Test Land Rover Defender 110 P400: Odraz doby
Land Rover Defender přijíždí v nové generaci. Ta už není tolik spartánská jako předchůdce, v terénu se ale stále neztratí. Defender, ať už v krátké verzi 90, nebo delší 110, sice nezapomíná na moderní prvky, jako třeba LED světla, pořád v něm ale je poznat legendární hranatý terénní nezmar. Přední část se tedy výrazně zakulatila, hranaté zůstaly jen zadní partie. U kratší verze 90 také částečně zůstala zachována plátěná střecha, i když jen ve formě stahovací střední části.
Typické jsou krátké převisy karoserie, k dispozici bude i verze s plastovou přední rampou, Defenderu tedy jen tak něco lak nepoškrábe. Na kapotě jsou plastové prvky, ve vyšších výbavách s lesklým lakováním. Ovšem i off-road umí být fešák. K dispozici je totiž řada balíčků, mezi něž patří i Urban s až 22palcovými koly a celkově více SUV designem. Na opačném konci je varianta Adventure. Chybět nebude ani verze s přídavnými boxy.
Defender se nám tedy transformoval do nového století. Není třeba naříkat, výrobce neměl na výběr hned ze dvou důvodů. Starý model už nemohl být dále schválen do provozu kvůli přísným normám na ochranu chodců a tomu se musel přizpůdobit i vzhled nové generace. Na druhé straně jsou klienti, kteří si žádají auto odpovídající současným standardům a použitelnosti. Předchozí ikonická generace sice neohroženě fungovala v terénu, ale jezdit s ní na denní bázi nebo používat na cestování bylo spíše za trest. Nikdo už nechce sedět vyosený v bočním okénku a doslova se svádět válku s ovládacími prvky.
Nová generace tak vznikla na čistém papíře s obrovskými zkušnostmí, které výrobce těch nejlepších offroadů a SUV měl k dispozici. Základem Defenderu je nová celohliníková platforma D7x s monokokem a nezávislým zavěšením kol. Defender s ní má světlou výšku 291 mm, brodivost 900 mm a nájezdové úhly 38 stupňů vpředu a 40 stupňů vzadu. Bez ohledu na délku karoserie je pak možné za auto zapřáhnout přívěs o hmotnosti 3,5 tuny.
Dalším terénním pomocníkem je poprvé použitý nastavitelný systém Terrain Response. Ten tak řidiči umožní nastavení sedící nejlépe danému terénu. Tam pomůže také prvek známý třeba z nového Evoquu. Jde o systém ClearSight Ground View, a tedy průhlednou kapotu. Volitelné je pak vzduchové odpružení.
Pod kapotou jsou k dispozici nejprve dva naftové a dva zážehové agregáty. Naftové čtyřválce D200 a D240 mají dvojité přeplňování a výkon 147 nebo 177 kW. Točivý moment 430 Nm je shodný. Benzinový přeplňovaný čtyřválec P300 má 221 kW, Land Rover nezapomněl ani na šestiválec P400, ovšem doplněný o mild-hybridní technologii. Jednotka má klasické turbodmychadlo i elektrický kompresor, k tomu nabízí i 48V baterii. Celkově má vůz 294 kW a 550 Nm, ovšem spotřebou je níže než čtyřválec. Všechny motory mají standardní osmistupňový automat, redukci a pohon všech kol. Land Rover také myslí do budoucna, proto příští rok do nabídky přibude plug-in hybrid. Vedle osobních verzí se také dostane i na čistě užitkové. Produkci má na starosti nový závod ve slovenské Nitře.
Posun ke třídě SUV lze vidět také v kabině, ta je přísně moderní a plná současných standardů, ačkoliv i tady se hraje na robustnost. Příklad? Viditelné šrouby uchycení výplní dveří, u třídveřové verze navíc podpořené jejich nekrytou plechovou částí. Celá řada ovládacích prvků má pogumovaný povrch, což usnadňuje manipulaci. Před spolujezdcem je praktická polička, opět s pogumovaným povrchem.
Sedí se příjemně vysoko, od volantu ale vidíte na okraj kapoty, což znamená jednodušší manévrovatelnost nejen v terénu. I do tady se dostal digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce, doplněný o desetipalcovou obrazovku nejnovějšího multimediálního systému s navigací. Několik na první pohled nesourodých prvků se reálně designově docela dobře doplňuje. Interiér je zajímavým mixem moderny, utility a retra. Mě se moc líbí a člověk se zde cítí příjemně.
