Jedinou cestou pro trh s ojetinami je online prodej
Uplynulý rok přinesl změny na většině trhů, nicméně zcela zásadně ovlivnil prodeje automobilů. Zatímco registrace nových aut se loni propadly o 19 %, daleko drtivější dopad měla pandemie koronaviru na trh ojetých automobilů. Zde jsme zaznamenali propad o téměř 50 %, což znamená, že se celkem prodalo pouhých 255 tisíc ojetin. Výsledkem je meziroční pokles obratu trhu ojetých aut o 46 %, tedy o 53,6 miliard korun.
Pandemická situace současně jasně ukázala výhody trhů, které již prošly digitální transformací a na které díky tomu neměla zásadní dopad karanténní opatření s lockdowny. Automobilový trh naopak doplatil na absenci plně zavedeného online prodejního kanálu, který by, vzhledem k uzavření kamenných poboček, přinesl koncovým zákazníkům alternativní možnost koupě vozu. Prakticky žádný z tradičních prodejců nebyl schopen nabídnout kompletní škálu služeb prostřednictvím internetu. Sporadické nabídky nákupu vozu na dálku neumožňovaly kromě odeslání objednávky vozu také uzavření kupní smlouvy, potvrzení všeobecných obchodních podmínek (VOP), vyřízení pojištění a financování – a především neposkytovaly pro online prodej zcela neoddiskutovatelnou možnost vrácení vozu do 14 dnů od zakoupení. I když se většina tradičních prodejců v době krize zaměřila na posílení digitálního marketingu a svoje skladové vozy zalistovala do online nabídky, rozhodně se nejednalo o standardní online prodej, jak jej známe z náročného a vysoce kompetitivního segmentu e‑commerce.
Trh ojetých vozidel ale zcela nepochybně projde skutečnou digitální transformací. To mimo jiné potvrzuje také náš loňský start, kdy jsme online autotržiště Carvago úspěšně otevřeli i koncovým uživatelům. Možnost nákupu prověřených a certifikovaně zkontrolovaných ojetých aut z celé Evropy byl pro zákazníky silným argumentem, proč začít důvěřovat novému prodejnímu kanálu. Carvago.com přineslo plnohodnotné online tržiště, kde si zákazník koupí auto skutečně čistě po internetu, stejně jako televizi, počítač nebo čerstvou zeleninu. Skutečný online prodej ojetin v uplynulém roce dosáhl obratu přes 1 miliardu korun a v následujících letech strmě poroste i vzhledem k plánované expanzi do okolních evropských zemí v čele s Německem či Polskem.
Úspěšný start online prodeje ukázal, že pro zákazníky jsou jeho výhody velmi atraktivní – od širšího výběru vozů přes certifikovanou kontrolu až po možnost vrácení vozu bez udání důvodu. Právě možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů bude do budoucna znamenat podstatné zvýšení kvality prodávaných ojetých vozů a vymýcení typických podvodů, jako je stáčení tachometrů, falšování roku výroby a prodej aut s různými skrytými vadami. Prodejce ponese za prodávaný vůz plnou odpovědnost a bude v jeho zájmu vyhnout se výkupu ojetých aut pochybného původu a kvality. Například Carvago.com aktuálně nabízí kolem 700 tisíc aut z celé Evropy, do své nabídky ovšem zařadí pouhou desetinu z dostupných ojetých aut na evropském trhu a po následné certifikované kontrole CarAudit zákazníkovi doporučí a prodá jen 3 z 5 vozů.
Právě široká evropská nabídka ojetých vozů, ze které mohou zákazníci vybírat bez jazykové bariéry a nutnosti kamkoli cestovat, umožňuje nákup opravdu kvalitního a v pravém smyslu slova bezvadného vozu. Takové obchodní filozofii se nabídka vozů z čistě lokálních zdrojů nikdy nemůže vyrovnat. Mnozí prodejci se navíc zdráhají přistoupit k online prodeji právě kvůli zákonné 14denní lhůtě na vrácení nevyhovujícího vozu. Digitální transformace a online prodej proto přinese na trh ojetých vozů i tolik potřebnou kultivaci a transparentnost, ze které bude těžit zákazník.
.« Test BMW 118i: Černá ovce rodiny Test Volkswagen Golf 2.0 TDi: Vesmírná loď s tradicí »