Test Volkswagen Touareg R: Vrchol nabídky má 462 koní
Volkswagen pokračuje v hybridní ofenzivě a začíná svým zákazníkům nabízet dvě nové verze modelu Touareg, které kombinují mimořádné výkony s pozoruhodnou hospodárností. Nové hybridní modely Touareg eHybrid a Touareg R umožňují externí nabíjení sady lithium-iontových akumulátorů, jejíž kapacita postačí k ujetí až 47 kilometrů s nulovými emisemi na jedno nabití. Stranou nezůstává ani potěšení z dynamické jízdy. Řidiči nových vrcholných verzí mají k dispozici nejvyšší výkon 280 kW/381 koní (eHybrid), respektive 340 kW/462 koní u verze R.
Ano, právě varianta R vystřídala v nabídce již mrtvý model V8 TDi. Předčí ho však výkonem, osmiválec nabízel 421 koní, za to měl ale mnohem vyšší kroutící moment 900 Nm (hybridní R má společných 700 Nm.). Hybridní Touareg si zachovává veškeré přednosti svých konvenčně poháněných sourozenců. Zákazníci si tak mohou užívat v každodenním provozu elektromobilitu šetrnou k životnímu prostředí, aniž by se museli vzdávat výhod spalovacího motoru v situacích, kdy jej potřebují.
Vrcholnou verzi Volkswagen Touareg R připravili specialisté ze sportovní divize Volkswagen R. Jedná se o historicky první model R s externě nabíjitelným hybridním pohonem a aktuálně nejvýkonnější model značky Volkswagen. Verze R dává svůj výkonový potenciál jasně najevo 20“ koly „Braga“ z lehké slitiny, černými exteriérovými prvky R Black Style a logy R na masce chladiče a zadním výklopném víku místo nápisu Touareg.
Už při prvním setkáním je vám jasné, že před vámi stojí vrchol potravního řetězce automobilky. Příď má tu správnou dávku arogance a majestátnosti, kterou má správné SUV mít. Ostré linky a masivní maska dává jasně najevo, kdo je tu šéf. Velice zajímavý prvek jsou lišty přesahující do světel. Pohled zezadu mě trochu zklamal, v porovnání s geometricky řezanou přídí je zadek s tenkými světly a oblými tvary až příliš obyčejný. Jako celek ale auto působí opravdu důstojně. Mám z něj sice pocit, že se trochu víc podbízí asijskému trhu, ale pořád se jedná o nejmajestátnější počin značky.
Pokud vám exteriér přijde pouze evoluční, tak věřte, že interiér je přímo revoluční. Na tohle vás nic nepřipraví. Pokud čekáte záplavu prvotřídních materiálů a elegantní luxusní linky, budete možná zklamáni, protože dostanete jen televizi. Ale ono to není tak jednoduché. Touareg chce být SUV nové generace a jde na to trochu jinak, než konkurence. Z interiéru zmizely všechny čudlíky, hejblata a v podstatě celou palubní desku tvoří obří patnáctipalcová obrazovka. Něco podobného zažijete snad jen v Tesle, ale Volkswagenu se podařilo obří displej do interiéru zabudovat mnohem citlivěji.
Po chvilce se rozkoukávám a zjišťuji, že vlastně všechno má starý známý pořádek, jen je to jaksi virtuální. Každopádně musím vyseknout poklonu za hlavní obrazovku. Takhle krásný displej jsem v autě ještě neviděl. Barvy, kontrast, rozlišení – kouká se na to krásně. Pohyb celým systémem je rychlý a bez jakéhokoliv sekání. Sytém samotný je tak komplexní, až bere dech. Můžete se v něm přehrabovat hodinu a stále jej neprojdete celý. Možností je opravdu nepřeberně. Skvělá je míra individualizace. Vše od barvy a intenzity osvětlení, až po vzhled budíků a výběr oblíbených si můžete nastavit podle sebe. Auto může dokonce uložit několik profilů a při změně řidiče jedním kliknutím přepnete profil a auto se vám přizpůsobí – není nutné vždy si nastavovat znovu, skvělé! Díky obřím rozměrům se na obrazovku vejde kupa informací. Není problém mít najednou puštěnou navigaci, zobrazenou hudební aplikaci, informace o voze a spoustu dalšího.
