Zaplavené ojetiny z Německa, Belgie a Holandska mohou ohrozit tuzemský trh
Německo, Belgie a Holandsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do České republiky dováží nejvíce ojetin. Po katastrofálních záplavách lze čekat, že se naši západní sousedé budou v masové míře snažit zbavit vozů, které byly zaplaveny. Při koupi ojetiny z dovozu si proto pečlivě zkontrolujte, zda nepochází z území, které bylo pod vodou.
Podle našich zkušeností se u prodejců či v inzerci začínají zaplavené vozy objevovat již krátce po povodních. Vzhledem k bleskovému charakteru povodní zejména v Německu, které je nejoblíbenější zemí pro dovoz ojetin, lze čekat, že aut bylo zaplaveno velké množství. Vždyť 100 aut postihla rychlá povodeň dokonce přímo na dálnici v Severním Porýní-Vestfálsku. O to větší počet pokusů je prodat směrem na východ lze čekat.
Podle údajů SDA se jen v červnu ze zahraničí dovezlo téměř dvacet tisíc vozů. Stejný objem lze čekat i v následujících měsících, tedy až dalších 120 tisíc do konce roku. Většina importů pochází právě z Německa, které v minulých dnech na mnoha místech, včetně velkých aglomerací s hustým automobilovým provozem, sužovaly rekordní povodně. Ojetiny z podobně postižených zemí jako je Belgie a Holandsko jsou také často dovážené. U moderních vozů plných elektronické výbavy a různých bezpečnostních systémů je pochopitelně zvýšená náchylnost k poruchám, zejména po zaplavení velkým množstvím vody do výše větší než je motorový prostor. Mnoho závad pak může být i životu nebezpečných. Prakticky kdykoliv totiž může nastat selhání elektroniky nebo dojde k závadám na vnějších součástech auta vlivem nadměrné koroze.
V době po rozsáhlých záplavách vždy evidujeme pokusy o prodej aut, která jsou evidentně poškozena vodou. Proto pečlivě prověřujeme, kde se s vozem jezdilo. Mnohem detailněji kontrolujeme, jestli například není bahno v různých těžko přístupných místech, třeba pod čalouněním dveří. Často bývá i za těsněním kolem dveří nebo pod palubní deskou. Hodně napoví také větší míra koroze pod kobercem v zavazadlovém prostoru nebo zápach.
V kupní smlouvě by rozhodně měli požadovat ustanovení o tom, že vůz nebyl zatopen, aby v rámci reklamace mohli žádat finanční kompenzaci. Vzhledem k situaci v Německu a Belgii se dá očekávat, že se na mnoha inzertních serverech objeví větší množství aut právě z těchto zemí. Stejně tak se ale mohou objevit auta původem z Česka, kde na některých místech také došlo k lokálním záplavám. U aut ze zahraničí se většinou jedná o individuální dovozy.
Vyplatí se nekupovat auta z druhé ruky od překupníků. U takových aut pak reálně hrozí vážné problémy a s nimi spojené dodatečné náklady na opravy. Ty mohou mnohdy převýšit i cenu samotného vozu. Správně by po zatopení vozu měla být vyměněna veškerá elektroinstalace, což znamená náklady v řádu desítek tisíc korun. Proto jsou v místě původu zatopené vozy prakticky neprodejné a směřují na vývoz například do Česka.
Zaměřuje se především na automobily domácího původu, tj. s první registrací v ČR. U těchto vozů je možné lépe sledovat jejich servisní historii a historii pojistných událostí, včetně informací o poškození povodněmi. U vozů dovezených ze zahraničí je prověření mnohem složitější, zejména pokud se podvodníci snaží původ vozu zamaskovat, například rychlým přeprodejem do třetích zemí, aby vůz vypadal, že nepochází ze zaplavených oblastí.
.« Test ojetiny BMW 530d (G30): To nejlepší z bazaru Test Volvo XC90 B6: Prémiové inkognito »