Skoda Kodiaq

První jízda: Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI

4. 7. 2021 • Škoda, Novinky, Testy

Čtyři roky po uvedení na trh prochází Kodiaq rozsáhlou modernizací. Vůz přináší vylepšený a výraznější designový jazyk. Vůbec poprvé vůz nabízí Matrix-LED přední světlomety nebo ergonomická přední sedadla s ventilací a masážní funkcí. Do široké nabídky úsporných motorů generace Evo patří také nový výkonnější motor TSI vrcholného sportovního modelu RS.

Díky nové přídi, novým offroadovým designovým prvkům a šestihranné masce chladiče má nyní vůz robustnější vzhled. Ve výbavových stupních Ambition a Style má modernizovaný Kodiaq na předním a zadním nárazníku lišty s hliníkovým dekorem. Nové spoilery zlepšují aerodynamické vlastnosti vozu a zajišťují součinitel odporu vzduchu cx od 0,31. Přední světlomety jsou nyní užší než u předchůdce a zaručují výraznější vzhled. Kapota motoru byla nad podběhy předních kol výrazně zvýšena.

Skoda Kodiaq Skoda Kodiaq

Kodiaq poprvé nabízí Matrix-LED přední světlomety, které zejména v noci zajišťují vždy dobrou viditelnost. Matrix-LED přední světlomety jsou dostupné na přání od výbavového stupně Style. U modelů L&K a sportovního vrcholného modelu RS jsou součástí standardní výbavy. Pokud je vůz vybavený Matrix-LED předními světlomety, nemá samostatná přední mlhová světla. Místo toho Matrix-LED přední světlomety disponují funkcí světla do špatného počasí, což je jeden z režimů světel, který pomáhá zlepšit osvětlení vozovky při zhoršené viditelnosti. Funkce se zapíná vytažením spínače světel do první polohy.

Nový design má také přední i zadní nárazník. Přední nárazník je lakovaný v barvě vozu a v jeho spodní části se nachází nasávací otvor s novou krystalickou mřížkovanou strukturou po stranách ohraničený designovým prvkem ve tvaru písmene L, který naznačuje vzduchové clony Air Curtain. Součástí výbavového stupně Ambition a Style je aerodynamický černý přední spoiler s lištou hliníkového vzhledu. Užší, ostře řezaná LED zadní světla jsou součástí standardní výbavy – jsou vybavena animovanými ukazateli směru a uvítacím efektem. Zadní světla mají krystalické prvky a ukazují typický tvar koncových světel ve tvaru písmene C.

Skoda Kodiaq

Nový černě lakovaný střešní spoiler vůz opticky rozšiřuje. Společně s bočními finlety zlepšuje střešní spoiler aerodynamické vlastnosti a pomáhá tak snižovat emise CO2. Zadní difuzor má lištu s hliníkovým dekorem. Skulpturální zadní nárazník je lakovaný v barvě vozu a třetí brzdové světlo je zabudováno ve spoileru. Dynamický vzhled modelu a jeho šíři podtrhuje sklo pátých dveří, které je nyní plošší. K robustnímu vzhledu přispívají také výrazné černé boční prahy z odolného plastu a mohutné přední a zadní podběhy kol s nápadnými lištami. Kodiaq je vybaven koly z lehké slitiny o průměru 17″ až 20″. 20″ kola z lehké slitiny Sagitarius, která jsou exkluzivně nabízena pro model RS a 19″ kola z lehké slitiny Procyon mají odnímatelné kryty, které zlepšují jejich aerodynamické vlastnosti.

Délka vozu činí 4 697 mm, šířka 1 882 mm a rozvor 2 790 mm. Díky na přání dostupné třetí řadě sedadel nabízí vůz místo až pro sedm cestujících. Základní objem zavazadlového prostoru je u pětimístné verze 835 l, po sklopení zadních sedadel pak 2 065 l.

Musím uznat, že facelift je sice decentní, ale vůz díky chytře navrženým změnám proměnil výrazně k lepšímu. Kodiaqu to jednoduše sluší a vypadá dospěleji, moderněji a tak nějak hodnotněji. V nabídce nechybí ani verze Sportline nebo L&K. Obě přidávají specifické prvky karoserie. Naopak z nabídky zmizela verze Scout, místo toho si můžete zvolit terénní paket.

Skoda Kodiaq

Interiér doznal mírnějších změn. Poprvé nabízí Kodiaq na přání ergonomická přední sedadla s ventilací a masážní funkcí. Pro výbavový stupeň Style jsou na přání dostupná ekologická sedadla s potahy z trvale udržitelných veganských materiálů. Nové dekorační lišty, nové kontrastní prošití a ambientní LED osvětlení s rozšířenými funkcemi dodávají interiéru svěží vzhled. Na přání je k dispozici čalounění stropu mikrovláknem Suedia v černé barvě ve spojení s panoramatickým střešním oknem pro L&K a RS.

Přístrojová deska a dveře mají ve výbavovém stupni Ambition nové dekorační lišty v designu broušeného hliníku a ve výbavovém stupni Style pak v designu Linear Diamonds. Ambientní LED osvětlení nově osvětluje prostor pro nohy v deseti barvách a odkládací schránky v předních dveřích v barvě bílé. Po otevření dveří řidiče a spolujezdce se na zem promítá logo ŠKODA. Ambientní LED osvětlení je součástí ambientního paketu dostupného na přání ve výbavovém stupni Style. U modelů L&K, SPORTLINE a RS je ambientní LED osvětlení součástí standardní výbavy. Hezké jsou i šedé kontrastní švy, které zdobí celou šíři přístrojové desky a výplně dveří. RS má kontrastní švy v červené barvě.

Skoda Kodiaq Skoda Kodiaq

Novinkou je i multifunkční kožený volant, který může být na přání vyhřívaný a má nový design. Do výbavového stupně L&K je standardně nabízen volant dvouramenný. Sportovní tříramenný volant je k dispozici na přání; u modelů SPORTLINE a RS je však součástí standardní výbavy. Nové je rovněž ovládání Asistované jízdy 2.0 pomocí tlačítka na volantu. Některé asistenční systémy nabízí u volantů také funkci Detekce držení volantu, která v pravidelných intervalech kontroluje, zda má řidič ruce na volantu, nebo umí zjistit například v případě zdravotní indispozice, že již vozidlo neovládá. V rámci modernizace byl také rozšířen sound systém CANTON s celkovým výkonem 625 W, který nově nabízí centrální reproduktor zabudovaný v přístrojové desce, subwoofer umístěný v zavazadlovém prostoru a dalších deset namísto dosavadních osmi reproduktorů. Dva nové reproduktory s chromovaným rámečkem se nachází ve výplni předních dveří.

Nechybí ani moderní infotainment systémy s digitálním DAB tunerem, velkými dotykovými displeji a rozsáhlými online službami včetně web rádia. Bolero, Amundsen a Columbus, které patří do třetí generace modulární platformy infotainmentu koncernu Volkswagen, jsou pomocí zabudované karty eSIM vždy online. Od výbavového stupně Style je součástí standardní výbavy virtuální kokpit s 10,25″ displejem, který nabízí nové režimy zobrazení. Bolero a Amundsen mají dotykový displej o velikosti 8″ Systémy se ovládají na dotykovém displeji pomocí otočných ovladačů a tlačítek na volantu nebo pomocí digitální asistentky Laury. Ta je vybavena online podporou a rozumí pokynům v celkem 15 jazycích. Navigační systém Columbus má displej o velikosti 9,2″. Mapové podklady a software systému se aktualizují vzdáleně „vzduchem“.

Skoda Kodiaq Skoda Kodiaq

Součástí standardní výbavy od výbavového stupně Style je virtuální kokpit s 10,25″ displejem, který nabízí pět režimů zobrazení s pozměněnou grafikou: Klasické, Rozšířené, Moderní, Základní a Sportovní zobrazení, přičemž jednotlivé režimy lze individuálně nakonfigurovat. V modelech SPORTLINE a RS mají režimy zobrazení specifický, sportovnější design. Na přání je k dispozici také nabíjecí box ve středové konzoli pro bezdrátové nabíjení mobilních telefonů. Mobilní telefony lze připojit a nabíjet také pomocí USB-C konektorů. Na přání je nabízen USB-C konektor u vnitřního zpětného zrcátka, kterým lze například napájet palubní kameru.

Vůz nabízí pět moderních úsporných motorů nové generace Evo koncernu Volkswagen. V rámci procesu Twin Dosing, který se objevuje u obou naftových motorů, jsou během úpravy výfukových plynů emise oxidů dusíku hluboko pod stanovenou normou.

Kodiaq nabízí dva naftové motory 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 147 kW (200 k), které se pojí se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. V nabídce jsou také tři benzinové motory. Motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) je jako jediný vybaven pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Na přání je dodávána automatická převodovka DSG. Ta je společně s pohonem všech kol součástí standardní výbavy u motoru 2,0 TSI o výkonu 140 kW (190 k) a 2,0 TSI o výkonu 180 kW (245 k) modelu RS. Všechny motory splňují emisní normu Euro 6d.

Skoda Kodiaq

Oproti předchozímu naftovému motoru sportovní vrcholné verze RS se výkon nového benzinového motoru zvýšil o 4 kW (5 k) na 180 kW (245 k). Maximální točivý moment 370 Nm je k dispozici od 1 600 otáček. Současně se o více než 60 kg snížila jeho hmotnost a o 5,2 kg se snížila hmotnost nové sedmistupňové převodovky DSG. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládá za 6,5 s, což oproti předchozímu modelu představuje zlepšení o 0,4 s. Maximální rychlost činí 234 km/h, což je o 9 km/h více než u předchůdce.

Progresivní řízení je součástí standardní výbavy verzí L&K, SPORTLINE a RS. Ve výbavovém stupni Style je k dispozici na přání. Variabilní převod řízení, který je závislý na úhlu natočení volantu, umožňuje lepší ovladatelnost při rychlejší jízdě a dynamičtější průjezd zatáčkou. Naproti tomu při větších úhlech natočení volantu, například při odbočování ve městě při nižší rychlosti nebo při parkování, je zapotřebí mnohem méně síly k otočení volantu a vůz se snadněji ovládá.

Za volantem RS v okolí nejvyšší hory Evropy

Naživo Kodiaq RS vyhlíží robustně a mohutně, třeba i díky svalnatým blatníkům či výrazné přídi s černou maskou chladiče a ostře řezaným nárazníkem. Na druhou stranu to ale nepřehání, není zbytečně nabubřelý. Oproti předchůdci se RS verze vzhledově více odlišila. Dříve byla téměř identická s verzí SPORTLINE, ale nyní má RS výhradně svůj vlastní a velmi ostře tvarovaný přední nárazník. Odlišení od ostatních verzí je tak více rozeznatelné. RS je rozhodně nejhezčí Kodiaq.

Skoda Kodiaq

Uvnitř se RS, troufám si říci, přiblížilo prémiové třídě. Můžou za to poměrně kvalitně zvolené materiály, obrovský dekor palubní desky, líbivé vertikální výdechy klimatizace a “skleněný” display infotainment systému. Ten ztratil veškerá hardware tlačítka a ovládá se plně dotykově. Tady mě překvapilo, jak rychle reaguje a jak krásnou nabízí grafiku včetně vysokého rozlišení. Navíc se nějak záhadně nešpiní. RS nabízí zejména úžasná sedadla s hezkým designem a výborným vedením. Další odlišností je třeba prošívání červenou nití a několik emblémů. Jinak je vše, jako v jiných kodiacích. Potěší zejména bohatá standardní výbava. Osobně jsem se uvnitř Kodiaqu cítil velmi příjemně a interiér mě mile překvapil svou kvalitou a funkčností.

Jak tedy jezdí? Myslím, že to budeme mít podobně, ale já od vozidla kategorie SUV očekávám především komfort a klid. Chci, abych se přepravil v co největší pohodě a pohodlí do práce, na chatu, na dovolenou… a především nechci, aby takové auto bylo jakkoli sportovní, rozumějte tvrdé. To zní v kombinaci se znaky RS na kapotě divně, ale Kodiaq na to nakonec jde zcela správně.

img_20210630_114301

Prověřit jsem to mohl vlastně v naprosto perfektních podmínkách. Škodovka totiž první jízdní seznámení připravila v prostředí francouzských Alp v okolí nejvyšší hory Evropy Mont Blanc. Vůz jsem si však nejprve převzal na letišti ve švýcarské Ženevě a do Francie se přesunul po dálnici. Vyzkoušet jsem tak mohl jízdu městy, dálnicí i náročnými horskými silnicemi.

Podvozek není přehnaně tuhý, ale naopak je excelentně pohodlný i na 20″ kolech. Adaptivní tlumiče vám navíc dovolí zvolit režim dle libosti, takže to své si umí najít každý. Nejpříjemnější je však samotné naladění podvozku, které umí popřít, že se jedná o rozměrné SUV. Kodiaq se v zatáčce sice nakloní, ale má famózní grip na přední nápravě, zakousne se a ochotně vykrouží oblouk. Přemýšlím, jestli jsem řídil podobně agilní SUV stejné velikosti, asi ne. Překvapilo mě, jak jde auto hbitě za volantem, jak se s chutí vrhá do zatáčky a zejména, jak krásně a bez odskoků v ní drží.

Skoda Kodiaq

Přitom všem dokáže být komfortní a pohodlný při běžném jezdění. Ne, opravdu není sportovní, ale má nejlepší podvozek z modelové řady a rozhodně jezdí lépe než třeba Tiguan nebo Santa-Fé. Ve všech režimech.

Výtky nemám ani k převodovce DSG, která necuká a řadí rychle a logicky. Navíc umí poslouchat i v manuálním režimu. Řízení je sice přeposilované, ale poměrně strmé, což umocňuje celkové vnímání agility auta. Ve všem ostatním je to Kodiaq, jak se sluší a patří. Tedy prostorné a kvalitní rodinné auto.

img_20210630_114814

Nejzásadnější novinku si nechávám schválně na konec. Tím je benzínový motor 2.0 TSI pod kapotou. Jedná se o stejnou jednotku, kterou nalezneme také v Octavii RS. Trochu jsem se obával, že bude na velké SUV nedostatečná, zejména díky průběhu kroutícího momentu, ale nekoná se tak. Motor je lepší než předchozí diesel a dynamicky o krok dále. Musíte k němu ale přistupovat jinak. Z konstrukční podstaty se musí více točit a zátah nepřichází okamžitě. 2.0 TSI naštěstí patří mezi špičku benzínových dvoulitrů, s chutí jde do otáček a navíc má příjemný charakter a vrozenou ostrost.

Ano, v první třetině je absence “naftového” krouťáku znát, i tak je ale na stovce nové RS rychleji než předchůdce. Ke sportovnímu akcentu vozidla se rozhodně hodí více. Potěšila mě i reakce na plynový pedál, která je rychlá. Koncernové nafty trpí přesným opakem. Spotřeba je také přiměřená a příliš se neliší od dřívějšího BiTDI. V Alpcáh jsem dokázal jezdit kolem 11 litrů a to jsem auto opravdu ždímal. Klidný dálniční přesun Švýcarskem v rámci striktních rychlostních limitů dokázal spotřebu srazit k 7 litrům.

Skoda Kodiaq

Vrátit se musím k podvozku, jehož práce se přímo pojí s novým motorem. Úspora váhy 60 kilogramů na přední nápravě totiž auto polila živou vodou. Předchozí model jsem po týdenním testu vynášel za jeho podvozek do nebes, tady je to však ještě lepší. Agilita se zlepšila výrazně a RS jde za volantem, jako o život. Pro mě byla jízda v utáhlých serpentýnách opravdovým překvapením.

Skoda Kodiaq

RS je tedy nejlepším Kodiaqem v nabídce a za vaše peníze dostanete velký kus auta s bohatou výbavou a opravdu skvělými univerzálními jízdními vlastnostmi. Problém je asi jen to jméno, nemít v názvu RS, nikdo by o jeho kvalitách nepochyboval. Ne, opravdu není sportovní, ale jezdí výborně!

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz