Test Volkswagen Golf 2.0 TDi: Vesmírná loď s tradicí
Osmá generace Golfu chce navázat na svoje předchůdce minimálně podobně úspěšnými čísly, jako v předchozích desetiletích. Jestli na to má potenciál je otázkou hlavně toho, zda budou chtít jeho fanoušci vytáhnout pořádnou porci bankovek z peněženky. Jeho cena je totiž hodně sebevědomá, ale zároveň má rozhodně co nabídnout.
Nová “osmička” je příčinou mnoha kontroverzních názorů. U Golfu to není rozhodně nic nového a někdy to vypadá, jakoby se v očích majitelů Golf neměl měnit vůbec. Volkswagen ale potřebuje jít s dobou a nemyslím si, že by se mu u nového Golfu z pohledu designu něco nepovedlo.
Největší změna se rozhodně odehrála v přední části, které vévodí nová světla s technologií IQ LIGHT LED Matrix s integrovanými mlhovkami a pořádně zaříznutá do blatníků. Je to trend poslední doby a u Volkswagenu velmi oblíbený, použitý i u jiných modelů značky. Designovou vychytávkou je pak chromová lišta spojující uprostřed oba světlomety s efektním podsvícením.
Zadní světla jsou pozměněna také, ale Golf z nich čiší na první pohled. Užší karoserie o 4cm pak neunikne jen očím opravdových znalců. Na málokterém autě bych si asi dokázal představit limetkovou barvu. Zrovna v případě Golfu ale snad nemůže jít o lepší volbu a “osmička” v ní vypadá svěže a mladě. Osmnáctková černostříbrná kola jsou skoro nutností a menší by rozhodně mít neměl. Takhle by měl Golf prostě vypadat.
Může být, že někomu připadají změny až moc malé na to, aby nového Golfa považoval za novou generaci. Ovšem do doby, dokud neotevřete dveře. Zde rozhodně nezůstal kámen na kameni a interiér působí jako z jiného světa. Doslova skoro všechno, nahradily dotykové plochy a displeje. Že v jednoduchosti je krása Golf ukazuje na plné čáře. Přístrojová deska je ve výsledku jen jedna protáhlá křivka a nadčasovost designu podtrhuje i středový panel, kde už zcela chybí řadící páka. Ta je nahrazena menším kolénkovým ovladačem doplněným startovacím tlačítkem. Sportovní tříramenný volant obsypaný tlačítky padne svým tlustým věncem skvěle do ruky a pocit elegance dotváří světlé čalounění.
Trvá nějakou chvíli, než se člověk zorientuje v takto překopaném moderním kokpitu. Sice se zde nedají najít žádné otočné ovladače, mimo volantu žádná hardwarová tlačítka, ale nakonec musím uznat, že po seznámení s displejem infotainmentu si všudypřítomně povedenou ergonomii začínám užívat. Oba displeje mají velmi povedenou detailní grafiku s perfektním rozlišením a všechny dotykové plochy fungují výtečně. Jedinou vadou na kráse je ovládací lišta klimatizace umístěná pod středovým displejem. Ne že by snad vypadala nějak nepatřičně. Naopak se do celé palubní desky náramně hodí, ale její absence podsvícení je věc nedomyšlená. Zejména pak ve srovnání s jinak krásně vyvedeným volitelným ambientním podsvícením celé kabiny. Ve spojení s prémiovým sound systémem Harman Kardon vás sci-fi interiér nového Golfu doslova pohltí.
Dalšími vychytávkami inteligentního infotainmentu jsou přednastavené módy klimatizace, kde stačí zvolit, jestli vám je zima na nohy nebo na ruce a systém se již o vše postará sám. Hrát si můžete i s umělou inteligencí, která bude poslouchat vaše hlasové povely. Zadejte jí třeba úkol najít nejbližší čerpací stanici, sdělte jí, že vám je zima nebo horko a sama se postará o vaše pohodlí. Rozumí česky a rozpozná hlas váš nebo někoho jiného z posádky.
Pod kapotou svěžího Golfu osmé generace je v případě testovaného vozu dvoulitrový diesel EVO o výkonu 110 kW a 360 Nm. Oproti starší jednotce má hliníkový blok, písty jsou ocelové. Také jde o mild hybrid, který využívá pro start motoru v režimu start/stop malý elektromotor. K plnění přísných norem si ještě pomáhá vstřikováním močoviny, a automobilka o něm mluví jako o jednom z nejekologičtějších motorů na světě. Auto váží lehce pod 1,5 tuny a výkonu je tak nějak akorát. Neměl jsem pocit, že bych potřeboval víc. Pokud častěji jezdíte plně naloženým autem, silnější agregát bude možná lepší řešení, ale v reálném světě je tohle vše, co si můžete přát. Motor je dobře kultivovaný i odhlučněný. Společnost motoru dělalo sedmistupňové DSG, které je poprvé „shift-by-wire“, což značí v podstatě jen nový volič, který posílá info o poloze do počítače, ten poté volí režim převodovky. Jinak je to stará známá. V běžném režimu působí trochu letargicky a je znát, že se za každou cenu snaží podřídit co nejnižší produkci emisí. Při cestách na delší trasy to vůbec nevadí. Při ježdění po městě ale určitě doporučuji jezdit v režimu „S“, kdy je převodovka pohotovější a nepodtáčí motor. Co mě ale potěšilo, je spotřeba. Výtečná aerodynamika a moderní motor se zde podepsali. Při klidné jízdě se dá jezdit i za hodnoty začínající 4 a na šest litrů jsem se podíval jedině ve městě.
Motor je téměř dokonale odhlučněný, převodovka DSG už mi přijde skoro stejně hladká jako měničové typy a to, že se jedná o klasický tvrdší diesel už je skoro hudbou minulosti. Z Golfa se stal jízdně dost zvláštní tvor. Navenek klame tělem, svojí limetkovou barvou a svěžími rysy, ale na silnici je to opravdový elegán, se kterým je radost jezdit i po rozbitých cestách. Řízení je příjemně hladké a přesné, podvozek předpisově utlumený a brzdy jemné bez přehnané ostrosti. Jakmile jsem s Golfem ujel prvních pár kilometrů, hned jsem věděl, že to bude pohodový testovací týden.
V mém případě byl vůz vybaven adaptivními tlumiči DCC, ale v každém nastavení bylo cítit zaměření na pohodové rodinné cestování. V tom nejměkčím nastavení se dokonce objevuje jev známý ze Superbu – houpání. Auto má po přejetí nerovnosti tendenci ještě párkrát zapružit. Při klidné jízdě to vůbec nevadí. Důležitější je, že i na osmnáctipalcových kolech statečně tlumí nerovnosti a moc se nenechá rozhodit. Trochu mě překvapilo, jak moc pustí tlumiče karoserii do náklonu, když dojde na svižněji projetou zatáčku. Pokud s tím máte problém, je tu režim Sport. V něm je podvozek výrazně tužší, ale stále tím netrpí denní použitelnost. Jen se připravte, že v režimu Sport si umí tu a tam bouchnout. Jinak je to pořád v základu stejné auto. Klidné, snadno použitelné, příjemné na dlouhé cestování. Lepší je také tuhost karoserie. Na roztlučené silnici auto vyžaduje mnohem méně korekcí, a celkově působí klidnějším dojmem. A samozřejmě i celkový jízdní dojem je dospělejší. Auto se ochotně stáčí do zatáčky a působí daleko neutrálnějším dojmem. Pocit z těžkého čumáku je pryč a cesty jsou příjemné bez ohledu na to, jestli jen uháníte rovně po dálnici, nebo se před vámi kroutí okreska.
Podvozek je nastaven vskutku špičkově. Povedlo se také odhlučnění. Při dálniční rychlosti ani nemáte potřebu zesilovat hlas při komunikaci s ostatními pasažéry a ani hluk od podvozku neruší. Pro krájení krátkých i dlouhých vzdáleností je Golf osmé generace jako stvořený, a ať ho vezmete kamkoliv, bude vám dělat radost. Jízdní projev je tak dospělý, že bych se nebál srovnávat ho s prémiovou třídou a jako takový patří na absolutní špičku svojí třídy. Pokud tedy hledáte hatchback především podle jízdních vlastností, Golf pro vás bude stále odpověď.
Po celém dni za volantem jsem vystupoval s úsměvem na rtech a nebolavou tělesnou schránkou. Občas jsem se musel přesvědčit pohledem na zadní sedačky, že skutečně jedu v krátkém hatchbacku a ne v limuzíně. Pohled, který mi ale utkvěl v paměti byl ten, že pokud bych chtěl převézt čtyři pasažéry, musel bych se se spolujezdcem hodně uskromnit. Místa na rozdávání samozřejmě úplně není, ale to logicky plyne z podstaty karoserie. V Golfu bude rozhodně příjemnější cestovat jen ve dvou a maximálně s dětmi.
Nový Golf nedělá ostudu svému rodinnému erbu. Na jeho exteriéru je vidět, že se stále snaží držet svého legendárního rodokmene. V interiéru ale rozpoutal absolutní revoluci, které se nepodobá nic a je to trefa do černého. Za svoji cenovku se rozhodně nestydí a je si vědom, že nejnovější technické výstřelky něco stojí.
Plusy
– Supermoderní interiér
– Pohodlný podvozek
– Kvalitní odhlučnění
– Úsporný motor
Mínusy
– Sebevědomá cenovka
« Jedinou cestou pro trh s ojetinami je online prodej Test Subaru BRZ Final Edition: Poslední sbohem »