IMG_20111218_150941

TEST Toyota Yaris 1,3i Dual VVT-i

11. 3. 2012 • Novinky, Testy, Toyota

Japonská automobilka Toyota si s Novým Yarisem opravdu pohrála a za poslední dvě generace ušla s vývojem tohoto modelu pořádný kus cesty. Modelovou řadu Yaris, toho oblíbenějšího ze všech nejoblíbenějších autíček našich dívek, slečen, paní a dam netřeba představovat. Známe ho i my, muži. Ovšem náš pohled na toto „honítko“, které je jak dělané pro městský provoz je jistojistě odlišný. Odlišnému pohledu napovídá nejen oslovení, které jsem použil výše, ale také fakt, kdy nám neustále řeči našich dražších poloviček začaly lézt pěkně na nervy. Nový Yaris je ovšem jiný! Vypadá k světu a prošel řadou změn, vylepšení, úprav a celkový dojem je tak nějak prostě,… víc chlapáčtější!

Na první pohled mě zaujal nový design. Ano, řeknete si, co taky jiného, ale námi testovaná nejprodávanější modelová varianta Yarisu, tedy čtyřválcovému benzínu o objemu 1,33 litrů, se to vážně povedlo. Jak se mi u minulé řady vzhled okoukal, je tato nová podoba velmi svěží a zároveň z auta vyzařuje jakýsi respekt. Světla a příď Toyoty jsou ostřeji tvarované a celkový přísný dojem doplňují jen dvě malé mlhovky. Oproti minulému modelu Nový Yaris má opticky zvednutou záď a nejen to, ale i prolisy na bocích vedoucí přes všechny 4 dveře dodávají celému autu pěkně dynamický vzhled. Ostatně, koukněte a zhodnoťte sami…

Výhled z vozu je díky vysokému a širokému čelnímu sklu vynikající a zaručuje, že si při věčném hypnotizování semaforů nepřivodíte problémy s krční páteří ani pokud měříte třeba ke dvou metrům. To mi připomíná, že výška vozu je o zhruba dvě desítky milimetrů vyšší než předchozí model a rozšíření se dostalo také do oblasti blatníků, rozvoru a rozchodu. To zaručuje tomuto vozítku stability a zároveň podtrhuje vaši jistotu při řízení na silnici ve vyšších rychlostech. V zatáčkách naopak oceníte již zmíněný dobrý výhled na dění před vámi a přes zadní okno, na pohled velmi pěkně usazené, vám poskytne i jistotu při couvání. Parkování, tvar zadní části auta je dokonce ještě lépe odhadnutelný než u starého Yarise, a manévry na přeplněných parkovištích budou už spíše jen zábavnou hrou, kde osvěžíte svoji prostorovou představivost.

Interiér mě překvapil snad ze všech aspektů úplně nejvíce. V základní verzi je vážně univerzální a přitom není mdlý. Pokud se však rozhodnete pořídit si verzi, kterou jsme měli k dispozici v naší redakci, tedy se sportovním nádechem s prošíváním v barvě vozu, budete se vážně cítit jako závodník. J Při nasednutí vás zaujme pořádně tlustý volant s ergonomickými prvky, tempomatem a ovládáním multimediálního panelu. Ten zdobí pro změnu středový panel, kterým ovládáte veškerou elektroniku. Rozměry jsou v poměru s velikostí přístrojové desky opravdu nezanedbatelné, dokonce je dominantou celé přední části a vlastně tím posouvá Yarise do vyšších levelů.

Ode mne má Toyota za tuto vychytávku opravdu velké plus. Řadící páka s hliníkovo-koženou hlavicí a řazení. Páka je v kombinaci se sklopnou stylovou područkou, pouze na sedadle řidiče, v ideální výšce a při vystávání v kolonách ji opravdu velmi oceníte. Řazení není úplně přesné a šestistupňová převodovka se řadí spíše mezi ty kratší, takže při rychlostech běžných na českých dálnicích budete mít možná pocit, že auto točí více než je zdrávo, ale toto nastavení potvrzuje sportovnost a tedy nutnou vytáčivost motoru. Při rychlosti 130-140 km/h otáčkoměr vystoupá skoro na hranici 3800ot/min a nejen tím nutně zvýší akustický hluk v kabině, ale můj celkový dojem z vozu to osobně nezkazilo. Bezvadně misku vah s názvem „Celkový dojem“ vyrovnává ovladatelnost a pocit z řízení. Pokud se s Yarisem skamarádíte, dovolí vám krouhat zatáčky o sto šest a to za přijatelnou spotřebu 7,5l/100km.

Celkový dojem bych tedy vystihnul asi třemi slovy. Sportovnost – kompaktnost – dynamika. Takto krásně a jednoduše lze zhodnotit každodenní práce a vývoj asijských inženýrů, kteří (nejen nám mužům)zase trochu odlehčili od denního stresu. A vůbec, ať hodí kamenem ten, komu se Nový Yaris prostě nelíbí!

Závěrem tedy: Ať jste Misska nebo Missák a hledáte to pravé auto do městského provozu a okolí měst, tak „Nový Yaris“ by měl být určitě jednou z vašich voleb. Zajisté vás nezklame a v barvě, kterou jsme měli k dispozici pro redakční týdenní test nebude pro ostudu ani pro ní, ani pro něho.

Plusy

– design

– jízdní vlastnosti

– zpracování interiéru

– převodovka

 

 

Mínusy

– hluk při vyšších rychlostech

– Cena

 

Technické údaje

Motor:
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1329
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 73 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 125 / 4000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 4.6 / 5.4
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 286 / 768
Objem nádrže (l): 42
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz