volkswagen-arteon-shooting-brake-2

Test Volkswagen Arteon Shooting Brake: Miss Kombi

21. 4. 2021 • Novinky, Testy, VW

Motor: 95%

Převodovka: 100%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 80%

Arteon si díky své modernizaci koleduje o velké rozšíření skupiny zákazníků. Přináší nejen nové nejmodernější technologie v podobě předního LED Matrix, zadního OLED osvětlení, designové světelné lišty propojující oba přední dravě vyhlížející světlomety nebo dotykového řešení ovládání celého vozu. Jako bonus určitě přidává i velkou míru pohodlí a dobré jízdní vlastnosti. Hlavně ale svým provedením Shooting Brake útočí na ty, kdo chce trochu něco jiného.

Verdikt:

Volkswagen Arteon se dočkal po třech letech omlazení. Zvenčí v podobě lehkých designových úprav hlavně v oblasti  obou nárazníků. Nově jeho velkou masku s vodorovnými lamelami zdobí i fešácký světelný pruh, který propojuje světlomety. Ten ale dostanete pouze s (pro mě naprosto nezbytnými) LED Matrix světlomety, které předvádějí naprosto dokonalou světelnou show a při nočních jízdách s nimi nejde téměř nic přehlédnout. Největší změnou patrnou na první pohled je ale provedení Shooting Brake, které zcela mění záď automobilu. Arteon je v téhle karosářské verzi úchvatný. Ano, nebojím se použít slova jako absolutně nejhezčí. 

Svažující se záď Arteonu neskutečně sedla. Zadní světla do celku nádherně zapadají a nově se můžou pochlubit technologií OLED což je pro značku Volskwagen novinkou a jedná se o technologii doteď používanou jen u Audi. Při odemykání auta navíc disponují dynamickou grafikou a zejména ve tmě pak řidiče lákají na světelné efekty. Příplatková 20“ kola s černým lakováním a modrý lak s tyrkysovým nádechem jsou na Arteonu tak sexy, že se do něj prostě nedá nezamilovat.

volkswagen-arteon-shooting-brake-8 volkswagen-arteon-shooting-brake-22

Interiér také doznal změn. Jak je v poslední době u Volkswagenu zvykem, jedná se hlavně o dotykovou technologii. Dotekové jsou nově plochy na dobře se držícím multifunkčním volantu. Ve výrobě někdo přemýšlel a nejedná se o čistě dotykové ovládání, které by zrovna v případě volantu bylo dost nepraktické. Jednotlivá tlačítka mají haptickou odezvu, a tak je potřeba tlačítko skutečně lehce promáčknout dokud nezavibruje. S tímto ovládáním jsem neměl po celou dobu testu jediný problém a naopak jsem se těšil z praktické údržby, kde nezůstávají nečistoty mezi jednotlivými tlačítky.

Přepracovaná palubní deska je nyní ještě luxusnější a s decentním dřevěným dekorem na mě působila skoro jako umělecké dílo. Všechny detaily a použité materiály jsou dotažené do posledního puntíku a já se na ni nemohl vynadívat. Výraznou změnu prodělal i středový panel klimatizace, na kterém už nenajdete otočné ovladače. Ty opět nahradila dotyková plocha, logicky uspořádaná a barevně oddělená. Příjemnou vychytávkou je možnost nastavení teploty posouváním prstem po panelu. Funguje to rychle a působí moderně. Faktem je opět dokonalá údržba, kdy je jedním tahem utěrky uklizeno.

volkswagen-arteon-shooting-brake-23

Asi nejvíc otázek vzbuzuje, jak moc je Arteon s novou karoserií Shooting Brake praktický. Zvenčí vypadá víc sportovně než užitně a jeho příkře svažující se záď, natož velmi skloněné A sloupky nenapovídají tomu, že by se mohl rovnat klasickým kombíkům. Opak je pravdou. Shooting Brake má dokonce více místa pro posádku vepředu nad hlavou o 1,1cm a vzadu o necelých 5cm než klasická verze. Místa na nohy je dost vepředu i vzadu a to hlavně díky použité platformě MQB, kterou používá i Škoda Superb nebo Volkswagen Passat. Sedadla jsou velmi pohodlná a s dlouhými sedáky. Přední jsou samozřejmě nacpaná vším možným, co moderní doba přináší. Disponují proto výhřevem, odvětráváním a nechybí jim ani masážní funkce, uložení nastavené polohy do paměti nebo sklonění pro snadnější vystupování. Jejich boční vedení je dobré. Není přehnaně vystouplé, dovoluje snadné nastupování i vystupování.

Provedení Shooting Brake také svádí k přepravě objemnějších nákladů než u verze liftback a problém to opravdu není. Po sklopení zadních sedadel se můžete těšit z objemu až 1632 litrů a Arteon pojme nákladu víc než dost. Mnozí jistě mohou argumentovat tím, že natolik svažující se záď nemůže pojmout takový objem jako klasická karoserie kombi. Svým způsobem to tak je, ale když se zamyslím nad tím, kolikrát jsem klasického kombíka naložil až po střechu a navíc do nejvyššího bodu zadního okna, ani si nevzpomínám. A to je asi tak jediné, o co by vás Shooting Brake mohl ochudit.

volkswagen-arteon-shooting-brake-20

O poslední zbytek místa v horním rohu, kam když stejně nakládáte věci, polovina už vám toho padá ven. Ani když jsou zadní sedadla ve vzpřímené poloze se mi nezdá, že by byl kufr Arteonu svými 565 litry nějak zásadně malý. Abych dosáhl až do přední části kufru, musím se skutečně dost natahovat. Po stranách pak Arteon myslí na praktické výklopné háčky na zavěšení tašky s nákupem, aby vám nelítaly jogurty po celém kufru a stejně tak zde najdete praktické tlačítko vyklápění tažného zařízení, které pak jen dokopnutím nohou zajistíte do té správné pozice. Čisté a praktické.

Pod kapotou Arteonu jsem vyzkoušel motor 2.0 TDi Evo o výkonu 147kW a 400Nm. V současné době se jedná o nejsilnější diesel v nabídce. Jeho spolupráce je spojena už jen s dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG a jejich sladění je doslova příkladné. Novodobé převodovky DSG jsou úplně jiné kafé. Řadí hladce, pohotově, logicky a ani na chvíli jsme neměl nutkání vstupovat jí do její práce manuálním povelem k přeřazení.

volkswagen-arteon-shooting-brake-6

Motor je perfektně odhlučněný a nedává posádce důvod stěžovat si na klasicky tvrdší chod. Na jeho menší prodlevu v odezvě na plynový pedál při rozjezdech se dá rychle zvyknout a počítat s ní. Na 100 kilometrů se pohodlně spokojí s 5,5 litry nafty, což mu při 66 litrové nádrži dává poměrně velký akční rádius na jedno natankování. Palivo spoří i díky režimu plachtění, do něhož přechází po sundání nohy z plynu. Na palubní desce se v tu chvíli rozsvítí logo Eco a deceleraci nahradí setrvačnost.

Síla agregátu rozhodně nechybí a Arteona strká s vehemencí k rychlostem hodně daleko za dálniční limit. Co je až zarážející, je neuvěřitelná stabilita podvozku a poslušnost ve vysokých rychlostech. Na silnici drží jako přibitý a doslova odtrhává od reality vnímání rychlosti. V zatáčkách dělá Arteonu dobře spíše klidnější jízda, ale rozhodně může být i velmi svižná. Nehodí se na trhání rekordů při jízdě do vrchu a pokud ho dostanete na hranu, výrazně přiklekává na vnější přední kolo. Dá vám jasně najevo, že sice umí jet rychle, ale jeho hlavní devizou je především komfort a péče o posádku při celodenní jízdě.

volkswagen-arteon-shooting-brake-16

Adaptivní podvozek DCC nabízí místo původně tří nastavení tuhosti úrovní nastavení o dost více, ale zásadní rozdíl mezi nimi není a specifikoval bych je spíše jako pohodlné, pohodlnější a nejpohodlnější. Výmoly ani rychlé střídání povrchů Arteon určitě nerozhodí a ani s velkými 20“ koly jsme nezaznamenal významné tlučení do karoserie. Komfort na palubě je ještě umocněn dobře zvládnutými aerodynamickými vlastnostmi a ani u krásně vypadajících bezrámových dveří s dvojitými bočními okny jsem si nevšiml jakéhokoliv hlukového diskomfortu.

Arteon si díky své modernizaci koleduje o velké rozšíření skupiny zákazníků. Přináší nejen nové nejmodernější technologie v podobě předního LED Matrix, zadního OLED osvětlení, designové světelné lišty propojující oba přední dravě vyhlížející světlomety nebo dotykového řešení ovládání celého vozu. Jako bonus určitě přidává i velkou míru pohodlí a dobré jízdní vlastnosti. Hlavně ale svým provedením Shooting Brake útočí na ty, kdo chce trochu něco jiného.

volkswagen-arteon-shooting-brake-1

Všichni víme, jak oblíbené jsou v naší kotlině kombíky. A všichni také víme, že málokterý kombík je stejně hezký jako jeho kratší karosářský bratr. Pro mnohé je pak volba kombi designovým ústupkem před praktičností, kde poté ale majitel postrádá ono vzrušení z líbivého vzhledu a s odstupem času přichází na to, že jeho touhy byly poněkud jiné a dál pokukuje po sportovněji vypadajících vozech. Volkswagen Arteon Shooting Brake vzbuzoval neuvěřitelnou pozornost na mnoha místech, kam jsem s ním za testovací týden dorazil. V černo-modré kombinaci navíc vypadá naprosto úchvatně.

volkswagen-arteon-shooting-brake-5

Testovaný kousek sice začíná s cenovkou lehce přes 1 170 000 Kč a nejlevnější variantu s motorem 1.5 TSi pořídíte za 893 900 Kč. Často si stěžuji na přemrštěné ceny nových aut, ale v tomhle případě mi to zase tolik nepřipadá. Volskwagen Arteon Shooting Brake je rozhodně nejodvážnějším modelem značky a snoubí v sobě dobrou praktičnost se sympatiemi a krásným ladným tělem. Ode mě dostává titul Miss Kombi.

Plusy

– Nádherný design
– Kvalitní interiér
– Úsporný a kultivovaný motor
– Stabilita

Minusy

– Menší prodleva plynového pedálu při rozjezdu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz