TEST Hyundai Veloster 1.6 GDI
Na tohoto čtyřdvéřového (ano, čtete správně tento vůz má pouze 4 dveře) menšího brášku od Genesis, jsem se opravdu těšil. Věděl jsem již z recenzí, že klame svým tělem. Ale stejně jsem nemohl odolat a musel jsem se v něm svézt. Na první pohled vypadá jako závodní hatchback, který kombinuje určité stylistické prvky z coupé. Což je opravdový unikát, navíc spojení s takovou hříčkou, které jistě pouze 4dveře jsou, dodává vozu určitý punc výjimečnosti. A to byl určitě pro Hyundai důležitý prvek, když vůz vytvářeli. Takže svůj účel rozhodně plní velice dobře. Upoutá veřejnost na první pohled. Celkově je vůz laděn do sportovnějšího designu. Jsou zde velká kola, velké koncovky výfuku uprostřed zadního nárazníku, nádechy na kapotě vozu, sportovnější spojlery apod. Díky tomu většinu lidí zmate to, co má pod kapotou. Testovaný vůz byl vyzbrojen atmosférickým čtyřválcem o objemu 1600 kubických centimetrů, výkon jen maličko přesahuje 100KW a 160Nm. Ano, právě díky těmto specifikacím, vůz určitě nebude nejrychlejší, ale na to ani nebyl určen. Veloster se standardně děla ve dvou verzích. První verze, naše testovací, měla 6-ti stupňovou manuální převodovku, která není podle mého názoru, pro městské vozítko ideální. Druhá varianta a 6ti stupňová, dvouspojková verze je určitě do městských kolon využitelnější.
Při nasednutí do vozu ,Vás jistě zaujme tříramenný multifunkční volant, který se opravdu dá pohodlně uchopit. Dále na palubní desce, Vás jistě osloví řada dvou sportovně laděných budíků, klasické ukazatele spotřeby, otevřených dveří, dojezdu a pod. Středový panel působí poměrně futuristicky (ostatně jako celý Veloster), ale jeho jednoduché a přehledné ovládání Vás jistě potěší. A jak se ve Velosteru sedí? Pohodlná vyhřívaná sedadla, jsou výborná na krátké cesty do práce, či na nákupy. Při razantnější jízdě na okreskách, Vás sice nepodrží stejně jako skořepinové závodní sedáky, ale i tak jsou opravdu dobré. Výhled z vozu je poměrně dobrý na tak malé auto, v průzoru čelním sklem Vám nic nebrání. Díky vysoko posazeným sedačkám, je sice méně prostoru na hlavu u vyšších postav, ale zato vidíte co se kolem Vás děje. A to my všichni, co ve městě občas jezdíme potřebujeme.
Ještě než usedneme do vozu, bych rád vyzvedl úžasný design. Tento maličký coupé/hatchback je tak designově povedený, že se za Vámi každý otočí. Působí na cestě tak zvláštně, že pokud si jej zamilujete (stejně jako já), musíte ho prostě mít. Pokud máte rádi pozornost, věřím že Veloster je přesně vůz pro vás. A pokud jste muž, těšte se na přízeň opačného pohlaví, protože slečny, se o Vás budou jenom prát
Dost už bylo povídání, jdeme se svézt. První “zklamání” nastalo při zařazení a sešlápnuti plynového pedálu. Veloster líně leze do otáček a také zvuk není nikterak ohromný.Tato 140 koňová šestnástistovka sice není až tolik líná, ale přece jen čísla 140 hp, a 167 Nm by mohlo z vozu vyždímat mnohem víc. Naopak příjemné je přesné a naprosto bezodporové řazení. Je vynikající jak do města, tak pravě na již zmíněné okresní cesty. Pokud se podíváme na chování podvozku, není to žádná procházka růžovým sadem. Veloster byl obut 18″ koly s letním vzorkem. Podle mého názoru by tomuto vozu spíše seděla 17″ kola s vyšším vzorkem, který by aspoň trošku dokázal pohlcovat nárazy a nástrahy ve formě děr, či výmolů. Při jízdě je opravdu nepříjemné cítit a hlavně slyšet každé klepnutí, či každý výmol. I hlasitá hudba, tento problém opravdu neodstraní. Velmi nepříjemné je i naklánění vozu při jízdě v zatáčkách. Naopak zpětná odezva, kterou vůz řidiči dává, je výborná. Řízení vozu není “přeposilované” a právě díky tomu je řízení opravdu příjemné a přesné. Co se týče brzdění, Veloster je tak malé a lehké auto, že brzdy nemají opravdu žádny problém ho zastavit. Každopádně bych rád podotknul, že se jedná o městský vůz, kde jeho využití je hlavně v cestách na “nákupy” či do práce. Takže všechny nedostatky, které jsem zde zmínil jsou v podstatě bezpředmětné pro řidiče, který od vozu nečeká nic jiného. Slušná je však spotřeba – svižným tempem do osmi litrů, představuje velmi pěkný výkon. Motor 1.6 GDI je prostě jednou z nejlepších atmosfér ve své kubatuře. Takže je zde velká pravděpodobnost, že se nepoznáte s obsluhou na každé benzínové pumpě ve městě.
Celkové mé osobní hodnocení vozu je naprosto kladné. Veloster byl vytvořen do města a tam taky patří a navíc se zde cítí jako doma. Je krásny a opravdu se na něj skvěle dívá. Ano, musím znovu zopakovat, že po designové stránce je vůz natolik povedený, že by mu člověk nejraději odpustil každý nedostatek, který má a daroval mu půl království a princeznu k tomu :). Je opravdu k nakousnutí. Interier je také moc hezký, jednoduchý, sice na můj osobní vkus trošku futuristický, ale budiž. Najdete v něm vše co potřebujete na běžné užívání. Vyšší posez sice nesedí každému řidiči, ale na druhou stranu máte aspoň větší výhled z vozu a to se do města opravdu hodí. Pokud bych si jej osobně kupoval, určitě bych volil verzi s automatickou převodovkou, a hodně bych přemýšlel nad koupí verzi se 17″ koly. A pokud jste sportovního ražení určitě bych počkal na verzi s Turbem, a nebo je tu ještě jedna možnost. Tato možnost je starší a větší bráška, ano mám na mysli Genesis 3,8l. Ale o tom, až zase někdy jindy.
Plusy
- - Výrazný design
- - Odvaha zkoušet nová řešení
- - Vyrovnaná spotřeba paliva, odpovídá továrním údajům
- - Výhled vpřed
- - Bohatá základní výbava
Minusy
- - Nekomfortní odpružení
- - Odskakující zadní náprava
- - Nevýrazný projev motoru
- - Málo přesvědčivé jízdní výkony
- - Dlouhé převody
Technické údaje
Motor: | |
---|---|
Typ motoru: | zážehový |
Válce / ventily: | 4 / 4 |
Zdvihový objem (ccm): | 1591 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 103 / 6300 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 167 / 4850 |
Provozní vlastnosti: | |
Maximální rychlost (km/h): | 201 |
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): | 9.7 |
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): | 8.1 / 5.3 / 6.5 |
Emise CO2: | 148 |
Rozměry a hmotnosti: | |
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): | 320 / 1015 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 1311 / 389 |
Rozměr pneu: | 215/40 R18 |
Rozměry dle nákresu – vnější rozměry: | |
a) délka (mm): | 4220 |
b) šířka (mm): | 1790 |
c) výška (mm): | 1399 |
d) rozvor (mm): | 2650 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1561 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1574 |
Rozměry dle nákresu – vnitřní rozměry: | |
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 870 / 1160 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 600 / 840 |
i) výška nad sedadlem – vpředu (mm): | 930 |
j) výška nad sedadlem – vzadu (mm): | 900 |
k) šířka vpředu (mm): | 1475 |
l) šířka vzadu (mm): | 1440 |
délka sedáku vpředu (mm): | 510 |
délka sedáku vzadu (mm): | 490 |
výška opěradla vpředu (mm): | 600 |
výška opěradla vzadu (mm): | 650 |
místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano |
« Nissan Pathfinder pro T-Mobile Koncept Cadillac Converj dostal zelenou! »