Test ojetiny BMW X3 xDrive28i (F25)
Po příchodů nové, již třetí, generace mnichovského SUV X3 se na trhu ojetin začíná objevovat větší množství generace druhé s označením F25. Nastal tedy čas tento vůz podrobit testu z druhé ruky a podívat se, jestli má stále, co nabídnout.
Vůbec první generace X3 byla klasickým autem typu “hate it or love it” a spousta lidí nemohlo vystát její laciný vzhled a zejména pak až příliš tvrdý podvozek – jet ve verzi s M paketem na 19″ kolech byl opravdu hodně divoký zážitek. Tak či onak, právě X3 bylo zakladatelem nového segmentu prémiových kompaktních SUV (SAV). X3 první generace i přes své dílčí nedostatky trhala koláče prodejů jako divá a konkurence se nestačila divit. A tak vzniklo AUDI Q5, Mercedes-Benz GLK a další značky následovaly. Bez X3 by tento segment jednoduše neexistoval. BMW si tak při vývoji druhé generace muselo dát opravdu záležet a poučit se z veškerých nedostatků, no a výsledkem byla diametrálně jiná X3, než na jakou jsme byli celá léta zvyklí.
BMW X3 (F25) je tedy nejen úplně jiná designově, ale celkové naladění vozidla se posunulo směrem k maximálnímu možnému komfortu posádky v rámci segmentu SAV. Pryč je i tuhé upovídané řízení s hezkým feedbackem a nyní je řízení zaměřené hlavně na dobrou manévrovatelnost vozu a pohodlné ovládání. Stále však nabízelo nejlepší komunikativnost na segmentu. Exteriér vozidla odkazuje na předchozí X3 jen decentně – zůstala například klasická “hokejka” zadního bočního okénka a podobně tvarovaný profil karoserie. Zbytek vozu je zcela přepracovaný, aby zapadal do tehdejšího portfolia značky – výrazné ledvinky, bílé LED kruhy Angel Eyes pro denní svícení a také trubicové diody zadních světel. Díky existenci modelu X1 se druhá X3 také výrazně zvětšila do všech stran, což je dobře, jelikož se zvýšil komfort posádky i celková praktičnost modelu.
Razantně se měnil i interiér. Uvnitř najdete robustní palubní desku vymodelovanou ze špičkových měkčených materiálů, masivní středovou konzolu lehce natočenou směrem k řidiči, chytře rozmístěné a hezky zpracované ovládací prvky, luxusní dekory a za příplatek byla vylepšená verze systému iDrive. Díky tomu všemu se v druhé generaci X3 cítíte mnohem příjemněji, pohodlněji a luxusněji. Nenajdete tady jedinou stopu lacinosti nebo šlendriánství. I po letech vypadá kabina stále svěže a nevykazuje žádné známky vrzání nebo výrazného opotřebení. Systém iDrive je stále plně využitelný a dostačující. Je to i tím, že BMW svou architekturu mění velmi postupně a pomalu.
K testu mi od AAA Auto “přistálo” X3 ve verzi xDrive28i. Nejprve jsem ohrnoval nos, že se dvoulitrový benzínový čtyřválec pod kapotu nehodí, ale po nastartování mi bylo jasné, že je vše jinak. Jelikož je to jeden z prvních ročníků, označení 28i tady ještě znamená poctivou řadovou šestku o výkonu 258 koní při 6 600 ot./min. a maximálním točivém momentu 310 newtonmetrů produkovaného v rozmezí od 2 600 do 3 000 ot./min. V roce 2012 tento motor BMW nahradilo agregátem N20, což je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 245 koní (5 000 ot./min.) a 350 newtonmetry (1 250 – 4 800 ot./min.). Novinka měla udávanou průměrnou spotřebu 7,5 litru na 100 km, tedy o jeden a půl litru nižší, než předchozí jednotka. Také v akceleraci na stovku je čtyřválec s časem 6,7 sekundy o dvě desetiny vteřiny lepší. Efektivností byl čtyřválec rozhodně lepší, jenže charakterově se nahrazené “šestce” ani nepřiblížil.
