octavia_rs_31

Test Škoda Octavia RS 2.0 TDI DSG: Svatý grál ve sportovním hávu

7. 8. 2021 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 95%

převodovka: 95%

podvozek: 100%

zpracování: 95%

praktičnost: 95%

Na nové Octavii RS se těžko hledají chyby. Pokud člověk pochopí, na co je tohle auto určené, nevidím důvod si jí nenechat jako člena rodiny hezkých pár let. V plném naložení je pořád skvěle úsporná a dynamická. Její kabina je dobře odhlučněná, při jízdě jsem cítil příjemný komfort, a kdykoliv jsem potřeboval sešlápnout plyn, tak to tam prostě bylo.

Verdikt:

Škoda Octavia ve verzi RS je už od dob svého vzniku doslova modlou mnoha českých řidičů. I v mých mladých letech, kdy se poprvé první generace Octavie RS objevila, jsme si o ní jako kluci vyprávěli, a když jsme tuhle nejčastěji žlutou, sportovně střiženou Škodovku s motorem 1,8T 20V někde potkali, měli jsme z toho přinejmenším mokré sny.

Za tu dobu už Škoda Octavia prošla čtyřmi generacemi a právě ta nejnovější se mi nyní dostala do testu. Na začátek si je třeba vyjasnit jednu věc. Pokud chcete sportovní auto, se kterým chcete jezdit časovky kdesi za barákem, budete se muset poohlídnout jinde. Pokud ale chcete krásně sportovně vypadající rodinné auto, u kterého nechcete čekat hodinu, než budete moci předjíždět a záleží vám trochu na dynamice, jste na správné adrese.

Verze RS je totiž ve skutečnosti hlavně výbavovým stupněm, který stojí na vrcholu nabídky. Škodovka jde s výbavovými stupni a motorizacemi poměrně daleko a jen málokdo si nevybere. To že verze RS dostává pod kapotu ty nejsilnější motorizace je pak samozřejmostí.

octavia_rs_26

Osobně se mi Škodovka s červeným RS kombíkem trefila přesně do noty. Vždycky se mi víc líbily liftbacky a říkal jsem si, že pokud nepotřebuji vozit rodinu se všemi krámy, kombík prostě nepotřebuji, protože není tak hezký. V tomhle případě ale musím úplně otočit. RSo v provedení kombi v červené barvě a s černými doplňky vypadá úchvatně. Ani jsem se nedivil, kolik pozornosti vzbudilo mezi mými známými, kdekoliv jsem se s ním objevil. Verze RS má jiné přední i zadní nárazníky, černě lakovaná zrcátka, doplňky na spojlerech, nebo třeba i emblémy RS. Objemný kšilt prodlužující střechu celý zadek kombík hodně zeštíhluje a celkově se povedlo Škodovce udělat jeden z nejhezčích kombíků vůbec.

V interiéru se Octavia hlásí k řadě RS například sportovními sedačkami s integrovanými hlavovými opěrkami a vyšitým emblémem RS. Také volant nese emblém RS a místo dvou, má ramena tři a tlustší věnec s perforovanou kůží. Na adresu interiéru musím říct, že to bylo druhé překvapení. Hned, co mi do oka padla karoserie a celkový vzhled, spadla mi brada, i když jsem si sedl dovnitř. Jedním slovem je Octavia RS uvnitř krásná. Místa je přebytek, výhled z vozu skvělý, řidičská pozice příjemná – i když bych si ji uměl představit o něco nižší.

octavia_rs_39 octavia_rs_40

Použité materiály jsou kvalitní, decentní kombinace Alcantary, kůže, měkčených plastů a dílů s karbonovým dekorem vypadají luxusně a sportovně. Přední sedačky navozují sportovní dojem víc než dost. Nejsou, jako žvýkačky a s tuhým bočním vedením dobře objímají tělo. Vzadu samozřejmě nemůže konkurovat Superbu, ale pokud nechce přední posádka sedět nadoraz, nikdo ze zadních cestujících koleny šťouchat do předních opěradel nebude. Podobně, jako u Superbu, tady najdete roletky na zatemnění. Dvě zdířky na USB a 230V zásuvka je už jen milý bonus.

Dotykový svět se zabydlel i v téhle Octavii, ale ještě ne tolik, jako třeba v případě nového VW Golf. Pouhým pohlazením prstem se otevírá třeba panoramatická střecha. Nastavení klimatizace a vlastně skoro celého auta si pak musíte osahat ve středovém displeji infotainmentu. Nic, co by v dnešní době nějak vybočovalo z mainstreamu. Dělají to tak už skoro všichni. Potěšující je naopak ještě alespoň jedna řada hardwarových tlačítek pod displejem, vlevo pod volantem nebo nedotyková tlačítka na volantu, kde mi dotyková technologie vadí asi ze všeho nejvíc. Dost jsem se s ní pral v Golfu díky nešťastně umístěnému tlačítku vyhřívání volantu. Stačila chvilka nepozornosti v držení volantu a už jsem měl grilované ruce.

octavia_rs_43

Všiml jsem si ještě jedné zajímavé věci. Na Octavii se uvnitř šetřilo očividně méně než na Golfu. Stále má totiž pod volantem přihrádku na doklady, stále má roletku zakrývající držáky na pití a stále má polstrovaný kastlík, takže v něm nerachotí věci. Všech těchto maličkostí se musel Golf v rámci úspor vzdát a poprvé za společnou historii tak tahá Octavia za delší konec provazu – alespoň v mých očích. Lépe je zvládnuta i ergonomie.

Srdcem Škody Octavia RS v naftové verzi je přeplňovaný dvoulitr o výkonu 147 kW, disponující kroutícím momentem 400 Nm. Dává o sobě vědět příjemným dieselovým zvukem, na který jsem slyšel pár stížností. Nepřišel mi ale nijak obtěžující a je to prostě diesel. Co na to říct víc. Kdo chce sedět v kostele, nechť si koupí elektriku a může se vesele probzučet do práce. Já jsem byl se zvukem spokojený a lahodil mému uchu. Znám naftové agregáty s mnohem hlučnějším a nepříjemnějším projevem.

octavia_rs_20

Rozdíl v tomto motoru generace evo oproti starší verzi se 140 kW je ten, že funguje mnohem lépe od nižších otáček a tahá doslova okamžitě. Není tady žádná nepříjemná výkonová díra a nemusím odříkat celý otčenáš, než se nafoukne turbo. Nejlepší má RSo rozhodně střed, což je dobře a tam se samozřejmě moje jízda pohybovala nejčastěji. Maximum kroutícího momentu totiž dává už od 1750 ot./min., a tak jsem i pro svižnou jízdu neměl potřebu motor vůbec točit. Převodovka DSG, která má krásný malinký volič na středovém tunel,u je k TDičku dokonalým parťákem. Ty tam jsou doby, kdy DSGčka vykazovala občasná poškubávání a byla pomalá. Současná generace je svižná až až, na plné sešlápnutí plynu reaguje okamžitým podřazením a změna jednotlivých rychlostí je okamžitá.

Škoda Octavia svůj model ještě dovybavila přídavným zvukem motoru, kterým vám navodí pocit, že máte pod kapotou minimálně osmiválec. Pro někoho to může být obtěžující, pro někoho zábavné a ego masírující. Zvuk se dá ale vypnout v nastavení infotainmentu. Jednotlivé režimy jako SPORT, ECO nebo NORMAL se také dají jednotlivě konfigurovat a nastavovat k obrazu svému. Rozdíl mezi nimi je poměrně patrný. V režimu ECO je projev motoru mnohem ospalejší a jednotlivé rychlostí stupně zapadají mnohem dříve než například v režimu SPORT. Ve sportovním režimu ale motoru chybí klasicky sportovní výkonová špička a to je jeden z hlavních důvodů, proč jsem na začátku psal, že se na sportování nehodí.

octavia_rs_33

S jednotlivými režimy motoru souvisí i nastavení podvozku. Už v základu jsou RSa snížená o 15 mm. Adaptivní podvozek DCC pak přináší ještě větší rozsah toho, jak chcete, aby se pohupovala na silnici. Je fakt, že v komfortním režimu je houpání až takové, že se spolucestujícímu na zadních sedačkách dělalo trochu špatně, zatímco vepředu mi to za volantem přišlo příjemně uklidňující. Ve sportovním režimu tlumiče naopak citelně přituhnou, filtrování nerovností je o dost tvrdší a i v utažené zatáčce je karoserie mnohem více zarovnaná s profilem silnice a řízení je příjemně ostré. Nedotáčivost se dostavuje postupně a odhad ztráty gripu je čitelný dlouho dopředu.

octavia_rs_28

Nejvíc mě Škoda Octavia překvapila svojí praktičností a silný motor mě v plném naložení doslova zaskočil svojí spotřebou. Neváhal jsem Octavii vytáhnout trochu dál a nakonec jsme se ještě se dvěma pasažéry vydali rovnou k Jadranu. Do kufru se nám pohodlně vešli tři velké elektrické koloběžky, vybavení na ryby a pár věcí na potápění. Na zadních sedačkách nechyběly ani autolednice a velmi slušné zásoby piva, které hlídal náš třetí spolucestující. V ECO režimu jsme celou cestu absolvovali se spotřebou kolem 5,5l/100km a to jsme povolenou rychlost dodržovali de facto jen v Rakousku. Octavia RS má i na dálnici stále dostatek dynamiky a i ve vyšších rychlostech má výkonu stále na rozdávání.

octavia_rs_30

Na nové Octavii RS se těžko hledají chyby. Pokud člověk pochopí, na co je tohle auto určené, nevidím důvod si jí nenechat jako člena rodiny hezkých pár let. V plném naložení je pořád skvěle úsporná a dynamická. Její kabina je dobře odhlučněná, při jízdě jsem cítil příjemný komfort, a kdykoliv jsem potřeboval sešlápnout plyn, tak to tam prostě bylo. Nikdy jsem se necítil nebezpečně, i když byl nájezd do zatáčky poměrně přehnaný. Škodovka rozhodně ví, co se českému řidiči líbí a v balíčku RS se snaží zaujmout Octavií pro mě rozhodně nejhezčí.

Plusy

– Praktičnost
– Nízká spotřeba
– Jemná převodovka
– Design
– Zpracování interiéru
– Jízdní vlastnosti

Mínusy

– Neosvětlená dotyková lišta ovládání hlasitosti

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz