Test AUDI SQ7: Benzínový osmiválec v hlavní roli
Audi Q7 má v hierarchii automobilky speciální místo. Jedná se o první SUV v historii značky. Představeno bylo v roce 2005 a jednalo se o obrovské stvoření, které jako jedno z prvních SUV otevřeně hlásalo zaměření na komfort a jízdu po silnici – terénní schopnosti mu byly ukradené. Q7 se okamžitě stala obrovským hitem a v podstatě určila automobilce směr na příští desetiletí. Dnes má Audi tolik SUV modelů, že už není v moci běžného člověka si je všechny zapamatovat, ale jedno stále platí – Q7 je pořád na vrcholu potravního řetězce a nyní přijíždí v omlazeném kabátku a také v nejsilnější verzi, která se vrátila k benzínovému osmiválci.
Do minulého roku totiž vrcholný model SQ7 poháněl naftový motor 4.0 TDI. Ten poskytoval přímo mamutí kroutící moment, adekvátní výkon a přijatelnou spotřebu. SQ7 s ním nebylo nějak zásadně “hot”, ale jako mix užitných vlastností bylo přímo skvělé. Audi teď postupně nahrazuje naftové motory benzínovými a pod kapotou omlazené SQ7 tak najdeme opět motor spalující benzín. Konkrétně motor 4.0 TFSI s nejvyšším výkonem 373 kW/507 koní a maximálním točivým momentem 770 Nm. Zrychlení z nuly na 100 km/h je otázkou 4,1 sekundy, při akceleraci z 80 na 120 km/h uplyne pouhých 3,8 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. V závislosti na výbavě spotřebuje SQ7 12,0 až 12,1 litru paliva na 100 kilometrů, což představuje emise CO2 v rozsahu od 276 do 278 gramů na kilometr.
Motor V8 Biturbo má technicky mimořádně vyspělou konstrukci. Systém COD (cylinder on demand) při klidné jízdy přechodně deaktivuje čtyři válce, a snižuje tím spotřebu paliva. Obě výfuková turbodmychadla se dvěma vzájemně oddělenými přívodními kanály (Twinscroll) zlepšují plnění spalovacích prostorů na základě nižšího zpětného tlaku výfukových plynů a optimalizace výměny plynů ve válcích. Turbodmychadla jsou uložena mezi oběma řadami válců uspořádanými do V/90°. Toto řešení zkracuje dráhy proudění plynů a zajišťuje rychlé reakce již od nízkých otáček. Zvuku osmiválce dodávají podmanivý tón dvě elektronicky řízené klapky ve výfukové soustavě. Aktivní ložiska motoru minimalizují přenos vibrací do karoserie. Jejich oscilační cívky vytvářejí impulzy s opačnou fází, které dalekosáhle eliminují vibrace motoru. Hnací síla motoru je briskně přenášena na vozovku osmistupňovou převodovkou tiptronic a trvalým pohonem všech kol quattro.
V praxi je projev motoru přímo monumentální. Po sešlápnutí plynu se vám dostane fantastického zrychlení, zaražení do sedačky a co nevidět i rozmazaného okolí. SQ7 táhne přímo neuvěřitelně a dokonale maskuje své rozměry a hmotnost. Vždyť údaj zrychlení na stovku za 4,1 vteřiny ještě nedávno platil pro přísně sportovní automobily. Je úplně jedno, v jaké rychlosti se rozhodnete zrychlovat. Motor má neustále kam sáhnout a velice pružný je v celém spektru otáčkoměru. Vše navíc doprovází překvapivě výrazný a podmanivý zvuk od výfuků.
Při běžné defenzivní jízdě se naopak SQ7 promění v absolutně tichého a kultivovaného parťáka. Audi už několikátým modelem dokazuje, že umí dokonale nakombinovat dvě osobnosti. Silné a rychlé auto se umí proměnit v luxusní komfortní přepravník stiskem jednoho tlačítka. Zní to jako klišé, ale je to pravda. Podotýkám, že testovaný vůz obouval příplatková kola o rozměru dvaadvacet palců, i přesto filtroval veškeré nerovnosti bez zaváhání. Oproti naftovému V8 motoru je u benzínu vyšší spotřeba, většinu času jsem se pohyboval na hranici 13 litrů, kdežto s předchozí motorizací to šlo pod 11. Větší rozdíl nastane, když za to začnete brát, to pak spotřeba stoupne nad dvacet litrů.
Podvozek modelů Audi SQ7 je sériově vybaven dvěma sportovními komponenty: sportovním vzduchovým odpružením adaptive air suspension sport s řízeným tlumením a řízením všech kol. Zadní kola se při jízdě relativně nízkou rychlostí natáčejí až o 5 stupňů v opačném směru než přední kola, což zlepšuje ovladatelnost a zmenšuje průměr otáčení. Od rychlosti jízdy 60 km/h se mírně natáčejí ve stejném směru jako přední kola, čímž podporují stabilitu ve vyšších rychlostech a při rychlých změnách směru jízdy.
Podvozkový paket advanced zahrnuje další mimořádně efektivní prvek – elektromechanickou aktivní stabilizaci náklonu (EAWS). Jede-li vůz přímým směrem, zajišťuje systém, jehož elektromotory působí na příčné zkrutné stabilizátory, vysokou úroveň komfortu odpružení. V rychle projížděných zatáčkách zmenšuje EAWS boční náklon karoserie. Součástí výše uvedeného paketu je kromě toho také sportovní diferenciál, který při rychlém průjezdu zatáčkami rozděluje v případě potřeby točivý moment variabilně mezi zadní kola. Jízdní vlastnosti vozidla jsou díky tomu ještě agilnější a preciznější.
Podvozek jsem nakousl už ohledně komfortu, ale dech beroucí je také jeho ochota zatáčet. Zmíněné systémy pracují výborně a SQ7 v oblouku popírá fyziku. Působí agilně, stáčí se do oblouku a ukázkově drží stopu bez citelného náklonu karoserie. Při výjezdu se záď krásně stáčí do oblouku a dokonce ji dokážete odsadit do strany díky sportovnímu diferenciálu. U takového auta to zní nepatřičně, nicméně to opravdu takto funguje.
Největší přínos vidím právě v natáčecí zadní nápravě, která dává obří Audi takovou obratnost, se kterou se mozek odmítá smířit. S tímhle obrem byl pro mě pohyb podzemními garážemi daleko snazší, než s nedávno testovaným MINI Clubman JCW. To, jak snadné je jezdit v těsných prostorech, mi prostě bralo dech. Bravo.
Audi SQ7 je již druhým rokem po faceliftu. Vzhledově se stále jedná spíš o jakési zvednuté kombi ve stylu amerických Suburbanů, ale díky nové přídi a zádi inspirované aktuální A6 vypadá auto daleko svěžeji. Oblečené od fajnového “S” obleku a obuté do obřích 22 palcových kol vlastně vypadá auto výborně. Celkově si myslím, že facelift Q7 skutečně prospěl a vrátil ji trochu z její majestátnosti.
Jestli se venku změnilo hodně věcí, tak uvnitř se změnilo vše. Vážně. Celý původní interiér byl vyhozen a nastěhoval se sem ten z Q8, který odpovídá aktuální korporátní kultuře. Se vším dobrým i špatným, co k tomu patří. Nedočkáte se zde příjemné hřejivé atmosféry aktuálního BMW X5. Interiér je strohý a technokratický. Budu-li brát BMW X5 za příjemně zařízený pokojíček, Q7 je spíš moderní kancelář. Každému sedí něco jiného, rozhodnutí nechám na vás. Alespoň je na výběr. Palubní deska je přísně geometrická.
Dominantou interiéru jsou displeje. Audi chce přejít na kompletně dotykové ovládání a v Q7 se tak až na pár tlačítek stalo. Skrze vrchní displej komunikuje systém MMI, který známe ze všech modelů Audi. Systém má skvělou odezvu a displej je opravdu kvalitní. Displej má haptickou odezvu, což je opravdu skvělá věc. Při scrollování menu stačí pouhý dotyk, ale pokud chcete nějakou volbu potvrdit je potřeba vyvinout větší tlak a displej jaksi promáčknout – funguje to stejně, jako 3D touch displeje na iPhonech. Díky tomu se vám nestane, že si během jízdy omylem potvrdíte něco, co jste nechtěli. Druhý displej se nachází ihned pod ním a slouží k ovládání tepelného komfortu. Tento prvek je trochu kontroverzní. Je pravdou, že jeho funkčnost je výtečná a výrazně převyšuje konkurenční řešení. Odezva systému je okamžitá, vše je přehledné a díky haptické odezvě si nebudete omylem topit pod zadkem.
Asi nepřekvapí, že je Q7 uvnitř úžasně prostorná. Je to jedno z mála aut, ve kterém jsem se svými 190 centimetry cítil malý. Na předních sedadlech je prostoru opravdu královsky, jen by se mi líbilo, kdyby šla dát sedačka o něco níž. Ne, že bych neměl místo nad hlavou, jen jsem měl pocit, že z auta trochu trčím. Samotné sedačky jsou výtečné. Nejen, že skvěle vypadají, ale také jsou pohodlné a zároveň výborně drží tělo na místě.
Vzhledem k rozměrům auta mě také překvapil výtečný výhled do všech stran. S tímhle se nemusíte bát ani do center měst, která na takové kolosy nebyla stavěna. Na zadních sedadlech se situace opakuje. I když si sednu za sebe, tak mi před koleny zbývá téměř zbytečné množství místa. Samotná sedala jsou i velice dobře tvarovaná a umím si představit, že zde delší cestu vydrží i tři dospělí. Výtečná je také variabilita zadních míst. U každého sedala lze nastavit sklon opěrky, posunout sedačku dopředu, dozadu nebo jednoduše odklopit. Zavazadlový prostor je také obrovský. V základu nabídne téměř 900 litrů, při sklopení sedadel přes 2000! Ložná plocha je navíc absolutně rovná a má délku přes 230 centrimetrů.
Audi SQ7 je dokonalým mixem dvou osobností. Téměř bezchybný rodinný koráb se stisknutím tlačítka umí proměnit v nevybouřenou bestií, která vám na silnici poskytne ryzí adrenalinové zážitky, jakkoli to ve spojení s obřím SUV zní komicky. Nejvíce vás ale odzbrojí dokonalá kultivovanost a chod benzínového osmiválce, který bije pod kapotou. Cena modelu SQ7 startuje na částce 2.642.900 Kč, testovaný model se všemi příplatky však vyšel na závratných 3.771.200 Kč.
Plusy
– Motor, jeho výkon a dynamika
– Zvuk
– Práce automatické převodovky
– Odhlučnění
– Komfort jízdy
– Variabilita interiéru
– Suverénní jízdní projev
Minusy
– Vyšší spotřeba
– Vysoká cena
« Test Honda CBR650R: Sportovec, který vás nezničí Pohon na CNG je pro řadu řidičů nejlevnějším řešením »