Motor je naprosto sametový, jeho výkon graduje s každou otáčkou a v dnešní době přeplňovaných motůrků působí jako klenot. Navíc má opravdu krásný zvukový projev. Není divů, že ve své době patřil k tomu nejlepšímu z celé automobilové produkce. Možná jeho přítomnost v SUV zní nepatřičně, ale X3 s ním jezdila velmi příjemně a za rozumnou spotřebu do 10 litrů. Najít ojetý kus s touto jednotkou bude spíše štěstí, ale pokud na nějaká narazíte, berte. Je jasné, že z hlediska spotřeby bude lepší variantou šestiválcový diesel, ale benzínová atmosféra je servisně nenáročná a téměř nesmrtelná. Rozdíl ve spotřebě zejména u ojetiny rychle přeplatíte na opravě dieselového motoru, který si brzy řekne o nové turbo nebo vstřiky.
Jízda s druhou generací BMW X3 je příjemná i díky skvělému odhlučnění. Posádku neruší hluk od podvozku a ten aerodynamický se dostavuje až ve vysokých rychlostech a to zejména díky velkým zpětným zrcátkům. Standardní neaktivní podvozek je naladěný primárně na komfort, což je v této třídě chtěný aspekt. Doporučuji se vyhnout vozům s M paketem. Sice vypadají díky jiným nárazníkům lépe, ale ztráta na komfortu je veliká a nestojí za to. X3 vyniká zejména neutrálním chování a skvělé stabilitě v zatáčkách. Limit, který je opravdu hodně daleko se projeví mírnou nedotáčivostí – nic, co nejde ihned zkorigovat. Líbí se mi i odezva řízení. Vůz se díky klasickému hydrodynamickému měniči převodovky ZF ukázkově rozjíždí a v městských kolonách hladce pohybuje i v nízkých rychlostech. Převodovka také velmi rychle reaguje na kick-down a v manuálním režimu řadí bez znatelných prodlev, velmi jemně a co je hlavní – nechá vám zařazený rychlostní stupeň dokud ho vy sami nezměníte! V automatickém módu nedělá automat žádné chyby a cukání je pro něj cizím slovem.
Do terénu se s X3 vypravit můžete, ale určitě zapomeňte na lámání rekordů. Hezky vyjet na chalupu, trochu poškádlit pohon všech kol na polní cestě plné výmolů a louží, maximálně si zařádit na promáčené louce, ale tím to končí. K dispozici máte asistent pro sjíždění kopců a ten s automatem funguje přímo ukázkově, ale redukci tu opravdu nehledejte. I tak má X3 díky vysoké světlé výšce nadprůměrnou prostupnost mírným terénem a pohon všech kol xDrive patří k tomu nejlepšímu na trhu.
Kamenem úrazu většiny ojetých BMW jsou pneumatiky typu runflat. BMW X3 je ale koncipováno jako auto do nepohody a jeho podvozek tak vydrží daleko víc. Zkontrolovat se nicméně vyplatí kulové i svislé čepy, stav zadního diferenciálu, který by při prudších rozjezdech neměl škubat, a samozřejmě je dobré také rychleji přejet některý z příčných prahů. Interiérem by neměla projít žádná ostrá rána.
U motoru 20d s výkonem 135 kilowattů pak mohou odcházet řetězové rozvody. O jejich stavu vypoví ševelení při studeném běhu. Řetěz by v motoru neměl chrastit. Dříve pak odcházely také startéry a pověstné jsou i příhody s rozlitým pitím v kufru, které nateklo na vzadu umístěnou baterii. Od roku 2011 má však vůz systém start/stop s daleko silnější baterií, a tak nic z toho problémy nečiní. Převodovky ZF se bát nemusíte. Časté bývají spíš poruchy LED panelů na pátých dveřích. Snad každá druhá X3 vzadu nesvítí a přitom jde o opravu za pár korun. Pozor na motor 35d, který měl dvě turba a ta toho příliš nevydržela. Zbytek motorizací je bez výrazných problémů.
BMW si na druhé generaci modelu X3 dalo opravdu záležet a výsledkem je velmi příjemný vůz, který kombinuje praktičnost, komfort, skvělé jízdní vlastnosti a modernější technologie v sympatickém balení. Kdo hledá kvalitní, pohodlné, luxusní a v tomto případě velmi rychlé ojeté SUV, může v klidu a míru zaběhnout pro BMW X3 F25.
« Brzdové asistenční systémy snižují pravděpodobnost srážky zezadu o 45 % Elektronická dálniční známka 2021 v kostce »