Abych nezapomněl, dalším displejem je virtuální cockpit v kapličce přístrojů. Ten jsme již viděli ve více koncernových modelech, tak není potřeba se s ním dlouze zaobírat. Má nádherné rozlišení a jeho ovládání je geniálně intuitivní. V podstatě by se dal použít jako příklad toho, že klasickým analogovým budíkům již odzvonilo – bez debat jde nejpovedenější virtuální přístrojový štít na trhu a já si jeho používání opravdu zamiloval.
Musím zmínit prvotřídní zpracování. Z každého detailu čiší kvalita a robustnost, volba materiálů je skvělá a najít nekvalitní plast je nemožné. Jen ten středový tunel s pianovým lakem se rád upatlává. Oproti předchozí generaci se zlepšila prostornost. Především vzadu jsou cestující rozmazlování doslova přebytkem místa ve všech směrech. Na přeních sedadlech máte trochu utlačovanou nohu kvůli masivnímu středovému tunelu, ale vše vám vynahradí výtečná sedadla. K těm nemám nejmenší výtku. Auto je samozřejmě až po střechu nacpané nejnovějšími bezpečnostními systémy.
Sériová výbava modelu Touareg R obsahuje nad rámec výbavové linie R-Line mimo jiné interaktivní světlomety IQ.LIGHT – Matrix LED, přístrojovou desku Innovision Cockpit s digitálními přístroji, panoramatické posuvné a výklopné střešní okno, 4zónovou automatickou klimatizaci Air Care Climatronic a vyhřívaný sportovní multifunkční volant s věncem obšitým kůží, logem R a páčkami pro manuální řazení. Sedadla jsou čalouněna kůží Vienna R se stříbrným prošíváním. Cestující při nastupování do útulného interiéru vítají osvětlené prahové lišty s logem R a textilní rohože s modrým prošíváním a logem R. Mezi možnostmi individualizace zaujme především nové čalounění kůží Puglia R, exkluzivní lak karoserie v odstínu modrá Lapiz a atraktivní kola s průměrem ráfku až 22 palců.
Pojďme pod kapotu, tam je to totiž ještě zajímavější. Hybridní pohon s možností externího nabíjení kombinuje přeplňovaný zážehový motor TSI 3.0 V6 o výkonu 250 kW/340 koní a elektromotor vyladěný na 100 kW/136 koní. Další součástí systému je sada lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 17,9 kWh (z toho je využitelných 14,3 kWh) a osmistupňová automatická převodovka Tiptronic. Hybridní soustava jako celek poskytuje nejvyšší výkon 340 kW/462 koní a 700 Nm. Velké SUV s pohonem všech kol 4MOTION dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 sekundy.
Řidič má k dispozici různé provozní režimy, které volí tlačítky vedle páky voliče automatické převodovky. V režimu „E-Mode“ s nejvyšší rychlostí 140 km/h obstarává pohon pouze elektromotor, zatímco mód „GTE“ klade důraz na maximální jízdní dynamiku současným využíváním obou zdrojů hnací síly. Vůz se při dostatečně nabitých akumulátorech rozjíždí vždy s elektrickým pohonem. Akumulátory jsou při zpomalování a v klesáních nabíjeny rekuperací kinetické energie a spalovací motor se vypíná. Spolupráci elektromotoru a šestiválce přivádí k dokonalosti předvídavá strategie řízení hybridního pohonu. Obě verze hybridního Touaregu k tomu využívají GPS a mapové podklady navigačního systému. Díky zohlednění údajů o průběhu trasy je zaručena nejnižší možná spotřeba i při cestování na delší vzdálenosti. Celkový dojezd modelů Touareg eHybrid a Touareg R je až 810 kilometrů.
Vůz je vybaven dvěma nabíjecími kabely pro nabíjení z běžné elektrické zásuvky, nástěnné nabíječky nebo veřejných nabíjecích stanic. Stav nabití se zobrazuje na displeji informačního a zábavního systému. Řidič má v režimu „Hybrid“ navíc možnost stav nabití udržovat, nebo jej zvýšit, respektive snížit až na požadovanou úroveň. Obě hybridní verze si například snadno poradí s přívěsem o hmotnosti až 3500 kg, a to i v režimu výhradně elektrického pohonu, což je v segmentu hybridních vozidel výjimečné. Stejně neohroženě se mohou majitelé hybridního Touaregu vydat se svým vozem i do terénu. Jako první Volkswagen umožňuje asistovanou jízdu rychlostí až 250 km/h v rámci systémových limitů asistenční funkce Travel Assist, která zajišťuje automatické řízení vozidla v podélném i příčném směru. Touareg přitom reaguje nejen na vpředu jedoucí vozidla, ale také na omezení rychlosti jízdy, zatáčky, kruhové objezdy, křižovatky a podobně.
V praxi je motor opravdu obdivuhodný. Mamutí výkon a pokroková technologie fungují v perfektní harmonii. Touareg R má okamžitou reakci na plynový pedál a jde zběsile do otáček. Je to opravdu monumentálně rychlé auto. Vlastně je úplně jedno, jestli jedete 20, 50 nebo 150. Pružné zrychlení je brutální z jakékoli rychlosti. Motor naštěstí nemá žádnou prodlevu a potěšil mě i velmi příjemný zvuk. Pokud jedete pomalu, zamilujete si sametovost a výborné odhlučnění jednotky. Ta jistota a pohoda při jízdě z Touaregu R čiší a řidič ví, že kdykoliv bude potřeba zrychlit, nebude to vůbec žádný problém. Perfektní je i spolupráce s osmistupňovou automatickou převodovkou ZF s hydrodynamickým měničem, která tam rychle, hladce a logicky sází jeden kvalt za druhým.
Spotřeba? Držte se, 462 koní si v dvoutunovém SUV s pohonem všech kol řekne při běžné jízdě v hybridním režimu o 5 litrů na sto kilometrů. Ne, nekecám. Pokud za to budete brát, spotřeba stoupne lehce nad 10 litrů. To je opravdu fantastický výsledek.
Vzduchový podvozek (u verze R v základu) se stará o absolutní komfort, který se dá srovnávat s těmi nejlepšími ve třídě. I z těch nejhorších cest udělá krásně vyžehlený asfalt. Všechny nástrahy překonává s absolutní samozřejmostí a už po pár kilometrech je vám jasné, že toto auto patří mezi prémiovky. Co mě ale překvapilo nejvíce, je obratnost auta. Díky elektromechanické aktivní stabilizaci a řízení zadní nápravy se do veliké míry podařilo zamezit naklánění karoserie v zatáčkách a obrovsky se zlepšila agilita. Výsledek je takový, že si při jízdě vůbec nepřipadáte, že řídíte takový kolos a ve městě se bez problému propletete i těmi nejtěsnějšími uličkami. Pozor si dejte ale na rychlost. Díky perfektnímu odhlučnění a pohotovému podvozku ji tenhle mastodont umí skvěle maskovat.
Touareg si získal svou oblibu také díky schopnostem v terénu. Aktuální generace přišla o uzávěrku diferenciálu a chce zapadnout především mezi městská SUV, ale nezapomíná ani na svůj původ. Máte k dispozici několik režimů pro jízdu v terénu, světlá výška se dá upravovat v rozmezí 170-270 mm a nový pohon 4Motion dokáže řídit výkon každého kola zcela nezávisle. Systém dokáže přelívat výkon mezi koly zcela plynule a opravdu bleskurychle, v případě potřeby vás tak auto dokáže vytáhnout opravdu z velkých problémů.
Volkswagen Touareg R je takový rodinný sleeper. Svůj výkon nedává nijak najevo, nemá žádné fake koncovky a otvory, jen pár emblémů s logem R a ostře řezané nárazníky. Díky tomu se jedná o dospělé a elegantní auto, které po sešlápnutí plynu přivede všem zúčastněným šok. Zátah je silně návykový. V kombinaci s překvapivě nízkou spotřebou se jedná o ideální SUV, jedno z nejlepších na trhu. Jediným problémem je pak ambiciózní cenovka. Základní cena Touaregu R bez příplatků startuje na částce 2.212.900 korun.
Plusy
– Motor a dynamika
– Design
– Interiér a zpracování
– Odhlučnění
– Komfort jízdy a podvozek
– Působivé technologie
– Nízká spotřeba
– Převodovka
– Výkon světlometů
Minusy
– Cena
« Nabídka ojetin se v lednu kvůli koronakrizi opět propadla o tisíce aut DS 4 oficiálně: Unikátní hatchback s nezvyklým ovládáním »