TETRRF-00000924-001

Covid mění preference zákazníků: Rostou prodeje benzínových SUV a naftových sedanů

26. 2. 2021 • Novinky

Pandemie již rok hýbe celosvětovým děním. Automobilové trhy připravila o růst, ale zároveň ovlivňuje i chování zákazníků. Ti tak začali více přemýšlet o tom, jaký typ automobilu a zejména pak jeho pohonná jednotka jsou pro ně a jejich využití ideální. Vytrvale roste podíl benzínových motorizací a rostou i prodeje aut s hybridními nebo plně elektrickými motory.

„Téměř rok se pohybujeme v systému plném zákazů a nařízení, které výrazným způsobem zasahují do života celé společnosti. Lidé mají například omezené možnosti cestování a tomu přizpůsobují i výběr vozu, který si pořizují,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel autocenter AAA AUTO. Není to tak dlouho, co byly středoevropské země „dieselovým“ regionem. „V posledních pár letech se trend obrací a v současnosti už benzínové motorizace vedou prodejní statistiky s podílem 49,4 %. Diesely mají 48,2 %, zbytek připadá alternativním palivům. V Polsku jde poměr ještě více ve prospěch benzínu, tam je podíl již lehce přes 60 %. Pouze na Slovensku stále vedou diesely s 51,6 %, ale svůj náskok pomalu ztrácí i zde,“ doplňuje Vaněček.

Jsou kategorie, kde se trendy od roku 2019 nijak významně nezměnily. Sem patří například hatchbacky nebo kombíky, kde se podíl benzínových motorizací pohybuje okolo 77 %, respektive 33 % u kombíků. Naopak u stále populárnější kategorie sportovně užitkových vozidel SUV a crossoverů je nárůst patrný. Oproti roku 2019 podíl benzínových motorizací vzrostl o 7,7 procentního bodu na současných 49,9 %. „Je to dáno tím, že automobilky dnes produkují mnohem více modelů této kategorie a zároveň se u velké části zákazníků snížily vzdálenosti a četnost jízd, ke kterým automobil používají, takže se jim úspornější naftový motor nevyplatí,“ uvádí Petr Vaněček.

Opačný trend, tedy příklon k naftě, je vidět u sedanů, tedy luxusnějších limuzín využívaných zejména středním a vyšším managementem ve firmách. Zde poklesl podíl benzínových motorizací od roku 2019 ze 44 % na současných 36,8 %. „Tady si to vysvětlujeme downsizingem, kdy automobilky postupně vyřazují z nabídky kultivované víceválcové benzinové motory, které nahrazují právě diesely nebo hybridní pohony. Ostatně velkých sedanů s hybridním ústrojím přibývá a s ním i jejich prodeje v rámci trhu ojetin, kde se dnes jedná už téměř o jedno procento,“ uzavírá Vaněček. Zajímavostí je i skok z 0 na 2,7 % u benzínových motorů u dodávek, kde byla nafta vždy prakticky stoprocentní. Růst je způsoben zařazením benzínových motorizací do pick-upů, které využívají zejména stále rostoucí rozvážkové služby ve městech.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz