Test Volkswagen Crafter 35 4MOTION SEIKEL
Práce motoristického žurnalisty je dost různorodá, a tak se někdy stane, že z italského sporťáku přesednete třeba do sklápěčky. Nebudu zastírat, pro velké vozy mám slabost, testovaný Crafter v úpravě Seikel navíc dostal zvýšený podvozek a drsné terénní obutí.
Vzhled vezmu rychle, design totiž končí přední kabinou. Ta navíc odpovídá klasickému Crafteru, který vypadá prostě dobře. Za dvojicí dveří však podoba s dodávkou končí a nastupuje čistě užitková podoba. Korba Crafteru se středním rozvorem nabízí velkou ložnou plochou o rozměrech 3500 x 2050 mm a 400 mm vysoké sklopné bočnice. Ovládání hydraulicky probíhá přímo z palubní desky, vlevo pod volantem. Můžete tak stát u dveří a zrakem kontrolovat pohyb korby a nákladu. Směr zvedaní si nastavíte za kabinou pod korbou díky jednotlivým zajišťovacím bodům. Nechybí ani ochranný rám kabiny.
Díky zvednutému podvozku a terénnímu obutí BF Goodrich AT vypadá Crafter opravdu drsně a ukazuje svou nezastavitelnost. O průchodnost terénem se totiž postarala firma Seikel, která majitelům užitkových vozů Volkswagen nabízí různé varianty přestaveb. Úpravy se týkají především zvýšení světlé výšky a zvýšení tažné síly převodovky. Nechybí bohatý sortiment ochranných krytů hnacího ústrojí a podvozku.
Uvnitř je to stále ten Crafter, který potěší koncernovou ergonomií, kvalitním zpracováním a svěží architekturou. Uvnitř byste rozhodně netypovali, že sedíte ve vysloveně pracovním autu. Líbila se mi také vychytávka řidičova sedadla – je totiž odpružené, a tak jsem se na nerovnostech jen tak příjemně pohupoval. Účinnost pružení si lze navíc regulovat.
Pod kapotou testovaného vozidla se nacházela nejsilnější dostupná motorizace – přeplňovaný naftový čtyřválec o objemu dvou litrů a s výkonem 130 kW. Motor byl spřažen s šestistupňovou ručně řazenou převodovkou, která pracovala bez připomínek. První tři kvalty jsou poskládané do “krátka”, aby se s autem dobře manipulovalo na stavbách, v terénu… Naopak šestý rychlostní stupeň točil při 130 km/h jen málo přes dva tisíce otáček.
Pohon všech kol 4Motion byl navíc doplněn o zadní závěrku diferenciálu a asistent sjezdu z kopců. TDI se již tradičně vyznačovalo kultivovaným chodem a příjemnou odezvou. Kabina Crafteru je navíc na poměry dodávek nadprůměrně odhlučněná. To v kombinaci s terénními pneumatiky oceníte o to víc. Spotřeba se pohybovala kolem 11 litrů, což v kontextu s robustností a výbavou auta není vůbec zlá hodnota.
Testovaný model měl ložnost poníženou na 730 kilogramů, aby se vůz legislativně vešel pro lidi disponujícím řidičákem skupiny B. Výrobce vám však prodá i verzi pro nákladní papíry. Za autem můžete dále táhnout nebržděný přívěs do 750 kilo váhy a bržděný až do tří tun.
Jízda mě potěšila, podvozek je naladěný do měkka a příjemně tlumí nerovnosti. I s nenaloženým autem se navíc dá jezdit a nezaznamenal jsem žádné poskakovaní. Možná jste nabyli dojmu, že díky terénním úpravám bude Crafter nepoužitelný pro jezdění po klasických silnicích nebo dálnicích, ale není tomu tak. Výrobce našel ideální kompromis, který vás v žádném režimu nebude obtěžovat. V terénu pak vůz zvládne opravdu hodně a nezalekne se ani rozmáčeného bahna. Největším limitem pak bude jen jeho délka, která propustnost logicky omezuje.
Důležitou zprávou také je, že sklápěcí nástavba je montována přímo ve výrobním závodě a záruka na ni je stejná jako na vozidlo, tedy 2 + 2 roky nebo ujetých 200 000 km. Nástavbu je pak možné plně servisovat v autorizované síti Volkswagen Užitkové vozy.
Volkswagen Crafter 35 se středním rozvorem, nejslabší naftovou motorizací, manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy startuje na částce 851 886 Kč včetně DPH. V naší specifikaci, tedy s nejsilnější naftou, manuální převodovkou a pohonem 4MOTION pořídíte Crafter od 1 054 758 Kč včetně DPH. Námi testovaný kousek se díky bohaté příplatkové výbavě vyšplhal se svojí pořizovací cenou na částku 1 587 303 Kč včetně DPH.
Plusy
– Interiér a odhlučnění
– Výbava
– Výkon LED světel
– Pohon všech kol
– Převodovka
– Motor
– Řešení korby
– Zpracování
Mínusy
– Vyšší spotřeba
– Cena příplatků
« Hyundai představuje i20 N Line Češi nabízejí k prodeji auta za téměř 16 miliard korun »