První jízda: Hyundai Bayon
Zcela nový BAYON je kompaktním SUV, navrženým specificky pro Evropu a bude jako SUV segmentu B nejnovějším a nejmenším členem rostoucí rodiny SUV značky Hyundai. Vůz má kompaktní exteriér, prostorný interiér a dlouhý seznam inteligentních bezpečnostních systémů a funkcí z oblasti konektivity, což z něj dělá ve svém segmentu mimořádně výjimečný vůz. BAYON tak vyspělou techniku, bezpečnostní systémy a moderní konektivitu činí dostupnou pro všechny.
Exteriér
V souladu se současnou strategií značky Hyundai pro označování SUV byl název BAYON inspirován vyhledávanou destinací pro dovolené. Bayonne, metropole francouzského Baskicka, leží v jedné z nejkrásnějších oblastí jihozápadní Francie. Společnost Hyundai se rozhodla pro evropské jméno, protože model navrhla tak, aby splňoval požadavky evropského trhu.
Vůz je charakterizován osobitým vnějším designem, jímž se zřetelně odlišuje od konkurence. Z davu vyčnívá díky jedinečným designovým řešením, technickému pojetí detailů a čistému vzhledu. Široká maska chladiče na přídi se směrem dolů otvírá, čímž přispívá k dojmu stability. Jedinečný vzhled a architekturu vytvářejí třídílné hlavní světlomety v kombinaci s otvory pro přívod vzduchu. Horizontální pruh přívodů vzduchu umocňuje ve spojení se světly pro denní svícení šířku vozu, zatímco spodní ochranný panel potvrzuje identitu SUV.
Klínovitý tvar karoserie zvýrazňuje dynamická ramenní partie. Šípovitý střešní sloupek C přispívá k dynamické a originální architektuře. Toto řešení, v kombinaci s ochrannými prvky na blatnících a bočních plochách, definuje celkově jedinečný charakter modelu. Dynamiku střešních sloupků zvýrazňují šípovité zadní svítilny, které jsou uloženy na samém okraji karoserie, čímž vzniká dojem mimořádné šířky. Stejnou funkci plní tenká horizontální linie spojující zadní svítilny. Tím také vzniká ladné propojení zádě a boků karoserie. Hranaté linie nad zadními podběhy dodávají této části karoserie na atraktivitě a intenzitě. Výrazná zadní partie a vizuálně prodloužené zadní okno patří mezi hlavní prvky jedinečného a expresivního designu zádě. Moderní vzhled završují koncové LED svítilny a ukazatele směru.
Vůz se dodává s 15″ ocelovými koly nebo s 16″ či 17″ koly z lehké slitiny. Na výběr je celkem devět barev karoserie včetně nové barvy pro uvedení na trh, zeleného odstínu Mangrove Green Pearl. Několik barev karoserie může být na přání kombinováno s barevně odlišenou střechou v černém odstínu Phantom Black Pearl.
Interiér
BAYON má čistý, prostorný a světlý interiér se silným zaměřením na maximální komfort pro cestující vpředu i vzadu a co největší objem zavazadlového prostoru. Interiér je charakterizován nejmodernějšími informačními a zábavními systémy včetně konektivity. Mezi ně patří 10,25″ plně digitální panel přístrojů a 10,25″ multimediální a navigační systém nebo 8″ systém Display Audio. Příjemnou atmosféru uvnitř vytváří cestujícím ambientní osvětlení LED v prostorech pro nohy vpředu, ve výplních dveří a madlech předních dveří a v odkládací přihrádce pod středovou konzolou.
Pečlivě vybraná škála neutrálních barev interiéru a materiálů skvěle ladí s paletou barev karoserie. Koncept decentních barev a materiálů s drobnými a jemnými ozdobnými prvky vytváří klidnou atmosféru, v níž se řidič může ještě pozorněji soustředit na řízení. Vůz je standardně vybaven zcela černým interiérem a čalouněním sedadel tkaninou. Na přání jsou k dispozici další dvě kombinace barev.
