vw-crafter-3

Test Volkswagen Crafter Kombi 103 kW

6. 12. 2020 • Novinky, Testy, VW

Motor: 95%

Převodovka: 95%

Podvozek: 85%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 100%

Volskwagen Crafter je rozhodně kvalitně zpracovaný užitkáč. Ve variantě kombi vám poskytne využití jak k přepravě osob tak nákladu. Rychloupínání sedaček je otázkou několika minut a variabilita prostoru je tak obrovská. Ve spojení s kvalitně zpracovaným interiérem řidiče, příjemnými jízdními vlastnostmi a úsporným motorem bych si jej dokázal představit například jako ideálního a univerzálního pomocníka v různých zařízeních sociálních služeb, nebo pro přepravu meších sportovních týmů.

Verdikt:

VW Crafter se už neodmyslitelně zapsal do sektoru užitkových dodávek a s variantou kombi přináší nejen obrovský úložný prostor, ale také další přidanou hodnotu v podobě variabilní podlahy a možnosti odvozu až devíti osob jen v zadní části.

K testu se mi dostal VW Crafter s dieselovým motorem o výkonu 103 kW a šestistupňovou automatickou převodovkou. Vždycky jsem se pro zpestření velmi rád svezl s dodávkami a na Craftera jsem se těšil dvojnásob, protože kde člověk může, slyší na něj skoro jen samou chválu.

vw-crafter-8 vw-crafter-20

Je jasné, že nemůžeme nijak extra hodnotit vnější design, ale i přesto, že se jedná o klasický krabicový tvar, přední světlomety rozhodně Crafteru dodávají šmrnc a z dodávek stejné kategorie se mi minimálně jeho předek líbí asi nejvíc. Obecně pak Crafter díky svému rodokmenu z dílen VW prostě v zákaznících vzbuzuje větší důvěru a kdo nechce sáhnout po velmi rozšířených francouzských dodávkách, má možnost si svoje zboží nebo lidi vozit v německém stylu.

V testované verzi je celá zadní část prosklená, protože se počítá s tím, že bude určený hlavně pro přepravu osob. Skla jsou dokonale zatemněná a z venku není do zadní části prakticky vidět. Hlavní přístup je pak umožněn přes boční šoupací dveře na levé straně, které jsou vskutku obrovské a nikdo z pasažérů rozhodně nemůže mít pocit, že by se mu nastupovalo nepohodlně. Dveře se v kolejnicích ovládají velmi dobře, ale na jejich zavření je potřeba trochu švihu, aby se zaklapli tak jak mají. Celá zadní část Crafteru má na podlaze několik hliníkových kolejnic, které jsou prakticky zapuštěné do podlahy a nic nevyčnívá ven, o co byste mohli zakopnout, nebo co by dokonce vadilo při nakládce materiálu.

vw-crafter-2

V těchto kolejnicích jsou v celé délce vyfrézovány kulaté otvory, do kterých zapadají protikusy uchycení sedadel. Jednotlivé sedačky si proto můžete posunovat v kolejnicích defakto po centimetrech a to velmi pohodlně a rychle, odjištěním dvou pák na spodní části sedačky. Variabilita usazení zadních cestujících je nekonečná. Sedačky můžete skládat jak se vám zachce v několika řadách za sebou, otáčet je proti sobě nebo některé úplně vynechat. Samy sedačky pro cestující jsou pak krásně ergonomicky zpracované a  polohovatelné ve dvou polohách. Buď ve více vzpřímené poloze, nebo více vleže. Několik kolegů potvrdilo i můj názor, že jsou velmi podobné jako luxusnější třída v dopravním letadle a s komfortem pro cestující se zde opravdu nešetřilo.

Pokud použijete 3 řady sedadel, ještě pořád vám zbývá dostatek prostoru i za nimi, kam naskládáte opravdu tolik bagáže, kolik může například devět cestujících potřebovat. Do zadní části je potom přístup přes klasické zadní dvoukřídlé dveře. Vyndání všech sedaček zabere jen pár minut a v tu chvíli máte celý prostor k využití pro náklad.

vw-crafter-14 vw-crafter-22

Celá zadní část je pak s prostorem kabiny spojená jako v obytném autě a v krajním případě, pokud byste nechtěli třeba venku moknout, je mezi sedadlem řidiče a spolujezdce tolik místa, že se dá pohodlně přejít i do zadní části vnitřkem.

