Test BMW X1 xDrive25e: Hybrid, který dává smysl
Původní BMW X1 bylo vcelku zajímavé auto a svým způsobem dost originální. Mělo daleko do třidy SUV a přitom nabídlo solidní schopnosti a dostatek prostoru. Do města to byla super volba a vždy se mi líbilo, jak umí vymetat okresky. Zejména s pohonem pouze na zadní nápravu a některým z benzínových motorů se jednalo o velmi zábavné auto. Bohužel však trpělo na klasické předsudky ze strany skalních fanoušků značky a moc se neprodávalo, tedy zejména v naších končinách.
BMW v reakci na tato fakta současnou generaci postavilo úplně jinak. Stavbou karoserie se jasně řadí do kategorie kompaktních SUV – přesně takový tvar se lidem líbí. Sice ztratila dávku své rebelské originality, ale rozhodně se nejedná jen o další tuctové “esůvéčko”. Obrovská změna je v rámci platformy, na které vůz stojí. Jedná se o modulární platform UKL2, kterou využívají vozy MINI Clubman a BMW řady 2 Active Tourer a Grand Tourer. To znamená primárně pohon předních kol a motory umístěné napříč. Verze sDrive tedy nabídne pohon jen jedné nápravy, ale již ne té zadní. Nicméně za příplatek si můžete pořídit pohon všech kol xDrive, který uspokojí řidiče toužící po zábavě a jistotě.
Se změnou platformy souvisí také výrazná proměna rozměrů. X1 je dlouhá 4.439 mm a vysoká 1.612 mm, což znamená, že je jednak o 38 mm kratší a jednak o citelných 53 mm vyšší než předchůdce. Rozvor se zastavil na hodnotě 2.670 mm, u novinky je tak o výrazných 90 mm kratší než v případě minulé generace. Vnitřní prostor to však nezmenšilo. Prostoru je pro obě řady sedadel dostatek a X1 se může řadit mezi plnohodnotné rodinné vozy.
Z interiéru je z něj cítit zaměření na mladší zákazníky a akcent na lifestylové provedení. Architektonicky je to klasické BMW s dokonalou ergonomií, ale ovládací prvky a jejich vyobrazení je prostě jiné a hodně inspirované u MINI. To je samozřejmě dobře, kabina vypadá opravdu fantasticky. Líbí se mi nový tvar malého sportovního volantu, výsuvný head-up display a samostatně stojící obrazovka infotainment systému.
Palubní deska je natočena k řidiči a nechybí tady ani ambientní podsvícení diodovými lištami ve dveřích a po celém středu palubní desky. Sedadla jsou ta samá, co naleznete ve sportovních Cooperech a nabízejí skvělé boční vedení s dofukem dle libosti, a tak i štíhlejší postavy najdou ideální oporu. Je to SUV, takže se hraje i o praktičnost a ve voze najdeme velké množství odkládacích prostor. Jo, tohle se povedlo.
Testovaný model je navíc vstupem elektrického pohonu mnichovské značky do segmentu kompaktních SUV. X1 xDrive25e je totiž plugin hybrid. Používá kombinaci benzínového tříválce a elektromotoru. Zní vám to povědomě? Ano, takové spojení měla také i8.
Účinný elektrický pohon a lithium-iontová baterie nejnovější generace umožňují dojezd čistě na elektřinu až 57 kilometrů, kombinovanou spotřebou paliva od 2,0 litru na 100 kilometrů a emise CO2 43 gramů na kilometr. Kombinovaná spotřeba elektrické energie se pohybuje od 13,5 kWh na 100 kilometrů. Plug-in hybridní systém pohonu tvoří zážehový motor s objemem 1,5 litru a technologií BMW TwinPower Turbo a elektrický pohon, který vychází z technologického modulárního systému eDrive BMW Group. Zážehový motor produkuje maximální výkon 92 kW/125 k a nejvyšší točivý moment 220 Nm. Jeho výkon přenáší šestistupňová převodovka Steptronic na přední kola. Elektrický motor generuje výkon 70 kW/95 k a točivý moment 165 Nm, který je na zadní kola posílán prostřednictvím jednorychlostní převodovky. Spalovací motor a elektromotor společně produkují celkový výkon 162 kW/220 k a maximální točivý moment 385 Nm. X1 xDrive25e zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,0 sekundy. Maximální rychlost plug-in hybridního modelu je 192 km/h.
Lithium-iontová baterie má kapacitu 9,7 kWh, což umožňuje elektrický dojezd až na vzdálenost 57 km. Vysokonapěťovou baterii lze nabíjet z běžných domácích zásuvek pomocí standardně dodávaného nabíjecího kabelu. Tímto způsobem je možné baterii plně nabít přibližně za pět hodin, při použití nabíjecí stanice BMW i Wallbox zabere odpovídající nabíjení méně než 3,6 hodiny. Nabíjecí zásuvka je umístěna pod samostatným víčkem v levém předním blatníku.
Okamžitý nástup točivého momentu elektromotoru, jehož maximum je k dispozici již při rozjezdu, řidiči umožňuje extrémně rychle reagovat na měnící se jízdní podmínky. Kromě toho umístění elektromotoru nad zadní nápravou přispívá k vyváženému rozložení hmotnost. Ve spojení s inteligentně řízenou spoluprací mezi oběma pohonnými jednotkami nabízí příjemnou jízdní stabilitu, komfort a dynamické reakce.
Řidič může navíc použít tlačítko eDrive na středové konzole, a ovlivnit tak spolupráci mezi spalovacím motorem a elektromotorem. Ve standardním nastavení AUTO eDRIVE systém zajišťuje ve všech jízdních situacích optimální interakci mezi oběma pohonnými jednotkami. Ve snaze zvýšit účinnost a také radost z jízdy jsou k řízení plug-in hybridního systému využívány také navigační údaje. Je-li aktivována navigace, může předvídavý systém řízení toků energií zohlednit rovněž profil trasy.
Režim MAX eDrive lze aktivovat pro maximální využití elektrického pohonu. V tomto nastavení dosahuje vůz maximální rychlosti 135 km/h. Kromě toho je vybaven režimem SAVE BATTERY, který řidiči v průběhu jízdy umožňuje udržovat nebo rekuperací zvyšovat úroveň nabití vysokonapěťové baterie, aby byla její kapacita k dispozici pro pozdější jízdu čistě na elektrický proud, například při pohybu po městě. Volič jízdních režimů lze použít nezávisle na režimu jízdy.
Umístění vysokonapěťové baterie pod zadní sedadla vede nejen k velmi nízkému těžišti, ale také k mírně omezenému objemu zavazadlového prostoru. Pro náklad je k dispozici 450 litrů. Sklopná opěradla zadních sedadel, standardně dělená v poměru 40:20:40, umožňují zvětšit objem zavazadlového prostoru na 1470 litrů. V nabídce je tažné zařízení s elektricky výklopnou hlavicí. Maximální hmotnost přívěsu činí 750 kilogramů.
V praxi systém funguje přesvědčivě. Po městě se budete pohybovat výhradně na elektrickou energii a reálně ujedete kolem 50 kilometrů. Mimo město, zejména na dálnici, se spalovací motor občas přidá, zejména při prudké akceleraci. I po dálnici však jde jet pouze na elektrický pohon a rozhodně nikoho nebudete brzdit, elektromotor má síly dostatek. Připojování spalovacího motoru je neznatelné a velmi rychlé. Pokud se baterie vybije, počítejte s tím, že spalovací motor má omezený dojezd díky malé palivové nádrži. Ta má objem totiž pouze 36 litrů. Při jízdě pouze na spalovací motor počítejte se spotřebou okolo 7 litrů. V hybridním provozu jsem se po týdnu testování dostal na hodnoty odběru 8,1 kWh a 4,1 litrů benzinu.
Malé SUV je navíc i příjemné jízdně. X1 umí krásně žehlit nerovnosti a zároveň udržovat kontakt kol s vozovkou. Zvýšená váha zásadně neovlivnila jízdní projev v zatáčkách a vůz mě překvapil svou agilitou. S hybridem se ale jezdí spíše defenzivně a na to je X1 skvělým autem. Uvnitř kabiny panuje naprosté ticho a pohodlí.
Ve výsledku je hybridní X1 skvělý společník, který nabídne, co slibuje. Problémem může být snad jen poněkud ambiciózní cenovka. BMW si za plug-in řekne 1,1 milionu korun. Pokud se odvážete v konfigurátoru, rázem jste na částce přesahující 1,5 milionu korun, což je hranice, na které začíná vetší plug-in hybridní X3.
Plusy
– Hybridní systém
– Reálný dojezd na elektřinu
– Slušná spotřeba paliva a energie
– Prostorná kabina
– Jisté jízdní vlastnosti
– Zpracování
– Odhlučnění interiéru
– Rychlé dobíjení
Minusy
– Množství prvků za příplatek
– Úzká přední sedadla
– Vyšší cena
« Díky moderním prvkům výbavy se bezpečnost ojetých aut rychle zvyšuje Test ojetiny Volvo S60 2.5T AWD »