Novinka nabízí komfort a prostor pro přepravu zavazadel na vysoké úrovni, typické pro vozy kategorie SUV, avšak ve spojení s agilitou a hospodárností vozidla segmentu B. Zákazníci si díky kompaktním vnějším rozměrům a interiéru splňujícímu požadavky na rodinný automobil mohou užívat to nejlepší z obou světů. Kompaktní rozměry a atraktivní výhled z vozu všemi směry umožňují komfortní nastupování a snadné ovládání. Robustní konstrukce ve spojení s vyšší polohou sedadel poskytuje zákazníkům pocit bezpečí, jaký očekávají od SUV značky Hyundai.
Vůz vyniká navzdory svým kompaktním rozměrům také velkým objemem zavazadlového prostoru, který je 411 litrů při vzpřímených zadních sedadlech. Mezi výjimečné vlastnosti modelu tak patří i překvapivá prostornost a praktická využitelnost. Další zákaznickou výhodou je inteligentní kryt zavazadlového prostoru, který lze posunout podle polohy zadních opěradel tak, aby vždy zakrýval náklad.
BAYON má vnější délku 4180 mm, vnější šířku 1775 mm a vnější výšku 1490 mm (nebo 1500 mm se 17″ koly). Jeho vnější rozměry představují tedy perfektní rovnováhu mezi požadavky na kompaktnost a praktičnost. Rozvor náprav je 2580 mm. Vynikající prostor pro nohy zaručuje mimořádný jízdní komfort všem cestujícím, ať sedí na předních sedadlech, nebo vzadu. Cestující vpředu mají k dispozici prostor pro nohy 1072 mm, zatímco pro cestující vzadu je to 882 mm.
Zákazníci si mohou vybrat mezi multimediálním a navigačním systémem s 10,25″ displejem a systémem Display Audio s 8″ displejem. Druhý uvedený informační a zábavní systém nabízí uživatelská rozhraní Apple CarPlay a Android Auto s bezdrátovým připojením. Kromě toho je k dispozici 10,25″ konfigurovatelný digitální panel sdružených přístrojů s různými režimy grafického zobrazování v závislosti na jízdním režimu a výběru řidiče.
Dva vstupy USB pro cestující vpředu a jeden vstup USB pro cestující vzadu umožňují současné nabíjení až tří zařízení. Jeden z předních vstupů slouží také k přenosu dat. Cestující si tak mohou připojit svůj telefon k informačnímu a zábavnímu systému vozidla. Nabídku završuje prémiový audiosystém Bose se zárukou velmi kvalitního poslechu díky osmi reproduktorům – včetně subwooferu.
Vůz se odlišuje od svých konkurentů rovněž řadou funkcí pro částečně autonomní jízdu. Aktivní asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích LFA (Lane Following Assist) udržuje vozidlo uprostřed jízdního pruhu. Autonomní nouzové brzdění FCA (Forward Collision-Avoidance Assist) nejprve řidiče zvukově upozorní a v případě potřeby poté aktivuje brzdy, aby systém zabránil nehodě. Tato funkce zahrnuje kromě rozpoznávání vozidel, chodců a cyklistů také asistenta pro odbočování, který brzděním zabrání kolizi s protijedoucím vozidlem při odbočování vlevo na křižovatce. Další vyspělou funkcí je inteligentní navigací řízený adaptivní tempomat NSCC (Navigation-based Smart Cruise Control), který využívá data navigačního systému vozidla k autonomnímu přizpůsobování rychlosti jízdy na dálnicích a rychlostních silnicích – dostupný pro motor 1,0 T-GDI s automatickou převodovkou DCT.
Aktivní sledování mrtvého úhlu BCA (Blind-spot Collision-Avoidance Assist) používá přední kameru a radarové senzory na rozích zádě. V případě detekce jiného vozidla se na vnějším zpětném zrcátku objeví vizuální upozornění. Pokud to situace vyžaduje, přibrzdí BCA kola na jedné straně intenzivněji než na druhé a výsledným otáčivým momentem kolem svislé osy vozidla zabrání kolizi, nebo alespoň minimalizuje následky nehody.
