolek. Hlavní vychytávkou je pak box v levé části. Jeho spodní šuplík skrývá úložný prostor na nádobí a horní šuplík jednoplotýnkový plynový vařič s větrnou clonou, kde není problém připravit nějaké jednoduché pokrmy. K dokonalosti mi chybí už jen nějaká vestavěná minichladnička, kterou ale můžu kdykoliv dokoupit a napojit na 12V zásuvku. Do zadního prostoru by se ještě určitě vešla. S místem na zavazadla je to v případě Californie složitější než u klasického Caddy. Ale nepředpokládám, že by v něm někdo kempoval ve čtyřech. Na kempování je ideální spíš v páru. Pokud pojedete ve dvou, nějaká zavazadla se ještě k zadnímu vybavení vejdou a nebo bych klidně vyhodil zadní sedačky a tím vznikne mraky místa na spoustu věcí.
Víc jak na víkend asi nikdo Caddy California mimo kemp, zejména kvůli chybějící sprše, používat nebude. Praktičnost zástavby je ale neoddiskutovatelná. Není zdaleka tak náročná na údržbu jako velké obytňáky, na přespání je velmi pohodlná a svojí velkou výhodu má i v podobě minikuchyně. Na víkendové tripy někde na břehu řeky nebo jezera vlastně ani nic moc většího nepotřebuji. Vybavit Volkswagen Caddy obytným zázemím je rozhodně zajímavý počin, který minimalističtí nomádi budou milovat.
Plusy
– příjemný podvozek
– vychovaný automat DSG
– motor a spotřeba
– praktičnost
– moderní kokpit
Mínusy
– laciněji vyhlížející plasty přístrojové desky a obložení dveří
« Test Mercedes-Benz S 400d 4Matic L: Král je mrtev, ať žije král Test BMW M5 CS: Prosím, buď má »