Kde Defender také funguje, to je praktičnost. I do krátké, 4323 mm dlouhé verze s rozvorem 2587 mm se usadí až šest cestujících – tři vpředu a tři vzadu. Dopředu se vejdou i díky voliči převodovky na středové konzoli. 4758 mm dlouhé pětidveřové provedení s rozvorem 3022 mm nabízí několik možností konfigurace. Celkem se do vozu vejde až sedm cestujících, to díky dvěma sedačkám ve třetí řadě.
Pětidveřové provedení má menší nevýhodu v poměrně úzkém nástupním otvoru na zadní sedačky. Jakmile se tam, i za pomoci šikovných madel, dostanete, nabízí Defender prostor téměř královský. A to jak pro kolena, tak nad hlavou. Pozadu nezůstává ani zavazadelník s 1075 litry, případně až 2380 litry se složenými zadními sedadly. Víko kufru se stále otevírá směrem doprava, navíc na něm nechybí náhradní kolo, které vůz ještě prodlužuje.
V praxi je Defender mnohem komplexnějším autem než dříve. Jízdní komfort je velmi podobný vyloženě luxusním bratříčkům ze stáje Range Rover a na palubě panuje příjemné ticho. Konečně se můžete vydat na druhou stranu Evropy a nebudete trpět. Podvozek je přímo balzámem na duši a o jeho práci vůbec nevíte, ať jedete po čemkoli. Takto komfortní auto si v rámci své kariéry snad ani nevybavuji. Můžete klidně uhánět stovkou po polní cestě a Defender vám o nerovnostech dá vědět jen mírným pohupováním. Neztratí se ani v zatáčkách, kde nabízí solidní přilnavost, stáčivost do oblouku a karoserie se příliš nenaklání. Za tohle si Land Rover zaslouží obrovskou pochvalu.
Cestování napomáhá i vrcholná motorizace P400, která byla pod kapotou testovaného kusu. Benzínový řadový šestiválec s výkonem 400 koní zajistí zrychlení na stovku za 6,1 sekundy a velmi solidní dynamiku kdykoli. K tomu si přičtěte výbornou kultivovanost chodu, rychlé reakce, chuť po otáčkách a budete zamilováni. Líbil se mi i zvukový projev ve vysokých otáčkách. Defender je v této motorizaci snad až nepatřičně rychlý, ale i to přidává na novém kouzlu tohoto auta. V kombinaci s výborně řadící automatickou převodovkou ZF se jedná o skvělého společníka pro každý den. A spotřeba? Týdenní testování jsem završil s odběrem 12 litrů a to jsem auto vůbec nešetřil a jezdil i v terénu. Pokud se zklidníte, lze dlouhodobě jezdit mezi 9 a 10 litry.
Pokud se bojíte, že v terénu vůz vyměkl, nemusíte. Díky systému Terrain Response 2 si auto nastaví uzávěrky, zvedne podvozek a třeba i přemapuje plynový pedál. Se zvednutým podvozkem má Defender přední nájezdový úhel až 38°, vzadu až 40° a přechodový úhel je 28°. Pro maximální usnadnění je tady ještě armáda kamer, kde nechybí ani simulace průhledné kapoty. Během brodění (auto zvládne vodu až do hloubky 0,9 metru) vám pomáhají ultrazvukové senzory, které měří hloubku vody před vámi. V terénu je tak novinka vlastně neporazitelná, jen je nyní mnohem přístupnější a user-friendly. Kovaní “offroaďáci” to možná odsoudí, většina moderních klientů naopak přivítá. Je na vás, jestli chcete, aby fungovalo auto pro vás, nebo vy pro něj.
Na nového Defendera si budete muset připravit nejméně 1,5 milionu korun, v případě zážehové verze pak 1,8 milionu. Je to ale spíše jen odrazový můstek, protože náš kus stál 2,5 milionu korun.
Plusy
– Jízdní vlastnosti na silnici
– Jízdní vlastnosti v terénu
– Moderní výbava
– Interiér
– Odhlučnění
– Převodovka
– Silný a kultivovaný motor
– Spotřeba
Minusy
– Cena příplatkové výbavy
– Sem tam horší materiál v interiéru
– Obtížnější nastupování dozadu
« Jak v době Covidu nepřijít o peníze při koupi ojetiny na ulici nebo od malého prodejce Za mlhy vždy jen řádně osvětlený »