Pracoviště řidiče je pak opět ódou na pohodlí. V Crafteru se sedí naprosto skvěle a  jeho ovládání je pak ještě lepší. Potom co si nastavím sedačku zjišťuji, že posez prostě nemá chybu. Levou ruku si můžu pohodlně položit na velmi široké obložení dveří, pravou ruku opřít o polohovatelnou opěrku a do ruky mi skvěle padne i tlustý věnec multifunkčního volantu. Vše je na svém místě a v Crafteru bych si rozhodně dokázal představit celodenní jízdu třeba i na Jadran. Dieselový motor o výkonu 103 kW má klasicky kultivovaný Volkswagení projev, je příjemný a s Crafterem nemá vůbec žádný problém. Jeho zátah je silný a poskytuje dodávce téměř dynamiku osobního vozu. Palubní deska pak po vzoru Volkswagenu také dává pocit jako bych seděl v osobáku. Vše je krásně přehledné a po ruce. Displej infotainmentu ve středovém panelu má ale svoje nejlepší léta za sebou.

vw-crafter-10

Jeho grafika je příjemná a nepřekypuje zbytečnostmi, ale odezvy by si zasloužily trochu rychlosti navíc. Druhou stránkou věci ale je, že v takovém voze jako Crafter se v menu infotainmentu stejně moc pohybovat nebudete. Velkou dominantou je pak samozřejmě i řadící páka umístěná na středovém panelu. Dá se ovládat pohodlně i s opřenou rukou o opěrku sedadla a ovládat s ní šestistupňový manuál je vyloženě radost. Sekání jednoho kvaltu za druhým jsem si vyloženě užíval. Převodovka je absolutně přesná a jemná.

V celém interiéru vás kolem dokola obklopuje nekonečný prostor. Odkládacích schránek na všemožné drobnosti i větší věci je kolem pracoviště řidiče i spolujezdce nepřeberné množství. Na to že není něco kam odložit si prostě v německé krabičce stěžovat nemůžete. Posez je příjemně vysoký, přes obrovské přední okno a relativně úzké A sloupky je dopředu u šikmo do stran perfektní výhled a dozadu se o podobný luxus postarají i honosná zrcátka. Vynikající vychytávkou je pak couvací kamera umístěná na střeše zadní části, která je zrovna u tohoto typu vozu nedocenitelným pomocníkem a úsporou mnoha zadních ťukanců.

vw-crafter-12

Samotná jízda s Crafterem je absolutně pohodová. Silný motor s přesnou převodovkou, lehké a přesné řízení se nebojí zatáček a ani jsem neměl pocit, že bych z auta v zatáčce vystoupil bokem, když jsem se  ním zrovna moc nemazlil. Se silničními nerovnostmi si pak umí poradit s grácií, ale bude vám o trochu líp pokud skončí úsek, kde je silnice rozbitá až moc. To se pak Crafter začne projevovat nervózním poskakováním. Nejedná se ale o nic významného a dělají to prakticky všechny dodávky. Jediným rušivým elementem je pak jen díky celootevřenému uspořádání občasné vrznutí obložení v zadní části.  Protáhl jsem jej každým druhem provozu. Městem, po dálnici, i v klikatých vlásenkách Křivoklátska. Za celou dobu se průměrná spotřeba ustálila na 8l/100km, což je velmi dobrá hodnota.

vw-crafter-19

Volskwagen Crafter je rozhodně kvalitně zpracovaný užitkáč. Ve variantě kombi vám poskytne využití jak k přepravě osob tak nákladu. Rychloupínání sedaček je otázkou několika minut a variabilita prostoru je tak obrovská. Ve spojení s kvalitně zpracovaným interiérem řidiče, příjemnými jízdními vlastnostmi a úsporným motorem bych si jej dokázal představit například jako ideálního a univerzálního pomocníka v různých zařízeních sociálních služeb, nebo pro přepravu meších sportovních týmů.

Plusy

– Motor
– Převodovka
– Pohodlí řidiče
– Variabilita prostoru
– Spotřeba

Mínusy

– Povrzávající obložení zadního prostoru na rozbité silnici

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz