VW XL1 – Budoucnost se blíží
Existence tohoto conceptu od Volkswagenu je již nějakou dobu známou záležitostí, tudíž jsme Vás tím nechtěli strašit, ale nyní (po Ženevském autosalonu) si to už prostě nemůžeme odpustit. Tohle auto je totiž mnohem blíže sériové výrobě, než by se na první pohled mohlo zdát.
Nejsme v redakci žádní “eko-blázni”, ani zapálení šetřílci paliva, takže neskáčeme zrovna radostí, ale jedno tomuhle conceptu musíme nechat. Svými čísly opravdu ohromuje. Pro nás petrolheady to čísla budou vcelku nudná, ale pokud rádi jezdíte “za hubičku”, možná právě Vás tenhle VW zaujme. Na pohled to není žádná sláva a boční okna typu Subaru SVX mi také nedělají zrovna radost, ale jde tu o ty papírové hodnoty.
Takže jaká to čísla mám konkrétně na mysli? Nebudeme chodit dlouho okolo horké kaše, takže rovnou k věci. Petrolheadi mohou (dle uvážení) klidně přestat číst, protože tohle auto bude pohánět dvouválcový turbodiesel, kombinovaný s elektromotorem. Bude se jednat o tzv. full-hybrid, takže bude možnost jet i čistě na elektrickou energii. Na elektřinu ujede 35 km, což jistě srazí spotřebu jenom dolů. Ale vraťme se ještě k dieselovému agregátu. Bude přeplňovaný a jedná se vlastně o rozpůlenou jednotku 1,6 TDI BlueMotion, takže zde má objem přesně poloviční – tedy 800 ccm a údajně se poprvé objeví ve VW Up!
Samotný vznětový motor má výkon 48 koní a točivý moment 120 Nm. I když se k němu přidá elektromotor se svými 27 koňmi a 100 Nm, i tak se nejedná o žádná závratná čísla. Hmotnost celého auta ale činí 795 kg, z čehož pouze 230 kg váží dvoumístná karoserie z lehkých polymerů, které jsou navíc vyztuženy uhlíkovými vlákny.
Takže je to diesel-hybrid, tím pádem určitě nesmím zapomenout na tu zmíněnou spotřebu. Ta by se měla vlézt průměrně do 1 l/100 km (skutečně to není překlep, 1 litr nafty na 100 km jízdy!) a emise CO2 údajně činí 24 g/km. Zrychlení na 100 km/h za 12 vteřin a maximálka 160 km/h jsou tedy nepodstatná čísla.
Špiónům z Worldcarfans.com se podařilo tenhle prototyp přistihnout při testování na sněhu, takže je jasné, že nezůstane jen u tohoto conceptu, ale že jeho technika se skutečně plánuje použít. Šéf VW navíc v Ženevě potvrdil, že se na příští rok opravdu vozidlo s touhle technikou bude vyrábět.
Já tedy příliš nadšený nejsem, ale pokud tato zvláštnost opravdu začne sjíždět z výrobní linky, věřím, že si najde nemalý počet zákazníků. Co Vy tomu říkáte, měl by od Vás XL1 zelenou?
.« Ženeva: TOP 5 nejhorších exponátů Znovuoživení Renaultu Alpine je na dobré cestě! »