Test Mercedes-Benz B 250e: Inteligentní měšťák
Mercedes-Benz B 250 e nabídne skvělou variabilitu. Jeho předurčení je primárně pro městský provoz nebo občasné výlety za město a pokud budete poctivě nabíjet budete jezdit skoro zadarmo. Čistě elektrický dojezd je rozhodně nadstandartní a ani při vybití vás nestáhne z kůže a přitom jede jak štika. Pohodlí, nacpanost moderními technologiemi a inteligentní systém rekuperace z něj dělají výborného společníka na každý den.
V řadě několika po sobě jdoucích plug-in hybridů, které jsem měl možnost v posledních měsících otestovat jsem byl na Béčko od Mercedesu rozhodně zvědavý. Tohle MPV sice na první pohled nevypadá nikterak dravě ani unikátně, ale dodnes na něj vzpomínám jako na šetřílka, který to umí taky pěkně rozparádit. Záleží jen na vás, jak hodně budete nabíjet a jakou trasu zvolíte.
B 250 e je novinkou v portfoliu Mercedesu z roku 2020. Rozhodně poskytuje o mnoho více užitné hodnoty než předchozí model v čistě elektrickém provedení. Zvolená varianta dobíjecího hybridu mi přijde v dnešní době asi úplně nejpraktičtější. Mercedes si je navíc oblíbenosti tohoto trendu vědom a tak dnes tuto technologii nabízí napříč skoro všemi modely vyjma například suvčka GLB. Béčko si pak můžete pořídit jako předokolku, nebo s náhonem 4×4. Plug-in hybrid je z celé nabídky díky použití moderních technologií rozhodně nejdražší a jeho cenovka začíná lehce přes jeden milion.
Uvnitř na vás dýchne velmi vzdušný a kvalitní interiér a zrovna Mercedes třídy B je jedním z automobilů, které mají uvnitř tolik místa, co by při pohledu z venku čekal málokdo. Na středovém panelu najdete už jen ovládání infotainmentu a volič řadičky se už nějaký ten pátek zabydlel v pravé páčce pod volantem, kde by jste normálně hledali ovládání stěračů. Asi největším markantem je do palubní desky, vyrobené z kvalitních matriálů, zasazená dlouhá skleněná plocha přes půl auta. Ta v sobě skrývá jak jeden displej přístrojového štítu před volantem, tak klasický displej infotainmentu na pravé straně.
Grafické zobrazení je nádherné, s vysokým rozlišením a na pohled se defakto nijak neliší od moderních tabletů nebo mobilů. Ovládání je bleskové avšak dost citlivé. Chce to trochu cviku, aby jste přes středový touchpad, nebo pomocí dvou dotykových kostiček na multifunkčním volantu nepřeklikali o dvě stránky dál než jste původně chtěli. Komu nebude vadit až velmi jemné zobrazení některých údajů, bude si libovat.
Nadčasovou atmosféru interiéru potom dotváří všudypřítomné ambientní osvětlení s možností změny barvy a zároveň také podsvětlené výdechy ventilace připomínající pohled do turbíny. O nedostatek pohodlí se v béčku nejspíš připomínat nebudete. Dostatečně dlouhé sedáky řidiče i spolujezdce jsou příjemné a vyšší postavy mají nad hlavou pořád místa dost díky celkově vyšší stavbě vozu. Jediný kdo by mohl mít nějakou připomínku je ten, kdo je zvyklý sedět vyloženě na zemi. I já bych uvítal nastavení sedačky o pár centimetrů níž, ale útěchou mi byl perfektní výhled do všech stran. Zadní sedačky se pak postarají o spokojenost spolucestujících. Jsou pohodlné, nad hlavou také poskytnou místo i vyšším postavám a celkový zadní prostor nikterak nevybočuje ze zavedených standardů podobných MPV.