Nad bezpečnou jízdou v nízkých rychlostech nebo při parkování bdí další systémy. Aktivní parkovací asistent vč. odvrácení kolize nouzovým brzděním PCA-R (Parking Collision-Avoidance Assist-Reverse) upozorňuje řidiče a v případě potřeby brzdí, pokud při pomalém couvání detekuje za vozem překážku. Podobným způsobem pomáhá řidiči aktivní upozornění na projíždějící vozidla při couvání RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist), pokud couvá z parkovacího místa na vozovku s projíždějícími vozidly. A parkovací asistent PA (Parking Assist) umožňuje poloautomatické parkování díky vzájemné spolupráci rozmanitých senzorů a softwaru. Vůz tak pomůže řidiči snadno zaparkovat i do těsné mezery.
Motory
BAYON se může pochlubit vynikající hospodárností a velmi nízkými emisemi CO2 díky modernizované rodině motorů řady Kappa. Příkladem je přeplňovaná jednotka T-GDi s malým zdvihovým objemem a menším počtem válců, jejíž hospodárnost optimalizuje také využití přímého vstřikování paliva. BAYON je také vybaven jedinečnou technologií Hyundai CVVD (Continuously Variable Valve Duration). Systém CVVD mění okamžiky otevření a uzavření ventilů v závislosti na provozních podmínkách, čímž dochází ke zvýšení výkonových parametrů motoru a současně ke snížení spotřeby paliva i emisí. BAYON je nabízen rovněž s 48V technologií mild hybridního pohonu. Systém mild hybridního pohonu zahrnuje 48V akumulátor, startér generátor MHSG (Mild Hybrid Starter Generator) s funkcí spouštěče a nízkonapěťový měnič DC/DC. MHSG získává rekuperací zpět kinetickou energii a ukládá ji do 48V akumulátorového systému, kde může sloužit mimo jiné ke stabilizaci napájení 12V elektrické sítě. I to přispívá k úspoře paliva.
V kombinaci s jedinečnou 48V technologií mild hybridního pohonu a inteligentní manuální převodovkou iMT (intelligent Manual Transmission) se mohou zákazníci těšit na ještě vyšší úsporu paliva a hospodárnější provoz. Převodovka iMT odpojuje motor od převodovky, pokud řidič uvolní pedál plynu. Vůz tím přejde do režimu plachtění se sníženou spotřebou paliva a minimalizovanými emisemi. U převodovky iMT v jízdním režimu ECO jsou k dispozici dvě úrovně plachtění: s motorem běžícím na volnoběh, nebo se zcela vypnutým motorem. Motor se znovu spustí, jakmile řidič sešlápne pedál brzdy nebo plynu. Jízda pokračuje na stejný převodový stupeň, který byl zařazen před vypnutím motoru. Výsledkem je nižší spotřeba paliva bez kompromisů z hlediska provozních vlastností a výkonových parametrů. Stejnou logiku plachtění společně s 48V mild hybridní technologií umožňuje také 7stuňová dvouspojková automatická převodovka DCT.
Na vrcholu modelové řady stojí jednotka 1.0 T-GDi s 48V technologií, jež je k dispozici ve verzi o výkonu 88 kW. Tento motor se dodává s šestistupňovou inteligentní manuální převodovkou (6iMT) nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou (7DCT).
Motor 1.0 T-GDi ve verzi o výkonu 74 kW je k dispozici bez 48V mild hybridního systému a může být kombinován s 6stupňovou manuální převodovkou (6MT) nebo s automatickou převodovkou (7DCT). Motory 1.0 T-GDi s 48V technologií i bez ní disponují navíc třemi jízdními režimy Eco, Normal a Sport, které optimalizují reakce motoru a charakteristiku řízení v závislosti na jízdních podmínkách. Nabídka zahrnuje rovněž atmosférický čtyřválec MPi o objemu 1,2 litru s maximálním výkonem 62 kW a pětistupňovou manuální převodovkou (5MT).
