Řidiči podceňují rizika na podzimních silnicích
Podzim a začátek zimy jsou nejrizikovější období na českých silnicích. Jen v říjnu se od roku 2015 stalo o 14 % více nehod než v ostatních měsících, tedy o téměř 1 200 dopravních nehod více, než v kterémkoliv jiném měsíci. Může za to především nepříznivé počasí a horší viditelnost, kterou ještě umocňuje změna času a dřívější soumrak. Mezi důvody však patří i to, že řada řidičů v tomto období podceňuje rizika, která je mohou na cestě potkat.
K největšímu počtu dopravních nehod dochází tradičně na podzim a v období kolem Vánoc. Po novém roce jich naštěstí naopak ubývá, ačkoli i v tomto období bývají silnice obtížně sjízdné. Řidiči totiž s nepříznivými podmínkami již počítají a více se na jízdu připravují. Na podzim a na začátku zimy naopak nebezpečí často podceňují a vystavují se zbytečnému riziku.
Šero, mokro, námraza. Podzim přináší řadu rizik nejen pro „sváteční řidiče“
Za prvních devět měsíců letošního roku došlo podle statistik Policie ČR na českých silnicích k 79 479 nehodám, což je přesně o dva tisíce více, než v roce 2018, tedy skoro o tři procenta. Nejvíce nehod bývá tradičně v říjnu, mezi vůbec nejrizikovější období patří dny okolo Dušiček a vánočních prázdnin. Vyjíždějí i řidiči, kteří mnoho nenajezdí, tedy i ‚sváteční jezdci‘, a to mnohdy i na dlouhé cesty, kam obvykle nejezdí a nemusí se hned v novém prostředí orientovat.
Na podzim jsou navíc silnice velmi nepředvídatelné – kromě mlhy a dešťů za to může i zkracování dne, které je ještě urychleno změnou času. Krátí se den, je brzy tma. Změnou trajektorie slunce na obloze je vyšší náchylnost na oslnění. V říjnu bývá proměnlivé počasí, dochází k častým změnám tlaku vzduchu, což může způsobovat vyšší náchylnost k únavě. Časté jsou také mlhy, které mohou místy způsobovat komplikace v silničním provozu.
Největší pozor by si měli dávat ti, kteří na cestu vyrážejí v pátek. V posledních pěti letech se stalo v pátky podle policejních statistik v průměru přes 16 500 nehod ročně, tedy o více než 5 000 více než v sobotu nebo neděli. Může za to mimo jiné zvýšená hustota silničního provozu před víkendem. Také se jedná ve většině případů o syndrom ‚konce pracovního týdne, být co nejrychleji doma nebo na chatě a podobně,“ zdůrazňuje Budina nebezpečí, spočívající v nepozorné jízdě. O víkendech je již hustota provozu mnohdy menší a také se mohou na sobotní jízdu řidiči připravit odpočinkem.
Češi rizika podceňují
Jak je soustředění za volantem důležité dokládají i statistiky Policie ČR. Nejvíce nehod, zhruba 20 procent, způsobuje každý rok nepozornost u řízení, vůbec nejčastěji jde o to, že se řidič namísto řízení věnuje mobilnímu telefonu. K tomu dochází bohužel po celý rok, ale v době, kdy se dříve stmívá a jízdu ztěžuje nepříznivé počasí, je takové nezodpovědné jednání nebezpečnější než jindy. Kromě toho v tomto období nejvíce hrozí i nejčastější příčina nejvážnějších dopravních nehod, kterou je nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky.
Kromě počtu nehod se letos oproti roku 2018 zvýšila i celková hmotná škoda s nimi spojená. Za prvních devět měsíců se vyšplhala podle údajů Policie ČR na 205,1 milionu Kč, což je o 4,2 % více než před rokem. Havarijní pojištění, které může pomoci s úhradou těchto nákladů má přitom sjednáno jen 15 % řidičů. Řada lidí si neuvědomuje, že povinné ručení zdaleka nepokrývá všechny situace, ke kterým může na silnici dojít. Už jen náklady na opravu vozidla poničeného při nehodě mohou být velmi citelnou ranou do domácího rozpočtu. V zimě a na podzim navíc může k takovému poškození dojít velmi snadno, a i drobná nehoda může mít velké následky. Češi si však tato rizika často raději nepřipouští a věří, že se jim neštěstí vyhne.
Na cestu je potřeba se pořádně připravit
To, že Češi rizika podceňují, je tak nejen příčinou samotných nehod, ale i zdrojem následných komplikací, které z nich plynou. Ti, kdo se jim chtějí vyhnout, by se proto měli na jízdu pořádně připravit. Základem je nesedat za volant pod vlivem únavy či dokonce alkoholu a vzít před jízdou v úvahu specifické obtíže, které na silnicích na podzim hrozí. V žádném případě není radno říkat si, že je cesta krátká a rozhodně se nemůže nic stát. Rozhodně je lepší cestu odložit než zbytečně riskovat.
Pro krytí škod, vzniklých při nehodě, je užitečné si sjednat havarijní pojištění. Jeho ceny, stejně jako ceny povinného ručení, sice v poslední době rostou, mezi poskytovateli jsou však velké cenové rozdíly. Ti, kdo si jednotlivé nabídky na trhu porovnají, proto mohou ušetřit i tisíce korun ročně. Index úspory, který sleduje rozdíly mezi cenami za povinné ručení a havarijní pojištění, je momentálně velmi vysoký. Právě teď je proto správná doba k tomu, aby si lidé vybrali správného poskytovatele – vyplatí se jim to i do dalších let. Navíc pak budou moci být za volantem zase o něco klidnější.
.« Test MINI Cooper Cabrio S Sidewalk: Stylová závislost Přezutí na zimní pneumatiky není radno podcenit, už kolem 7 stupňů ztrácejí ty letní účinnost »