Jízda je absolutně pohodová a stává se odpočinkovou záležitostí. Podvozek nijak neobtěžuje řidiče a svojí někdy tvrdou práci si odmaká sám a v tichosti. Aerodynamické odhlučnění je na velmi dobré úrovni a ani ve vyšších rychlostech nemáte pocit, že by se vám do kabiny dostávalo neúměrně moc hluku. Noc vám pak promění v den vynikající světlomety Multibeam LED, které můžete nechat zapnuté stále na dálkové a protijedoucí vozidlo, nebo provoz před vámi si tak šikovně odstíní, že nikoho neoslníte, ale zároveň máte pořád dokonalý přehled o dění kolem, zejména pak u krajnice, kde by jste opravdu neměli přehlédnout neosvětleného chodce.
Když dobíjecímu Béčku dojde elektrická šťáva, spoléhá se pak na přeplňovanou benzínovou třináctistovku o výkonu 118kW. Celkový výkon s elektromotorem je výsledných 160kW a s tím pak umí upalovat až překvapivě ostře. Nutno podotknout, že na benzínovém motoru spolupracoval i Renault, ale různé motorové fúze už v dnešní době nejsou vyjímkou a málokomu se chce vyvíjet nové motory jen sám pro sebe a vyhazovat peníze z okna. Na jednotných platformách také v dnešní době stojí několik modelů a trend této doby rozhodně chápu.
Netradičně Mercedes pojal uspořádání hybridního systému. Snahou bylo co největší zachování praktičnosti vozu a tak se trochu přehazovalo. Lithium – iontové baterie o kapacitě 15,6 kWh si našly místo pod zadními sedadly což zajišťuje optimální rozložení těžiště. Těmto sice musela ustoupit palivová nádrž, která se posunula více dozadu a zmenšila z původních 43 na poměrně malých 35 litrů. Výfuk nevede až pod zadní část vozidla, ale jeho koncový tlumič je umístěn pod středem vozu, kde taky končí.
Baterie zvedají hmotnost Béčka přibližně o 150kg a lehkou újmu utrpěl i zavazadlový prostor, který se oproti čistým spalovákům zmenšil o 50 litrů. Rejpalové by mohli protestovat, ale ve srovnání s tím jaké výhody plug-in hybrid přináší jsou to nevýhody nicotné. Malou výhodou je pak absence klasického 12ti voltového startéru, který nahrazuje elektromotor přímo zabudovaný svým rotorem do dvouspojkové sedmistupňové převodovky.
Celý tento systém je pak absolutní pohodou. Že se do práce přihlásí spalovací třináctistovka poznáte jen podle zvuku a ukazatelů na přístrojovce. Připojuje se do systému absolutně hladce a ani při necitlivém zacházení s plynovým pedálem se nedočkáte žádného cukání. Z jízdních režimů pak můžete volit Electric, Comfort a Sport. Jejich odlišnost mezi sebou je patrná už z názvu. Electric využívá čistě elektrický pohon a nedělají mu problém ani dálniční přesuny na krátkou vzdálenost. Je to režim vhodný spíše do města nebo na okresky, kde skutečně nabídne dojezd až deklarovaných skoro 60km čistě na elektřinu. Na dálnici pak spotřeba samozřejmě hodně roste a na takovou porci můžete zapomenout. V režimu Sport pak hlavní výkon zajišťuje přeplňovaná třináctistovka a z baterek si přicucává elektrický doping. V tomto režimu se pak z Béčka stává až překvapivě svižný kousek a s jeho jadrným zvukovým projevem ve vyšších otáčkách se nestíhám divit jak je Mercedes živý a mačká do sedačky s vervou hodně překračující dálniční limit v několika okamžicích. Režim Comfort pak upřednostňuje co nejlepší využití hybridního systému na příjemnou a co nejúspornější jízdu s velkou prioritou elektro pohonu.