BAYON je prvním SUV značky Hyundai, vybaveným funkcí vyrovnávání otáček při řazení, která byla dosud vyhrazena vysokovýkonným modelům Hyundai N. Otáčky motoru jsou při řazení z vyššího převodového stupně na nižší automaticky synchronizovány s otáčkami výstupního hřídele. Výsledkem je hladší řazení nižších převodových stupňů pro komfortnější jízdu. Tato funkce se dodává pro motor 1.0 T-GDi ve spojení s automatickou převodovkou 7DCT (v tomto případě je dostupná ve všech jízdních režimech) a také pro motor 1.0 T-GDi s 48V technologií a převodovkou 6iMT (zde ji lze využívat v režimu Sport).
Za volantem
V rámci prvních novinářských jízd jsem si vyzkoušel prostřední výkonovou verzi ve spojení s manuální převodovkou. 1.0 T-GDi o výkonu 74 kW. Na našem trhu se očekává právě toto hnací ústrojí za to vůbec nejprodávanější.
Motoru nechybí živost a poměrně ochotně stoupá do otáček. Určitě se nemusíte bát, že by sto koní pod kapotou nevystačilo na předjetí nějakého pomalejšího vozu nebo na solidní tempo s plně obsazeným vozidlem. Jasně, žádný trhač asfaltu to není, ale výkon a jeho průběh je jednoduše dostačující a snadno přístupný. Spotřeba je očekávatelná. V průměru v kombinovaném režimu počítejte se zhruba šesti litry benzínu na sto kilometrů. Pochválit musím i odhlučnění kabiny od motoru a aerodynamického hluku. Motor uslyšíte až v opravdu vysokých otáčkách.
Řazení šlo nadmíru skvěle. Páka se pohybovala ve vymezených drahách přesně a neslyšně. Také spojkový pedál zabíral v širším spektru prošlapu a reagoval přívětivě. Pochvalu si zaslouží i dobře nakalibrované řízení, které sice neposkytuje žádnou zpětnou vazbu, ale auto na něj ihned reaguje a je poměrně strmé. Manévrovatelnost ve městě je tedy výborná.
Skvěle funguje i podvozek, který chce být především komfortní, a tak to u crossoveru má být. Vůz se v zatáčkách sice decentně naklání, ale stopu drží dobře a nedotáčivý limit přilnavosti je poměrně daleko. Daleko důležitější je u obdobného vozu jeho komfort a ten se mi líbil. I na nekvalitní silnici podvozek totiž výborně tlumil nerovnosti. Občas sice slyšíte po propadnutí kola do některé z děr tlumené zvuky, ale není to nic, co by vás vyrušilo.
Prvních pár desítek kilometrů se mi za stylovým volantem novinky líbilo. Oproti předchůdci, tedy modelu IX20, který nahrazuje, je to mnohem dospělejší auto, které nabídne nejmodernější konektivitu a bezpečnostní systémy. Interiér je navíc opravdu prostorný a chytře vymyšlený. Trochu zamrzí přítomnost přísně tvrdých plastů, ale na pohled to vypadá vlastně dobře.
Hyundai Bayon je v současné době dostupný za akční a celkem příznivé ceny. Ty začínají částkou 349 990 Kč (standardně 389 990 Kč) za atmosférický motor 1,2i v nejnižší výbavě Comfort. 100koňové 1,0 T-GDI s šestistupňovým manuálem v totožné nejnižší výbavě vyjde na akčních 379 990 Kč (standardně 419 990 Kč). Opačný konec ceníku zaujímá atmosférická 1,2i ve výbavě Style za akčních 469 990 Kč (standardně 509 990 Kč). Verze 1,0 T-GDI Mild Hybrid v této výbavě, kterou jsem měla pro první svezení, vyjde na akčních 539 990 Kč (standardně 579 990 Kč). Vůz je vyráběn v Turecku, takže je potřeba počítat s delší dobou dodání. Automobilka uvádí zhruba šest až sedm měsíců.
« Ojetiny v roce 2021 zdražují i přes rostoucí nájezd a stáří Elektrické BMW i4 představeno: Vrcholná verze nabídne 544 koní a dojezd 510 kilometrů »