Z čeho jsem byl asi nejvíc nadšený, byl celý systém rekuperace, který není jen tupým dobíječem jinak ztracené energie při sundání nohy z plynu nebo při brzdění. Rozpozná totiž například příjezd do obce, pokud dojíždíte auto před vámi, blížící se zatáčku nebo pokud jedete na úseku s omezenou rychlostí více než máte. Pokud v těchto případech sundáte nohu z plynu, začne inteligentně a citlivě rekuperovat a zpomalovat vozidlo tak jak je potřeba. Funguje tak skoro jako jakýsi omezený brzdový asistent nebo podobně jako adaptivní tempomat. Pokud se před vámi ale žádné omezení nekoná, nechá systém Mercedes volně plachtit a využije jeho energii k co nejdelšímu dojezdu. Překvapilo mě, jak chytře Béčko dělá práci s rekuperací a někdy mi přišlo jako by mi četlo myšlenky.
Rychlonabíjení bych v dnešní době bral už skoro jako samozřejmost a kdo chce plně využít potenciál plug-in hybridu a poctivě nabíjet když přijede domů byť i jen na chvilku, musí prostě tuhle funkci mít. Mercedes zde nenechal nic náhodě a poctivé šetřílky rychlonabíjením potěší. Nemusíte se tedy bát, že budete na vybitou baterii čekat celou noc než budete moci zase neslyšně vyrazit, ale i z klasické 230 voltové zásuvky přiloženým adaptérem s pětimetrovým kabelem dobijete Béčko za necelých 5 hodin. Mě se podařilo i s tímhle stylem, každodenním ježděním a poctivým nabíjením doma několik dní držet spotřebu na 1,5 litru Naturalu na 100km. Pokud připojíte tohle sympatické MPV k wallboxu 7,4kW se střídavým proudem, plnou máte za hodinu a třičtvrtě. Jestli budete nabíjet stejnosměrným proudem, který umožňuje nabíjet výkonem až 24kW, stačí vám 25 minut na kávu a dobito máte alespoň na 70%.
Vybití baterií není rozhodně žádnou tragédií a můžete využít další výhody plug-in hybridu, že dál v pohodě pokračujete na benzín. Ono to úplně čistá benzínová jízda ale stejně nikdy nebude. Baterie si ponechává pořád minimální zásobu energie, dál si po kouskách sbírá šťávu z vašeho zpomalování a brzdění a chová se dál jako klasický hybrid. Pomáhá na rozjezdech, dodá chvilkový e-boost při kickdownu, ale čistě elektrická jízda už je samozřejmě zapovězena vyjma ploužení při parkování. Není jediný důvod k tomu, začít se strachovat o spotřebu při vybitých bateriích. I v tomto režimu si Béčko řekne jen o něco málo přes 6 litrů.
Pokud budete k Mercedesu B 250 e přistupovat tak pro co byl vyroben, najdete v něm skvělého parťáka. Mnozí dodnes nepochopili, na co se takový vůz s benzinovou třináctkou a hybridním plug-inem hodí nejvíc. Snadno pak dochází k nejrůznějším připomínkám jak funguje tohle špatně a tamto jinak, ale to je tak trochu mimo mísu. Jeho vodami je hlavně město a příměstské výlety. To si pak můžete užívat celotýdenní ježdění skoro zadarmo. Pochopitelně zvládne i celodenní jízdu po dálnici jako klasický benzíňák. Jeho spalovací motor má síly až moc a to že si můžete někde cestou zastavit, protáhnout kostru a dobitím ušetřit zase nějakou pětku se k tak dlouhé cestě může i hodit . Mě na tom prostě baví ta úžasná variabilita a inteligentní systém rekuperace. Tohle MPV se Mercedesu prostě povedlo.
Plusy
– Inteligentní systém rekuperace
– Úsporný benzínový motor
– Rychlonabíjení
Mínusy
-Malá benzínová nádrž
« Test Audi A4 35 TDI S tronic: Cestovní ideál Pohon na vodík pomalu proráží v dopravě: Potenciální možnosti jeho využití jsou obrovské »